Sfery ingerencji administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Advertisements

Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Akt administracyjny.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Fundacja jako rodzaj organizacji
Ekonomika przestępczości
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Norma prawna.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Procesy decyzyjne i instytucje UE
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Procedury stosowane w administracji publicznej
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Kontrola w administracji
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Kontrola prawna administracji
Stosunki administracyjno- prawne
Wstęp do polityki gospodarczej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Sfery ingerencji administracji Mgr Michał Kiedrzynek Sfery ingerencji administracji

Sfery ingerencji administracji Wyróżnić można 4 podstawowe sfery ingerencji administracji: Policję administracyjną, Reglamentację, Świadczenia materialne, Świadczenia niematerialne. Wyróżnić można także piątą, która jest zakaz jakiejkolwiek ingerencji.

Policja administracyjna Przez policję administracyjną rozumieć można całość interwencji administracji zmierzających do narzucenia swobodnej działalności jednostek dyscypliny wymaganej przez życie w społeczeństwie. Policja ma raczej charakter prewencyjny. Jej głównym celem jest regulacja tych zadań, które mają znaczenie publiczne, a zwłaszcza dla spokoju, bezpieczeństwa i zdrowotności publicznej. W ocenie stopnia aktywności działania policja jest raczej reakcją niż akcją. Narzucenie rygorów powinno się cechować bezwzględną obiektywnością.

Policja administracyjna Ochronie polegają dobra (zdrowie, życie, środowisko) oraz stany (bezpieczeństwo, porządek). Przykłady policji administracyjnej: Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Środowiska, Państwowa Inspekcja Pracy.

Reglamentacja Reglamentacja – oznacza różnorodną sferę działalności administracji, której istotą jest ograniczanie w dziedzinie wykorzystania składników procesu wytwarzania, świadczenia usług i obrotu towarowego, swobody działalności podmiotów gospodarujących w imię szeroko pojętego interesu społeczno- ekonomicznego. Reglamentacja zawsze dokonywana jest w oparciu o szczegółową podstawę prawną.

Świadczenia materialne Polega na zapewnianiu jednostkom materialnych warunków do życia w społeczeństwie. Dotyczy to zarówno ingerencji administracji w dziedzinach, które zazwyczaj pozostawione są indywidualnej inicjatywie jednostek (np. zapewnienie mieszkania, pożywienia), jak i w dziedzinach, które zazwyczaj pozostawione są zorganizowaniu przez administrację publiczną (np. ubezpieczenia społeczne).

Świadczenia niematerialne Świadczenia niematerialne obejmują działania polegające na regulacji niematerialnych warunków życia w społeczeństwie. Realizacja tych świadczeń odbywa się na podstawie decyzji administracyjnych (przyjęcie chorego do kliniki), ale może również wynikać wprost z prawa (realizacja obowiązku szkolnego). W przypadku realizacji świadczeń niematerialnych z ustawy organ jest zobowiązany do zapewnienia określonego prawa.

Świadczenia niematerialne W przypadku świadczeń niematerialnych wynikających z wydanej decyzji możliwe są dwa warianty działania organów: a) gdy administracja jest zobowiązana do wydania decyzji o określonej treści w razie zaistnienia przewidzianych przez prawo okoliczności (np. sporządzenie aktu zgonu), b) gdy administracja publiczna jedynie może wydać decyzję o określonej treści (np. umieszczenie w domu opieki).

Zakaz ingerencji administracji Możliwe jest również zakazanie ingerencji organów administracji publicznej w określonych dziedzinach. Przepisy Konstytucji mogą przewidywać, że administracja publiczna nie może, lub może jedynie w ściśle określonych przypadkach ingerować w życie obywateli.

Administracja regulacyjna Jest to nowa sfera ingerencji administracji publicznej, poprzez którą państwo wpływa na funkcjonowanie określonych rynków. Posiada ona cechy wszystkich wcześniej wymienionych sfer ingerencji administracji. Obejmuje ona np. dopuszczanie prowadzenia określonej działalności, regulację świadczenia określonych usług, obrotu określonymi dobrami itp..

Administracja regulacyjna Przykłady administracji regulacyjnej: - Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Transportu Kolejowego, Urząd Komunikacji Elektronicznej.