Fryderyk Pautsch - 1908.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Advertisements

Lekcja Temat: To bardzo boli… O uczuciach podmiotu mówiącego w wierszu W. Broniewskiego „Firanka”
ZASADY PROJEKTOWANIA STRON WWW
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Przecinki.
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Anna Paszkowska-Rogacz
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
Systematyka literatury
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Jak napisać esej interpretacyjny?
Percepcja słuchowa.
Rodzaje i gatunki literackie
Analiza poezji na maturze
Powstawanie fotografii
POWTÓRKA Z LITERATURY- LIRYKA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Główne cechy filozofii Arthura Schopenhauera i fryderyka Nietzschego.
Analiza i interpretacja poezji na maturze
Projektowanie stron WWW
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
deszcz W fizyce, literaturze, sztuce oraz muzyce…
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
RODZAJE LITERACKIE.
Przygotowanie składu Mariusz Dyduch.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
Do jakiego gatunku lirycznego należy utwór (np. hymn, fraszka, bajka, elegia, sonet, pieśń, psalm, oda, tren itp.)? Czy wiersz ma tytuł? Jeśli tak, zastanów.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Systematyka literatury
Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Interlinia i odstępy między akapitami
Zapis prezentacji:

Fryderyk Pautsch - 1908

Wersyfikacja Rytm Jakbyś go określił własnymi słowami? Jaki system wersyfikacyjny – przypominam, że masz do wyboru: wiersz intonacyjno –zdaniowy (średniowieczny) – długość wersu reguluje długość zdania, ale te zdania są dobierane tak, by w ich długości były pewne regularności, by odpowiednie wersy miały podobną długość wiersz sylabiczny – regularna liczba sylab w wersach wiersz sylabotoniczny –regularna liczba sylab w wersach i rozkład akcentów wiersz toniczny – regularny rozkład akcentów (od łać. tonus) wiersz wolny – bez żadnych regularności w budowie Rytm tworzą wszelkie regularne powtórzenia, a więc… Co o go w tym wierszu jeszcze buduje?

Wersyfikacja –warstwa dźwiękowa. - rodzaj, układ rymów Wersyfikacja –warstwa dźwiękowa - rodzaj, układ rymów - czy dostrzegasz jeszcze jakieś inne zabiegi oprócz rymów i akcentów związane z samym brzmieniem wyrazów w tym wierszu? Uwaga! Teraz FUNKCJA – po co taki rytm, takie brzmienia?

O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny, Dżdżu krople padają i tłuką w me okno... Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną I światła szarego blask sączy się senny... O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny... Amfibrach (gr. amphíbrachys, dosł. z obu stron krótki)

O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny, Dżdżu krople padają i tłuką w me okno... Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną I światła szarego blask sączy się senny... O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny... Instrumentacja głoskowa, aliteracja

Świat przedstawiony Kolorystyka Światło Dźwięki (te o których się mówi w wierszu) Przywoływane rodzaje pejzażu, krajobrazu

Język słownictwo Czy zauważasz z jakiego typu słownictwa jest tu dużo? - z jakimi sferami życia połączonymi znaczeniowo (pola semantyczne) - jak nacechowanego emocjonalnie - jakie skojarzenia budzące

Przyjrzyjmy się temu słownictwu – uważniej W pierwszej zwrotce (strofie) podkreśl wszystkie wyrazy nacechowane negatywnie W pierwszej i drugiej strofie podkreśl wszystkie wyrazy należące do pola semantycznego śmierci i żałoby W pierwszej i trzeciej zwrotce podkreśl wszystkie słowa kojarzące się z pustką lub jałowością W pierwszej i trzeciej zwrotce podkreśl słowa należące do pola semantycznego szarości i mroku W pierwszej i drugiej strofie znajdź słowa, które budują wrażenie nieokreśloności opisywanych rzeczy i zdarzeń, niewyrazistości pejzażu itd.. Uwaga! Teraz FUNKCJA – po co takie słownictwo tutaj?

Nastrój wiersza Określ go – używając 10 epitetów.

Obrazowanie Wymień kilka pojawiających się w wierszu obrazów Nie pytam cię już, jakimi cechami się one odznaczają ( że są zamglone, szare, nieostre), bo do tego już doszliśmy – a może coś jeszcze dodasz…? Ale proszę, powiedz, które z nich są realistyczne, a które nie i dlaczego tak myślisz?

Sytuacja komunikacyjna Określ typ liryki - pośrednia czy bezpośrednia Określ podmiot liryczny i sytuację liryczną w wierszu Sytuacja liryczna = sytuacja, w której jest podmiot w chwili wypowiadania monologu lirycznego Jakie uczucie osoba mówiąca w wierszu wyznaję? Określ typ tego monologu lirycznego, tzn. co to za „gatunek mowy”, akt mowy – co ten podmiot liryczny robi – przemawia?, spowiada się?, wznosi toast?itp.

Kompozycja wiersza Jak w tym wierszu łączą się zwrotki z refrenami – na mocy jakiej logiki? O czym one kolejno są – jakie mają tematy, czy może jakie odczucia opisują? Czy jakaś zasada rządzi kolejnością ich następowania po sobie?

Świat przedstawiony – motywy, zdarzenia, wyglądy rzeczy cd. Kim są „snów mary powiewne, dziewicze” Kto umarł bohaterowi lirycznemu? Czy w pobliskiej wsi naprawdę tego wieczoru spaliły się dzieci? (czemu bohater nie biegnie na pomoc?) Co dziwnego jest w przedstawionym tutaj wizerunku szatana Gdzie mieści się ogród bohatera? Uwaga! Teraz FUNKCJA – po co te rzeczy zostały tu w ten sposób przedstawione?

Konteksty – czyli wiedza spoza wiersza, która może pogłębić Twoją interpretację Wiersz pochodzi z tomu „Dzień duszy” z 1903 roku] – kontekst historyczno-literacki Wykorzystaj tytułu tomu do interpretacji wiersza Wiedzę o tendencjach epoki Porównaj sposób użycia poszczególnych symboli w tym wierszu np. szatana i ogrodu ze sposobem ich używania utrwalonym w tradycji europejskiej i wykorzystaj to do interpretacji wiersza Kontekst kulturowy Czy ten wiersz w jakiś sposób przypomina Ci pod jakimś istotnym dla jego interpretacji względem inne teksty kultury

Franz von Stuck „Lucyfer” 1890 Inni szatani modernistyczni, np.: Tadeusz Miciński – wiersz „Lucyfer” Jan Kasprowicz – obraz świata pod władzą szatana w „Hymnach” Fascynacja Przybyszewskiego szatanem jego wykłady o satanizmie

Spis treści Zapis Budowa wiersza: Sytuacja komunikacyjna Rytm, system wersyfikacyjny, rymy, budowa (podział na strofy lub inna) Warstwa dźwiękowa Rytm, rym, melodyczność, zabiegi z użyciem dźwięku słów Język Słownictwo (pola semantyczne,wartościowanie, konotacje wyrazów) Styl Użyte środki stylistyczne i retoryczne Tytuł Kompozycja Sytuacja komunikacyjna Podmiot liryczny, adresat, sytuacja liryczna, typ liryki, typ monologu lirycznego, uczucia i refleksje wyrażane w wierszu Obrazowanie Jakie są, jaki typ obrazowania, jak się je robi i kadruje Świat przedstawiony Motywy obecne w wierszu (wspominane fakty, zdarzenia, rzeczy, rekwizyty, osoby, pejzaże itd.) Symbolika Nawiązania intertekstualne obecne w tekście Konteksty Historyczne, historyczno-literackie, filozoficzne, kulturowe, biograficzny, porównawcze