Kształcenie zawodowe w ZSP nr 5 w Łodzi  Małgorzata Joniuk-Piątkowska Zespół Szkół Ponadgimnzajalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego ul. Drewnowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wyrównywanie szans edukacyjnych
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Liceum Ogólnokształcące
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Technikum Usług Fryzjerskich (na podbudowie szkoły podstawowej, gimnazjalnej) ZAWÓD: Technik usług fryzjerskich.
INSTYTUT EKONOMICZNY PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W NOWYM SĄCZU PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NOWYM SĄCZU Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym.
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Co dalej Gimnazjalisto ?
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Spotkanie informacyjne projektu: E -fektywne F -unkcjonalne S -zkoły.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA zsanders.eu.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im
Płock, Al. F. Kobylińskiego 25
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, ul. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego Łódź, ul. Drewnowska 88
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 ul. Gen. J. Hallera Ruda Śląska
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego Łódź, ul. Drewnowska telefon:
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kształcenie dualne.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe w ZSP nr 5 w Łodzi  Małgorzata Joniuk-Piątkowska Zespół Szkół Ponadgimnzajalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego ul. Drewnowska Łódź ZSP 5

Szkoły w strukturze ZSP 5 Kształcimy w zawodach poszukiwanych na rynku pracy: Technikum nr 5  technik handlowiec  technik ekonomista  technik transportu kolejowego  technik dróg i mostów kolejowych Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 5  sprzedawca ZSP 5

ZSP 5 szkołą otwartą na rynek pracy Wprowadzenie kształcenia zadaniowego stało się początkiem bardzo wielu zmian o charakterze organizacyjnym i dydaktyczno-wychowaczym zmierzających do otworzenia się na potrzeby rynku pracy w aspekcie funkcjonowania na nim naszych absolwentów. ZSP 5 Jako jedna z pierwszych szkół w regionie rozpoczęliśmy realizację modułowych programów kształcenia w zawodach technik handlowiec oraz technik ekonomista.

Zmiany organizacyjne związane z wdrożeniem kształcenia modułowego do praktyki szkolnej  Zajęcia w małych grupach.  Blokowanie zajęć zawodowych w bloki 3-4 godzinne.  Prowadzenie zajęć kształcenia zawodowego bez przerw regulowanych dzwonkiem szkolnym.  Wdrażanie uczniów do pracy na zajęciach w warunkach symulowanych firmy.  Częste zmiany planu zajęć – ok. 15 x w roku szkolnym 2014/15 ZSP 5 Dzień ekonomisty w ZSP 5 Dzień handlowca w ZSP 5

Sytuacja zawodowa nauczyciela w związku z wprowadzeniem kształcenia zadaniowego  Konieczność zmiany mentalności i przyzwyczajeń nauczyciela.  Przeniesienie ciężaru obowiązków z wysiłku wkładanego w prowadzenie zajęć na wysiłek włożony w przygotowanie zajęć.  Konieczność wypracowania własnych materiałów.  Położenie większego nacisku na współpracę nauczycieli.  Wprowadzenie autorskich programów kształcenia do nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach od 2012 r.  Konieczność prowadzenia zajęć zblokowanych.  Wspólna praca nad osiąganiem efektów kształcenia i poszukiwanie nowych rozwiązań w celu osiągania wyższych efektów kształcenia. ZSP 5

Nowe zadania dla dyrekcji w związku z wprowadzeniem kształcenia zadaniowego  Dyrektor szkoły jako kreator procesów kształcenia we współpracy z pracodawcami.  Nowa rola kierownika szkolenia zawodowego jako koordynatora kształcenia modułowego.  Zwiększenie obowiązków wicedyrektora: » częste zmiany planu zajęć w szkole, » monitorowanie wdrażania podstawy programowej oraz minimalnej ilości godzin kształcenia zawodowego.  Nowe zasady prowadzenia nadzoru pedagogicznego.  Nowe zasady zarządzania procesami zachodzącymi w szkole oparte na współpracy i wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje – demokratyzacja życia szkolnego.  Konieczność dostosowania zapisów statutu szkoły do nieustannie zmieniających się przepisów prawa. ZSP 5

Wymagania sprzętowe dla nowego modelu kształcenia  Stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu dla nauczycieli we wszystkich pracowniach.  Pracownie symulacyjne kształcenia zawodowego, w tym 5 pracowni wyposażonych w komputery dla uczniów.  Wszystkie pracownie wyposażone w rzutniki.  Wykorzystanie 6 tablic interaktywnych.  Nowoczesne oprogramowanie dla kształcenia zawodowego.  Wykorzystanie MSSDI - sieć WiFi na terenie szkoły. ZSP 5

Współpraca z pracodawcami Stała współpraca z Manufakturą Patronat PKP PLK Praktyki i zajęcia praktyczne handlowców i sprzedawcówekonomistówkolejarzy  van Graaf  Smyk  Selgros  Empik  KappAhl  Makro  Rossmann  Monnari  Kaufland  Leroy Merlin  Ikea  Żabka  Urząd Miasta  Urzędy Skarbowe  MPK Łódź  Zarząd Zieleni Miejskiej  PKP PLK  PKP Cargo  ŁKA  Mosty - Łódź SA ZSP 5

Projekty POKL ogólna wartość dofinansowania ok. 3,5 mln zł 1. „Profesjonalny handlowiec” – realizator ZSP 5 2. „Szkoła przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych”- Akademia Platu/ ZSP 5 3. „Więcej umiem – więcej mogę. Program doradztwa zawodowego dla uczniów” – ŁCDNiKP/ZSP5 4. "Kształtowanie kompetencji personalnych i społecznych w szkole zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy” – projekt innowacyjny ŁCDNiKP/ZSP 5 5. „Nowoczesny handlowiec na rynku pracy województwa łódzkiego ” – realizator FPL Sp. z o.o./ZSP5 6. „Szkoła przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych II” - Akademia Platu/ ZSP 5 7. „Akademia Ekonomistów-Profesjonalistów – program rozwojowy Technikum nr 5” PHIN Consulting Sp. z o.o. / ZSP 5 8. „Europejski rynek pracy moją szansą na sukces” realizator ZSP 5 9. „Kształcenie zawodowe szansą na pewną pracę – program rozwojowy ZSP5, ZSPS, ZSP 7” - Leute Zentrum / ZSP5,ZSPS,ZSP7 ZSP 5

Nowe kierunki kształcenia Technik transportu kolejowego i technik dróg i mostów kolejowych to nowe zawody, w których kształcenie rozpoczęliśmy w 2012 r. we współpracy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ZSP 5

Efekty współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.  Kształcenie nowych kadr dla branży kolejowej.  Kształcenie praktyczne u pracodawcy.  Zatrudnienie pracowników PKP PLK S.A. jako nauczycieli kształcenia zawodowego.  Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły.  Stypendia i umowy o pracę dla uczniów.  Prowadzenie wspólnej promocji zawodu i szkoły. ZSP 5  Objęcie dwóch pierwszych roczników zajęciami w projekcie POKL „Wykwalifikowana kadra kolejnictwa odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy – program rozwojowy ZSP 5”.  Wzrost zainteresowania szkołą wśród gimnazjalistów.

Sukcesy ZSP 5  Podwojenie liczby uczniów w czasach niżu demograficznego.  Konsekwentnie prowadzona promocja szkoły.  Profesjonalna kadra pedagogiczna osiągająca sukcesy na polu dydaktycznym i wychowawczym.  Warsztaty z doradztwa zawodowego dla gimnazjalistów.  Nowoczesne programy kształcenia.  Nowoczesny sposób kierowania szkołą.  Dobra sytuacja wychowawcza w szkole.  Dobra współpraca z rynkiem pracy i środowiskiem edukacyjnym.  Pozyskanie środków unijnych wykorzystanych dla rozwoju szkoły.  Zmiana wizerunku szkoły w środowisku. ZSP 5

Sukcesy ZSP 5  Zdawalność na egzaminie maturalnym w roku 2015 wyższa niż średnia powiatu, województwa i kraju.  Wysokie wyniki EPKwZ w 2015 r. we wszystkich zawodach tj. 75% absolwentów ZSZ nr 5 i 80% absolwentów Technikum nr 5 ukończyło szkołę z dyplomem.  25 osób otrzymuje stypendia fundowane przez PKP PLK S.A. ( zł miesięcznie). ZSP 5

Problemy z uwarunkowaniami systemowymi  Braki w wyposażeniu stanowisk egzaminacyjnych.  Praca w warunkach ciągłego stresu egzaminacyjnego np. matura egz. pisemnych i 10 zespołów nadzorujących na egz. ustnym, EPKwZ 2014/15: 6 egz. pisemnych i 23 zmiany egz. praktycznego podczas 3 sesji.  Trudności w pozyskiwaniu nowych pracodawców do współpracy oraz brak z ich strony zrozumienia szkolnej specyfiki.  Problem z otwieraniem kształcenia na kursach zawodowych (1,5% EPKwZ odbywa się po KKZ).  Brak otwartości i szczerości w rozwiązywaniu problemów systemowych.  Co jest elementem decydującym: rachunek ekonomiczny czy dobro ucznia? ZSP 5

Dlaczego warto inwestować w szkoły zawodowe?  Szkoła zawodowa jako narzędzie kreowania polityki społecznej państwa.  Spojrzenie na szkołę zawodową przez pryzmat instytucji budującej wśród uczniów etos pracy oraz potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego. ZSP 5

Dziękuję za uwagę! Małgorzata Joniuk-Piątkowska ZSP 5 w Łodzi ZSP 5