Wdrażanie elementów profilaktyki w szkołach województwa podkarpackiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
SPORT PRZECIW AGRESJI Materiały na Konferencję wojewódzką pod hasłem
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
w praktyce pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
mgr Małgorzata Piasecka
Zmiany w prawie oświatowym
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Specjalność „Promocja zdrowia”
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Wdrażanie elementów profilaktyki w szkołach województwa podkarpackiego

Zachowania ryzykowne - czynniki Postępująca demokratyzacja życia społecznego, Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, Zaburzone więzi rodzinne wynikające z tempa życia, Zaburzone poczucie wartości, potrzeba akceptacji, Wypadkowa zachowań jednostki, uzdolnienia, Wypadkowa zachowań jednostki, uzdolnienia, zewnętrzna atrakcyjność, cechy osobowości itd.

Profilaktyka – podejście interdyscyplinarne Dorobek : Psychologii rozwojowejPsychologii rozwojowej Psychologii społecznejPsychologii społecznej Psychologii klinicznejPsychologii klinicznej PsychiatriiPsychiatrii EpidemiologiiEpidemiologii Kryminologii - prawaKryminologii - prawa PedagogikiPedagogiki Wspomaganie szkół

Profilaktyka Eliminacja lub redukcja czynników ryzyka Wzmacnianie czynników chroniących

Czynniki chroniące Silna więź emocjonalna z rodzicami,Silna więź emocjonalna z rodzicami, Zainteresowanie nauką, szkołą,Zainteresowanie nauką, szkołą, Praktyki religijne,Praktyki religijne, Poszanowanie autorytetów, norm i wartości,Poszanowanie autorytetów, norm i wartości, Przynależność do pozytywnej grupy.Przynależność do pozytywnej grupy.

Czynniki ryzyka Wpływ czynników ryzyka nie jest równie silny we wszystkich fazach rozwojowych /przełom dzieciństwa i okresu dojrzewania/,Wpływ czynników ryzyka nie jest równie silny we wszystkich fazach rozwojowych /przełom dzieciństwa i okresu dojrzewania/, Efekty oddziaływania czynników ryzyka kumulują się,Efekty oddziaływania czynników ryzyka kumulują się, U podłoża różnych zaburzeń leży wspólny zestaw czynników ryzyka – np. zaburzenia więzi z rodzicami - sięganie po używki, wczesna inicjacja seksualna, nerwice, bulimia.U podłoża różnych zaburzeń leży wspólny zestaw czynników ryzyka – np. zaburzenia więzi z rodzicami - sięganie po używki, wczesna inicjacja seksualna, nerwice, bulimia.

Profilaktyka pierwszorzędowa Adresat - grupa niskiego ryzyka /nie zdiagnozowane populacje/. Promocja zdrowego Promocja zdrowego stylu życia stylu życia Opóźnienie wieku inicjacji Sieć Szkół Promujących Zdrowie zdrowe odżywianie, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nauka asertywności, spędzanie wolnego czasu. zdrowe odżywianie, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nauka asertywności, spędzanie wolnego czasu. Program sportu i turystki aktywnej dzieci i młodzieży

Profilaktyka drugorzędowa Adresat - grupy podwyższonego ryzyka Cel : ograniczenie głębokości i czasu dysfunkcji /umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych/Cel : ograniczenie głębokości i czasu dysfunkcji /umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych/ Poradnictwo indywidualne, rodzinne, socjoterapia prowadzona w szkołach lub poradniach psychologiczno - pedagogicznych.

Profilaktyka trzeciorzędowa Adresat - grupa najwyższego ryzyka Cel: leczenie i rehabilitacja, powrót do społeczeństwa. Cel: leczenie i rehabilitacja, powrót do społeczeństwa. Polityka zmniejszania szkód jest wyrazem bezradności profesjonalistów wobec uzależnienia. Działania kontrowersyjne Polityka zmniejszania szkód jest wyrazem bezradności profesjonalistów wobec uzależnienia. Działania kontrowersyjne Dystrybucja prezerwatyw, Dystrybucja prezerwatyw, Docieranie z pomocą społeczną, Docieranie z pomocą społeczną, Wymiana igieł Wymiana igieł

Działania na poziomie KO Priorytetowy cel nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2003/2004 – Budowa i realizacja szkolnego programu profilaktyki,Priorytetowy cel nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2003/2004 – Budowa i realizacja szkolnego programu profilaktyki, Koordynacja zagadnień – Dyrektor Wydziału Edukacji Podstawowej i Gimnazjalnej,Koordynacja zagadnień – Dyrektor Wydziału Edukacji Podstawowej i Gimnazjalnej, Diagnoza jakości pracy szkół w obszarze: Wychowanie –Profilaktyka – Opieka zakończona Raportem w roku szkolnym 2002/2003. Podstawa prawna to: Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., i 3 rozporządzenia MENIS w sprawie bezpieczeństwa i higieny, działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży 2001, 2002, arkusz diagnostyczny opracowany przez wizytatorów KO,Diagnoza jakości pracy szkół w obszarze: Wychowanie –Profilaktyka – Opieka zakończona Raportem w roku szkolnym 2002/2003. Podstawa prawna to: Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., i 3 rozporządzenia MENIS w sprawie bezpieczeństwa i higieny, działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży 2001, 2002, arkusz diagnostyczny opracowany przez wizytatorów KO, Diagnoza występowania zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół woj. podkarpackiego - propozycje działań profilaktycznych w kontekście programu rządowego Bezpieczna PolskaDiagnoza występowania zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół woj. podkarpackiego - propozycje działań profilaktycznych w kontekście programu rządowego Bezpieczna Polska Dalszy rozwój Sieci Szkół Promujących Zdrowie /Koordynacja i monitorowanie pracy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Promujących Zdrowie/.Dalszy rozwój Sieci Szkół Promujących Zdrowie /Koordynacja i monitorowanie pracy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Promujących Zdrowie/.

Diagnozowane obszary Forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież,Forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, Formy spędzania czasu wolnego w gronie koleżanek i kolegów,Formy spędzania czasu wolnego w gronie koleżanek i kolegów, Poczucie własnej wartości,Poczucie własnej wartości, Relacje z rodzicami, radzenie sobie z sytuacją trudną,Relacje z rodzicami, radzenie sobie z sytuacją trudną, Przynależność do grupy subkulturowej.Przynależność do grupy subkulturowej.

Motywy podejmowanych zachowań ryzykownych CIEKAWOŚĆ - 65%, 54%, 68% CIEKAWOŚĆ - 65%, 54%, 68% Chęć poprawienia samopoczucia, Chęć poprawienia samopoczucia, Przyjemność, zabawa Przyjemność, zabawa Z chęci zaimponowania rówieśnikom Z chęci zaimponowania rówieśnikom Nuda Nuda Z powodu problemów - 3% Z powodu problemów - 3% Łamanie norm prawnych -76% z chęci zaimponowania innym Łamanie norm prawnych -76% z chęci zaimponowania innym

Przekonania normatywne To poglądy osobiste lub środowiska rówieśniczego na temat określonych zachowań np. Często nastolatki są przekonane, że ich rówieśnicy podejmują zachowania ryzykowne i wstrzemięźliwość jest czymś wyjątkowym bo słyszą o tym w TV, czytają w prasie.

STRATEGIA POMOCY DZIECIOM W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM w latach CELE: koordynacja działań instytucji państwowych, samorządowych, pozarządowych zajmujących się sprawami dzieci i młodzieży w aspektach: świadomości prawnej świadomości prawnej zdrowia zdrowia psychoedukacji psychoedukacji

Zróżnicowanie działań profilaktycznych Przedszkola, SP, GM Sieć Szkół Promujących ZdrowieSieć Szkół Promujących Zdrowie Pomost- między dzieciństwem a dojrzałością.Pomost- między dzieciństwem a dojrzałością. Program sportu i turystyki aktywnejProgram sportu i turystyki aktywnej Szkoły ponadgimnazjalne Sieć Szkół Promujących Zdrowie Bliżej prawa Profilaktyka pierwszorzędowa Profilaktyka drugorzędowa

Bliżej prawa - program operacyjny Cele i zakres programu: podniesienie świadomości prawnej społeczeństwa, podniesienie świadomości prawnej społeczeństwa, zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, zapobieganie powstawaniu i eskalacji zjawisk patologicznych, zapobieganie powstawaniu i eskalacji zjawisk patologicznych, wyposażenie środowisk wychowawczych w spójny system wiedzy z zakresu podstawowej edukacji prawnej i umiejętności społecznych, wyposażenie środowisk wychowawczych w spójny system wiedzy z zakresu podstawowej edukacji prawnej i umiejętności społecznych, wprowadzenie do szkół ponadgimnazjalnych i placówek mediacji jako alternatywnej formy rozwiązywania konfliktów, wprowadzenie do szkół ponadgimnazjalnych i placówek mediacji jako alternatywnej formy rozwiązywania konfliktów, nawiązanie współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim /Wydział Prawa,Wydział Pedagogiki w zakresie merytorycznym/. nawiązanie współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim /Wydział Prawa,Wydział Pedagogiki w zakresie merytorycznym/.

Adresat programu Wizytatorzy KOWizytatorzy KO Dyrektorzy i kadra pedagogiczna szkół i placówekDyrektorzy i kadra pedagogiczna szkół i placówek Pracownicy szkolnej służby zdrowiaPracownicy szkolnej służby zdrowia RodziceRodzice UczniowieUczniowie

Treść programu Szkolne Punkty Pomocy Plakat Szkolny Mąż Zaufania Informator PodkarpackieCentrumMediacji SzkolnaNiebieskaSkrzynkaSzkolnaNiebieskaKarta

Zakres treści prawnych Podstawowe prawa i obowiązki obywatelskie Odpowiedzialność prawna w przedziałach wiekowych Alkoholizm w świetle prawa Narkotyki – uprawa, sprzedaż, posiadanie Przemoc wobec dzieci: fizyczna, psychiczna seksualna, ekonomiczna Władza rodzicielska, obowiązki Alimentacyjne R>D, D>R Praca małoletnich Bezpieczeństwo Zagrożenia społeczne Ubezpieczenie i jego zakres Opieka medyczna Pomoc socjalna

Dziękuję za uwagę Opracowała: Jolanta Tudrój-Darska