Proces badawczy i badania społeczne: początek badań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl PRoto.pl jest polskim portalem specjalistycznym poświęconym tematyce public relations, promocji oraz.
Opracowała: Ewa Malasiewicz
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Badania opinii publicznej
Polacy i ich poczucie bezpieczeństwa. Przestępczość na Podkarpaciu
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl PRoto.pl jest polskim portalem specjalistycznym poświęconym tematyce public relations, promocji oraz.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl Portal PRoto.pl: użytkownicy: UU/mc: liczba odsłon: PV/mc: % czytelników odwiedza portal.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Rozproszenie uwagi kierowcy
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Metody zbierania danych empirycznych
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Metodologia badań empirycznych
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Od 1984 roku demografowie obserwują w Polsce stały spadek liczby urodzeń, które od 1993 r. wynosiły rocznie około 500 tysięcy, a od roku 1998 – poniżej.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Zapis prezentacji:

Proces badawczy i badania społeczne: początek badań Katarzyna Dojwa

Cele badań empirycznych Eksploracja Opis Wyjaśnianie

Cele badań empirycznych (za: E.Babbie, s. 110 – 113): Eksploracja Większość badań, to badania które mają na celu „rzucenie światła” na jakąś problematykę. Udzielają odpowiedzi na różne pytania. Są odpowiednie dla zjawisk, które pojawiały się „tu i teraz”, ale także dla zjawisk trwalszych. 3 gł. cele: (1) zaspokojenie ciekawości badacza i jego pragnienia lepszego zrozumienia przedmiotu badania, (2) zbadanie możliwości podjęcia szerszych badań, (3) wprowadzenie metod które zostaną użyte w dalszych badaniach. Zalety: pozwalają wkroczyć na nowy grunt. Wady: zazwyczaj nie dają one satysfakcjonującej odpowiedzi na pytania badawcze, gdyż rzadko są to badania ostateczne i prowadzone na populacji reprezentatywnej.

Badanie eksploracyjne – PRZYKŁAD Przedmiot zainteresowań: wyznawcy Here Kryszna w Polsce Inspiracja: zobaczenie kolorowego pochodu Krysznowców na ulicy miasta, Krysznowcy częstujący ludzi posiłkami wegańskimi, prelekcja o religii w szkole średnie, film na „Planette”, itp. Problem badawczy: Dlaczego Polacy wstępują do ruchu Hare Kryszna? Poszukiwanie informacji: media i publikacje, literatura, GUS, relacje osób których krewni/znajomi wstąpili do ruchu, samodzielne uczestnictwo w spotkaniach HK, itp. Badania eksploracyjne z uczestnikami ruchu HK: jakie są zmienne socjodemograficzne charakteryzujące Krysznowców (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania)? jak to się stało że zostali wyznawcami HK? jaką religię wcześniej wyznawali? co spowodowało, że zmienili wyznanie? jakie było ich pochodzenie społeczne? i czy wywarło ono wpływ na to, że stali się Krysznowcami? W miarę rozwoju badań skupianie się na wybranych kwestiach: wysoka religijność? młody wiek?

Cele badań empirycznych (za: E.Babbie, s. 110 – 113): 2) Opis Badacz obserwuje, a potem opisuje, to co zaobserwował. Pytania: co, gdzie, kiedy, jak? Badania opisowe stanowią często punkt wyjścia do udzielenia odpowiedzi na pyt. „Dlaczego?”. Przykład: opis ludności Polski (www.stat.gov.pl) , opis polskiej elity politycznej (www.sejm.gov.pl, www.senat.gov.pl), opis wydarzeń 11.11.2011 w Warszawie (np. chronologiczny opis wydarzenia oparty o obserwację bezpośrednią, albo też na bazie innych źródeł – wywiady z uczestnikami? analiza zawartości mediów?).

Sejm RP 2011

Cele badań empirycznych (za: E.Babbie, s. 110 – 113) 3) Wyjaśnianie „Dlaczego?” Przykłady: Badanie opisowe: kiedy, jak często, w jakich sytuacjach Polacy chodzą do kościoła, badanie wyjaśniające: dlaczego Polacy chodzą do kościoła? Badanie opisowe: jak Polacy głosowali w ostatnich wyborach?, badanie wyjaśniające: dlaczego Polacy tak a nie inaczej głosowali w ostatnich wyborach? Badanie opisowe: jak wygląda spożycie alkoholu przez Polaków? , badanie wyjaśniające: dlaczego Polacy piją alkohol?

PRoto.pl, Praca w branży PR w 2011 r., 14.11.2011, 12:16 Opis sytuacji: 43 proc. PR-owców zmieniło pracę w 2011 roku – to b. dużo. Badania: "Motywacje polskich PR-owców". Wyniki: Głównym powodem odejścia z pracy jest brak jasnej ścieżki kariery i niskie zarobki. Początki kariery: zainteresowanie mediami i marzenie o kreatywnej pracy., ale także przypadek i zarobki. „Pieniądze nie są ważne na początku kariery. Jednak już po rozpoczęciu pracy PR-owcy szybko zmieniają hierarchię wartości”. Pracujący PRowcy: Jako główny minus branży public relations podają zarobki nieadekwatne do wkładu pracy, brak jasnej ścieżki kariery. Zmieniający pracę: ciekawe wyzwania zawodowe i możliwość zdobycia doświadczenia, potem samodzielność i wynagrodzenie. Internetową ankietę PRoto.pl przeprowadziło na przełomie września i października. Anonimowo wzięło w niej udział 495 PR-owców. 45 proc. z nich zatrudnionych jest w agencjach PR, 32 proc. w działach PR prywatnych firm. 7 proc. respondentów pracuje w firmach państwowych, a 6 proc. w instytucjach. 50 proc. ankietowanych zajmuje stanowisko specjalisty, 13 proc. kierownika zespołu. 9 proc. ankietowanych to właściciele firm, 8 proc. to dyrektorzy działów, tyle samo ankietowanych to konsultanci. Respondenci pochodzą głównie z województwa mazowieckiego (55 proc.).

Praca w branży PR w 2011 r., PRoto.pl, 14.11.2011, 12:16

Jednostki analizy Jednostki analizy w badaniach – czyli „kto” i „co” poddawane badaniu. Są to „te przedmioty, które badamy, aby stworzyć ich syntetyczny opis oraz wyjaśnić różnice miedzy nimi” (Babbie, s. 114). W przypadku badań nomotetycznych istotne jest rozróżnienie jednostek analizy oraz zbiorowości na temat których będzie formułowane uogólnienie. Tu jednostką analizy jest określona grupa ludzi. W badaniach idiograficznych elementem analizy jest jednostka. Niekiedy jednostkami analizy mogą być określone grupy (aktorzy), które(rzy) mają określone cechy (np. różne subkultury, różne gangi, różne sekty). Najczęściej jednostką analizy dla socjologów są pojedynczy ludzie posiadający konkretne cechy (płeć, wiek, miejsce urodzenia, status, postawa…). Na podstawie tych cech może sformułować opis badanej populacji, potem zaś połączyć go z opisem samej grupy. Wtedy ostateczny opis dotyczy całej grupy, ale bazuje on na opisach poszczególnych jednostek. Jednostki analizy w badaniach społecznych najczęściej są równocześnie jednostkami obserwacji (poszczególni studenci i ich efekty uczenia się), ale nie zawsze (jak różnice poglądów wpływają na częstotliwość rozwodów: stosunek małżonków do bicia dzieci)

Jednostki analizy Grupy Jednostki indywidualne Organizacje Wytwory społeczne Jednostki indywidualne

Jednostki analizy: jednostki indywidualne Najbardziej typowe jednostki analizy w badaniach empirycznych Każdy typ jednostek może stać się jednostką analizy (studenci, homoseksualiści, Łemkowie, ławnicy) Najczęściej w badaniach zajmujemy się właśnie poszczególnego typu jednostkami, rzadziej – ogółem ludzi. W badaniach opisowych w których jednostka analizy są poszczególni ludzie, celem badania jest opis populacji składającej się z tych ludzi. W badaniach wyjaśniających – cel to najczęściej odkrycie dynamiki społecznej wewnątrz populacji.

Jakie kursy językowe i szkoleniowe wybierają Polacy. , egospodarka Jakie kursy językowe i szkoleniowe wybierają Polacy?, egospodarka.pl, 21.11.2011, 09:37

Jednostki analizy: grupy/organizacje/wytwory społeczne W sytuacji kiedy interesują nas cechy określonej grupy/organizacji, traktowanej jako byt lub też to co zostało wytworzone. Przykłady badań: badania porównawcze różnych partii politycznych w Polsce (org), badania różnych gangów (gr), różnych stowarzyszeń gejowsko – lesbijskich (org), czy organizacji feministycznych (org), badania zawartości książek (w.s.), liczby kościołów w mieście (w.s.), liczby lumpexów w miejscowości (w.s.) Przykłady grup jako jednostek analizy: rodziny (różny wiek, dochód, miejsce zamieszkania), grupy koleżeńskie, miasta, regiony. Przykłady organizacji jako jedn. analizy: poszczególne przedsiębiorstwa (pracownicy, zysk, aktywa), supermarkety, uczelnie i szkoły. Przykłady wytworów społ. jako jedn. analizy: obrazy, samochody, liczba publikacji prasowych, komunikaty prasowe czy sprostowania, książki, wypadki drogowe, demonstracje studenckie, rozwody.

Najbardziej poszukiwane zawody 2011, egospodarka.pl, 18.11.2011, 10:38 ManpowerGroup, publikacja 6 na świecie i 4 w Polsce edycji badania "Niedobór talentów". Główne wnioski z badania: firmy w Polsce mają trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów na kluczowe stanowiska. Niedobór talentów jest największy wśród wykwalifikowanych pracowników fizycznych, inżynierów oraz operatorów produkcji. 40 firm zgłasza, że nie może znaleźć pracowników posiadających kompetencje niezbędne na danym stanowisku. Odsetek ten jest niższy niż w poprzednich latach (51% w 2010 r.; 48% w 2009 r.; 49% w 2008 r.), niemniej nadal wskazuje na istotny problem na polskim rynku pracy. Na świecie w 2011 – 34%. Info o badaniu: Na zlecenie ManpowerGroup firma Infocorp Ltd. przeprowadziła 39 641 wywiadów telefonicznych w 39 krajach, w tym 750 w Polsce, z osobami odpowiedzialnymi z politykę HR w małych, średnich i dużych firmach. W Polsce badanie przeprowadzono między 21 lipca a 3 sierpnia 2011 r. Margines błędu dla Polski to +/-3,6%.

Najbardziej poszukiwane zawody 2011, egospodarka.pl, 18.11.2011, 10:38

Najbardziej poszukiwane zawody 2011, egospodarka.pl, 18.11.2011, 10:38

Praca w branży PR X 2011, PRoto.pl, 17.11.2011, 13:47 Jednostka analizy: liczba ogłoszeń o pracę w regionach

Błędne wnioskowanie w jednostkach analizy Błąd ekologiczny Dotyczy pomieszania jednostek analizy w taki sposób, że wyciąga się wnioski dotyczące jednostki na podstawie obserwacji grup. (Babbie, s. 120) Założenie, że to co dowiadujemy się o jednostce zbiorowej („ekologicznej”) mówi nam coś o pojedynczych elementach z których się ona składa. Przykład: wskaźnik samobójstw wyższy w krajach protestanckich niż w katolickich? Redukcjonizm Postrzeganie i wyjaśnianie złożonych zjawisk w kategoriach jednego wąskiego wyjaśniania lub zbioru pojęć. To „redukowanie” złożonego zjawiska do protego wyjaśniania: ekonomia, psychologia. Przykład: rewolucja francuska, zwycięstwo wyborcze PO

Wymiar czasowy badań 1) Badania przekrojowe Badania przekrojowe dotyczą „obserwacji próby czy przekroju jakiejś populacji lub zjawiska, zebranych w jednym punkcie w czasie” (Babbie, s. 121). Jest to odpowiednik „socjologicznego foto” w określonym momencie. Przykład: wizerunek PSP, struktura studentów WSO. 2) Badania dynamiczne Umożliwiają obserwację tego samego zjawiska przez dłuższy czas. Przykład: kult UFO, Katastrofa Smoleńska w polskiej prasie. Zaleta: opis tego samego procesu w czasie Wada: koszty i czas, w przypadku badań panelowych – możliwość wyczerpania się panelu. Przykłady: (1) badania trendów, (2) badania kohort demograficznych, (3) badania panelowe. 3) Badania zbliżone do dynamicznych

2.1. Badania dynamiczne: badania trendów To badania które koncentrują się na zmianach w czasie wewnątrz jakiejś populacji Przykłady: wyniki spisów powszechnych i zmiany w populacji Polaków, stosunek Polaków do określonych Gabinetów, stosunek społeczeństwa do kary śmierci, …

Trendy (CBOS): stosunek Polaków do rządu

Trendy (CBOS): stosunek Polaków do UE

2.2. Badania dynamiczne: badania kohort demograficznych Analizy zmian zachodzące w poszczególnych kohortach demograficznych (subpopulacjach badanych). Kohorta: np. ludzie urodzeni w czasie II Wojny Światowej i ich opinie o PRL (wojnie, władzy, lewicowość- prawicowość), osoby które urodziły się okresie transformacji systemowej.

2.3. Badania dynamiczne: badania panelowe To badania które „za każdym razem dotyczą tego samego zbioru ludzi” (Babbie, s. 123) Przykład: potencjalne zachowania wyborcze tej samej próby mieszkańców Polski. Praktyka: badania przedwyborcze sztabów wyborczych.

3. Badania zbliżone do dynamicznych Sytuacja w której dane z badań przekrojowych pozwalają na logiczne wnioskowania dotyczące zachodzenia jakichś zjawiska (przykład: studenci i narkotyki: najpierw trawka, potem LSD; studenci „dzienni” a miejsce ich zamieszkania). Proszenie respondentów, aby opowiadali o zdarzeniach z przeszłości (przykład: jak ktoś głosował w poprzednich wyborach, opis jakiegoś wydarzenia z przeszłości). Mankament: nie pamiętają, nadinterpretują, kłamią…

Przebieg badań empirycznych (1) Określenie przedmiotu badania (co? typ badań) (2) Plan badań (respondenci, kosztorys, źródła danych (pierwotne, wtórne), metoda zbierania danych (obserwacja, wywiad, ankieta, eksperyment), narzędzia (kwestionariusz), dobór próby, komunikowanie (telefon, poczta, osobiście). (3) Zbieranie informacji (realizacja badania) (4) Analiza informacji (wnioski ze zgromadzonych danych) (5) Prezentacja wniosków (raport końcowy, wnioski, rekomendacje)