Uczeń jako lider. Przywództwo w grupie jako szansa na rozwój osobisty i zwiększenie odpowiedzialności społecznej
Ingredients in Leadership
Egzaminy są ważne ale życie jest ważniejsze ! Leadership Egzaminy są ważne ale życie jest ważniejsze !
Ingredients in Leadership
Odwaga
Albus Dumbledore Harry Potter & the Chamber of Secrets „To wielka odwaga przeciwstawić się swoim wrogom ale jeszcze większa ---- swoim przyjaciołom” Albus Dumbledore Harry Potter & the Chamber of Secrets
Kreatywność Innowacyjność
„Jeżeli robisz to co zawsze, otrzymasz to co zawsze” Bill Clinton US President, 1993-2001
Wiara w swoje możliwosci
Mary Kay Ash US businesswoman „Jeżeli weźmiemy pod uwagę prawa aerodynamiki , nie jest możliwe aby trzmiel latał, ale on o tym nie wie i nie zdaje sobie z tego sprawy i …………. lata!" Mary Kay Ash US businesswoman
Skromność
Lao Tzu Chinese philosopher, 604-531BC “ Po zakończonej pracy dobry przywódca i lider powie MY to zrobiliśmy „ Lao Tzu Chinese philosopher, 604-531BC
Wytrwałość
Michael Jordan US basketball player “Straciłem więcej niż 9000 strzałów w mojej karierze. Przegrałem prawie 300 razy. 26 razy zaufano mi i powierzono decydujący o wygranie strzał a ja go straciłem. Przegrywałem cały czas w moim życiu. I dlatego właśnie odniosłem sukces. Michael Jordan US basketball player
Moralność
“Nasz charakter odzwierciedlają nasze czyny kiedy nikt ich nie widzi.” H. Jackson Browne Author of Life’s Little Instruction Book
Ingredients in Leadership
Obszary w jakich uczeń ma możliwość wykazać swoje przywódcze umiejętności Gospodarz klasy Kapitan drużyny sportowej Lider zespołu muzycznego, orkiestry Członek zespołu samopomocy koleżeńskiej Przygotowywanie różnego rodzaju imprez klasowych , szkolnych Przewodniczący komitetów Reprezentowanie szkoły Prowadzenie imprez szkolnych Prowadzenie zajęć - rozgrzewka na lekcjach wych fiz Przygotowywanie i prowadzenie zajęć na lekcjach wychowawczych Wolontariat Pomoc w organizowaniu imprez i wydarzeń ( np. zajmowanie się gośćmi) 10 punktów – krótki czas lub jedna „ akcja wydarzenie” 20 punktów – dłuższy czas 50 punktów – znaczące dowody na działalność „ leadership „plus odpowiedzialność za innych
10 kluczowych umiejętności lidera (Uczniowie muszą wykazać, że posiadają te umiejętności ) 1. Planowanie - planowanie własnej pracy, praca nad projektem, planowanie wydarzeń szkolnych, apelu szkolnego 2. Refleksja- zrozumienie potrzeby zmiany 3. Rozwiązywanie problemów – np. jak rozwiązać zadanie matematyczne 4. Budowanie zespołu – np. drużyny sportowej 5. Podejmowanie decyzji- W brytyjskiej szkole uczniowie podejmują decyzje dotyczące wyboru przedmiotów jakich chcą się uczyć 6. Stawianie celów – np. ukończenie wypracowanie do poniedziałku 7. Zarządzanie czasem – umiejętność połączenia nauki z życiem towarzyskim 8 Komunikacja - wykorzystanie umiejętności mówienia i pisania do przekazywania informacji innym np. w formie gazetki szkolnej 9. Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych – umiejętność radzenia sobie z ludźmi o różnych charakterach i mających różne opinie 10. Wiara w siebie – Obrona własnych poglądów , wiara we własne możliwości
Leadership jest w programie szkolnym i jednym z trzech komponentów branych pod uwagę przy ocenianiu i nagradzaniu uczniów. Pozostałe komponenty to – Uczestnictwo w zajęciach Rozwój osobisty Każdy uczeń posiada kartę, na której zaznaczane są jego postępy czy osiągnięcia w danej dziedzinie.