Metody zarządzania i sterowania jakością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
ZACHODNIOPOMORSKI UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNY W SZCZECINIE
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Zarządzanie logistyczne
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektami – pojęcia
zarządzanie produkcją
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Definicja rachunkowości zarządczej
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Podstawy wyboru strategii marketingowej
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
GRC.
Zarządzanie projektami
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Systemy informatyczne
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Przykłady analiza i projektowanie
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Plan projektu biznesowego
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Rachunkowość finansowa – część 4
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Metody zarządzania i sterowania jakością Wykład 4 – AWO

Powstanie i istota analizy wartości 1947 – amerykański inżynier D.L. Miles po raz pierwszy użył określenia Value Analysis, a pierwsze zastosowania tej metody na dużą skalę przypadły na okres wojny koreańskiej 1966 – w Polsce ma początek wdrożenie rozwiązania opracowanego za pomocą analizy wartości ( we wrocławskim „Pafawagu”

Powstanie i istota analizy wartości Analiza wartości początkowo odnosiła się wyłącznie do produktów, później objęła również sferę technologii. Około 1970 r struktura zastosowań analizy wartości przedstawiała się następująco : - analiza wartości wyrobów – 60% - analiza wartości technologii – 30 % - analiza wartości organizacji – 10 %

Definicja AWO Metody analizy wartości stosowane są do projektowania i optymalizowania systemów (produktów, procesów, infrastruktur, usług, organizacji) mają na celu osiągnięcie pełnej satysfakcji użytkowników przy niższych kosztach. Ich siła analityczna wynika z tego, że biorą pod uwagę dwie logiki: logikę funkcjonalną, która wyjaśnia, jaka powinna być odpowiedź systemu na potrzeby i ograniczenia użytkowników we wszystkich sytuacjach życiowych logikę opisową, która określa, jakie elementy składowe rozwiązania lub zasobów wchodzą w grę,  aby przynieść odpowiedź na daną funkcję.(Funkcja-wyraża relację między produktem i jednym lub wieloma składnikami otoczenia zewnętrznego.

AWO Rozważając analizę wartości trzeba rozpatrzyć cztery podstawowe dla niej pojęcia: - system organizacyjny - funkcje - koszty - wartości

System organizacyjny Wg S. Beera „system jest to zorganizowana ilość elementów, powiązanych wzajemnie i pełniących określone funkcje” Tak więc system jest to kompleks elementów wzajemnie powiązanych ze względu na pełnione funkcje. Analiza wartości zajmuje się, jak dotąd, systemami technicznymi, orgatechnicznymi i organizacyjnymi. Orgatechniczny – ogół środków technicznych ułatwiających realizację funkcji zarządzania, np.: formularz, kartoteka, komputer.

System organizacyjny System organizacyjny – system składający się z ludzi i rzeczy. Każdy system organizacyjny jest podsystemem jakiejś większej całości i zarazem stanowi nadsystem dla systemów niższego rzędu. Znajduje się więc w stałej interakcji z systemami równorzędnymi i nadrzędnymi, które stanowią w stosunku do systemu rozpatrywanego jego środowisko zewnętrzne. Przykład systemu organizacji – przedsiębiorstwo przemysłowe. Systemy równorzędne to: dostawcy, odbiorcy, banki, administracja terenowa itp. Podsystem – piony przedsiębiorstwa.

Funkcja systemów organizacyjnych Funkcja może być rozumiana jako zdarzenie (stan rzeczy lub zmiana) prowadzące do zaspokojenia określonej potrzeby.

Funkcja systemów organizacyjnych Funkcje systemów organizacyjnych Funkcje zewnętrzne Funkcja główna Funkcje uzupełniające Funkcje cząstkowe Funkcje elementarne

Funkcja systemów organizacyjnych Funkcje zewnętrzne wynikają z potrzeb środowiska zewnętrznego, ich spełnienie prowadzi do zdarzeń oczekiwanych przez to środowisko. Przykład hotel. Funkcja główna: zapewnić schronienie, funkcje uzupełniające: „umożliwić spożycie posiłku, zapewnić łączność telefoniczną. Funkcje cząstkowe dla funkcji głównej: informować o warunkach i możliwościach zatrzymania się w hotelu, potwierdzać rezerwację, dokonywać recepcji itd. Funkcje cząstkowe dla funkcji uzupełniającej : zapewnić miejsce w restauracji hotelowej, przyjąć zamówienie, sporządzić menu itd. Aby móc spełnić funkcje zewn. Trzeba zrealizować funkcje elementarne z nimi związane. Przykład dla spełnienia uzup. Funkcji cząstkowej: informować o rodzajach i cenach potraw trzeba wykonać szereg czynności np.: skalkulować ceny posiłków, wpisać nazwy i ceny potraw do jadłospisu, dostarczyć karty do restauracji.

Koszty systemów organizacyjnych Koszt systemu organizacji to suma nakładów poniesionych na utworzenie systemu oraz ogół nakładów związanych z funkcjonowaniem systemu w odpowiednim okresie. Kł = Kt + Kf Kł – koszt łączny systemu organizacji Kt – koszt tworzenia systemu: - nakłady na opracowanie projektu nowo tworzonego systemu, - nakłady związane z pozyskaniem zasobów ludzkich i rzeczowych, - nakłady związane z rozruchem systemu. Kf – koszt jego funkcjonowania w danym okresie: - koszty pracy ludzkiej, - koszty materiałowe, - koszty ogólne, - nakłady ponoszone przez środowisko zewnętrzne.

Wartość systemów organizacyjnych Dla potrzeb analizy wartości przyjmuje się pojecie wartości użytkowej, tzn. najniższy koszt niezawodności spełnienia określonych funkcji. Wartość systemu organizacji jest to raczej pojęcie sprawności systemu, przy czym stosunek stopnia spełnienia funkcji do kosztów odpowiadałby sprawności rzeczywistej, a najniższy koszt niezawodnego spełnienia funkcji – sprawności wzorcowej danego systemu. Jeśli stopień spełnienia funkcji oznaczymy przez F, a koszt spełnienia tych funkcji przez K, to możemy zapisać: wartość rzeczywista systemu wartość wzorcowa systemu.

Etapy postępowania w AWO Przygotowanie czynnika ludzkiego. Wybór przedmiotu badania. Rozpoznanie systemu ( w tym: określenie funkcji zewnętrznych). Zbieranie informacji o funkcjonowaniu systemu, w tym ocena stopnia spełnienia tych funkcji. Analiza funkcji i pozyskanie nowych rozwiązań. Opracowanie projektu szczegółowego. Wdrożenie projektu.

Etapy postępowania w AWO FAZY POSTĘPOWANIA PODSTAWOWE METODY Przygotowanie czynnika ludzkiego Zapoznanie dyrekcji z AWO Utworzenie zespołów AWO Zapoznanie kadry kierowniczej z AWO Szkolenie członków zespołu Metoda przypadków Metoda anal;izy ekonomicznej i ergonomicznej Wybór przedmiotu badania Diagnoza organizacyjna Ustalenie hierarchii potrzeb Metoda ABC

Etapy postępowania w AWO FAZY POSTĘPOWANIA PODSTAWOWE METODY Rozpoznanie systemu Określenie systemu Identyfikacja mankamentów systemu Identyfikacja potrzeb i wymagań środowiska zewnętrznego Metoda typu interview Zdefiniowanie funkcji zewnętrznych Zbieranie informacji Zbieranie informacji zewnętrznych Ustalenie funkcji elementarnych Metoda kartowania Określenie kosztów funkcji Metoda mierzenia czasu Graficzne i numeryczne metody topologiczne Klasyfikacja funkcji

Etapy postępowania w AWO FAZY POSTĘPOWANIA PODSTAWOWE METODY Analiza funkcji i poszukiwanie nowych rozwiązań Analiza funkcji Sformułowanie funkcji koniecznych Ocena efektywności systemu Analiza przez porównanie Poszukiwanie wariantów spełnienia funkcji zewnętrznych Metody heurystyczne Wybór wariantu optymalnego Metody badań operacyjnych

Etapy postępowania w AWO FAZY POSTĘPOWANIA PODSTAWOWE METODY Opracowanie projektu szczegółowego nowego systemu Określenie funkcji elementarnych Metoda kartowania Metoda normatywów elementarnych Określenie kosztów funkcji Metoda rachunku efektywności ekonomicznej Ustalenie efektywności ekonomicznej zmian Opracowanie sprawozdania i uzyskanie aprobaty kierownictwa Metody sieciowe i wykresy Gantta

Etapy postępowania w AWO FAZY POSTĘPOWANIA PODSTAWOWE METODY Wdrożenie projektu w życie Przygotowanie środków organizacyjno-technicznych Przygotowanie czynnika ludzkiego Przeprowadzenie zmian Przeprowadzenie zmian Przeprowadzenie zmian Zanikająca kontrola wdrożenia