„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem w atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia. Jest czasem poświęconym innym w celu przeciwdziałania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Jestem aktywny i aktywizuję innych
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Profilaktyka to odpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności, profilaktyka.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
i bezpieczeństwa uczniów
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Program profilaktyki realizowany w Szkole Podstawowej w Rzykach w roku szkolnym 2012 / 2013

„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem w atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia. Jest czasem poświęconym innym w celu przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom. Jest nadzieją na lepsze jutro.”

Program jest realizowany w oparciu o następujące akty prawne dla działań profilaktycznych w szkołach: - Ustawa z dnia 7.09.1991r. O systemie Oświaty; - Ustawa z dnia 26.10.1982 r. O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; - Ustawa z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii; - Ustawa z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych; - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. o w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.06.2006 r. w sprawie krajowego programu przeciwdziałania narkomanii; - Uchwała Sejmu Rzeczpospolitej z dnia 18.02.2000 r. „Polska Deklaracja w Sprawie Młodzieży i Alkoholu”; - Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r.; - Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 20 listopada 1989 r.

2.Zadania szkolnego programu profilaktyki : 1)  Diagnoza środowiska szkolnego; 2)  Zapoznanie uczniów z normami obowiązującymi w szkole; 3)  Integracja środowiska klasowego i szkolnego; 4)  Motywowanie uczniów do nauki; 5)  Podnoszenie autorytetu nauczyciela w oczach uczniów; 6)   Podnoszenie samooceny ucznia;       7)   Rozwijanie wrażliwości i empatii;       8)   Uświadamianie roli sprawnie funkcjonującej rodziny; 9)   Promowanie zdrowego trybu życia;     10) Przeciwdziałanie przemocy i agresji;   11) Przeciwdziałanie używaniu środków uzależniających;      12) Opieka nad uczniami w trudnej sytuacji materialnej;      13) Współpraca szkoły z rodzicami;      14)  Współpraca szkoły z instytucjami zajmującymi się profilaktyką;      15)  Poszerzanie wiedzy nauczycieli w ramach profilaktyki;       

3. Założenia Szkolnego Programu Profilaktyki Profilaktyka uznawana jest za ogół działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi. Obejmuje eliminację lub redukcję czynników ryzyka oraz wzmacnianie czynników chroniących. Szczególnego znaczenia nabiera wśród młodych ludzi, u których kształtuje się między innymi hierarchia wartości, doskonalą się relacje z innymi ludźmi, wzmacnia się poczucie pewności siebie oraz kształcą się skomplikowane procesy myślowe. Celem programu profilaktycznego jest przygotowywanie młodego człowieka do dokonywania wyborów takich, aby nie szkodziły ani jemu samemu ani innym. Jest to pomoc w pracy nad samorozwojem i kształtowaniem systemu wartości młodzieży. Szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom powszechny dostęp do nauki i wychowania, ochronę przed przemocą, a także kierować się zawsze dobrem ucznia, troską o zdrowie, postawę moralną i obywatelską z zachowaniem poszanowania godności osobistej. Szkolny Program Profilaktyki jest spójny z wizją i misją szkoły, Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zachowania i Zestawem Programów Nauczania. Stanowi on integralną część z w/w dokumentacją w zakresie działań wychowawczo – opiekuńczych. Program jest adresowany do uczniów szkoły podstawowej. Jego realizatorami są wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice, pedagog. Realizacja programu profilaktycznego odbywa się również we współpracy z instytucjami: PPP, OPS, CKiW, Policją, Sądem i innymi placówkami.

4. Diagnoza środowiska szkolnego, identyfikacja problemu Podstawą do opracowania Szkolnego Programu Profilaktyki jest: - zebranie informacji od nauczycieli, rodziców i uczniów o sytuacji wychowawczej w szkole., - obserwacja zachowań i problemów młodzieży na terenie szkoły oraz w sytuacjach pozalekcyjnych - analiza problemów edukacyjnych i wychowawczych zgłaszanych do pedagoga szkolnego i wychowawców ( analiza dokumentacji, rozmowa) - analiza problemów zdrowotnych rejestrowanych i dostrzeganych przez pielęgniarkę szkolną - analiza problemów sygnalizowanych przez kuratorów sądowych oraz policjantów (rozmowy, dokumentacja) - analiza dokumentacji pedagoga, wychowawców, zbieranie informacji od pracowników biblioteki, świetlicy, konsultacje indywidualne, zebrania klasowe. Obszary działań profilaktycznych: I. Obszar promujący zdrowy styl życia II. Obszar przeciwdziałania przemocy, respektowania norm i zasad panujących w szkole III. Obszar relacji międzyludzkich IV. Obszar profilaktyki uzależnień

budowanie wśród uczniów motywacji do nauki, : 5. Cele Szkolnego Programu Profilaktyki Celem programu profilaktycznego jest przygotowywanie młodego człowieka do dokonywania wyborów takich, aby nie szkodziły ani jemu samemu ani innym. Jest to pomoc w pracy nad samorozwojem i kształtowaniem systemu wartości młodzieży. dostarczenie uczniom i nauczycielom wiedzy i umiejętności do skutecznego przeciwdziałania i radzenia sobie z zagrożeniami dla zdrowia i jakości życia, szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabianie nawyku poszanowania go, troska o realizację obowiązku szkolnego – przeciwdziałanie wagarom oraz dbanie o dyscyplinę pomoc uczniom mającym trudności w nauce oraz sprawiającym problemy wychowawcze, budowanie wśród uczniów motywacji do nauki, budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, zapobieganie agresji, propagowanie zdrowego stylu życia, uwrażliwienie młodzieży na niesienie pomocy słabszym i pokrzywdzonym,

przygotowanie uczniów do podejmowania pracy wolontariusza, współdziałanie z rodzicami w zakresie profilaktyki wzrost samoakceptacji i zadowolenia z siebie, bezpieczeństwa w grupie kształtowanie psychospołecznych umiejętności życiowych uczniów umożliwiających radzenie sobie z problemami życia codziennego i samorealizacją kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz motywowania do podejmowania w środowisku szkolnym różnych form aktywności zaspokajającej potrzeby psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe uczniów uczenie zachowań asertywnych, w tym umiejętności wyrażania uczuć dostarczenie informacji o uzależnieniach i wynikających z tego zagrożeniach rozszerzenie form pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej oferowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach

6. Formy realizacji programu Działania z poszczególnych obszarów będą realizowane w ramach: - lekcji wychowawczych, - zajęć warsztatowych z uczniami, - zajęć dodatkowych dla uczniów, - lekcji przedmiotowych, - kółek zainteresowań - udziału w uroczystościach szkolnych, apelach, imprezach kulturalnych, rekolekcjach i innych, - wycieczek szkolnych, wyjazdów na Zielone Szkoły, - spotkań ze specjalistami: psychologiem, policjantem, kuratorem sądowym, pedagogami, doradcą zawodowym, - spotkań z rodzicami w ramach zebrań wywiadowczych, konsultacji dla rodziców, indywidualnych kontaktów, - akcji i imprez ogólnoszkolnych, międzyszkolnych, - indywidualnej opieki pedagogicznej - współpracy z instytucjami działającymi na rzecz wychowania i opieki nad dziećmi

7. Oczekiwane efekty 1. Pozyskiwanie rodziców do aktywnej współpracy. 2. Umiejętność alternatywnego rozładowania frustracji przez uczniów. 3. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole. 4. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętności dokonywania samooceny przez uczniów. 5. Zmniejszenie deficytów rozwojowych i skutków dysleksji. 6. Poprawa sytuacji wychowawczej w klasach. 7. Objęcie opieką dzieci zaniedbanych środowiskowo i niedożywionych. 8. Rozumienie mechanizmów uzależnienia. 9.Wolność od przemocy i nałogów. 10. Podniesienie poziomu świadomego korzystania z Internetu i telewizji. 11. Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych. 12. Podniesienie poziomu nawyków higienicznych. 13.Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia. 14.Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego. 15. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.

8.Ewaluacja Szkolny program profilaktyczny będzie poddany ewaluacji na zakończenie roku szkolnego poprzez : • Diagnozę wybranych obszarów Podstawową formą ewaluacji będą: - Ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców - Obserwacja i ocena zachowań uczniów - Wywiad , rozmowa ( z uczniami, rodzicami ) - Hospitacje prowadzone przez dyrekcje szkoły - Analiza dokumentów - Rozmowy z wychowawcami, nauczycielami Wnioski z ewaluacji będą przedstawione Radzie Pedagogicznej, a planowane zmiany zatwierdzane uchwałą, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Samorząd Uczniowski.