Particle Physics Quiz Masterclasses 2009 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Masterclasses 2008 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach
Advertisements

Session 6 Case Study – Elektrim SA Saturday, January 15, 2011 SAL Wroclaw Lectures on Corporate Governance Geoffrey Mazullo Principal Emerging Markets.
Primary School in Kaźmierz Szkoła Podstawowa imienia Marii Dąbrowskiej w Kaźmierzu w Kaźmierzu.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Usługi sieciowe Wykład 9 VPN
Statistics – what is that? Statystyka dla gimnazjalistów.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Sun altitude Made by: Patryk Cichy Patryk Cichy Mateusz Dąbrowicz Mateusz Dąbrowicz Mariusz Król Mariusz Król Mariusz Dyrda Mariusz Dyrda Group leader:
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Jak jeść, by zdrowo żyć? How to eat to live healthy?
The current movement of the Ground and his after-effect
Saint Nicolaus.
Sports and efficiency Marcelina S., Robert W.. Serce – zmuszając serce do cięższej pracy, wzmacniamy i poprawiamy jego kondycję, a więc wydajność, dzięki.
The proverbs associated with the winter
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Software Engineering 0. Information on the Course Leszek J Chmielewski Faculty of Applied Informatics and Mathematics (WZIM) Warsaw University of Life.
Team Building Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Requirements Engineering Lecture.
Dzielenie relacyjne / Relational Division
JET PUMPS introduction POMPY STRUMIENIOWE wstęp
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Nadprzewodniki na bazie żelaza
Superconducting FeSe studied by Mössbauer spectroscopy
Polaryzacja światła.
„Accidentally in love”
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
Testy. Test I 1. You dont have to watch the move if you dont want to. 2. How old is your sister? 3. We are going to meet Tom next week. 4. They live in.
Travel Agency A trip to Śląsk. Something about us… Winter Agency is a tour operator and travel agency providing full services for groups and individuals.
Projekt "Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego.
Volleyball Polish national sport.
XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego w Warszawie easy - creative - effective ICT in Czacki | Marcin Stanowski | XXVII LO im T. Czackiego.
16 maja Zaproszenie Serdecznie zapraszamy na II Festiwal Piosenki Angielskiej dla Przedszkolaków który odbędzie się w Przedszkolu Nr 14 dnia 16.
Do you know who I am? Czy wiesz kim ja jestem Soy alguien con quien convives a diario Im somebody you live with every day.. Jestem kims z kim żyjesz.
YOUR PARTNER IN WIND ENERGY PROJECTS
Volleyball my hobby Oliwia Rejek.
Contents About Kujawiak dance About Kuyavia S. Strzeleckis Kujawiak notes Kuyavias coat of arms Song Quiz.
Kosmologia realistyczna Marek Kutschera 05 V 2009 IPJ.
Zajęcia realizowane w ramach projektu Moja Szkoła - Mój kapitał na przyszłość współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
In the mobile showroom. Excuse me. Welcome, sir!
W ś wiecie ba ś ni Andersena In the world of Andersen.
Comenius The Great Wonders of Europe The Polish school is called … is called …
About a risk in our area, do we know enough ?
- For students (12 questions) - For parents (6 questions) - For grandparents (6 questions)
Tatrzański Park Narodowy The Tatrzański National Park
TVP SA Odział w Łodzi Łódź ul. Narutowicza 13 TVP Łódź the Year of anniversary – it is already 55 years together.
BLOOD DONATION.
The educational project: „ HIGH SCHOOL EXAM - WE WILL BE ABLE!”
POLAND. we will take you on a journey during which you will learn something about us.
Wacław Sierpiński.
Writing about my new house
Uczenie w sieciach Bayesa
Music: Nightengale Serenade
I L.O. im. Mikołaja Kopernika in Bielsko-Biała The following presentation has been created within the confines of Socrates- Comenius Programme Teaching.
Die Farben der Sprachen Legenda The colours of the languages
Old quantum theory New quantum theory Fizyka klasyczna - Mechanika klasyczna – prawa Newtona - Elektrodynamika – prawa Maxwella - Fizyka statystyczna.
I am sorry, but I can’t go out with you
legend
The legend of amber Reda, Poland 2010.
X Ogólnopolskie Seminarium Spektroskopii Mössbauerowskiej OSSM’2014
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
What comes to your mind when you think about WATERFALLS? *** Co Ci się przypomina gdy myślisz o WODOSPADACH?
POLISH FOR BEGINNERS.
2 Review What is bionomial nomenclature Explain What is a genus
A. When we celebrate? Celebrating the European Day of Languages ​​ on September 26 since We celebrate it in 47 countries.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
1.2.4 Hess’s Law.
Zapis prezentacji:

Particle Physics Quiz Masterclasses 2009 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach

Rules of the Game 10 multiple-choice questions + 1 tie-breaker ~30 seconds per question Work in groups of 2 Answer sheets 2 sections fill in both hand bottom part to your instructor Winning teams in each institute will receive a prize from CERN Overall winning team of the day will receive an additional prize from CERN But the main aim is to have fun!

Question 1 Our detector shows a signal only in the hadronic calorimeter (no signal in the tracker, electromagnetic calorimeter or muon chambers). Therefore, this signal is most likely Nasz detektor pokazuje sygnał tylko w kalorymetrze hadronowym (brak sygnału w: detektorze śladowym (tracker), kalorymetrze elektromagnetycznym lub komorach mionowych). W związku z tym, ten sygnał to prawdopodobnie: Unser Detektor zeigt nur im Hadron Kalorimeter ein Signal (kein Signal im Innern Detektor, im elektromagnetischen Kalorimeter und den Muonkammern). Deswegen ist es höchstwahr-scheinlich ein A.a NEUTRON B.a PION C.an ELECTRON D.a PHOTON

Question 2 ATLAS and CMS will together produce 400MB of data every second. If written to CD how high a stack would this be in one year? ATLAS i CMS będą razem generować 400MB danych w ciągu jednej sekundy. Jeżeli chcielibyśmy zapisać te dane na CD, jak wysoki stos powstałby w ciągu roku? ATLAS und CMS werden zusammen 400MB Daten pro Sekunde produzieren. Wie hoch wäre der Stapel, wenn man die Daten auf CD schreiben würde? A.Stratosphere, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Sears Tower, 527m D.Eiffel Tower, 276m

Question 3 A.Not at all B.By their characteristic spiral trajectory C.Via jets of hadrons they generate D.As two individual straight tracks in opposite directions A.W ogóle nie możemy. B.Poprzez ich charakterystyczna spiralna trajektorie. C.Poprzez strumień hadronów, który one generują. D.Jako dwa oddzielne proste ślady w przeciwnych kierunkach A.Überhaupt nicht B.Anhand ihrer charakteristischen Spiralspuren C.Mittels jets von Hadronen D.Als zwei einzelne gerade Spuren in entgegengesetzter Richtung How do we see quarks in a detector? W jaki sposób możemy zobaczyć kwarki w detektorze? Wie erkennen wir quarks in einem Detektor?

Question 4 The CMS detector has the weight of how many Eiffel Towers? Der CMS Detektor hat das Gewicht von wievielen Eiffel-Türmen? A.1 B.2 C.3 D.5

Question 5 The particles carrying the strong force are the Cząstki, które niosą silny ładunek to: Teilchen, welche die starke Kraft übertragen, heißen: A.Photons B.Gluons C.Z- or W-bosons D.None of these A.Fotony B.Gluony C.Bozony Z- lub W D.Żadne z powyższych

Question 6 Approximately how many times do the protons in the LHC fly around the accelerator ring in 1 second? W przybliżeniu ile razy protony w LHC okrążają pierścień akceleratora w ciągu 1 sekundy? Ungefähr wie oft fliegen die Protonen im LHC pro Sekunden um den Beschleunigerring? A.1 B.100 C D

Question 7 A.Room temperature, 300K B.Colder than outer space, 1.9K C.Temperature of outer space, 2.7K D.163.2K A.Temperatura pokojowa, 300 K B.Niższa niż przeciętna temperatura spotykana w przestrzeni kosmicznej, 1.9 K C.Przeciętna temperatura spotykana w przestrzeni kosmicznej, 2.7 K D K A.Raumtemperatur, 300K B.Kälter als das Weltall, 1.9K C.Temperatur des Weltalls, 2.7K D.163.2K Superconducting magnets bend the protons around the LHC ring. What do you think is the temperature of these magnets? Magnesy nadprzewodzące utrzymują protony w pierścieniu LHC. Jaka temperaturę maja te magnesy? Supraleitende Magneten halten die Protonen im LHC auf ihrer Kreisbahn. Wie hoch ist die Arbeitstemperatur dieser Magneten?

Question 8 If you would take the energy of all the protons in the LHC beam and put their energy into the speed of Mikes Subaru, guess what it would it be? Jeśli wziąłbyś energie wszystkich protonów z wiązki LHC i użyłbyś tej energii do przyspieszenia Subaru Majka, jaka prędkość byś uzyskał? Wenn Du die Energie aller Protonen im LHC Strahl nimmst und ihre Energie in die Geschwindigkeit von Mikes Subaru gibst, wie schnell wäre der? A.250 km/h B.1000 km/h C.1700 km/h D km/h

Question 9 A.Space plane B.We make huge amounts of anti- matter (few grams) C.Secret lab D.None of the above A.Kosmiczny samolot B.Produkujemy wielkie ilości antymaterii (kilka gramów) C.Tajne laboratorium D.Żadna z powyższych Which of the items below featured in Dan Browns book (Angels&Demons) is true? Która z wymienionych pozycji na temat CERN opisanych w książce Dana Browna (Anioły i Demony) jest prawdziwa: Welches der Elemente in Dan Browns Buch (Illuminati) ist wahr? A.Raumfähre B.Wir produzieren große Mengen an Antimaterie (mehrere Gramm) C.Geheimes Labor D.Keines von diesen

Question 10 How much of our universe is made of matter or energy, which we do not know about? Jaki procent Wszechświata zbudowany jest z materii lub energii, których nie znamy? Welcher Prozentsatz des Universums besteht aus Materie oder Energie, über die wir nichts wissen? A.0.001% B.10% C.45% D.96%

Why do tau and mu leptons decay? A.Because your physics instructor says so B.Because there are lighter particles they can decay to C.Because they interact with the magnetic field of the experiment D.Because there is so much energy produced in e.g. LEP collisions that they break apart Tiebreaker Question 1

Tiebreaker Question 2 Identify the 4 tracks coming from a heavy Higgs Boson in the following event. 1 point for every right track! Identifiziere die 4 Spuren vom schweren Higgs Boson im nachfolgenden Ereignis. 1 Punkt für jede richtige Spur!

Quiz Answers

Question 1 Our detector shows a signal only in the hadronic calorimeter (no signal in the tracker, electromagnetic calorimeter or muon chambers). Therefore, this signal is most likely Nasz detektor pokazuje sygnał tylko w kalorymetrze hadronowym (brak sygnału w: detektorze śladowym (tracker), kalorymetrze elektromagnetycznym lub komorach mionowych). W związku z tym, ten sygnał to prawdopodobnie: Unser Detektor zeigt nur im Hadron Kalorimeter ein Signal (kein Signal im Innern Detektor, im elektromagnetischen Kalorimeter und den Muonkammern). Deswegen ist es höchstwahrscheinlich ein A.a NEUTRON B.a PION C.an ELECTRON D.a PHOTON

Question 2 ATLAS and CMS will together produce 400MB of data every second. If written to CD how high a stack would this be in one year? ATLAS i CMS będą razem generować 400MB danych w ciągu jednej sekundy. Jeżeli chcielibyśmy zapisać te dane na CD, jak wysoki stos powstałby w ciągu roku? ATLAS und CMS werden zusammen 400MB Daten pro Sekunde produzieren. Wie hoch wäre der Stapel, wenn man die Daten auf CD schreiben würde? A.Stratosphere, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Sears Tower, 527m D.Eiffel Tower, 276m

Question 3 A.Not at all B.By their characteristic spiral trajectory C.Via jets of hadrons they generate D.As two individual straight tracks in opposite directions A.W ogóle nie możemy. B.Poprzez ich charakterystyczna spiralna trajektorie. C.Poprzez strumień hadronów, który one generują. D.Jako dwa oddzielne proste ślady w przeciwnych kierunkach A.Überhaupt nicht B.Anhand ihrer charakteristischen Spiralspuren C.Mittels jets von Hadronen D.Als zwei einzelne gerade Spuren in entgegengesetzter Richtung How do we see quarks in a detector? W jaki sposób możemy zobaczyć kwarki w detektorze? Wie erkennen wir quarks in einem Detektor?

Question 4 The CMS detector has the weight of how many Eiffel Towers? Der CMS Detektor hat das Gewicht von wievielen Eiffel-Türmen? A.1 B.2 C.3 D.5

Question 5 The particles carrying the strong force are the Cząstki, które niosą silny ładunek to: Teilchen, welche die starke Kraft übertragen, heißen A.Photons B.Gluons C.Z- or W-bosons D.None of these A.Fotony B.Gluony C.Bozony Z- lub W D.Żadne z powyższych

Question 6 Approximately how many times do the protons in the LHC fly around the accelerator ring in 1 second? W przybliżeniu ile razy protony w LHC okrążają pierścień akceleratora w ciągu 1 sekundy? Ungefähr wie oft fliegen die Protonen im LHC pro Sekunden um den Beschleunigerring? A.1 B.100 C D

Question 7 A.Room temperature, 300K B.Colder than outer space, 1.9K C.Temperature of outer space, 2.7K D.163.2K A.Temperatura pokojowa, 300 K B.Niższa niż przeciętna temperatura spotykana w przestrzeni kosmicznej, 1.9 K C.Przeciętna temperatura spotykana w przestrzeni kosmicznej, 2.7 K D K A.Raumtemperatur, 300K B.Kälter als das Weltall, 1.9K C.Temperatur des Weltalls, 2.7K D.163.2K Superconducting magnets bend the protons around the LHC ring. What do you think is the temperature of these magnets? Magnesy nadprzewodzące utrzymują protony w pierścieniu LHC. Jaka temperaturę maja te magnesy? Supraleitende Magneten halten die Protonen im LHC auf ihrer Kreisbahn. Wie hoch ist die Arbeitstemperatur dieser Magneten?

Question 8 If you would take the energy of all the protons in the LHC beam and put their energy into the speed of Mikes Subaru, guess what it would it be? Jeśli wziąłbyś energie wszystkich protonów z wiązki LHC i użyłbyś tej energii do przyspieszenia Subaru Majka, jaka prędkość byś uzyskał? Wenn Du die Energie aller Protonen im LHC Strahl nimmst und ihre Energie in die Geschwindigkeit von Mikes Subaru gibst, wie schnell wäre der? A.250 km/h B.1000 km/h C.1700 km/h D km/h

Question 9 A.Space plane B.We make huge amounts of anti- matter (few grams) C.Secret lab D.None of the above A.Kosmiczny samolot B.Produkujemy wielkie ilości antymaterii (kilka gramów) C.Tajne laboratorium D.Żadna z powyższych Which of the items below featured in Dan Browns book (Angels&Demons) is true? Która z wymienionych pozycji na temat CERN opisanych w książce Dana Browna (Anioły i Demony) jest prawdziwa: Welches der Elemente in Dan Browns Buch (Illuminati) ist wahr? A.Raumfähre B.Wir produzieren große Mengen an Antimaterie (mehrere Gramm) C.Geheimes Labor D.Keines von diesen

Question 10 How much of our universe is made of matter or energy, which we do not know about? Jaki procent Wszechświata zbudowany jest z materii lub energii, których nie znamy? Welcher Prozentsatz des Universums besteht aus Materie oder Energie, über die wir nichts wissen? A.0.001% B.10% C.45% D.96%

Tiebreaker Question 1 Why do tau and mu leptons decay? A.Because your physics instructor says so B.Because there are lighter particles they can decay to C.Because they interact with the magnetic field of the experiment D.Because there is so much energy produced in e.g. LEP collisions that they break apart

Tiebreaker Question 2 Identify the 4 tracks coming from a heavy Higgs Boson in the following event. 1 point for every right track!