Michał Kociankowski synergion Reklama o kobietach, do kobiet i dla kobiet. Michał Kociankowski synergion
Początek XX wieku - epoka hard sell “Killers versus Poets” przyciągające reklamy oryginalny język pisanie inaczej odwołanie do emocji, wyobraźni Killers reklamy zachęcające do zakupu koncentracja na produkcie Konkretne informacje, Killers potrzebowali argumentów i tak narodził się reason why do reklamy wkroczyła racjonalność
pozycjonowanie Lata 50’ – powojenny dobrobyt Lata 60’ – kulturowa reorientacja Pod koniec lat 40 wydarzyło się kilka ważnych rzeczy: amerykanie wchodzili w okres powojennego dobrobytu i chcieli czegoś naprawdę lepszego na rynku bardzo szybko przybywało kategorii reklama wymyśliła już wszystkie sensowne argumenty i wiele mniej sensownych lub nie prawdziwych odkryto bunt młodych i konflikt pokoleń reklama jako element świata konsumpcji trafia pod lupę etyczną coraz trudniej znaleźć obszar do bycia „naj” produktów i marek jest coraz więcej, obietnice staniały przyszła pora na coś więcej niż słowa, czyli na USP Bezgraniczne przechwalanie się przestało mieć sens I tak odkryto pozycjonowanie
Lata 80 – coś zaczęło się zmieniać… Reason Why Narzędzia perswazji oparte o racjonalne myślenie Odwołują się do stereotypów, schematów, zasad - myślenia hierarchicznego, zakładającego wyższość jednych sądów nad innymi Protekcjonalne w stosunku do adresata - nadawca wie lepiej i przekonuje odbiorcę Linerane, oparte na łańcuchu logicznym USP Pozycjonowanie Bardzo często kierowane do kobiet, ale nie uwzględniają ich sposobu myślenia Lata 80 – coś zaczęło się zmieniać… 4
Marketing społecznościowy Lata 90’ – marka jako wartość sama w sobie Koniec lat 90’ – kryzys zaufania do reklamy Emocje nie mogły tak po prostu „zawisnąć”. Wymagały podmiotu. Tym podmiotem stała się osobowość marki Konsumenci wierzą przede wszystkim SOBIE i swoim ODCZUCIOM. Teraz ważne, aby ich poruszać, dać im przeżycie, doświadczenie. Osobowości marek zaczynają być bardziej pociągające, niż ich produkty – produkt jest w odwrocie, liczy się logo. Wyrażanie marki staje się głównym zadaniem reklamy. Marki stają się zdolne do rozmawiania z konsumentami o tym, co dla nich ważne. Dla marek oznaczało to nową jakość brand expericence W czasach niepewności marka musi naprawdę wpisać się w świat konsumenta, wnosząc tam to, co jest dla niego rzeczywiście ważne, interesujące, poruszające, wciągające, warte uwagi. Marketing społecznościowy
Kierunek jest oczywisty, ale czy sposoby działania za nim nadążają? Osobowość marki Symbol, ikona, obraz - pozawerbalne środki wyrazu Wieloznaczność, interpretacja Intuicja, odczucie, poszukiwanie własnych doświadczeń Uzgadnianie opinii, wymiana doświadczeń Myślenie odrzucające kanoniczną logikę: symboliczne, magiczne Doświadczenie Marketing społecznościowy Nowe narzędzia znacznie bardziej zgodne z kobiecym odbierania widzenia świata. Feminizacja marketingu Kierunek jest oczywisty, ale czy sposoby działania za nim nadążają? 6