O kropce i nie tylko... Kropka zamyka wypowiedzenie i może być zastąpiona przez pytajnik, wykrzyknik lub wielokropek. Kropkę stawiamy również po skrócie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacje multimedialne
Advertisements

Opis bibliograficzny Zasady sporządzania.
Wyrażenia algebraiczne
Opracował: Nowak Paweł
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Przecinki.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Funkcje agregujące Funkcja Opis Minimum Maksimum Średnia arytmetyczna
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
Edytor tekstu.
(ang. Hypertext Markup Language) - język znaczników hipertekstowych.
stosowany w bibliografii załącznikowej
Nie zapomnij podać informacji z których źródeł korzystasz!
GRAFICZNE ROZMIESZCZANIE TEKSTU W KORESPONDENCJI
Budowa i układ strony dokumentu
LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA - OPIS BIBLIOGRAFICZNY
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Strona formalna tekstu
Jak poprawnie zrobić opis bibliograficzny?
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Wyrażenia algebraiczne
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Opracowała Urszula Guzikowska
Poznajemy edytor tekstu Word
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Edytor tekstu Word.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Opracowała: Iwona Kowalik
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
Interpunkcja Autor Anita Rejch.
„The Journal of Education, Culture and Society” .
Przykłady negatywne Czego nie należy robić
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Procedura przygotowania tekstu jednolitego – praktyczne rozwiązania część 2 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Redagowanie bibliografii załącznikowej i przypisów bibliograficznych Dokumenty drukowane.
ZASADY WPROWADZANIA TEKSTU DO KOMPUTERA Magdalena Szorc Mirosław Brozio
Szczęśliwego Nowego roku!!!
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Iga Lewandowska I EMII MU
Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.
Zasady redagowania pism urzędowych
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu Zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Redagowanie bibliografii załącznikowej Dokumenty drukowane i.
Bibliografia. Uporządkowany spis książek i artykułów, który wydawany jest osobno lub dołączany do prac naukowych i popularnonaukowych. Bibliografia ma.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
TEKST GŁÓWNY PODZIAŁ Berenika Brzeska. OZNACZANIE PODZIAŁU Podstawowe zróżnicowanie tekstu to podział na: tomy, części, rozdziały i podrozdziały. W książkach.
Ważne rady wynikające z lektury wielu prac Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Zasady redagowania pism
Systemy liczbowe.
Tytuł ustawy nowelizującej
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Struktura książki i czasopisma
Poznajemy edytor tekstu Word
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

O kropce i nie tylko... Kropka zamyka wypowiedzenie i może być zastąpiona przez pytajnik, wykrzyknik lub wielokropek. Kropkę stawiamy również po skrócie wyrazu, w którym została odrzucona końcowa część.

Przykłady prof. (= profesor) godz. (= godzina) Jeśli skrót zawiera ostatnią literę wyrazu, nie stawiamy po nim kropki. mjr (= major) dr (= doktor) Jeśli skrót oznacza inny przypadek niż mianownik, kropkę stawiamy.

Przykłady Dawno nie widziałem dr. Nowaka. Dawno nie widziałem dra Nowaka. Z dr. Nowakiem opracowałem projekt. Zasada ta nie dotyczy tytułów kobiet, ponieważ skrót zawiera ostatnią literę wyrazu. Dawno nie widziałem dr Nowak.

Kropka po cyfrach Po cyfrach arabskich oznaczających liczebniki porządkowe stawiamy kropki, np. na 10. piętrze; w 3. osobie; po raz 7. Kropka po liczebniku może zostać opuszczona, jeżeli z kontekstu jednoznacznie wynika, że użyty został liczebnik porządkowy, np. Chodzę do 5 klasy.

Kropka w zapisie dat Po cyfrze oznaczającej datę nie daje się kropki, jeśli nazwa miesiąca została napisana słownie, np. 7 kwietnia, 17 maja Nazwa miesiąca w dacie występuje zawsze w dopełniaczu, np. 6 maja, 12 września Numer miesiąca i dnia niższy niż 10, wyrażony cyframi arabskimi często zapisuje się jako dwucyfrowy z zerem na początku.

Inne zasady Wszystkie składniki daty zapisane cyframi arabskimi oddzielamy kropką bez spacji. Należy unikać łamania wierszy na datach. Nie zaleca się skracania oznaczenia roku do dwóch cyfr (dziesiątek i jedności). Jeśli miesiąc zapiszemy cyfrą rzymską - nie stosujemy żadnych znaków interpunkcyjnych w zapisie daty.

Przykłady Sposoby zapisu dat: 15 maja 2010 r. 15.05.2010 15.05.2010 r. 15 V 2010 r. 05.2010

Standard zapisu dat ISO 8601 Dla potrzeb międzynarodowej komunikacji urzędowej opracowano zapis dat wyrażony cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień. Obowiązuje oddzielenie dywizem, np. 2010-05-15

Pomijanie kropki Po cyfrach rzymskich, np. Miało to miejsce na początku XVII wieku. Mieszkali na IV piętrze. Po liczebnikach oznaczających godzinę, np. Pociąg odjeżdża o 7 wieczorem. Kropkę stawiamy po oznaczeniach godziny i minuty, np. 15.10, 8.25

Inne przykłady Po skrótach jednostek miar i wag, np. g (= gram), km (= kilometr), zł (= złoty), ha (= hektar) Jeśli skrót tego typu pojawi się na końcu zdania, wtedy kropkę stawiamy. Zapłaciłam 100 zł za książki. Kosztowało mnie to 100 zł.

Inne przykłady Po skrótowcach nie stawiamy kropki, np. RP, MEN, PAN, PCK, PKO, UW, USA Jeśli skrót kończy zdanie, stawiamy po nim znak interpunkcyjny zgodny z intencją. Pracowałeś w PKO? Pracowałem w PKO.

Pomijanie kropki Na kartach tytułowych książek (inne znaki: ? ! – tak). Po tytułach rozdziałów i podrozdziałów pisanych wielkimi literami, np. INTERPUNKCJA POLSKA Po tytułach artykułów w czasopismach, np. Wasz prezydent – nasz premier

Dwukropek Wyodrębnia fragment wypowiedzi. Dwukropek poprzedza wyliczenie szczegółów, o ile przed samym wyliczeniem zostały one zaznaczone w formie ogólnej. W moim sadzie rosną drzewa owocowe, są to: jabłonie, grusze, śliwy i morelowce.

Inne przykłady Jeśli wyliczenie nie jest poprzedzone określeniem ogólnym, dwukropek możemy pominąć, np. W drodze do Rzymu zwiedzili Wenecję, Padwę i Florencję. Dwukropek pomijamy, gdy wyliczenie składa się z dwóch wyrazów połączonych spójnikiem, np. Na biurku leżą książki i zeszyty.

Wyrazy i wyrażenia zapowiadające jednym słowem, słowem, innymi słowy, inaczej, inaczej mówiąc, odwrotnie, (dwukropek wymiennie z przecinkiem) a mianowicie, jak, jak, np. (tylko dwukropek) Nasze pomysły są bardzo skomplikowane, jednym słowem: nie nadają się do realizacji. Do urzędu muszę dostarczyć różne dokumenty, a mianowicie: metrykę urodzenia, świadectwo dojrzałości, zaświadczenie lekarskie.

Cytat i uzasadnienie Dwukropek stawia się przed przytoczeniem cudzych słów. Pamiętamy zalecenie Mickiewicza: „Mierz siły na zamiary”. Pytanie: „Czy dziś zda?” dręczyło go całą noc i pół następnego dnia. Dwukropek stawia się, wymieniając tytuły dzieł, nazwy, terminy, jeśli nie są w tekście wyróżnione kursywą lub cudzysłowem.

Przykłady Kilkakrotnie czytał powieści Sienkiewicza: Potop, Ogniem i mieczem, Krzyżaków. Wyraz: nauka jest wyrazem polskim, a nie obcym. Dwukropek w uzasadnieniu. Była teraz szczęśliwa: dobrze wyszła za mąż. Mieli w tym tygodniu szczęście: wygrali na loterii dużo pieniędzy.

Nawias Za pomocą nawiasu możemy wskazywać, które partie tekstu w stosunku do tekstu głównego mają charakter drugoplanowy, poboczny bądź uzupełniający. Do tego samego celu możemy użyć dwóch przecinków lub dwóch myślników, lecz wydzielenie za pomocą nawiasu jest najsilniejsze. Nawiasy: okrągłe, kwadratowe i proste.

Przykłady Dyrektor w rozluźnionym krawacie (zawsze tak go nosił) bębnił palcami po czarnej powierzchni biurka i groźnie patrzył mi prosto w oczy. W miejscu zbiegu nawiasu i innego znaku interpunkcyjnego stosujemy następujące zasady: ? ! ... umieszczamy przed wstawką nawiasową.

Przykłady Czy mam jeszcze czas? (Zastanawiał się przez moment). Przecinek, średnik, kropkę i pauzę umieszczamy po wstawce nawiasowej. Digitalizacja (informatyzacja, cyfryzacja, dyskretyzacja, binaryzacja, kwantyzacja) – pojęcie, które w bibliotekarstwie oznacza proces skutkujący powstaniem elektronicznej kopii dokumentu.

Cudzysłów Cudzysłów ma charakter wyodrębniający. Zastosowanie: wydzielanie słów cytowanych, oznaczanie specyficznych użyć wyrazów i wyrażeń. Zaleca się używanie cudzysłowu złożonego z apostrofów jako podstawowego. Cudzysłów w cytacie może mieć kształt ostrokątny.

Przykłady Jan Kochanowski pisał: „Co bez przyjaciół za żywot? Więzienie, w którym niesmaczne żadne dobre mienie”. Niektóre dzieci często „połykają” całe zgłoski i dlatego ich mowa jest niezrozumiała dla otoczenia. „Na obrazie <<Mizantrop>> artysta przedstawił mnicha, a scenę opatrzył napisem”. Wg P. Bruegla

Pytajnik, wykrzyknik Pytajnik wskazuje na intencję osoby mówiącej, która oczekuje odpowiedzi. Zdania pytające mają charakterystyczną intonację, tzw. zawieszenie głosu. Wykrzyknik służy do oznaczenia emocjonalnego zabarwienia wypowiedzi, uwydatnia jej charakter – zachwyt, żądanie, rozkaz.

Tekst opracowano na podstawie Wielkiego słownika ortograficznego PWN, 2005 Dziękuję za uwagę.