Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Rozwój aplikacji nawigacji satelitarnej i monitoringu w Polsce Dr inż. Jerzy W.Sobstel Noma 2 Sp z o.o
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce W Polsce w 2005 r zarejestrowanych było 16,8 mln pojazdów (motocykli, samochodów osobowych, ciężarowych, ciągników i autobusów). Ponad 50 000 pojazdów zostało skradzionych. Monitorowanie pojazdów i ładunków, zarządzanie flotą pojazdów i nawigacja satelitarna są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi, profesjonalnymi zastosowaniami systemu GPS. Inteligentne systemy transportowe wykorzystujące techniki satelitarnej lokalizacji pojazdów będą także w przyszłości miały znaczący udział w rynku cywilnych zastosowań profesjonalnych systemów GPS/Galileo
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Historia 1989 otwarcie na świat (GPS, GIS) 1989 – 1996 pierwsze projekty komercyjne, mapy wektorowe 1996 uruchomienie sieci GSM w Polsce 1997 komercyjne oferty monitoringu GPS +GSM 1998 sieci monitoringu i zarządzania flotą 2000 transmisja GPRS w Polsce 2000 usunięcie sygnału S/A 2003 mapy cyfrowe do urządzeń przenośnych 2005 EGNOS, 2006 system WiMax
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Stan aktualny Monitorowanie pojazdów Zarządzanie flotą Nawigacja satelitarna w pojazdach drogowych Precyzyjna lokalizacja pojazdów Monitorowanie transportu ładunków niebezpiecznych
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Zarządzanie flotą Pogotowie ratunkowe Firmy dystrybucyjne Transport międzynarodowy Transport miejski Służby oczyszczania miasta Transport pieniędzy i przedmiotów wartościowych Ekipy serwisowe
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Nawigacja satelitarna w pojazdach systemy wbudowane dostarczane przez producenta pojazdu systemy niezależne - z mapą statyczną -z mapą aktualizowaną
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Czynniki wpływające na rozwój zastosowań Rozwój systemów GPS, EGNOS, Galileo, GPS III Rozwój systemów łączności radiowej GSM ( SMS, GPRS), UMTS, WiMax GIS ( mapy cyfrowe, mapy nawigacyjne, mapy tematyczne, mapy 3D) Terminale ( sterowniki, PDA, telefony komórkowe) Normalizacja, certyfikacja Polityka (dyrektywy, polityka koncesyjna)
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Prognoza rok 2012 W okresie do roku 2012 największy wpływ na rozwój aplikacji w zakresie inteligentnych systemów transportowych wykorzystujących lokalizację pojazdów będą miały następujące czynniki: uruchomienie systemu Galileo wdrożenie dyrektywy „autostradowej” 2004/52/WE w oparciu o system Galileo opracowanie dyrektyw europejskich i norm wykorzystujących system Galileo
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Można oczekiwać, że do roku 2012 wszystkie nowe pojazdy będą wyposażane w zintegrowane systemy pokładowe umożliwiające: Lokalizację w systemie GPS/EGNOS/Glonass Pobieranie opłat za korzystanie z dróg Powiadamianie o zdarzeniach w systemie eCall Nawigacje satelitarną Szerokopasmowy dostęp do Internetu Dostęp do baz danych, map 3D Współpracę z systemem sygnalizacji i pomiarów pojazdu w tym z tachografem cyfrowym, radarem itd
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Prognoza rok 2020 Główne (znane) czynniki rozwoju aplikacji: zwiększeniem dostępności sygnału satelitarnego (moc i liczba źródeł) gwarancja dostępności skrócenie czasu określania pozycji Umożliwią one to rozwój komercyjnych aplikacji krytycznych. W zakresie systemów transportowych spowoduje zasadniczą zmianę w zarządzaniu ruchem drogowym, kodeksie drogowym itd.. Nastąpi rozwój systemów personalnych wymagających: dokładności lepszej niż 1m -dostępności także w pomieszczeniach zamkniętych
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce Przykłady takich aplikacji personalnych: nadzór nad chorymi i dziećmi nadzór nad osobami o ograniczonej wolności (skazanymi) Wiele urządzeń zostanie wyposażonych w odbiorniki GPS: wszystkie urządzenia mobilne (telefon, PDA ) aparaty fotograficzne