Prawa ucznia w praktyce szkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Advertisements

Szkoła, a demokracja..
PRAWA DZIECKA Opracowała: Jolanta Smuniewska.
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Konwencja Praw Dziecka
Prawa człowieka Miernikiem kultury narodu jest stosunek społeczeństwa do najsłabszych jego członków, a więc osób w starszym wieku, niepełnosprawnych.
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA UCZNIA Opracowała: Jolanta Smuniewska.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Nie jesteś samotną wyspą
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Prawa i obowiązki ucznia.
OBOWIĄZKI UCZNIA.
PRAWA UCZNIA.
Prawa dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Prawa dziecka DALEJ.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Jakie prawa mają dzieci?
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Prawa i obowiązki ucznia…
APEL.
DYSKUSJA PANELOWA.
Prawa Dziecka.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Jakie prawa mają dzieci?
Mówimy przemocy.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
PRAWA dziecka.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Prawa Prawa Dziecka Prawa socjalne Prawa kulturalne Prawa polityczne.
Prawa dziecka.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Kształcenie specjalne
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Prawa ucznia w praktyce szkolnej       Prawa ucznia w praktyce szkolnej Prawo do informacji Prawo do nauki Prawo do wolności religii lub przekonań Prawo do swobodnego wyrażania własnych sądów i opinii Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej Prawo do ochrony prywatności Prawo do ochrony zdrowia 8. Prawa do składania skarg i wniosków

Katalog praw ucznia KAŻDY UCZEŃ MA PRAWO DO WIEDZY O ISTNIEJĄCYCH PRAWACH I OBOWIĄZKACH

Prawo do informacji Masz prawo do informacji dotyczących Ciebie, np. o zapadających w szkole decyzjach - przeniesienie do innej klasy, oceny, skutki różnych decyzji, kary i nagrody. W praktyce: Przepisy oświatowe zobowiązują dyrektora do zapewnienia uczniom możliwości zapoznania się ze statutem. Dokument ten jest jawny, nikt nie może zakazać zapoznania się z nim. Uczniowie powinni być poinformowani o środkach, jakie przysługują im w przypadku naruszenia praw. Szkoła powinna informować o podejmowanych w sprawie ucznia decyzjach, np. o przeniesieniu do innej klasy. Na prośbę ucznia lub rodziców wystawiona ocena powinna być krótko uzasadniona. Uczeń ma prawo do sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny oraz znajomości sposobów kontroli wyników w nauce a także pomocy w przezwyciężaniu trudności i niepowodzeń szkolnych. Uczeń ma prawo poznać kryteria oceniania zachowania oraz wiedzieć, jakie są możliwości odwołania od ustalonej oceny.

Prawo do nauki Zgodnie z Konstytucją RP: „Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa. [...]. Państwo zobowiązane jest do tego, aby nauczanie podstawowe było bezpłatne”. W praktyce: Uczeń ma zapewniony swobodny dostęp na zajęcia lekcyjne. Zakazane jest ograniczanie tego prawa, np. wyproszenie ucznia z klasy lub nie wpuszczenie do sali lekcyjnej z jakiegokolwiek powodu. Uczeń ma prawo do pomocy w nauce, a także do pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym np. do udziału w zajęciach wyrównawczych. Zdolny uczeń, po spełnieniu określonych warunków, ma prawo do indywidualnego toku lub programu nauki. Uczeń ma prawo do uczestnictwa w demokratycznym życiu szkoły. Nikt nie może zabronić uczniowi zapisania się do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły.

Wolność religii lub przekonań To możliwość uzewnętrzniania (lub nie ujawnienia) przekonań religijnych i światopoglądowych, równe traktowanie niezależnie od wyznawanej religii i światopoglądu i tolerancję wobec mniejszości religijnej, kulturowej oraz etnicznej. W praktyce: Z prawa oświatowego wynika, że uczniowie mogą uczestniczyć w lekcjach religii, etyki. Nie uczestniczenie w nauce religii, etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek. Uczeń ma prawo do swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza dobra innych osób. Uczeń ponosi odpowiedzialność za ich wyrażanie. Uczeń nie może być zmuszany do uczestniczenia w obrzędach religijnych. Nie można mu tego również zabronić.

Wolność wypowiedzi i wyrażania opinii To wolność posiadania i głoszenia bez przeszkód własnych poglądów na każdy temat. W praktyce: Uczeń ma prawo do wypowiadania opinii na temat spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu uczniowskiego. Uczeń ma prawo do wyrażenia opinii i przedstawienia stanowiska we własnej sprawie (np. w sytuacji konfliktu) lub w sprawie decyzji dotyczących twojego kolegi. O ile nie narusza dobra innych osób, może wygłaszać kontrowersyjne poglądy i opinie niezgodne z kanonem nauczania. Może np. wypowiadać własne sądy i opinie o bohaterach historycznych, literackich. Ale to nie zwalnia ucznia od znajomości materiału nauczania. Poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą mieć wpływu na okresowe oceny merytoryczne. Uczeń ma prawo do przedstawiania radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, także w dotyczących podstawowych praw uczniów.

Wolność od przemocy fizycznej i psychicznej To zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (gwarancja nietykalności cielesnej) i nakaz poszanowania twojej godności (m.in. zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej). Z europejskiej konwencji wynika: Nikt nie może być poddany torturom ani nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu. W praktyce: Szkoła ma obowiązek chronić uczniów przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej. Nauczyciel nie może zwracać się do ucznia w sposób obraźliwy. Wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole, muszą być zapisane w statucie szkoły i nie mogą naruszać nietykalności osobistej oraz godności ucznia. Uczeń ma prawo być jednakowo oceniany i traktowany bez względu na wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia (łatka dobry - słaby). Uczeń ma prawo do jednakowego traktowania w sytuacji konfliktu (np. nauczyciel - uczeń), a także ma prawo dowiedzenia swoich racji.

Prawo do ochrony prywatności Uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego. Uczeń ma prawo do ochrony dóbr osobistych (dane osobowe, wyniki egzaminów, oceny). Prawo do równego traktowania Do dostosowania kar i konsekwencji do przewinienia. Prawo do ochrony zdrowia Uczeń ma prawo do higienicznych warunków nauki. Uczeń ma prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy.

Prawo do składania skarg i wniosków. To możliwość dochodzenia swoich praw, czyli m.in. możliwość obrony. W praktyce: Niedopuszczalne jest stosowanie kar nie zapisanych w statucie oraz kar, które w momencie dokonania przewinienia nie były w nim umieszczone. Wymierzenie kary bez dania uczniowi możliwości obrony jest naruszeniem prawa do obrony i może być podstawą do uchylenia kary. W statucie powinna być zawarta droga prawna odwołania się od wymierzonej kary. W przypadku łamania Twoich praw z pomocą rodziców możesz odwołać się od krzywdzącej Ciebie decyzji do organu prowadzącego szkołę lub nadzorującego (kuratorium, ministerstwo). Możesz też zwrócić się o pomoc do rzecznika praw obywatelskich lub rzecznika praw dziecka.

Prawo do składania skarg i wniosków. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw – kto, w jakiej formie, terminie, do kogo, kto i w jakim terminie rozpatruje, jak to jest dokumentowane, kto i kiedy odpowiada, do kogo można się odwołać.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ