Moje doświadczenie powrotu do zdrowia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław, Arnhild Lauveng Psycholog kliniczny
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
„Zero” tolerancji dla przemocy
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Szczęście.
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
Śniło mi się, że przeprowadzałam wywiad z Bogiem.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Wykład VI Współczesne rozumienie anoreksji i bulimii
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
RACHUNEK SUMIENIA.
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
Śniło mi się, że przeprowadzałem wywiad z Bogiem.
Żeby nie żałować....
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
Zadawanie pytań.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Możesz być najlepszym przyjacielem jednego dnia
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
„Przez edukację do tolerancji” Nowe materiały (treści) edukacyjne : 1.Około 500 materiałów prasowych, teksty wykładów z sympozjów 2.Czasopismo DLA.
Prawa dziecka.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
czyli jak mówić bez oskarżenia
Obraz siebie i samoakceptacja
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Postawa asertywna.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Bezpieczne zachowanie na świetlicy szkolnej Autorka: Oliwia Torba kl. 1e.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,OBRAZ SIEBIE I SAMOAKCEPTACJA’’
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Podstawowe umiejętności pomagania
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
MIŁOŚĆ TO JEST... Psycholodzy postawili dzieciom
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Radosne chwile!.
Emocje Marta Riess.
Proste sposoby manipulowania ludźmi
Poczucie własnej wartości dziecka
Zapis prezentacji:

Moje doświadczenie powrotu do zdrowia Wrocław, 18.10.11 Arnhild Lauveng Psycholog kliniczny z otwartym przewodem doktorskim w Szpitalu Uniwersyteckim Akershus

Gubienie siebie Zaburzone czy zakłócone doświadczenie tożsamości może być podstawowym symptomem wielu psychicznych zaburzeń.

Jak można zagubić siebie? To jest obraz mojej osoby-mojej tożsamości – kiedy byłam dzieckiem. Moja tożsamość ma kilka problemów, może zawierać wiele różnych uczuć i jest w niej sporo miejsca na wszelkiego rodzaju emocje.

Jak można zagubić siebie? Kiedy miałam 3 lata mój tato zachorował na nowotwór (raka). Kiedy miałam 5 lat, tato zmarł. W okresie, kiedy tato chorował i po jego śmierci, moje uczucia strachu, żałoby, złości i winy urosły tak, że nie potrafiłam ich znieść. Rozpadłam się na kawałki.

Jak można zagubić siebie? Gdybym była miała wokół siebie wielu dobrych dorosłych znajomych, którzy pomogliby mi uporać się z uczuciami, z którymi sama sobie nie radziłam, wszystko prawdopodobnie byłoby łatwiejsze.

Jak można zagubić siebie? Ale nie było nikogo kto pomógłby mi się uporać z tym, z czym ja nie potrafiłam. Było to dla mnie zbyt wiele i „rozsypałam” się w taki sam sposób, jak „rozsypuje” się wiele dzieci.

Jak można zagubić siebie? Moim rozwiązaniem intuicyjnym (bez myślenia zbyt wiele o tym – miałam zaledwie 5 lat) było „odepchnięcie” wszystkich bolesnych uczuć. Pamiętałam wszystko co się wydarzyło, ale nie potrafiłam już tego odczuwać.

Jak można zagubić siebie? W efekcie końcowym, prawie wszystkie emocje „odeszły” i pozostała tylko pustka. Emocje te nie zostały jednak zagubione. Były one tam – poza moją kontrolą, i dla mnie – nastoletniej wtedy dziewczyny, te uczucia stały się problemem. Pojawiły się one wtedy w przebraniu jako „głosy” i „halucynacje”. Nikt ich nie rozpoznawał. Nawet ja tego nie potrafiłam. Każdy mówił, że to schizofrenia, a to były po prostu moje uczucia.

Jak można zagubić siebie? Był to wielki paradoks, że wtedy kiedy zagubiłam siebie, zetknęłam się z systemami psychiatrycznymi. Powiedzieli mi, że jestem schizofreniczką i dostarczyli mi doświadczeń, które niszczyły moje poczucie tożsamość jeszcze bardziej.

Jak odnaleźć siebie? Jeśli prawdą jest, że podstawowym kłopotem wielu problemów zdrowia psychicznego jest to, że pacjent nie ma bezpiecznego poczucia swojej tożsamości, to oczywistym celem terapeutycznego leczenia będzie wzmocnienie doświadczenia swojej tożsamości. Ale jak to osiągnąć?

Jak odnaleźć siebie? Jeden ze sposobów na ponowne odnalezienie siebie tkwi w relacjach z innymi ludźmi. Być spotkanym i poznanym, szanowanym i akceptowanym przez kogoś, kto uznaje ciebie za osobę, a nie jednostkę chorobową.

Interpretacja i cel Sposób w jaki interpretujemy sytuację będzie miał wpływ na nasze działania. Możemy próbować rozumieć „język pacjenta” i zastawiać się, co on próbuje nam w tej chwili powiedzieć. Albo możemy być skupieni na postawieniu diagnozy – o jakiej chorobie dany objaw świadczy? Wszystko, co jako pracownicy służby zdrowia robimy, powinno mieć jasny cel – powinien on być oparty na problemach, potrzebach i pragnieniach pacjenta.

Zaspokoić podstawowe potrzeby Mieć jedzenie, dach nad głową i zaspokojenie podstawowe potrzeby jest bazą do poczucia bezpieczeństwa. Doświadczyć, że ktoś o Ciebie dba i próbuje zapewnić Ci wygodę – może być bardzo dobrym rodzajem troski. Sprawi to, że zdasz sobie sprawę, że istniejesz i jesteś wartościowy. `

Mieć bezpieczne relacje Zaczynam istnieć, Ty jesteś. Istoty ludzkie są zwierzętami społecznymi, nie rozwijamy się w odosobnieniu, ale w relacji z innymi. Przez relacje z innymi doświadczam, że istnieję. Bardzo istotne jest, aby pamiętać i zdawać sobie sprawę, że dla wczesnych uszkodzeń relacji jest to nawet jeszcze ważniejsze, aby nawiązać bezpieczne relacje, a nie unikać ich.

Doświadczenie akceptacji swojej osobowości i emocji Jeśli nauczę się akceptować swoje uczucia, ważne jest, aby mieć relacje z ludźmi, którzy mnie akceptują. Jako istoty ludzkie, jesteśmy odbiciami w lustrach innych ludzi. Co pokaże Ci o Tobie moje lustro? Ludzie nie mają „dobrych” lub „złych” cech. Mamy różne cechy, które możemy wykorzystywać w bardziej lub mniej konstruktywny sposób.

Doświadczenie, że inni troszczą się o to samo, co ja. Jeśli wszystkie symptomy są odrzucone jako nieważne, wszystkie cele jako nierealne, a terapeutom wolno decydować, co jest dla mnie ważne – jak wtedy mogę dowiedzieć się, że to co myślę, w co wierzę i co czuję, jest ważne? I jak mogę odnaleźć siebie, jeśli wszystko co robie, czuję i myślę nie jest ważne?

Doświadczanie odpowiednich na indywidualną miarę wyzwań Jeśli wymagania będą zbyt wysokie, człowiek zrezygnuje. Nie będzie wtedy żadnego rozwoju. Jeśli wymagania będą zbyt niskie - nie będzie wyzwania. Nie będzie też rozwoju. Wyzwania muszą być zatem całkowicie zindywidualizowane, regularnie oceniane, jak również modyfikowane i dostosowywane na nowo wraz z upływem czasu.

Całkowity obraz: Życie to nie tylko choroba Ważne jest, żeby brać pod uwagę całkowity obraz życia: Przyjaciół, lub ich brak Pracę lub jej brak Rodzinę lub jej brak Zainteresowania lub ich brak Ponieważ życie trzeba przeżywać tak czy inaczej.

Całkowity obraz: życie w perspektywie czasu życia. To jest typowa linia czasu. Mierzymy czas od punktu a do punktu b. Od narodzenia Chrystusa do dzisiaj. Od epoki kamienia łupanego do czasów obecnych. Cokolwiek. Sądzę, że jest to trochę nudne.

Całkowity obraz: życie w perspektywie czasu życia. Ta linia czasu odnosi się do całkowitego obrazu. Przeszłość tworzy teraźniejszość. Teraźniejszość tworzy przyszłość. Przyszłość tworzy teraźniejszość. Teraźniejszość tworzy przeszłość. I tak dalej… I tak dalej W całkowitym obrazie.

Nadzieja. Najważniejsza ze wszystkich.

Nadzieja. Najważniejsza ze wszystkich.