Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Jak zrobić dobrą i ciekawą relację i… wygrać konkurs!
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA TARCZY
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
"Zapomnij o zapominaniu!"
Podstawy pracy z dużym tekstem w programie Microsoft Word 2003
Uczyłem się na lekcjach
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
TWORZYMY PIERWSZĄ PREZENTACJĘ
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Rozwiązanie 4 zagadki konkursu „Nie taka matma straszna”
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Czytanie ze zrozumieniem
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Tytuł:Poradnik do programu PowerPoint?
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Wyobraźnia Skojarzenia
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Jak zrobić dobrą i ciekawą relację i… wygrać konkurs!
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
Witam na szkoleniu Colway
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Visual Basic w Excelu - podstawy
Metody sprawnego uczenia się.
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny  Tło strony Tło strony  Teksty na stronie.
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA KRATOWNICY
© 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodawanie kontaktu Lista Kontakty upraszcza komunikację i umożliwia sprawdzenie statusu obecności.
7 nawyków lidera.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Microsoft® Office Word
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Techniki efektywnego uczenia się
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
ZASADY ETYKIETY TOWARZYSKIEJ BUZANA (ZETB)
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.

        Mnemotechniki to bardzo sprytne połączenie trzech składników, o których przeczytasz poniżej. Metody te, bardzo skuteczne techniki zapamiętywania, nie są niczym nowym dla ludzkości. Słowo "mnemotechniczny" pochodzi od od imienia greckiej bogini Mnemozyny. Metod tych bardzo często używali starożytni Grecy w zapamiętywaniu elementów przemówień i dysput logicznych jakie między sobą toczyli. Budowa mnemotechnik opiera się na trzech fundamentalnych zasadach: Asocjacja Wyobraźnia Lokalizacja

Asocjacja Jest to metoda poprzez którą łączysz elementy do zapamiętania z elementem mnemotechniki na którym to zapamiętujesz. Każda mnemotechnika ma swoje miejsca w których zapamiętujesz potrzebne elementy. Aby połączyć te dwa elementy, należy je ze sobą skojarzyć. Pomimo że można zasugerować ci pewne asocjacje, twoje własne asocjacje są o wiele lepsze i odzwierciedlają sposób w jaki pracuje twój mózg. Rzeczy mogą być asocjowane poprzez: - umieszczenie na górze obiektu - łączenie i przenikanie się nawzajem - tańczenie wokół siebie - bycie w tym samym kolorze, zapachu, formie kształcie. Cokolwiek jest używa do połączenia rzeczy do zapamiętania z obiektem używanym do przypominania - to jest właśnie obraz asocjacji. Na przykład: połączenie cyfry 1 i złotej rybki może być wizualizowane w ten sposób: - Złota rybka wychodzi z wody na ring, trzyma w płetwach wielką złotą cyfrę jeden i (mimo, że ryby głosu nie mają) krzyczy wniebogłosy: "Jestem numer jeden!", "Jestem numer jeden!".

Wyobraźnia Wyobraźnia jest używa do tworzenia połączeń i asocjacji niezbędnych do zapamiętania elementów w mnemotechnice. Innymi słowy, wyobraźnia jest to sposób, w jaki używasz swego umysłu do budowania połączeń, które mają dla ciebie jak największe znaczenie. Im silniejsze wyobrażenie, tym skuteczniej pozostanie ono w twoim umyśle dla późniejszego odtworzenia. Mnemotechniczne skojarzenia mogą być tak żywe, intensywne jak tylko chcesz jeśli tylko pomagają ci one w skutecznym zapamiętywaniu.

Lokalizacja Lokalizacja oferuje ci dwie rzeczy: - spójny system w którym informacja będzie przechowywana i - sposób na oddzielenie jednej mnemotechniki od innej. Mnemotechniki to innymi słowy system mentalnych miejsc w których zapamiętujesz informację. Lokalizacja odnosi się do różnego typu miejsc w jakich możesz to robić.

POPRZEZ UŻYWANIE TYCH TRZECH FUNDAMENTALNYCH ZASAD MOŻESZ STWORZYĆ OBRAZY, SKOJARZENIA ŁĄCZĄCE ELEMENTY DO ZAPAMIĘTANIA Z ELEMENTAMI MNEMOTECHNIKI UBRANYMI W SYSTEM, DZIĘKI KTÓREMU Z WIELKĄ ŁATWOŚCIĄ BĘDZIESZ MÓGŁ PRZYPOMNIEĆ JE SOBIE, KIEDY TYLKO ZACHCESZ.

Rzymski pokój, czyli "zakładki mieszkaniowe" lub "system miejsc". Mnemotechnika ta (jak i wszystkie pozostałe) działa w ten sposób: Tworząc sobie mentalne odpowiedniki tych elementów w umyśle i zapamiętując na nich daną informację - na każdym z nich z osobna inny kawałek informacji, jesteś w stanie później bez trudu przypomnieć sobie, co zapamiętałeś na poszczególnych elementach. Robisz to po prostu przypominając sobie te elementy (których przypomnienie nie sprawia żadnych trudności, ponieważ doskonale i długo je znasz). Zapamiętana informacja skojarzona z tym elementami pojawi się, przypomni się wówczas automatycznie.

Tworzenie skojarzeń, praca wyobraźni powinna przebiegać w następujący sposób: (wykorzystuj ten schemat do wszystkich mnemotechnik, nie tylko tutaj)

Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.

Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,

puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...

Dodaj zmysłowych wyobrażeń:

słuchowych. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze...

węchowych. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną, snuje się swądem trupa.

smakowych. Spróbuj jak smakuje smakowych. Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry...

dotykowych. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać.

I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.

W ten właśnie sposób działają mnemotechniki W ten właśnie sposób działają mnemotechniki. Zapamiętujesz daną informację odciskając silne wrażenie w pamięci - dzięki intensywnym wyobrażeniom. Z ponieważ robisz to w określonych miejscach, informacja ta jest związana z nimi, a znając te miejsca - masz do zapamiętanych informacji pełny dostęp. Nie ma możliwości by coś ci wyleciało z głowy. Przypomina to zwykły notatnik, który zawsze nosisz przy sobie i w każdej chwili możesz otworzyć i przeglądnąć zapisane w nim rzeczy, dopisać nowe, itd...

Poćwicz teraz zapamiętywanie konkretnych informacji, z którymi spotykasz się na co dzień w szkole. Wyliczanki, typologie, cechy czegoś tam.

Metoda Łańcuchowa To podstawowa technika pamięciowa, swoisty fundament, dzięki któremu opanowanie bardziej zaawansowanych metod stanie się naprawdę łatwe. Techniki tej używa się do zapamiętywania na ogół krótkiego szeregu różnych informacji, np. listy elementów do zapamiętania lub spraw do załatwienia, łącząc, kojarząc każdy element tego szeregu z następnym, lub łącząc wszystkie elementy w jakąś barwną historyjką.

Powiedzmy, że masz w planie zrobić następujące zakupy: - jabłka - zeszyty - szklanki - pióro wieczne - myszkę do komputera - dyskietki - gazetę - "Bravo" Większość ludzi w takiej sytuacji na ogół miota się wokoło w poszukiwaniu długopisu lub kawałka papieru, albo w ostateczności próbuje zapamiętać tę listę przez wielokrotne powtarzanie (zapominając w konsekwencji co najmniej parę elementów). A przecież wystarczy wykorzystać twórczą siłę wyobraźni i zbudować ciąg intensywnych obrazów, układających się w niezwykłą, ale barwną historię…

A teraz zamknij oczy i przypomnij sobie w wyobraźni całą tę niezwykłą historię, od początku do końca. Po czym odtwórz zapamiętaną dzięki niej listę zakupów. Jeśli przywołanie z pamięci wszystkich scen sprawia ci trudność, przeczytaj ten opisz raz jeszcze i raz jeszcze obejrzyj, zobacz na ekranie umysłu całą tę historię tak szczegółowo, jak tylko potrafisz, krok po kroku. Wymyśl sam kilka podobnych ćwiczeń i nabieraj wprawy w posługiwaniu się Metodą Łańcuchową. Pamiętaj, że im bardziej żywe, intensywne będą twoje skojarzenia, im bardziej niezwykłe, śmieszne i dynamiczne, tym lepiej. System ten doskonale nadaje się do zapamiętywanie krótkich wyliczanek, listy elementów, haków które pojawiają się zwykle w trakcie studiowania.

Metoda Liczbowo- Kształtowa W poprzednich rozdziałach poznałeś zasady posługiwania się Metodą Łańcuchową i Rzymskiego Pokoju, w których wykorzystuje się wszystkie prawa pamięci z wyjątkiem porządku i numeracji. Przejdziemy teraz do omówienia Metody Liczbowo-Kształtowej, która tym różni się od poprzednich, że główną rolę odgrywają w niej specjalnie skonstruowane, stałe pamięciowe obrazy-klucze, z którymi można połączyć, skojarzyć dowolną zapamiętywaną informację. Systemy zakładek można porównać do szafy, w której wisi jakaś skończona liczba wieszaków. Te wieszaki nigdy się nie zmieniają, ale ubrania, które na nich wieszasz tak - i może ich być bardzo dużo. W systemie zakładek obrazkowych, albo "cyfropodobnych" liczba, jej kształt (lub symbolika) to właśnie te wieszaki, a ubrania, które na nich wieszasz to "rzeczy do zapamiętania". System ten jest łatwy i obejmuje tylko liczby od 1 do 10.

Oto on. Od "teraz do końca życia" zapamiętaj że :

1 = miecz

2 = łabądź

3 = mewa

4 = chorągiewka

5 = haczyk

6 = gwizdek

7 = statek

8 = bałwanek

9 = Rozwijający się dywan

10 = Rzymski woźnica

Poświęć chwilę na zapamiętanie tego systemu Poświęć chwilę na zapamiętanie tego systemu. Zamknij oczy, przebiegnij w myślach liczby od 1 do 10 i przy każdej z nich zobacz na ekranie umysłu wyobrażenie odpowiadające liczbie wykorzystując/dodając jak najwięcej znanych ci praw pamięci, zwłaszcza przesadę, kolor, ruch i akcję. Powinieneś naprawdę "widzieć" wszystkie obrazy pod zamkniętymi powiekami, możesz je także słyszeć, czuć, smakować i dotykać. A potem zrób dokładnie tak samo, ale w porządku odwrotnym, czyli znowu oglądaj "żywe" skojarzenia dla liczb od 10 do 1, a potem zrób to raz jeszcze, ale na wyrywki. Baw się możliwościami swojej wyobraźni, sprawdzaj jak szybko podsunie ci stosowne obrazy. I wreszcie odwróć całą zabawę. Na ekranie umysłu "wyświetlaj" teraz tylko obrazy i sprawdź, jak szybko przydasz im dobrane uprzednio liczby. Zrób to teraz.

Zapamiętywanie pierwszej litery – gdy zapamiętamy pierwszą literę często już łatwiej przypomnieć sobie resztę.

Tworzenie wierszyków z rymem i rytmem – (np. uje się nie kreskuje).

Zapamiętywanie rozmieszczenia tekstu na stronie – tego czy jest napisany tłustą czcionką czy nie itp.

Rozbicie szeregu na części i ponowne ich złożenie – gdy chcemy zapamiętać np. numer telefonu (grupowane po 2, 3 cyfry)

Mapy umysłowe w sposób obrazowy przedstawiają to, czego się uczymy. Tworzenie map umysłowych jest doskonałym sposobem przyspieszającym uczenie się i powtarzanie przerobionego materiału. Ich skuteczność wiąże się z harmonijnym wykorzystaniem obydwu półkul mózgowych. Mapy umysłowe w sposób obrazowy przedstawiają to, czego się uczymy. Ułatwiają koncentrację, rozumienie, zapamiętywanie i powtórzenie. Opierają się na słowach - kluczach. Poprzez obrazowe przedstawienie treści umożliwiają wychwytywanie powiązań i zależności.

Rysując mapę musimy pamiętać, że: Zaczynamy od głównego zagadnienia i stopniowo dodajemy szczegóły. Stosujemy rysunki, symbole, znaki graficzne, napisy używając wielu kolorów. Mapa może zawierać dowolną ilość odgałęzień i kolejnych rozwidleń. Temat opracowywanego zagadnienia zapisujemy u góry kartki, a następnie przetwarzamy go na symbol - obraz i umieszczamy na środku. Używając różnych symboli możemy dla ich zapamiętania tworzyć legendę. Zaznaczamy ją w lewym dolnym rogu. Ustalając symbol dla jakiegoś pojęcia czy zagadnienia stosujemy go konsekwentnie w niezmienionej formie również na innych mapach umysłowych. Rysowanie gałązek rozpoczynamy od strony prawej zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Napisy robimy nad gałązkami. Gałązki najważniejsze pogrubiamy , napisy znajdujące się na nich piszemy większymi literami. Powstała mapa przypomina kształtem komórkę nerwową.

Pierwotną mapę umysłową tworzymy tak, jak w danym momencie podpowiada nam intuicja. Następnie analizujemy ją, szukamy powiązań i zależności, dokonujemy ewentualnych zmian. Teraz wykonujemy kolejną mapę, którą zachowujemy jako matrycę do powtórzeń. Powtarzając wiadomości staramy się najpierw wykonać mapę z pamięci, a dopiero później porównujemy z matrycą.

Przykładowa mapa umysłowa

Ogólna zasada przy stosowaniu mnemotechnik to używanie absurdu Ogólna zasada przy stosowaniu mnemotechnik to używanie absurdu. Dlaczego zapamiętujemy głupie filmy, nawet takie, które nas nie ciekawiły? Właśnie dlatego, że były głupie. Dobrze pamiętamy także rzeczy dramatyczne lub śmieszne. To właśnie one poruszają nas najbardziej. Przedstawiłam tylko kilka przykładów. Mnemotechnik jest oczywiście dużo więcej. Mam nadzieję, że zaciekawiłam Was na tyle, że sami spróbujecie pogłębić wiedzę na temat powyższego zagadnienia. Najważniejsze to abyście uświadomili sobie, że uczenie się nie musi być przymusem tylko przyjemnością, dobrą zabawą. Zainteresowanym polecam ponadto zapoznanie się z potężnym system mnemonicznym, stworzonym przez Tony'ego Buzana, pozwalającym zapamiętać nawet 50 tysięcy jednostek informacji. Buzan Tony - Pamięć na zawołanie.   

Opracowanie: pedagog szkolny Paulina Sadowska