i trudności z nimi związane... %%% Procenty i trudności z nimi związane...
Geneza ... Międzynarodowy projekt rozwoju zawodowego nauczycieli w metodologii nauczyciela - badacza im. A. Z. Krygowskiej /Projekt ten ma na celu zarówno rozwinięcie jak i ocenę skuteczności pewnego podejścia do rozwoju zawodowego nauczyciela – badacza. Jego zamierzeniem jest stworzenie systemu, który uwzględniając standardy i treści programów nauczania w poszczególnych krajach, lepiej uwzględniałby potrzeby intelektualne uczniów, promował ich niezależność, twórczość myślenia... / Procenty indywidualnym problem badawczym
Etapy procesu naprawczego Zauważenie problemu Przeprowadzenie diagnozy–test diagnostyczny Wyodrębnienie (nazwanie) trudności Zaplanowanie zabiegów dydaktycznych mających na celu pokonanie zauważonych trudności Realizacja zabiegów w klasie Diagnoza końcowa (oceniająca postęp uczniów )
Zabiegi dydaktyczne Są celowo przemyślane i przedyskutowane w grupie na spotkaniach TR. Nie mogą burzyć procesu dydaktycznego, rytmiczności realizacji programu nauczania Zabiegi te mają być wtopione w aktualnie realizowany dział
P r o c e n t y D i a g n o z a w s t ę p n a
Procenty - diagnoza wstępna Dwuetapowa: I etap: uczniowie rozwiązują zadanie pierwsze ( arkusz I ) II etap: otrzymują arkusz II, przepisują podaną w arkuszu I odpowiedź do zadania pierwszego, przystępują do rozwiązywania kolejnych zadań
Jakich informacji miało dostarczyć zad 1 Zadanie1. Czy uczniowie mają świadomość względności obliczeń procentowych ( czyli 10 % i 10 % to nie to samo) Czy zauważają że procent jest ściśle związany z daną wielkością i nie występuje samodzielnie
Dlaczego dwa arkusze ? W arkuszu II zadanie 2 sugeruje poprawną odpowiedź do zadania pierwszego. Otrzymanie wiarygodnego wyniku ( poznanie pierwszej reakcji uczniów)
Jakich informacji miały dostarczyć zad 2 i 3 Czy uczniowie mają (i w jakim zakresie) trudności z obliczeniami procentowymi typu: Obliczanie procentu danej liczby (zad 2A, 2B) Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (zad 2C, 3B) Obliczanie liczby według danego jej procentu (zad 3A)
Wyniki 18 uczniów
Wnioski Nie widzą związku procentu z liczbą Radzą sobie z obliczeniem procentu danej liczby Blisko połowa badanych radzi sobie z obliczeniem liczby według danego jej procentu Zupełnie nie radzą sobie z trzecim typem obliczeń procentowych: obliczaniem jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Działania naprawcze (1) Cel główny: UŚWIADOMIĆ ZWIĄZEK PROCENTU Z DANĄ WIELKOŚCIĄ
Działania naprawcze (2) Krótkie zabiegi typu: Jaki procent uczniów jest dziś nieobecny? Zadania wywołujące konflikt : Cenę pewnego swetra obniżono dwukrotnie o 50%. Ile wynosi cena swetra po obniżkach jeśli pierwotnie sweter kosztował 200 zł?
Działania naprawcze (3) Specjalnie dobierane zadania wykorzystujące obliczenia procentowe z brył obrotowych Dwie lekcje poświecone obliczeniom procentowym w ramach powtórek z działań w zbiorze liczb rzeczywistych Zadania z obliczeniami procentowymi w dziale wyrażenia algebraiczne Zestawy zadań utrwalających
Diagnoza postępów Test diagnozujący Wyniki zadowalające
Dziękuję i zapraszam do dyskusji... Prezentację przygotowała: mgr Agnieszka Drąg