Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania Extreme Programming Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Co to właściwie jest Extreme Programming ? To zbiór prostych i odwiecznych reguł oraz praktycznych uwag, trudnych do przyjęcia w codziennej praktyce bez wewnętrznej zgody. Metodologię tę wykorzystuję się głównie w projektowaniu aplikacji bazodanowych (internetowych) i projektowaniu oprogramowań informatycznych itp XP wywodzi się z Agile Alliance, organizacji promującej tzw. "lekkie" metodyki, których głównymi założeniami są: stawianie programisty w centrum zainteresowania, uznanie kodu za dokumentację projektu, ścisła współpraca programistów z użytkownikiem, gotowość do zmian.
Kto jest autorem Extreme Programming?? Autorami eXtreme Programming są: Kent Back, Ward Cunningham i inni. "XP is a lightweight methodology for small to medium sized teams developing software in the face of vague or rapidly changing requiremente" - Kent Back XP nie stanowi wsparcia do działań ad hoc i uznania chaosu jako właściwego stylu realizacji projektów. Porządek i przewidywalność wprowadzane są jednak zupełnie innymi mechanizmami.
Podstawowe cechy eXtreme Programming Ważne jest, aby funkcjonalność dostarczana była w krótkich (do trzech tygodni) okresach projektowych (inkrementach), sterowanych częściowymi wymaganiami (opowieść użytkownika). Wszystkie sprawy formalne (organizacyjne) załatwiane są w krótkich codziennych spotkaniach "na stojąco" trwających góra 15-20 min. Bardzo istotną cechą jest "Refaktoring", czyli upraszczanie kodu. Użytkownicy są aktywnymi członkami zespołu projektowego
Wzajemna odpowiedzialność schematów działania
Powstawanie systemu System powstaje od ogólnej wizji, aż do uzyskania końcowego produktu, dzięki kolejnym przybliżeniom. Każda kolejna wersja zbliża się funkcjonalnością do końcowego produktu, do ideału określonego w metaforze. Stosuje się tu, w mniej lub bardziej świadomy sposób, czteroetapowy model sukcesu:
Czteroetapowy model działania 1. Określ cel. 2. Wykonaj działanie. 3. Odbierz informację zwrotną. 4. Skoryguj działanie tak, by kolejny efekt był bliższy sukcesowi.
Wartości XP Prostota -unikanie dodawania zbędnych czynności i artefaktów do procesu wytwarzania -kod programów powinien być prosty Komunikacja -niedotrzymanie terminów, brak potrzebnej funkcjonalności ma korzenie w tym, że ktoś nie powiedział komuś w odpowiednim momencie (czasie) czegoś bardzo ważnego
Wartości XP - cd Sprzężenie zwrotne -wszystkie zmiany muszą produkować sprzężenie zwrotne -sprzężenie zwrotne jest ważniejsze niż sprzężenie „w przód” Odwaga i agresywność -dyscyplina wymaga odwagi. Jeśli praktykujesz poprzednie trzy wartości, to zyskujesz odwagę, by robić je lekko!
Reguły XP Planowanie Projektowanie Kodowanie Testowaniee
Najważniejsze praktyki XP Określenie metafory tworzonego systemu Gra planistyczna Częste wydania Prosty projekt systemu Testowanie sterowanie testowaniem(TDD) Refaktoring Współwłasność kodu
Najważniejsze praktyki XP - cd Ciągła integracja Brak nadgodzin Udział klienta w zespole Obowiązujący standard kodowania Programowanie w parach
Chcecie się dowiedzieć więcej (źródła) www.extremeprogramming.org www.xprogramming.com www.xp123.com www.exoftware.com