Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?"— Zapis prezentacji:

1 Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?
inż. Karolina Jankowska

2 Wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.0 (WCAG 2.0)
A AA AAA

3 Wytyczna 1.2 Media zmienne w czasie
Należy dostarczyć alternatywę dla mediów zmiennych w czasie 1.2.1 Tylko audio lub tylko wideo (nagranie): A 1.2.2 Napisy rozszerzone (nagranie): A 1.2.3 Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie): A 1.2.4 Napisy rozszerzone (na żywo): AA 1.2.5 Audiodeskrypcja (nagranie): AA 1.2.6 Język migowy (nagranie): AA 1.2.7 Rozszerzona audiodeskrypcja (nagranie): AAA 1.2.8 Alternatywa dla mediów (nagranie): AAA 1.2.9 Tylko audio (na żywo): AAA

4 Wideo wykłady z analizy matematycznej i fizyki

5 W jakich materiałach zostanie poprawiona dostępność
Cykl 90 odcinków wideo, omawiających szereg kluczowych zagadnień z przedmiotu Analiza matematyczna 1. Wykładowcą jest doc. dr Janusz Górniak z Wydziału Matematyki PWr. Cykl 44 odcinków wideo, będący uzupełnieniem wykładów z Analizy matematycznej 1. Doc. dr Janusz Górniak prezentuje rozwiązania 290 zadań z zakresu Rachunku różniczkowego i całkowego. 82 odcinki wykładów z Fizyki i 16 nagrań prezentujących eksperymenty fizyczne. Cykl obejmuje mechanikę klasyczną i termodynamikę. Prowadzi go prof. dr hab. Ewa Popko z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki PWr. Łącznie ok. 230 nagrań wykładów z przedmiotów technicznych!

6 Jak zostanie poprawiona dostępność technicznych materiałów wideo

7 Zwykłe napisy czy napisy rozszerzone?
Zwykłe napisy (ang. Subtitles) Napisy rozszerzone (ang. Captions) Zwykłe napisy Napisy rozszerzone Tekst wyświetlany na ekranie w czasie rzeczywistym – synchronizacja z obrazem Stosowane jako napisy otwarte lub napisy zamknięte Opis wszelkich dźwięków występujących w materiale wideo

8 Jak tworzymy napisy (rozszerzone)
W miarę możliwości stosujemy się do ogólnych zasad tworzenia napisów... Wers napisu zawiera zwykle do 40 znaków. Napis powinien mieć nie więcej niż dwa wersy. Trzywersowe wyjątki są dopuszczalne, jeśli główne treści materiały audiowizualnego zawarte są w przekazie słownym, a w mniejszym stopniu w obrazie. W dwuwersowym napisie górny wers powinien być krótszy, by zasłaniać jak najmniej ważnych elementów obrazu. Odstępstwa od tej zasady są uzasadnione z powodu dużej dysproporcji długości wersów albo logiki składni, narzucającej podział na wersy. Wyświetlany na ekranie napis powinien zawierać całe zdanie (zdania) itd., itp… CO JEST NAJWAŻNIEJSZE! Jeśli widać twarz mówiącego, należy dążyć do zapisywania wszystkich wypowiadanych słów, aby osoby czytające z ruchu warg uniknęły dysonansu poznawczego. Nie pomija się potwierdzeń, zaprzeczeń, okrzyków emotywnych oraz wyrazów dźwiękonaśladowczych. Ważne, tylko trochę mniej ♪♫♪♫♪ (alt 1,3) (alt 1,4) P

9 Zapis matematyki w napisach rozszerzonych
Zasady (nie wszystkie!) zapisuje się operatory matematyczne: plus, minus, razy, mniejsze, większe, dzielone, itp., chyba, że są częścią wzoru lub równania; w większości przypadków, nie zapisuje się słownie liczb i operatorów we wzorach i formułach. Jednak operator matematyczny "razy" (x) i "podzielić na" (/) mogą być mylone. "x" może być mylony z nazwą zmiennej, zaś "/" może być mylone z notacją ułamka. Jeżeli jest szansa dezorientacji należy oprócz zapisu operatora stosować także zapis słowny; znaki *, ^, \ |, należy poprzedzać znakiem \, np. 10\^4, 3\*8; jeżeli wypowiadane są operatory matematyczne, należy używać takich terminów jak te użyte w nagraniu, np. jeżeli osoba powie "x nad 2", należy użyć słowa "nad", jeśli powie "x dzielone na 2" należy użyć słów "dzielone na”; jeżeli osoba czytająca wzory lub równania pomija słowo "razy" jako operator matematyczny i mówi np. 3x (co znaczy 3 razy x) - w takim przypadku należy to zapisywać jako "3 x" - ze spacją pomiędzy znakami;

10 Przykład tworzenia napisów: Fizyka 1, fragment odc
Przykład tworzenia napisów: Fizyka 1, fragment odc. 5 – Wektory jednostkowe

11 Czy sam transkrypt jest wystarczający
transkrypt + deskrypcja Transkrypt – tekstowy zapis nagrania Deskrypcja – opisywanie, dodatkowe informacje

12 Transkrypt z deskrypcją
Tekstowy zapis informacji zawartej w treści multimedialnej. Nie jest zsynchronizowany z nagraniem, stanowi oddzielny tekst. Kompletna alternatywa treści multimedialnych. Musi zawierać oprócz dialogu i opisu istotnych efektów dźwiękowych, także opis ważnych szczegółów wizualnych. Wzory, rozwiązania zadań i inne elementy techniczne będą zapisane w języku naturalnym, w miarę możliwości również w języku MathML. P

13 Przykłady transkrypcji
AM1 – fragment odc 2 – transkrypt - rozpoznane bez korekty

14 Przykłady transkrypcji
AM1 – fragment odc 2 – dostępny HTML, poprawiony tekst, z opisami scen

15 Dla kogo napisy rozszerzone i transkrypty z deskrypcją

16 Dla każdego! osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością słuchu, osoby z zaburzeniami poznawczymi,

17 Dla każdego!

18 Dla każdego!

19 Dla każdego! Zdjęcia ze strony Politechniki Wrocławskiej

20 Dla każdego! Zdjęcia ze strony Politechniki Wrocławskiej

21 Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej
Karolina Jankowska Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej budynek D-21, p. 005

22 Karolina Jankowska


Pobierz ppt "Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google