Mikroekonomia Ćwiczenia Prof. Ing. Lumír Kulhánek, CSc. lumir

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Marketing Usług - WYKŁAD
Rachunek dochodu narodowego
Plan wykładów z mikroekonomii
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Gra kierownicza WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Ocena Ryzyka w Analizie Finansowej
Laboratorium z Probabilistyki IV sem. Wydział Transportu
LITERATURA Begg D., Fischer S., Dornbusch R.: Makroekonomia. PWE, Warszawa.
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Ku nowej ekonomii politycznej
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Polski system medialny
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Prognozowanie i symulacje (semestr zimowy)
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)… 1.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)… Co tu się będzie działo?? 1.
Technologia chemiczna a zrównoważony rozwój – SEMINARIUM
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
Regulamin przedmiotów: Modelowanie symulacyjne Modelowanie i prognozowanie symulacyjne Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 311 B1
Regulamin przedmiotów: Modele Analizy Rynku Kapitałowego Wymagania
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Wprowadzenie do ekonomi i gospodarki
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Prawo malejącej krańcowej stopy zwrotu Prawo DMP
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Mikroekonomia A Ćwiczenia nr 1.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Regulamin przedmiotu: Analiza Ekonomiczna Decyzji Biznesowych Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 413 B1
SEMINARIUM DYPLOMOWE I dr inż. Marian Waldemar Brol docent marian
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Joanna Lewandowska Katedra Zarządzania Sieciami Logistycznymi
Transport i spedycja w handlu krajowym i międzynarodowym
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE dr hab. Marek Szczepański, prof. nadzw. PP.
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Współczesne kierunki polityki społecznej
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
MIKROEkonomia mgr Joanna Małecka
Komunikacja Interpersonalna
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Organizacja i funkcjonowanie transportu
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Psychologia w Zarządzaniu
Zasady obowiązujące na zajęciach
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
Historia Administracji SSA rok I
Współczesne kierunki polityki społecznej
SSA SEMESTR LETNI 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Mikroekonomia Ćwiczenia Prof. Ing. Lumír Kulhánek, CSc. lumir Mikroekonomia Ćwiczenia Prof. Ing. Lumír Kulhánek, CSc. lumir.kulhanek@pwr.wroc.pl

Program ćwiczeń Wprowadzenie do ekonomii (1) Rynek. Mechanizm rynkowy (1) Rynek. Mechanizm rynkowy (2) Teoria wyboru konsumenta Kolokwium I. Podstawy teorii przedsiębiorstwa Koszty i przychody w przedsiębiorstwie w krótkim okresie Koszty a produkcja Struktury rynku. Konkurencja doskonała Monopol Rynek ziemi i kapitału. Rynek pracy. Ryzyko w działalności gospodarczej Kolokwium II. Wpisy, poprawa kolokwiów

Literatura Podstawowa: Begg, D., Fischer, S., Dornbuch, R.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007. Alt.: Milewski, R. (red.): Podstawy ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Samuelson, P. A., Nordhaus, W. D.: Ekonomia. PWN, Warszawa 1996. Czarny, B., Rapacki, R. (red.): Podstawy ekonomii. PWE, Warszawa 2002. Klimczak, B.: Mikroekonomia, Wydaw. AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1993. Uzupełniająca: Acocella, N.: Zasady polityki gospodarczej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2002. Marciniak, S. (red.): Elementy mikro- i makroekonomii dla inżynierów, Warszawa, 1994. Friedman, M., Friedman, R.: Wolny wybór, Kraków 1997. Kwaśnicki, W.: Zasady ekonomii rynkowej, Wrocław 2001. EVROPSKÁ INTEGRACE

WYMAGANIA NA ĆWICZENIACH Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa (student może opuścić dwa zajęcia). Na ćwiczenia student przychodzi przygotowany, tzn. ma przeczytany odpowiedni rozdział z podręcznika lub opanowane treści z wykładu. Przed każdymi zajęciami ćwiczeniowymi może być kartkówka, której prowadzący nie zapowiada. Zakres tematyczny kartkówki może obejmować: zagadnienia z ostatnich ćwiczeń oraz partię materiału którą student powinien opanowana dane ćwiczenia. Aby zaliczyć ćwiczenia student musi zdobyć 50% maksymalnej liczby punktów + 1 punkt i z każdego kolokwium zdobyć przynajmniej po 5 punktów (50% z 15 pkt). Ocena końcowa jest wynikiem pracy w ciągu semestru. Studenci, którym brakuje punktów do oceny dst lub z przyczyn losowych nie pisali kolokwiów na zajęciach mają prawo do poprawy kolokwium na ostatnich zajęciach.

Kryteria oceniania na ćwiczeniach Kolokwium I – 15 punktów Kolokwium II – 15 punktów Aktywność (w tym praca w grupach): 5 pkt. Zadania domowe (w tym w grupach): 5 pkt. Kartkówki: 3*2p=6 Suma: 46 pkt Ocena pkt Pkt [%] dst [24-34) 50% z max l. pkt +1pkt Dst+ [34-37) 75 db [37-41) 80 Db+ [41-44) 90 bdb [44-46] 95 cel 46 pkt + dodatkowe umiejętności 100

Zadania na cw. 2 Begg, Fischer, Dornbusch: Problemy do dyskusji rozdz. . 1 Problemy do dyskusji 1 - 9

PROBLEMY DO DYSKUSJI 1. Podaj parę definicji ekonomii. Która z nich jest najpełniejsza? 2. Przeczytaj raz jeszcze listę definicji ekonomii. Dla każdej z nich przytocz parę konkretnych przykładów problemów, o których rozwiązanie ekonomia może się starać. 3. Czy w nauce społecznej takiej jak ekonomia można być „obiektywnym”? Co do czego konserwatyści i liberałowie mogą być zgodni? Podaj przykłady logicznego błędu złożenia i logicznego błędu post hoc”. Czy w dyskusji nad związkiem między paleniem papierosów a długowiecznością wchodzi w grę pierwszy z tych błędów? (Dlaczego nie?) Czy też wchodzi tu w grę błąd drugi? (Dlaczego tak?) 4. W paru słowach zdefiniuj następujące pojęcia: eksperyment kontrolowany; prawo przeciętnych; błąd logiczny post hoc”.

PROBLEMY DO DYSKUSJI 5. „PNB należałoby skorygować, gdyż smog w Los Angeles sprawia, że coraz więcej płacę za pralnię chemiczną i opiekę lekarską. Poza tym, gdy w wyniku wzrostu zamożności nasz tydzień roboczy skraca się z 45 do 40 godzin, może to wywoływać spadek PNB, ale na pewno powinno wywoływać wzrost dobrobytu ekonomicznego netto (DEN). Poza tym, z obliczeń DEN powinno się wyłączyć wydatki zbrojeniowe, gdyż dobrobyt obywateli danego kraju nie rośnie wskutek wzrostu tego typu wydatków, bez względu na to, czy na tym padole łez są one potrzebne czy niepotrzebne. To samo dotyczy wydatków na urządzenia alarmowe, chroniące przed włamywaczami lub na psy obronne”. Czy zgadzasz się z tymi stwierdzeniami?

PROBLEMY DO DYSKUSJI 6. „Gdyby społeczeństwo mogło uzyskać dodatkowo 100 dol. DEN, płacąc za to zmniejszeniem PNB o 50 dol. (na przykład wskutek wydawania większej ilości pieniędzy na konserwację i oszczędność energii i paliw oraz opodatkowania General Motors i użytkowników energii elektrycznej za pro-dukowane przez nich zanieczyszczenia atmosfery), byłby to bardzo dobry interes”. Oceń słuszność tego zdania. 7. Na grobie Karola Marksa wyryto słowa, które napisał, mając lat dwadzieścia sześć: „Filozofowie jedynie różnymi sposobami objaśniali świat, chodzi jednak o to, aby go zmienić” (K. Marks, Tezy o Feuerbachu). Czy naukowiec może uwierzyć w „zmienianie świata”, a pomimo to niekoniecznie się zgadzać z Marksowskim programem gruntownej, gwałtownej rewolucji? W którym miejscu granica między dwoma stanowiskami może przebiegać dla rozmaitych ludzi? W jaki sposób granicę tę wykreśliłbyś ty sam przed rozpoczęciem pierwszego roku studiów ekonomii? 8. Komentując rolę ekonomistów z punktu widzenia rządu, pewien doradca ekonomiczny jednego z prezydentów powiedział: ,Ekonomiści powinni być pod ręką, ale nie powinni być górą”. Co miał na myśli? Czy zgadzasz się z nim?

PROBLEMY DO DYSKUSJI 9. Nastaw jakiś program telewizyjny, w którym dwie lub więcej osób dyskutuje o problemach ekonomicznych. Albo przeczytaj ekonomiczny artykuł wstępny z „Wall Street Journal” czy w lokalnej gazecie. Zanotuj parę przykładów, w których dyskutanci od twierdzeń pozytywnych przechodzą do sądów normatywnych, nie ostrzegając słuchacza lub czytelnika, że w tym miejscu od roli „ekspertów” przechodzą do roli „obywateli”.