Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Struktura problemu decyzyjnego
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Foresight – Wróżenie z fusów czy kształtowanie.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Ekonomia eksperymentalna
Jak pisać pracę dyplomową?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Zarządzanie strategiczne
Michał Kociankowski synergion
Projektowanie architektur systemów filtracji i akwizycji danych z wykorzystaniem modelowania w domenie zdarzeń dyskretnych Krzysztof Korcyl.
Materializm a idealizm
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Dzieci są nieznaną połową ludzkości..
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
Studium Przypadku (case study)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Argumentacja jako proces poznawczy
Zadawanie pytań.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Innowacja pedagogiczna
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Moja przedsiębiorczość
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Prof. Aleksander Surdej
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
współdziałanie właściwe jest dopiero wtedy, kiedy cel jest wspólny, a to jest wtedy, kiedy po to, by to było celem dla jednego, musi ono być celem dla.
ROZPRAWKA.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
MICHAŁ BIAŁEK Psychologia Pieniędzy. Nabywanie wiedzy o pieniądzach Co to są pieniądze i skąd się biorą? Wbrew pozorom pytanie to nie jest łatwe. Nabycie.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
 Zygmunt Korzeniewski zaprasza do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Z. Korzeniewski, DODN.
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
Heurystyka – błąd czy metoda?
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Metoda sześciu kapeluszy
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Stres w pracy nauczyciela
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Reprezentacje umysłowe
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Bonaparte a sprawa polska.
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
POJĘCIE RAŻĄCEJ NIEWDZIĘCZNOŚCI OBDAROWANEGO­­ W ROZUMIENIU ART. 898 K
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
Stres informacyjny użytkowników Internetu
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów Mirosław Laszczak

Światem rządzi wyobraźnia – Napoleon Bonaparte; Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy – Albert Einstein; Łatwiej jest coś wiedzieć, niż wiedzieć, skąd się wie. Zenon Bosacki Stosunek pomiędzy nauką a myśleniem staje się autentyczny dopiero wówczas, gdy dostrzegamy dzielącą je przepaść – Martin Heideger

Modele mentalne Człowiek poszukuje klarownego i uproszczonego modelu świata (A. Einstein) Cechą modelu jest kompresja dostępnej wiedzy, tak by nie zwracając uwagi na szczegóły mieć bazę odniesienia dla własnych poglądów i móc zaczepić swoje decyzje w miarę trwałych przekonaniach. Modele myślowe wprowadzają ład w wyobrażenia o świecie. *** Twórcą pojęcia modelu myślowego (mental model) był Kenneth Craik, który uznał, że do pojawienia się modelu dochodzi w wyniku manipulowania wieloma subiektywnymi reprezentacjami świata rzeczywistego. Zarządzający stawiają się w centrum tych problemów, które uważają za ważne i zabezpieczają się przed tym, co stresujące, co wymaga dłuższego namysłu lub okazuje się zbyt skomplikowane.

Z badań przeprowadzonych w Rand Corporation (Santa Monica w Kalifornii) wynika, że: (1) symulacje myślowe uwzględniają cechy rzeczywistości, w której są osadzone, (2) dzięki symulacjom myślowym łatwiej dostrzec związki między poszczególnymi elementami rzeczywistości oraz przewidzieć ewentualne przeszkody .

Rozumienie intuicji Intuicja bierze się z tego, że człowiek więcej wie, niż potrafi wyrazić. Intuicja wspiera się na zbieranym latami doświadczeniu, które to doświadczenie przejawia się w postaci odczucia bądź silnego przekonania. Intuicja jest percepcją całości problemu przyjmującą postać przeczucia lub impresji i może prowadzić do wniosków – niekoniecznie prawidłowych – bez pośrednictwa logicznych analiz. intuicja nie oznacza, że sięga się po coś, co jest przeciwne racjonalności, lecz raczej doświadcza się czegoś, co znajduje się gdzieś na odległych rubieżach racjonalnego myślenia. Intuicja zatem nie jest sprzeczna z racjonalnością .

Postrzeganie intuicji

Doświadczenie – pomoc czy zakłócenie

Dochodzenie do decyzji intuicyjnej

Kiedy sięga się po intuicję?

Komu ufają decydenci: sobie czy wynikom z „komputera”?

Intuicja uzupełnia model myślowy

Intuicja – zagrożenie czy szansa

Dziękuję za uwagę – Mirosław Laszczak