Sposób na szybkie zastępstwo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Obserwacja Wybranej Grupy Uczniów
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Sposoby podejmowania decyzji
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POJĘCIE METODY. POJĘCIE METODY PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH praca w grupach, drama, inscenizacje, dyskusje , metaplan, burza mózgów, drzewo decyzyjne,
Biblioterapia a profilaktyka uzależnień
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Narodowy Instytut Audiowizualny
Ogólnopolska akcja edukacyjna Edycja II Rok szkolny 2014/2015.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Co to jest spacer edukacyjny?
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Lilla Kołodziejczyk PBW w Warszawie 1 Warsztat pracy innowacyjnego bibliotekarza
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Opis wybranych metod – metody impresji i ekspresji Metoda projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
„WF z klasą” to nowy program Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowany przy medialnym wsparciu Gazety Wyborczej i portalu sport.pl.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Sposób na szybkie zastępstwo z wykorzystaniem metod aktywizujących w edukacji czytelniczej i medialnej

Metody aktywizujące Metody aktywizujące to taki sposób nauczania, w którym nauczyciel nie przekazuje uczniom gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego uczenia się. Można to osiągnąć poprzez takie zorganizowanie zajęć, by uczeń mógł samodzielnie myśleć, uruchomić wyobraźnię, realizować własne poglądy i działać. Zajęcia w bibliotece nie są wyjątkiem i podczas nich również można stosować metody aktywizujące.

Burza mózgów Metoda ta polega na postawieniu przez prowadzącego pytania lub zagadnienia. Uczniowie podają pomysły rozwiązywania tego problemu. Wszystkie pomysły są notowane. W drugim etapie następuje dyskusja na temat każdego rozwiązania i jego ocena. W trzecim etapie dokonuje się wyboru najlepszego rozwiązania, które zostaje wprowadzone w życie i sprawdzane pod kątem efektywności.

Przykład zastosowania burzy mózgów na zajęciach z Edukacji czytelniczej i medialnej: „Dlaczego czytam czasopisma?”, „ Jak zwiększyć czytelnictwo w naszej klasie?” „Jak używać komputera, żeby się od niego nie uzależnić?”, „Książki to…………..”

Schemat skojarzeń

Dyskusja Jest wymianą poglądów między nauczycielem i uczniami na temat wybranego problemu. Opiera się na posiadanej wiedzy, umiejętnościach i doświadczeniach uczniów. Dyskusja może mieć charakter: wolny – wszyscy biorą udział; panelu – wyznaczone osoby przygotowują swoje wystąpienie.

Dyskusja Dyskusja służy dokonywaniu oceny, wartościowaniu, dlatego jest ważną umiejętnością społeczną. Pomaga w posługiwaniu się wiedzą w różnych sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązania i dróg postępowania.

Taką metodą można przeprowadzić lekcję na temat: „Telewizja – przyjaciel czy wróg?” „Czy media takie jak TV, komputer pomagają nam czy szkodzą?”

Debata „za i przeciw” Jest metodą ułatwiającą spojrzenie na ten sam problem z różnych punktów widzenia. Uczniowie w dwóch podstawowych grupach prezentują argumenty „za i przeciw”, których celem jest przekonanie adwersarzy do swojego stanowiska. Dzięki tej metodzie uczniowie uczą się logicznego myślenia, argumentowania, wystąpień publicznych, skutecznej komunikacji, aktywnego słuchania.

Debata na zajęciach czytelniczych to np. „Co lepiej – przeczytać książkę, czy obejrzeć film?” „Reklama. Jesteś za czy przeciw?”

Jest graficznym zapisem analizy podejmowania decyzji. Drzewo decyzyjne Jest graficznym zapisem analizy podejmowania decyzji.

Drzewo decyzyjne W „pniu” drzewa należy wpisać, na czym polega problem decyzyjny, czyli to w jakiej sprawie należy podjąć decyzję. Następny poziom to „gałęzie”, gdzie wpisuje się możliwe rozwiązania problemu. Może być dwie, trzy lub więcej „gałęzi”. Trzeci poziom to miejsce na rozpisanie dobrych i złych (osobno) konsekwencji poszczególnych wariantów rozwiązania problemu. W „koronie” drzewa należy określić cele i wartości, którymi kieruje się osoba podejmująca decyzję. Stanowią one zarazem kryterium oceny rozważanych możliwości.

Przykład zastosowania metody drzewa decyzyjnego: „Czy korzystać z mediów ?”

Metaplan Jest metodą pozwalająca na postawienie diagnozy sytuacji, a następnie wskazanie możliwości rozwiązania trudnego problemu. To graficzny, plakatowy sposób dyskusji, toczonej w małych zespołach (5 – 6 osobowych) lub w większych grupach.

Elementy budowy metaplanu Temat Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Wnioski

Wykorzystanie metaplanu na zajęciach polecając uczniom, aby zastanowili się nad zagadnieniem „Uczniowie a książki”

Mapa mentalna (pojęciowa) To metoda wizualnego przedstawienia problemu z wykorzystaniem schematów, rysunków, haseł, zwrotów, symboli. Metoda przybiera kształt plakatu. W centrum zawiera główne hasło (wyróżnione pisemne drukowanym, kolorem, rysunkiem) od którego odchodzą bezpośrednie skojarzenia „słowa klucze” wypisane dużymi literami na grubych liniach. Każda linia ma odgałęzienia „dalsze skojarzenia” w postaci jednego „słowa klucza”.

Na zajęciach można zadać uczniom zadanie dokończenia zdania: Lubię moją bibliotekę, gdyż ma …

Schemat poszukiwania informacji w bibliotece

Prezentacje Prezentacje można stworzyć samodzielnie, ale również czerpać z dorobku innych bibliotekarzy. Pod następującym adresem zgromadzono prezentacje opracowane przez bibliotekarzy śląskich. Świetna baza, którą warto sprawdzić! http://www.rybnik.pl/bsip/publik/pokazy.htm

Przykładowe slajdy do tematu: Warsztat informacyjny biblioteki

SPOSÓB NA SZYKBIE ZASTĘPSTWO DLA BIBLIOTEKARZY DOBRY POMYSŁ PRZYGOTOWANA BAZA KONSPEKTÓW ZAJĘĆ MULIMEDIALNA OBUDOWA DO LEKCJI

Bibliografia Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000 Dzierzgowska J., Jak uczyć metodami aktywnymi?, Wyd. Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o., Warszawa 2006 Szpulak G., Aktywizacji ciąg dalszy: biblioteka szkolna, Poradnik Bibliotekarza nr 6/2004 Dudek K., Aktywizujące metody nauczania w pracy bibliotekarza, Poradnik Bibliotekarza nr 2/2006 http://www.rybnik.pl/bsip/publik/pokazy.htm PBW Filia Końskie Elżbieta Fitas Katarzyna Kucharska