Jakość i parametry procesu kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Internetowy system nauczania na odległość
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Motywacja a efektywność dydaktyczna e-kursów
Organizacja e-edukacji i kontrola jakości Wybrane aspekty
Wstęp do interpretacji algorytmów
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Psychosocial Support For The Persons Marginalized In Community Wsparcie psychospołeczne dla osób marginalizowanych żyjących w środowisku otwartym.
Adam Walicki - 30 września 2010
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Systemy logistyczne ćwiczenia
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Szacowanie wartości rynkowej nieruchomości: podejście porównawcze
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Innowacje w pracy – szybka ścieżka zatrudnienia Imię i nazwisko trenera.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Modele zarządzania ryzykiem w ujęciu jakości projektu
Ramowy program studiów
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Jakość i parametry procesu kształcenia Jakość i parametry procesu kształcenia. Propozycja obiektywizacji oceny jakości procesów dydaktycznych Jerzy M. Mischke Stowarzyszenie e-Learningu Akademickiego: sea.edu.pl Edukacja-Online.pl: edukacja-online.pl Akademia Górniczo-Hutnicza: agh.edu.pl

plan i zaproszenie do dyskusji dlaczego i jak powinno się zarządzać wdrożeniem e-nauczania na uniwersytecie? co jest kluczowym czynnikiem zmiany? czy i jak mierzy się w Polsce jakość kształcenia? czego nam brakuje, aby ten pomiar był skuteczny? jak definiować jakość kształcenia? jak ją badać? czy da się to robić lepiej? 1 2 3 4 5 6 7

e-learning = zmiana + projekt wdrożenie e-learningu na uniwersytecie pociąga za sobą głęboką zmianę organizacyjną w jego strukturach i powinno być traktowane jako projekt, którego rezultaty powinny podlegać ocenie e-learning = zmiana + projekt

w teorii jakość – kluczowy czynnik zmiany 1 jakość niezłożonych elementów zajęć, np.: aktualność treści podręcznika czytelność ilustracji przyjazność procedury logowania na platformę jakość grup elementów (parametrów), np.: funkcjonalność materiałów dydaktycznych jakość wsparcia technologicznego skuteczność metodyki nauczania w środowisku internetowym organizacja procesów dydaktycznych są kluczowymi czynnikami zarządzania zmianą procesów dydaktycznych w uczelni co implikuje konieczność… poznania siły wpływu poszczególnych elementów zajęć porównywania jakości elementu przed i po dokonaniu zmian w procesie dydaktycznym porównywania między sobą jakości różnych zajęć

w praktyce jak jest…? 1 w Polsce nie istnieje jednolity system oceny jakości zajęć akademickich stosowane sposoby dotyczą osobno i wyłącznie: albo warunków organizacyjnych zajęć (tzw. ocena programowa/instytucjonalna PKA) w przemyśle stabilizacja warunków procesu gwarantuje jakość wyrobu, w edukacji tego nie zapewnia albo efektów udziału w zajęciach – nota końcowa z przedmiotu wyraża jedynie stopień realizacji celów dydaktycznych albo subiektywnych odczuć uczestników zajęć (ankieta satysfakcji)

w praktyce czego nam brakuje? 2 głównym problemem jest brak: operacyjnej definicji jakości zajęć akademickich na uniwersytecie wynikającej z niej metody identyfikacji jakości zarówno prostych (niezłożonych) elementów, ich grup, jak i całych zajęć

w teorii propozycja definicji jakości 2 jakość prostego elementu zajęć to: mierzalna cecha odnoszona do celu danego elementu zajęć, względnie jego przeznaczenia, jakim są kompetencje studenta uzyskane po ich zakończeniu, a która leży w domkniętym przedziale stanów jakości, którego dolną granicą jest jakość najbardziej niesprzyjająca, a górną najbardziej sprzyjająca celowi (przeznaczeniu) zajęć

w teorii założenia modelu (konsekwencje definicji) 3 stan jakości elementu jest określony specyfikacją cechy (zespołu cech) możliwe stany jakości prostego elementu zajęć tworzą zbiór jakości, który jest policzalny i skończony pomiar (identyfikacja) stanu jakości następuje przez porównanie ze specyfikacjami elementów zbioru jakości miarą jakości jest liczba rzeczywista nazwana wskaźnikiem jakości zbiór stanów jakości prostego elementu zajęć oraz zbiór ich wskaźników są to zbiory równoliczne (tej samej mocy) wskaźnik jakości elementu przybiera wartości z domkniętego przedziału {x_min, x_max} określanego odpowiednio do właściwości przedmiotu badań oraz przyjętej metody matematycznej analizy jakości parametrów/jakości zajęć

w teorii syntetyczny wskaźnik jakości 4 jakość grupy niezłożonych elementów zajęć (parametrów vel zmiennych stanu), zajęć akademickich lub całych studiów nie może być bezpośrednio identyfikowana przez porównanie z odpowiednią specyfikacją ale odpowiada wskaźnikowi wyliczonemu za pomocą matematycznej formuły wiążącej wskaźniki jakości elementów 𝒆𝒇𝒆𝒌𝒕= 𝒙 𝑸 𝒙 𝑻 𝑒𝑓𝑒𝑘𝑡 – efektywność dydaktyczna 𝑥 𝑄 – wskaźnik stanu jakości zdobytych kompetencji zazwyczaj odpowiadający wskaźnikowi noty z zaliczenia 𝑥𝑇 – wskaźnik jakości czasu nauki, który może być po prostu równy temu czasowi w godzinach

3 start Wczytaj xi i = 1,N stop Oblicz czas nauki = F(Psk) k = 1,10 Oblicz Psk = fk (xi) i = 1,N; k = 1,10 wyjście: efektywność czas nauki nota z zaliczenia Oblicz efektywność = 𝒙 𝑸 𝒙 𝑻 stop

w praktyce krytyka modelu 4 nie istnieje proste odniesienie wartości efektywności dydaktycznej do stanu jakości składowych elementów zajęć – obecnie nie dysponujemy matematycznym modelem dydaktycznej efektywności brak skutecznej metody mierzenia czasu rzeczywiście poświęcanego przez studenta na naukę – informacja o czasie nauki jest deklaracją studenta student jest „czarną skrzynką” o wielu nie zawsze znanych danych na wejściu i czasie nauki i nocie z zaliczenia na wyjściu

wnioski dla skutecznego zarządzania i doskonalenia procesów dydaktycznych na uniwersytecie dotychczas stosowane metody szacowania jakości zajęć są nieprzydatne efektywność dydaktyczna – 𝒆𝒇𝒆𝒌𝒕= 𝒙 𝑸 𝒙 𝑻 – wydaje się dobrą, syntetyczną miarą jakości zajęć i studiów matematyczny model jakości grup prostych (niezłożonych) elementów i całych zajęć jest niezwykle potrzebny – to pierwszoplanowe zadanie modernizacji zarządzania jakością kształcenia identyfikacja matematycznego modelu efektywności dydaktycznej będzie wymagała wykonania szeroko zakrojonych badań i sterowanych eksperymentów przez analogię do efektywności dydaktycznej można wyliczać wskaźnik efektywności ekonomicznej dydaktyki jako stosunek oceny z zaliczeń do kosztu zajęć ponoszonych przez uczelnię 1 2 3 4 5

zapraszam do dyskusji! jerzy.mischke@gmail.com jmischke@edukacja-online.pl