Teoria organizacji Wykład 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
PODSTAWY SPRAWNEGO DZIAŁANIA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
GRC.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Działanie i jego składniki
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Założenie o racjonalności
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 2.
Zakres wymagań egzaminacyjnych Podręcznik oraz treści wykładane. Egzamin będzie testem jednokrotnego wyboru – składającego się z 45 pytań (30 z podręcznika.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Teoria organizacji Wykład 1

Zakres zagadnień Wprowadzenie Twórcy teorii organizacji Funkcje zarządzania i funkcje kierownicze. Nadzór korporacyjny Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrolowanie Przywództwo Kultura organizacji 4/24/2017

Literatura J.A.F. Stoner, C. Wankel, Kierowanie R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie, teoria i praktyka 4/24/2017

Wprowadzenie

Teoria Theoria (z łaciny) – oglądanie, kontemplacja, rozważanie założenie lub system idei wyjaśniających coś, oparty zwłaszcza na ogólnych zasadach niezależnych od poszczególnych rzeczy podlegających wyjaśnieniu 4/24/2017

Organizacja każdy przedmiot złożony co najmniej z dwóch elementów pomiędzy którymi dokonała się specjalizacja w procesie realizacji całość, której części współprzyczyniają się do jej powodzenia, a ta całość warunkuje powodzenie części [T. Kotarbiński] 4/24/2017

Organizacja jest najwyższą formą integracji, co oznacza uporządkowanie w pewnej przestrzeni i w czasie przedmiotem nauk o organizacji i zarządzaniu są takie organizacje, których uczestnikiem jest człowiek 4/24/2017

Znaczenia organizacji w znaczeniu rzeczowym – przedmiot istniejący w czasie i przestrzeni oraz określony przez konkretną nazwę; każda organizacja w sensie rzeczowym jest systemem społecznym realizującym konkretne cele w znaczeniu czynnościowym – organizacja występuje jako proces polegający na dawaniu jakiemuś przedmiotowi cechy zorganizowania w znaczeniu atrybutowym – organizacja występuje jako cecha przysługująca jakiemuś przedmiotowi 4/24/2017

Cechy organizacji organizacje są systemami otwartymi, co oznacza, że stale prowadzą z otoczeniem wymianę materii, energii i informacji organizacje są systemami uporządkowanymi o określonej strukturze, a uporządkowanie to uwzględnia wymogi społeczno-techniczne organizacje są systemami celowo tworzonymi przez ludzi do realizacji określonych funkcji społecznych, gospodarczych i innych 4/24/2017

organizacje charakteryzują się budową hierarchiczną, co oznacza, że każdy system zbudowany jest z podsystemów, które z kolei dzielą się na podsystemy niższego rzędu organizacje mają zdolność do doskonalenia się i podnoszenia własnej sprawności i stopnia zorganizowania organizacje zdolne są do osiągania stabilnych stanów równowagi dynamicznej z otoczeniem; polega to na tym, że co pewien okres organizacja dostosowuje się do wymogów otoczenia, aby mogła przetrwać 4/24/2017

funkcje kierownicze w organizacjach skierowane są na procesy regulacyjne i realne – ustalanie reguł wykonania i ich realizacja organizacje mogą osiągać podobne efekty w różnych typach struktur organizacyjnych, nawet wyraźnie różniących się między sobą 4/24/2017

Sprawne działanie działanie jest tym bardziej sprawne, im więcej walorów sprawności zawiera i im wyższy stopień mają te walory 4/24/2017

Postaci sprawnego działania skuteczność korzystność ekonomiczność dodatkowe: czystość, dokładność, niezawodność, prostota, energiczność 4/24/2017

Skutecznym nazwiemy takie działanie, które prowadzi do skutku, czyli osiągnięcia założonego celu; miarą skuteczności działania jest stopień osiągnięcia celu 4/24/2017

Korzystność to różnica między wynikiem użytecznym a kosztami działania 4/24/2017

Ekonomiczność to stosunek wyniku użytecznego do kosztów działania 4/24/2017

Warianty ekonomiczności działania wariant wydajnościowy – przy stałych kosztach maksymalizujemy wynik użyteczny wariant oszczędnościowy – przy założonym wyniku użytecznym minimalizujemy koszty 4/24/2017

Zarządzanie jest zestawem działań, skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych przez menedżerów z zamiarem osiągnięcia celu w organizacji w sposób sprawny i skuteczny 4/24/2017

Zasoby organizacji ludzkie finansowe rzeczowe informacyjne (niematerialne, intelektualne) 4/24/2017

Zarządzanie stanowi złożony proces składający się z ciągu działań osób pełniących funkcje kierownicze; jest procesem decyzyjnym zapewniającym prawidłową alokację zasobów organizacji 4/24/2017

sens zarządzania sprowadza się do zapewnienia realizacji celów organizacji przy zachowaniu zasady racjonalnego gospodarowania; w procesie zarządzania dokonuje się integracja zasobów organizacji, które łączy się w czasie w sposób celowy i dostosowuje do zmiennych warunków otoczenia 4/24/2017

Aspekty procesu zarządzania aspekt ekonomiczny – racjonalne gospodarowanie aspekt administracyjny – przestrzeganie ładu organizacyjnego aspekt społeczny – satysfakcja ludzi skupionych wokół określonych celów 4/24/2017

Podejścia do zarządzania podejście instytucjonalne – zespół, któremu powierzono w organizacji uprawnienia do wydawania poleceń podejście funkcjonalne – nawiązuje do tych działań, które służą kierowaniu procesem pracy, a więc realizacji funkcji zarządzania 4/24/2017

Założenia współczesnej teorii zarządzania przedsiębiorstwo podobnie jak organizm wymienia wszelkie dobra oraz energię i informację z otoczeniem przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od utrzymania jego struktury w obliczu przemian wewnętrznych adaptacja do przekształceń zewnętrznych zależy od decyzji poprzedzonych analizą informacji 4/24/2017

przedsiębiorstwo podejmuje akcje dostosowawcze w oparciu o swoją sieć informacyjną decyzje adaptacyjne nie mają charakteru mechanistycznego, lecz są niepewne i niepowtarzalne przedsiębiorstwo jako całość jest systemem otwartym, dającym się kierować dzięki intensywnym sprzężeniom zwrotnym z otoczeniem 4/24/2017

Metafory w teorii organizacji 4/24/2017

Metafora pozwala zrozumieć jeden rodzaj doświadczenia za pomocą innego, przez to, że sugeruje identyczność dwóch rzeczy, których normalnie nie uważalibyśmy za tożsame 4/24/2017

Metafora maszyny wyobrażenie organizacji jako maszyny zaprojektowanej i zbudowanej przez kierownictwo w celu osiągania wcześniej przyjętych założeń nadawała kształt dyskusjom poświęconym sposobom najlepszego zaprojektowania maszynerii organizacji jako narzędzia służącego wypełnianiu konkretnych zadań produkcyjnych; oczekiwano, że organizacje będą działać jak maszyny – powinny one rutynizować efektywne operacje, być przewidywalne i działać niezawodnie 4/24/2017

Metafora organizmu wyobrażenie organizacji jako żywego ustroju spełniającego funkcje konieczne do przetrwania, zwłaszcza przystosowania się do wrogiego świata organizacja tak jak organizm żywy, musi się dostosowywać do szerszego otoczenia, od którego zależy jej przetrwanie; różne gatunki organizacji będą musiały stawić czoła różnym wymaganiom i reagować na rozmaite sposoby, nie może więc istnieć jeden najlepszy sposób organizowania, który sprawdziłby się równie dobrze w odniesieniu do wszystkich organizacji 4/24/2017

Metafora kultury wyobrażenie organizacji jako systemu znaczeń stworzonych i utrwalanych w wyniku stowarzyszania się ludzi mających wspólne wartości, tradycje i zwyczaje podkreśla zwyczaje i tradycje, opowieści i mity, artefakty i symbole organizacyjne; menedżer jest opowiadaczem historii i przekazicielem tradycji, a jego słowa i czyny członkowie organizacji interpretują na wielorakie sposoby 4/24/2017

Metafora kolażu (postmodernistyczna) wyobrażenie organizacji jako kolażu złożonego z fragmentów wiedzy i zrozumienia w celu stworzenia nowej perspektywy, odnoszącej się do przyszłości uznaje wartość patrzenia na organizację z różnych punktów widzenia i korzystania z różnych teorii w celu stworzenia nowego dzieła wartego samodzielnego przedstawienia; metafora ta wyzwala zainteresowanie sprzecznościami, niejednoznacznością, paradoksem oraz redefiniuje kwestie władzy i zmiany 4/24/2017

Dziękuję za uwagę 4/24/2017