„Dzieci i młodzież niepełnosprawna w rzeczywistości edukacyjnej”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
z Oddziałami Integracyjnymi
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

„Dzieci i młodzież niepełnosprawna w rzeczywistości edukacyjnej” Opracowanie na seminarium: „Młodzież niepełnosprawna w polskim systemie edukacji – ograniczenia i możliwości. Budowanie koalicji na rzecz wspierania rozwoju ścieżki kariery”. Piotr Górski Ewa Mieczejko

„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że największą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy”. J. Korczak

Edukacja jest pierwszym krokiem w kierunku zapewniania rozwoju osobowego i włączania osób niepełnosprawnych do wszystkich obszarów funkcjonowania społecznego konieczne jest zatem zapewnienie edukacji opartej na zasadzie pełnego uczestnictwa i równości dla wszystkich uczestników procesu nauczania

Kluczowa rola edukacji Kształtowanie przyszłości – postrzeganej zarówno z osobistego, społecznego jak i z zawodowego punktu widzenia każdego człowieka. System edukacji musi więc być głównym miejscem, w którym niepełnosprawne dzieci i młodzież będą mogły być maksymalnie niezależne.

Konwencja o Prawach Dziecka przyznaje dziecku niepełnosprawnemu pełnię praw dziecka uznając jego prawo do normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa. Zobowiązuje także do zapewnienia uprawnionym do niej dzieciom pomocy, realizowanej w sposób prowadzący do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego stopnia zintegrowania ze społeczeństwem oraz osobistego rozwoju.

Wszystkie dzieci powinny mieć zagwarantowane równe prawo do edukacji, wszystkie powinny mieć równe szanse właściwego wykorzystania potencjału indywidualnych zdolności.

Edukacja młodzieży niepełnosprawnej pełni nie tylko rolę dostarczania wiedzy stanowi także podstawowy instrument wyrównywania szans życiowych oraz najważniejsze ogniwo rehabilitacji społecznej i zawodowej. Edukacja jest pierwszym krokiem w kierunku zapewniania rozwoju osobowego i włączania osób niepełnosprawnych do wszystkich obszarów funkcjonowania społecznego. Konieczne jest zatem zapewnienie edukacji opartej na zasadzie pełnego uczestnictwa i równości dla wszystkich uczestników procesu nauczania.

Zespół Szkól Integracyjnych Nr 1 w Białymstoku jest szkołą czterech pór roku, szkołą której nadrzędnym celem jest zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego, zgodnie z  ich potrzebami i  możliwościami psychofizycznymi w  warunkach poszanowania ich godności.

Co zapewniamy uczniom w naszej szkole: odpowiednie warunki sprzyjające realizacji procesu wychowawczo – dydaktycznego i rewalidacyjnego – stosujemy indywidualizację procesu nauczania (dostosowanie treści, metod i form nauczania do indywidualnych możliwości ucznia, identyfikowanie preferencji sensorycznych ucznia), indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne oraz indywidualne toki nauczania, zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań

umożliwienie uczniowi nauczania indywidualnego w domu ucznia, tylko we wskazanym przypadku, w sytuacji, kiedy nauczanie indywidualne będzie jedyną możliwością edukowania niepełnosprawnego ucznia, zajęcia ze specjalistami logopedą, rehabilitantem ruchu i wzroku, psychologiem,

kadrę pedagogiczną stałe podnoszącą swoje kwalifikacje i umiejętności pedagogiczne w zakresie poszukiwania nowych form pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prawie wszyscy nauczyciele ukończyli różne formy podnoszenia warsztatu pracy w dziedzinie oligofrenopedagogiki,

współpracę z rodzicami – udział w zajęciach otwartych, rewalidacyjnych, pedagogizacji, odwiedziny w domu rodzinnym dziecka, współpracę ze szkołami i placówkami, do których w przyszłości trafią nasi uczniowie, wspieramy rodziców w trudnym wyborze dalszej drogi edukacyjnej dziecka.

W pedagogice specjalnej integracja społeczna odnosi się do dwóch elementów zbiorowości społecznej: osób pełnosprawnych i osób z różnymi niepełnosprawnościami Polega na istnieniu wspólnoty ideowej i wzajemnej akceptacji wspólnych wartości i norm

Integracja daje uczniom z niepełnosprawnościami i uczniom pełnosprawnym możliwość: wspólnego przebywania, nauki i zabawy, współpracy podczas rozwiązywania zadań poznawania uzdolnień kolegi/żanki , nauczenia się odpowiedzialności, tolerancji i akceptacji innych osób.

zatem nie wystarczy jedynie zapewnić wspólnego miejsca przebywania, do nauki czy do pracy, należy zadbać o stworzenie warunków do zapewnienia pełnoprawnego funkcjonowania wszystkich grup uczniów, w tym ucznia niepełnosprawnego, w szkole i w klasie.

Każdy uczeń naszej szkoły niezależnie od możliwości psychofizycznych może liczyć na umożliwienie mu wszechstronnego rozwoju poprzez działania nauczycieli, pedagogów, psychologów, terapeutów zarówno w sferze dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

Nasza szkoła zapewnia dzieciom i młodzieży niepełnosprawej realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne, realizację programu dostosowanego do potrzeb ucznia, odpowiednie formy i metody pracy dydaktycznej, zatrudnienie nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne

zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb; integrację ze środowiskiem rówieśniczym,. pomoc rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.

Nadrzędnym celem szkoły jest dobro ucznia, troska o jego zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej. Troska ta przejawia się zarówno na polu edukacyjnym jak i w działaniach mających na celu stworzenie w szkole miłej i bezpiecznej atmosfery nauki poprzez dbanie o wygląd, estetykę i bezpieczeństwo pomieszczeń w których przebywają nasi wychowankowie. Szkoła zapewnia uczniom niepełnosprawnym pomoc psychologiczno-pedagogiczną w postaci zespołów korekcyjno – kompensacyjnych, zespołów wyrównawczych,zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i innych o charakterze terapeutycznym.

Naszymi doświadczeniami, jako Liderzy Integracji chętnie dzieliliśmy się i dzielimy z różnymi szkołami miasta Białegostoku oraz województwa podlaskiego. Zawsze byliśmy i jesteśmy otwarci na współpracę i chętnie udostępniamy swoje materiały i przemyślenia oraz uczestniczymy w konferencjach.

Mamy otwarte umysły i chęć działania, mamy nieograniczoną niepowodzeniami, czy też niedostatkami wyobraźnię i to co nas do tej pory ograniczało dało nam siłę i czyni nas odkrywcami nowych dróg na końcu których jest dobro i radość niepełnosprawnego dziecka, które czeka na nasze wsparcie.

Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych musi być traktowane jako integralna część systemu edukacji. Patrzenie na system edukacyjny w kategoriach "realizacji potrzeb edukacyjnych" ucznia pokazuje zarówno problem barier i trudności, jakich doświadczają dzieci niepełnosprawne, jak i problem wykorzystania potencjałów dzieci wybitnie zdolnych. Dlatego można obrazowo powiedzieć, że najlepszym "dowodem sprawności" systemu będzie sytuacja, w której dziecko niepełnosprawne, a jednocześnie w jakiejś dziedzinie wybitnie zdolne będzie miało szansę wykorzystać swój potencjał

Dziękujemy za uwagę