Poświadczanie dokumentów w KPA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Akty stanu cywilnego.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Źródła prawa podatkowego
Postępowanie przed WSA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Sprawa podatkowa.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Forma czynności prawnych Przygotowała mgr Małgorzata Wilczyńska.
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Dziedziczenie - formalności. Monika Drela Rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Mgr Przemysław Mazurek
Zmiana imienia i nazwiska
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Tekst jednolity. Tekst jednolity – oficjalne źródło poznania prawa. Ogłoszony przez kompetentny podmiot w dzienniku urzędowym. Tekst ujednolicony – nieoficjalne.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
dokument w procesie cywilnym
PRAWO INTERTEMPORALNE
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
Wezwania art. 155 – 160 O.p..
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Tworzenie i stosowanie prawa
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Zasada lojalności.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasada lojalności.
Dowód z dokumentu.
Zmiana treści hipoteki.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Poświadczanie dokumentów w KPA 1. ORYGINAŁ DOKUMENTU, POŚWIADCZONY ODPIS DOKUMENTU, A WYCIĄG Z DOKUMENTU, 2. PODMIOTY UPRAWNIONE DO POŚWIADCZANIA ODPISÓW DOKUMENTU, A POŚWIADCZENIE DOKONANE PRZEZ PRACOWNIKA URZĘDU, 3. ORGANY UPRAWNIONE DO POŚWIADCZANIA ODPISÓW DOKUMENTÓW LUB SPORZĄDZANIA WYCIĄGÓW Z DOKUMENTÓW, 4. URZĘDOWE POŚWIADCZENIE PODPISU STRONY NA PEŁNOMOCNICTWIE.

Dnia 01 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (zwana dalej ustawą) Zmieniła ona 10 ustaw m. in. KPA, KPC, Prawo o adwokaturze, ustawę o radcach prawnych, o rzecznikach patentowych, ordynację podatkową. W zakresie KPA zmieniono art. 33§3 oraz dodano 76a, w Ordynacji Podatkowej 137§ 3 oraz 194a (o treści identycznej jak w KPA)

zgodnie z 76 KPA dokument urzędowy musi zostać sporządzony 1. Oryginał dokumentu, poświadczony odpis dokumentu, a wyciąg z dokumentu Oryginał dokumentu zgodnie z 76 KPA dokument urzędowy musi zostać sporządzony w formie wymaganej ustawą, przez powołany do tego organ państwowy w zakresie działania organu lub innego podmiot w zakresie poruczonym mu z mocy prawa lub porozumienia (nie porozumienie administracyjne tylko umowa prawa publicznego) sprawy rozstrzyganej indywidualnie w formie decyzji administracyjnej (art. 76§2) Wyciąg z dokumentu stanowi urzędowo skróconą wersję dokumentu, niepełną wersję dokumentu, wydawany jest przez organ w którego posiadaniu jest dokument. Odpis dokumentu w zasadzie jest kolejnym egzemplarzem dokumentu – odpis dokumentu jest dokumentem, a odpis dokumentu urzędowego jest dokumentem urzędowym. Ze słownika j. polskiego można wyczytać, że przez „odpis” rozumie się - kopię lub przepisany tekst oryginalnego dokumentu.

W postępowaniu administracyjnym co do zasady należy pracować na oryginałach dokumentów. Ustawa dopuszcza jednak dwa wyjątki. Pierwszy wyjątek od tej zasady reguluje art. 76a §1 i 2 w którym dopuszcza się odstąpienie od reguły ustalenia stanu faktycznego w oparciu o oryginał dokumentu, jeżeli spełnione są łącznie 2 przesłanki: Oryginał znajduje się w aktach organu władzy publicznej wyznaczonych podmiotowo w art. 76 § 1 i 2, Organ władzy publicznej lub inna jednostka organizacyjna, podmiot o którym mowa w art. 76 § 2 wystawiły na żądanie strony odpis lub wyciąg z dokumentu.

albo przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego: adwokatem, PODMIOTY UPRAWNIONE DO POŚWIADCZANIA ODPISÓW DOKUMENTU, A POŚWIADCZENIE DOKONANE PRZEZ PRACOWNIKA URZĘDU Drugi wyjątek od obowiązku przedkładania oryginałów dokumentów związany jest z podmiotami uprawnionymi do poświadczania odpisów dokumentów. Art. 76a stanowi, że zamiast oryginału strona może złożyć odpis dokumentu jeżeli jego zgodność z oryginałem została potwierdzona przez: albo przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego: adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym doradcą podatkowym

Przepis wymaga posługiwania się w sprawach administracyjnych oryginałami lub odpisami ale poświadczonymi przez profesjonalnego pełnomocnika. Ustawa wymaga aby w aktach znajdował się oryginał albo odpis poświadczony przez profesjonalnego pełnomocnika Z przepisu jednoznacznie wynika że kpa nie dopuszcza samego okazania dokumentu organowi prowadzącemu postępowanie – nie wystarczy już kopia sporządzona przez organ prowadzący postępowanie z adnotacją tego organu że przedłożono mu do wglądu oryginał dokumentu.

Podsumowując, by działać zgodnie z KPA strona musi przedłożyć: oryginał dokumentu, odpisu dokumentu poświadczony przez notariusza lub konsula odpis dokumentu poświadczony przez profesjonalnego pełnomocnika w sprawie

Przepisy przejściowe „W sprawach wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się do czasu zakończenia pierwszej instancji dotychczasowe przepisy o uwierzytelnianiu dokumentów.” Pracownicy organów nie mieli w poprzednim stanie prawnym i nie mają w obecnym ustawowego upoważnienia do uwierzytelniania kopii przedkładanych im dokumentów.

NOWOŚĆ Art. 76a K.P.A. „Jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy organ zażąda od strony przedkładającej odpis dokumentu – przedłożenia oryginału tego dokumentu W poprzednim stanie prawnym organ nie mógł weryfikować odpisów dokumentów uwierzytelnionych przez notariuszy

Treść uwierzytelnienia Zgodnie z ustawą o radcach prawnych, o doradztwie podatkowym, o rzecznikach patentowych, prawo o adwokaturze, poświadczenie powinno zawierać: podpis radcy prawnego, adwokata, rzecznika patentowego lub doradcy podatkowego datę i oznaczenie miejsca sporządzenia, na żądanie również godzinę dokonania czynności jeżeli dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia) należy stwierdzić to w poświadczeniu. Te same reguły dotyczą poświadczania pełnomocnictwa – Uchwała SN z 30 listopada 2011 r.

Organy uprawnione do poświadczania odpisów dokumentów lub sporządzania wyciągów z dokumentów W świetle nowych przepisów tylko organy które wydały dany dokument mogą wydać ich odpisy, tyko organy które prowadza rejestry – mogą sporządzać wyciągi z dokumentów. „kto wytworzył dokument uprawniony jest i był do tego by sporządzić jego odpis, a więc kolejny egzemplarz”

Urzędowe poświadczenie podpisu strony na pełnomocnictwie Art. 33§3 K.P.A. stanowi, że – „pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, Radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony” „w razie wątpliwości” – gdyby więc organ chciał twierdzić że to nie strona dokonała czynności albowiem pełnomocnik nie przedłożył urzędowego podpisu pod pełnomocnictwem powinien podjąć rozstrzygnięcie – decyzję o umorzeniu postępowania lub postanowienie o niedopuszczalności odwołania (w zależności od stadium). Rozstrzygnięcie musi być uzasadnione na czym polegały wątpliwości dotyczące podpisu strony.

KONKULUZJE: Ustawa kładzie kres dotychczasowej praktyce w urzędach poświadczania odpisu dokumentów po okazaniu ich oryginałów, Rozszerza krąg podmiotów uprawnionych do poświadczania o radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych i rzeczników patentowych, Daje nowe uprawnienia organom w zakresie żądania urzędowego podpisu strony pod pełnomocnictwem oraz żądania przedłożenia oryginału dokumentów.