Dydaktyka teoria nauczania i uczenia się Przedmiotem zainteresowań dydaktyki jest wychowanie umysłowe, czyli metody, formy, środki,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wsparcie szkół skoncentrowanych na skutecznym uczeniu się uczniów
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Metoda projektu a kompetencje kluczowe w społeczeństwie opartym na wiedzy Koprzywnica, 6 czerwca 2013 r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pedagogika szkoły wyższej
„Kompetencje zawodowe”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Metody nauczania.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Metody nauczania.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Realizacja kształcenia zawodowego w oparciu o modułowe programy nauczania mgr inż. Elżbieta Hejłasz Strzelce Opolskie, 4 marca 2011 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Metoda WebQuest.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach II etapu kształcenia.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Dydaktyka teoria nauczania i uczenia się Przedmiotem zainteresowań dydaktyki jest wychowanie umysłowe, czyli metody, formy, środki, treści i zasady skutecznego nauczania i uczenia się.

Metody kształcenia Metody kształcenia obejmują ogólne kształcenie uczniów, zmianę ich osobowości mając na uwadze przede wszystkim czynności uczniów, ich aktywność poznawczą, emocjonalną lub praktyczną (E.Pasternak) Nauczyciel stosując różnorodne metody nauczania wywołuje, ukierunkowując i wspomagając te operacje ucznia, dzięki którym następuje uczenie się, a w wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości ucznia następują planowe zmiany. (K.Kruszewski)

METODA NAUCZANIA to według W. Okonia - układ czynności nauczyciela i uczniów systematycznie stosowany w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów.

Okoń dokonał podziału metod nauczania ze względu na stopień aktywności podmiotów kształcenia i oddziaływania na poszczególne zmysły. 1.Metody asymilacji wiedzy (podające) 2.Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowe) 3.Metody waloryzacyjne (eksponujące) 4.Metody aktywności praktyczno - technicznej (praktyczne)

Podział metod nauczania według Okonia:

Podział metod nauczania według Szloska:

Metody asymilacji tz. metody podające, wiedza oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym 1.Pogadanka - pogadanka wstępna - pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości - pogadanka utrwalająca 2. Dyskusja ( charakter dowolny, charakter dowolny wraz z regulaminem, z moderatorem, panelowa, metaplan) 3. Wykład informacyjny 4. Opis 5. Prelekcja, odczyt 6. Opowiadanie 7. Anegdota 8. Praca z książką

Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy zwane problemowymi, oparte na twórczej aktywności poznawczej polegające na rozwiązywaniu problemów (W.Okoń) 1. Klasyczna metoda problemowa - wytwarzanie sytuacji problemowej - formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązania - weryfikacja pomysłów rozwiązania porządkowanie i stosowanie uzyskanych wyników w nowych zadaniach o charakterze praktycznym lub teoretycznym

Metody problemowe Wykład problemowy Metoda klasyczna Wykład konwersatoryjny Metody aktywizujące

Metoda problemowa – uczeń poprzez rozwiązanie problemu zdobywa nową wiedzę teoretyczną oraz praktyczną. W każdym problemie musi być coś znane oraz nieznane. Rozwiązywanie problemu dokonuje się w trzech fazach: a)      tworzenie sytuacji problemowej; b)      szukanie pomysłów rozwiązania; c) sprawdzenie rozwiązania połączone z usystematyzowaniem nabytych wiadomości.

Wykład: Wykład z mapą mentalną Wykład z wykorzystaniem środków wizualnych ( błędy: mały print prosto z książki), pokaz, demonstracja Wykłady + mini wykłady uczniów w trakcie Wykład + reakcja zwrotna ( zadania, ćwiczenia dla uczniów co mają wynotować, streścić) Wykład jako podsumowanie i uporządkowanie nabytej wiedzy i doświadczenia

Metody aktywizujące Metoda przypadków Metoda sytuacyjna Inscenizacja Gry dydaktyczne Seminarium Dyskusja dydaktyczna ( okrągły stół, metaplan, dyskusja związana z wykładem, burza mózgów, panelowa)

1. Metody impresyjne 2. Metody ekspresyjne Metody waloryzacyjne zwane też eksponującymi o dominacji aktywności emocjonalno – artystycznej 1. Metody impresyjne 2. Metody ekspresyjne

Metody praktyczne cechujące się przewagą aktywności praktyczno – technicznej, zmieniającej otoczenie lub stwarzającej nowe jego formy 1.Metody ćwiczebne -niezbędna dla wytworzenia u uczniów odpowiednich umiejętności i nawyków. 2.Metody realizacji zadań wytwórczych

Skuteczność metod nauczania

A jak chcą się uczyć nasi uczniowie?

Jakie metody nauczania preferujemy? „Skoro dzieci nie uczą się w taki sposób, w jaki ty je uczysz, to czy ty nie możesz uczyć ich w taki sposób, w jaki one się uczą?” parafraza Dr Harry T. Chasty

Kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne kompetencje informatyczne umiejętność uczenia się kompetencje społeczne i obywatelskie inicjatywność i przedsiębiorczość świadomość i ekspresja kulturalna Rada Europy określiła umiejętności/kompetencje, jakimi powinien legitymowac się Europejczyk 21 wieku. Porozumiewanie się w językach obcych to jedna z kluczowych kompetencji. W podstawie dla języków obcych z komentarzami, tom 3. Mają postać: "2. Kompetencje kluczowe Ważnym punktem odniesienia w formułowaniu wymagań ogólnych i szczegółowych dla uczących się języka obcego były zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy dotyczące rozwijania kompetencji kluczowych w uczeniu się przez całe życie. Oprócz kompetencji porozumiewania się w językach obcych, wymagania zawarte w tekście podstawy dotyczą też takich kompetencji kluczowych jak: umiejętności uczenia się, kompetencji informatycznej, społecznej i obywatelskiej oraz świadomości kultury i umiejętności wyrażania jej.„ Kompetencje obywatelski i społeczne, to także kontakt z rówiesnikami z innych krajów.

Jaka metoda nauczania pozwala na kształcenie największej ilości umiejętności kluczowych i jest atrakcyjna dla ucznia? E-portfolio? Metoda odwróconej klasy? WebQuest? Metoda projektu? Historia KhanAcademy O narzędziach TIPSS (Rozbić na 3 slajdy) Edukacja spersonalizowana?

FLIPPED CLASSROOM www.khanacademy.pl Historia KhanAcademy O narzędziach TIPSS (Rozbić na 3 slajdy) www.khanacademy.pl

WebQuest https://sites.google.com/a/ enauczanie.com/nowoczesne/start Historia KhanAcademy O narzędziach TIPSS (Rozbić na 3 slajdy) https://sites.google.com/a/ enauczanie.com/nowoczesne/start

METODA PROJEKTU Historia KhanAcademy O narzędziach TIPSS (Rozbić na 3 slajdy) http://www.ceo.org.pl/pl/projekt/news/narzedzia-i-programy-w-projekcie

Metoda projektu w edukacji Dlaczego? „ POWIEDZ, A ZAPOMNĘ POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM”

Projekt nie jedno ma imię… zespół osób samodzielnie inicjuje planuje wykonuje ocenia świat życia sytuacja problemowa Metoda projektów jest metodą kształcenia sprowadzającą się do tego, że zespół osób uczących się samodzielnie inicjuje, planuje i wykonuje pewne przedsięwzięcie oraz ocenia jego wykonanie. (...) Najlepiej jeżeli źródłem projektu jest świat życia codziennego, a nie abstrakcyjna nauka. Punktem wyjścia jest jakaś sytuacja problemowa, zamierzenie, podjęcie jakiejś inicjatywy, wytyczenie celu, punktem dojścia zaś szeroko rozumiany projekt. /M.S.Szymański/

Wybór tematu, sformułowanie problemu LOGICZNE MYŚLENIE EFEKTYWNA KOMUNIKACJA Stworzenie zespołu, określenie zasad współpracy PLANOWANIE Sformułowanie celów, zaplanowanie działań PRACA W GRUPIE ZDOBYWANIE INFORMACJI ODPOWIEDZIALNOŚĆ Monitorowanie i dokumentowanie własnej pracy 2 kolumny 1-6 KOMPETENCJE INFORMATYCZNE I SPOŁECZNE, EKSPRESJA Prezentacja Ewaluacja projektu LOGICZNE MYŚLENIE

Zmiana roli nauczyciela Autonomia ucznia: samodzielność Indywidualizacja: wykorzystanie potencjału Formułowanie celów: SMART Szczegółowy Mierzalny Atrakcyjny Realistyczny Terminowy Ważne w realizacji Projektów!!! Szczegółowy – zawierający konkretny przekaz; Mierzalny – aby można było go zmierzyć, czyli liczbowo wyrazić jego realizację; Atrakcyjny – aby nie był nudny oraz wzbudzał ciekawość i chęć do działania; Realistyczny – aby był możliwy do osiągnięcia (poziom celów, a także ich realizacja znacznie różni się w każdej metodyce); Terminowy – aby był określony czasowo (wyznaczony czas osiągnięcia celu mobilizuje)

Co to jest? W pracy projektowej wykorzystujemy narzędzia XXI.wieku np. Glog jako forma prezentacji efektów projektu. Po kliknięciu na obrazek przełącza się na stronę: http://deutschfun-pielgrzymowice.blogspot.com/search/label/Glogster

www. edu.glogster.com www.glogster.com

Analogowy nauczyciel CYFROWY UCZEŃ Tutaj ćwiczenia dla Sali. Proszę WSTAĆ. Niech usiądą Ci, którzy korzystają z tablicy interaktywnej. Niech usiądą Ci, którzy korzystają codziennie z poczty e-mail. Niech usiądą Ci, którzy korzystają Facebooka. Niech usiądą Ci, którzy korzystają z komputera. Niech usiądą Ci, którzy korzystają z telefonu komórkowego. Proszę, wszytscy z Pańśtwa wykorzystują nowoczesne technologie.

W gąszczu możliwości e_booki Voice Reader notebooki Second Life edukacyjne kanały wideo Audiobooki Youtube Facebook Intelligent Web Reader Prezentacja w Docs.com wideoblog podcasty mp3 smartfon Slajdowisko w Picasie animacje Screencasty strona www biblioteka XXI interaktywna tablica ogłoszeń Glog tablet Filmoteka online blogi wideokonferencje tablica interaktywna Google Plus edukacja

Dlaczego metody aktywne są korzystne dla ucznia? Uczeń widzi swój wkład pracy, jego praca jest oceniana w samoocenie i przez grupę. Uczeń pracuje w zespole, uczy się współdziałania, brania i udzielania pomocy, współodpowiedzialności za pracę grupy. Uczeń zgłasza się i wykonuje zadania, w których jest najmocniejszy i osiąga sukcesy. Uczeń lepiej przyswaja sobie wiadomości i umiejętności.

Dlaczego metody aktywne są korzystne dla nauczyciela? Nauczyciel ma możliwość: obserwacji ucznia w procesie uczenia się i lepszego jego poznania, przyczynia się to do indywidualizacji wymagań, poznania pozycji ucznia w klasie i ma możliwość ingerencji w celu polepszenia kontaktów między uczniami,

Aktywizujące metody nauczania mają decydujący wpływ na nabywanie i rozwijanie przez uczniów umiejętności uniwersalnych oraz powodują wzrost czynnego udziału uczniów w procesie nauczania.     

METODY AKTYWIZUJĄCE: Analiza SWOT, Burza mózgów, Debata za i przeciw, Drama, Drzewo decyzyjne, Dyskusja, Dyskusja punktowana, Metaplan, Metoda biograficzna, Metoda symulacji, Poker kryterialny, Praca w grupach, "Sześć myślących kapeluszy".

Nie ma jednej słusznej i dobrej, skutecznej metody nauczania! Eklektyzm, ( metoda współczesna ) a więc łączenie elementów i technik pochodzących z różnych metod ma wpływ skuteczność i atrakcyjność tegoż nauczania.