ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Uzyskanie przez pracodawcę informacji o kandydacie, które dotyczą: umiejętności i możliwości wykonywania określonej pracy możliwości podniesienia kompetencji w krótkim czasie motywacji do podjęcia pracy wiarygodności osoby jako pracownika Cele rozmowy kwalifikacyjnej
Pracodawcy podczas rozmów narzekają na: - niski poziom przygotowania (brak wiedzy o firmie i stanowisku) doceniają: - merytoryczne kompetencje - pewność siebie, zdecydowanie i konkrety - podkreślanie własnej wartości - rozmowy na poziomie partnerskim
1.Powitanie – pytania otwierające, wprowadzające na przykład czy nie miał/a Pan/Pani problemu z dotarciem do naszej firmy? 2.Uzyskanie informacji o kandydacie: pytania o wykształcenie i edukację pytania o doświadczenie zawodowe i osiągnięcia życiowe pytania o stosunek i motywację do pracy, plany życiowe pytania o oczekiwania względem pracy – wynagrodzenie 3.Udzielenie kandydatowi informacji o organizacji i stanowisku 4.Pytania kandydata 5.Zakończenie rozmowy, informacja na temat kolejnych etapów rekrutacji, przewidywanego terminu wyników selekcji kandydatów Etapy klasycznej rozmowy kwalifikacyjnej
Ludzie kupują korzyści, a nie cechy czy zalety. Pamiętaj!
uzyskaj jak najwięcej informacji o firmie i stanowisku, o które się ubiegasz i pomyśl jak twoje kwalifikacje korespondują z postawionymi wymaganiami przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty – świadectwa pracy, dyplomy, certyfikaty, referencje, życiorys zawodowy dowiedz się kto będzie prowadził rozmowę dowiedz się jakiego rodzaju techniki rekrutacji będą zastosowane podczas rozmowy przygotuj pytania zaplanuj dokładnie czas dojazdu bądź punktualnie, najlepiej 5 minut przed wyznaczoną godziną odpowiednio się ubierz Przygotowanie
Co jeszcze? Zbierz informacje o firmie, nie tylko z oficjalnej strony internetowej, ale również przeczytaj opinie. Nie przytaczaj jednak negatywnych na spotkaniu! Przygotuj pomysł na usprawnienie, który będzie bezpośrednio dotyczył danej firmy, jej produktów lub usług. Sprawisz wtedy wrażenie osoby dobrze przygotowanej!
Odpowiedź na jakie pytanie od pracodawcy lub rekrutera sprawiłaby Ci trudność ? Pytania do kandydata
Pytania sprawiające trudność pytania o zarobki ( pytania o wady (np. skrupulatność) ogólne pytania dotyczące naszej osoby (proszę mi coś o sobie powiedzieć) pytania o charakterze egzaminacyjnym (czy zna Pan...?, czy wie Pan jak...?) pytania o plany na przyszłość (jakie ma Pan cele na najbliższe 5 lat?) pytania o przeszłość (jakie były powody rezygnacji z innych miejsc pracy?)
Sfery pytań niedozwolonych religia polityka seks małżeństwo macierzyństwo stan zdrowia
Pytania do pracodawcy Jakie będą moje obowiązki i zakres zadań? Jakie są oczekiwania pracodawcy wobec nowego pracownika? Jak wygląda proces adaptacji nowego pracownika w firmie? Jakie są możliwości rozwoju na tym stanowisku? Jakie są plany rozwoju firmy na najbliższe 2-3 lata? Po czym szef pozna, że sprawdzę się na tym stanowisku? Jak wygląda proces oceny i motywacji pracowników? Jakie mam możliwości rozwoju i awansu w tej firmie? Kiedy mogę się spodziewać informacji o wynikach dzisiejszej rozmowy? Jaki jest następny krok w procesie rekrutacji?
Unikaj błędów! Błąd nr 1 – przekonanie, że nie masz wpływu na przebieg rozmowy rekrutacyjnej Błąd nr 2 – postrzeganie rozmowy jako castingu, na którym wybiera tylko jedna strona. Każdy ma prawo wyboru! Błąd nr 3 – przekonanie, że podczas rozmowy jakieś pytania są niewinne i nie mają charakteru weryfikującego.
powinno być zachętą do następnego spotkania nie ujawniamy negatywnych odczuć dziękujemy za zaproszenie na spotkanie i poświęcony czas wyrażamy zadowolenie z możliwości poznania rozmówcy Zakończenie rozmowy
Młodzi kandydaci Nie myl tego kim jesteś i co faktycznie umiesz z tym, kim chciałbyś być; Nie mów, że jesteś komunikatywny i doskonale współpracujesz w zespole, jeżeli twoje doświadczenia ograniczają się do działania w grupie w zakresie przygotowania prezentacji lub referatu z kolegami ze szkoły. Wyraź gotowość do nauki, przejścia na wyższy poziom doświadczeń, podjęcia wyzwań!
Kinga Kaszuba doradca kariery zawodowej BIURO PROJEKTU: Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny www: projekt-lobrzeziny.pl; tel/fax: CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny Dziękuję za uwagę! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego