Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Doradzamy - wybieramy zawód
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010 System doradztwa zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Wlkp.   Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010

Organizacja doradztwa zawodowego w PP-P Dlaczego warto? Jaka jest misja? W jaki sposób?

1) Dlaczego warto realizować zadania z zakresu orientacji zawodowej? „Raport – doradztwo zawodowe w powiecie średzkim” - 40% uczniów III kl. gimnazjum krótko przed egzaminem gimnazjalnym nie ma sprecyzowanego planu kariery zawodowej - 40% uczniów III kl. gimnazjum całkowicie samodzielnie podjęło decyzję o wyborze szkoły - 65% rodziców uważa, że w szkole powinien być zatrudniony doradca zawodowy - 88% nauczycieli uważa, że powinno pogłębić swoją wiedzę z zakresu doradztwa zawodowego - tylko 50% wychowawców realizuje dla rodziców zagadnienia zawodoznawcze. Wyzwania współczesności: globalizacje rynków pracy, zmiany strukturalne w istocie pracy, rozwój karier „bez granic” zmiany związane z eksternalizacją zatrudnienia

1) Dlaczego warto realizować zadania z zakresu orientacji zawodowej? Doradztwo zawodowe w Europie Republika Czeska, Dania, Węgry, Islandia, Portugalia, Słowacja i Hiszpania rozszerza usługi doradcze na wszystkie etapy szkolnictwa Doradztwo zawodowe w Polsce - Ustawa z dnia 7 września 1991 r - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2) Jaka jest misja Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Pomoc uczniom, rodzicom, nauczycielom potrzebującym wsparcia i poszukujących dróg samorozwoju.

2) Jaka jest misja PP-P w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Rodzice: - przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, Nauczyciele (szkoła): - pomoc pedagogom i nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych, - wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia, - współpraca z instytucjami wspierającymi lub mogącymi wspierać system kształcenia i doradztwa zawodowego, takich jak: Kuratorium Oświaty, Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej, Powiatowy Urząd Pracy, Szkolny Ośrodek Kariery, uczelnie wyższe

2) Jaka jest misja PP-P w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Uczniowie: - udzielanie pomocy uczniom w określaniu ich zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji i innych cech ważnych przy planowaniu kariery zawodowej, - przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej, - przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, potrzeba mobilności zawodowej, - udostępnienie informacji o zawodach, ścieżkach edukacyjnych, typach szkół ponadgimnazjalnych i sieci szkolnictwa na poziomie lokalnym - wyposażenie młodzieży w wiadomości i umiejętności umożliwiające racjonalne i trafne podejmowanie decyzji zawodowych. - aktywne przygotowanie do uczestnictwa zawodowego młodzieży w dynamicznie zmieniającym się świecie. - umiejętność kierowania „karierą życiową” - umiejętność „uczenia się, jak się uczyć” (ten złożony zestaw kompetencji umożliwi jednostkom określenie swoich potrzeb edukacyjnych i kierowanie nimi )

3) W jaki sposób realizować będziemy system doradztwa zawodowego? Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie pomocy uczniom szkół gimnazjalnych w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej  Oferta „Orientacja zawodowa w gimnazjum” obejmuje 3 grupy docelowe: II Rodzice III Nauczyciele I Uczniowie

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Orientacja zawodowa w gimnazjum” I UCZNIOWIE 1) Spotkania warsztatowe dla uczniów w szkołach macierzystych. 2) Raz w miesiącu spotkania warsztatowe dla uczniów w Poradni psychologiczno – pedagogicznej z tematyki rozwoju umiejętności interpersonalnych (asertywność, pozytywne i twórcze myślenie, komunikacja interpersonalna, autoprezentacja itp.) 3) Konsultacje indywidualne dla uczniów z doradcą zawodowym - każdy poniedziałek – dyżur w poradni - każdy wtorek – dyżur w szkole

Ad I.1. Spotkania warsztatowe dla uczniów w szkołach macierzystych Warsztaty są przeznaczone dla uczniów I, II, III klasy gimnazjum. Uczniowie klasy I będą mieli możliwość przejścia przez cały cykl działań zawodoznawczych, stopniowo zaczynając od: KL. I – Poznaję świat zawodów (moduł I) KL. II – Poznaję siebie (moduł II) KL.III – Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł. III) Uczniowie klasy II, ze względu na to, że pozostały im 2 lata na realizacje cyklu otrzymają go w okrojonej formie. KL. II – Poznaję świat zawodów (moduł I), Poznaję siebie (moduł II) KL. III – Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł III) Uczniom klasy III proponujemy zminimalizowane wszystkie trzy moduły, ze szczególnym uwzględnieniem modułu III KL. III - Poznaję świat zawodów (moduł. I), Poznaję siebie (moduł. II), Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł III)

Propozycja warsztatów w ramach oferty „Orientacja zawodowa w gimnazjum Klasa I Rok szkolny 2009/2010 – Moduł I „Poznaję świat zawodów” 1) „Czym jest zawód i dlaczego warto go mieć?” 2) „Praca w życiu człowieka a wybór zawodu” 3) „Poznajemy zawody z przyszłością i bez przyszłości” 4) „Relacja JA – RODZINA – ZAWÓD” 5) „Klasyfikacja zawodów i specjalności” 6) „Moje plany edukacyjno-zawodowe” Prezentacja multimedialna: „Świat zawodów”

Prezentacja multimedialna – „Planowanie kariery zawodowej” Propozycja warsztatów w ramach oferty „Orientacja zawodowa w gimnazjum” Klasa II Rok szkolny 2010/2011 – moduł II „Poznaję siebie” 1) „Rola osobowości w wyborze zawodu” 2) „Moje zdolności i zainteresowania podstawą planowania przyszłości zawodowej” 3) „Moje mocne i słabe strony” 4) „Moje wartości i cele życiowe” 5) „Budowanie kariery” 6) „Jak podjąć dobrą decyzję zawodową?” 7) „Samoocena” Prezentacja multimedialna – „Planowanie kariery zawodowej”

Propozycja warsztatów w ramach oferty „Orientacja zawodowa w gimnazjum” Klasa III Rok szkolny 2011/2012 – moduł III „Kim będę w przyszłości – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy” 1) „Współczesny rynek pracy” 2) „ Możliwości kształcenia ponadgimnazjalnego” 3) „Mój rozwój zawodowy” 4) „Edukacja – zawód – praca” 5) „Świat pracy” 6) „Programy rynku pracy” Prezentacja multimedialna – „Co dalej gimnazjalisto?”

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Orientacja zawodowa w gimnazjum” II RODZICE 1) Prelekcje dla rodziców uczniów w szkołach macierzystych Temat: „Rola rodzica w procesie podejmowania decyzji zawodowej dziecka” 2) Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym w ramach Drzwi Otwartych Szkoły 3) Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym w poradni psychologiczno – pedagogicznej  

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Orientacja zawodowa w gimnazjum” III NAUCZYCIELE 1) Zespół interdyscyplinarny „Grupa wsparcia” – zespół ten składałby się z pedagogów, nauczycieli mających kwalifikacje z zakresu doradztwa zawodowego oraz nauczycieli zajmujących się i interesujących się tym tematem. Celem zespołu byłoby udzielenie wsparcia nauczycielom przedmiotowcom oraz wychowawcom jako pierwszym doradcom zawodowym ucznia w temacie doradztwa. Spotkania odbywać się będą w naszej Poradni.

1) DRZWI OTWARTE PORADNI OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY To nie wszystko… 1) DRZWI OTWARTE PORADNI w ramach OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY 05 – 11. 10.2009 Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym (od poniedziałku do soboty 05-10.10.2009 w godz. 8.00 – 16.00.) TESTY: Wstępna Orientacja Zawodowa Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji Zawodowych Warsztaty: (warsztaty dla chętnych w dniach 05-10.10.2009, godzinach od 17.00 – 19.00) „W poprzek, czyli do przodu” warsztat twórczego i pozytywnego myślenia „Ja w grupie” skutecznie porozumiewam się i współpracuję z innymi „Aby nie musieć czerwienić się przed sobą” trening Asertywności „Ja o sobie” czyli skuteczna autoprezentacja „Streso-łamacz” czyli jak pokonać stres „Zarządzanie czasem”, czyli jak efektywnie wykorzystać czas

To nie wszystko… 2) Indywidualne konsultacje mailowe z doradcą zawodowym. Adres mailowy: doradcazawodowy.ppp@wp.pl 3) Zaktualizowaną informację o zawodach, ścieżkach edukacyjnych, typach szkół, drogach uzyskania kwalifikacji zawodowych i potrzebach rynku pracy. 4) Współpracę z instytucjami wspierającymi lub mogącymi wspierać system kształcenia i doradztwa zawodowego, jak: Kuratorium Oświaty, Centra Kariery Zawodowej, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej, Powiatowy Urząd Pracy, Szkolny Ośrodek Kariery, uczelnie wyższe.

Stawiamy na rozwój!!! W przyszłości, dążąc do osiągnięcia standardów europejskich mamy nadzieję na rozszerzenie działalności poradni w zakresie doradztwa zawodowego, na szkoły podstawowe, a nawet przedszkola i szkoły ponadgimnazjalne, tak aby orientacja zawodowa nie była wyłącznie skoncentrowana na poszczególnych punktach, w których dokonuje się wyborów, lecz była dynamicznym i rozwojowym procesem.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ