Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius (2007-2010) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przewodnik po publikacji wrzesień November 10, Company in country2 Spis zagadnień 1) Prezentacja samego produktu na podstawie górnego paska.
Advertisements

dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Jak pisać pracę dyplomową?
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Jak przygotować prezentację w programie Power Point
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Czytanie ze zrozumieniem
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Czytanie ze zrozumieniem
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy Mazowieccy Liderzy Nauczania Sukcesu.
Czytanie ze zrozumieniem
Projekt europejski Akt słowny od A do Z !
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
SciFiEd: Science Fiction w Edukacji LLP-1-CY-Comenius-cmp Podstawowe informacje o projekcie „Nauka jest tym czym się zajmuję ale fikcja naukowa.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Treści kształcenia.
Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni.  możliwość zamawiania, rezerwowania oraz przedłużania terminu zwrotu książek,  dostęp ze strony
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
Instrukcja obsługi portalu Informacyjno-Edukacyjnego Miasta Oleśnicy
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Projektowanie postaci formularza:
Przewodnik Bazy CINAHL Wyszukiwanie podstawowe
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Przewodnik Wyszukiwanie eKsiążek EBSCO.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Kurs - OK zeszyt.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Charlie i fabryka czekolady”
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób wykorzy stania

CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Jak odnaleźć się w tym module? Od czego rozpocząć? Ten dokument ma charakter instruktażu. Jedna rada, aby nie tracić czasu, to uważnie go przeczytać. Na początek, znajdziecie tu trzy nierozłączne etapy, poprzez które należy przebrnąć. Prezentacja zawartości modułu kształcenia Co się w nim znajduje?... Jakie są cele?

Wszystkie słowa mają znaczenie. Starać się rozumieć, to inaczej zaangażować się w budowanie znaczenia tekstów, znaków ikonicznych, obrazów i tekstów, gestów czyli po prostu w rozumienie otaczającego nas świata. Podróż do krainy lektury dla jednego jest prosta, zaś dla innych trudna. Nauczyciele powinni towarzyszyć uczniowi w tej podróży, wspomagać ich działania, aby stopniowo poprowadzić ucznia do autonomicznego działania. Nigdy bowiem nauczyciel nie powinien wyręczać w pracy swojego ucznia. 1. Trzy etapy: CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

uświadomić mu, jakie czynniki spowodowały, że uchwycił sens, aby mógł używać ich samodzielnie w innych sytuacjach. Nauczyciel lub osoba towarzysząca czytelnikowi powinna: uświadomić sobie sprzyjające warunki i wdrożyć odpowiednie procesy, aby osiągnąć cel, jakim jest znaczenie; jeśli warunki te nie są spełnione, stają się przeszkodą w dojrzewaniu do rozumienia. uczyć czytelnika i trenować go w precyzyjnym poszukiwaniu sensu. te trzy etapy są nierozłączne. Odwołując się jedynie do dwóch pierwszych etapów, nauczyciel uzurpuje sobie prawo do bycia mistrzem i pozbawia swojego ucznia możliwości samodzielnego działania. Czytelnik, który sam nie odkrył możliwości dotarcia do znaczenia, pozostaje marionetką w rekach swojego mistrza. Nie mamy takiego prawa. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

W tym projekcie znajdziecie wszystkie dokumenty, które odnoszą się od 3 etapów lub pozwalają pogłębić jeden z nich. 2. Zawartość modułu : 1. Opis aktu leksykalnego 2. Przeszkody w rozumieniu tekstu 3. Seria przykładów 5. Zastosowania praktyczne w różnych grupach wiekowych 4. Ekipa Rozumienie: ekipa walcząca ! CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

Droga do znaczenia Zacznijmy od aktu leksykalnego: Klikając na panel na dole z prawej strony obrazka, znajdziecie: - ogólne wprowadzenie - streszczenie 12 rozdziałów J.Giasson, w formacie Power point. - dokument na temat Neurony lektury - porównanie teksty/obrazy/muzyka - wprowadzenie do książki J.Giasson, La Comprehension en lecture, De Boeck, 2008, która jest podstawowym źródłem merytorycznym projektu. Spis treści 1. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

2. Przeszkody w rozumieniu tekstu Klikając na tą ikonę, znajdziecie: - wykaz możliwych przeszkód w zrozumi e niu tekstu według analizy J.Giasson i 3. Seria raportów Sebastian 12 lat Julia 15 lat Osoba dorosła 38 lat

CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia 4. Ekipa Rozumienie : ekipa walcząca ! 6 postaci, które symbolizują procesy czytania, zmierzające do zrozumienia tekstu. Przedstawienie konkretnych procesów czytania w formie postaci ma pomóc w uświadomieniu sobie tych procesów, składających się na trzy etapy budowania znaczenia, wymienione na początku tego opracowania. Tworzą oni zespół i każdy akt, z kolei, w celu zapewnienia zrozumienia Dziękujemy naszym partnerom z Portugalii, za pomysł. Postacie te są również bohaterami kart do gry. Rola każdej postaci opisana jest na odwrotnej stronie każdej karty.

5. Przykłady zastosowania praktycznego w różnych grupach wiekowych. Można do nich dotrzeć w różny sposób: Wiek Kraje Przeszkody Języki Typy znaków Wystarczy kliknąć na tablicę sygnalizacyjną, którą wybierzecie. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

I jeszcze jedna uwaga, dotycząca przykładów praktycznych w różnych grupach wiekowych: Celem i specyfiką projektu nie jest utworzenie zbioru propozycji zadań dotyczących nauczania czytania, ale konkretna pomoc uczniom w przezwyciężaniu problemów rozumienia, za pomocą poznania skutecznych strategii. Reasumując, sekwencja to rodzaj reportażu na temat budowania znaczenia w konkretnej sytuacji dydaktycznej, zawierająca wszystkie elementy procesu budowania znaczenia wraz z proponowanymi czynnościami remediacyjnymi. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

Opis aktu leksykalnego: 3 dokumenty + książka J.Giasson Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem i relacje czytelników 3 zadania dla mediatora: poznać kolejne procesy czytania ćwiczyć świadomie, aż do osiągnięcia biegłości być świadomym wszystkich poczynań Zastosowania praktyczne: począwszy od dzieci do osób w wieku dorosłym, 5 krajów europejskich Schemat : Całość z ekipą Rozumienie

Realizacja H.Delvaux dIf Belgia, 2010 Powodzenia! Rysunki Regine Smal dInforef