Uwarunkowania zachowań z okresu młodości osób, które dokonały samobójstwa w jednostkach penitencjarnych w Polsce mjr dr n. med. Marian Kopciuch Suicydologia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Proces aktywizacji zawodowej i społecznej byłych więźniów
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Obowiązki i zadania poszczególnych osób funkcyjnych stałego dyżuru
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Małgorzata Mądra-Janeda
Badanie satysfakcji pacjentów
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
[ ] © ITSS 2011 w w w. m t i n. e s / i t s s / i n d e x.h t m l HISZPAŃSKI SYSTEM INSPEKCJI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Madryt, listopad 2011.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Projekt „Zapobieganie zakażeniom HCV”
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
POLICJA.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Przestrzeganie przepisów bhp,
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
OPOLE Decyzja Nr 396/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
rodzaje i typy zakładów karnych;
Kategorie zaginionych Osoba zaginiona kategorii l - osobę, która opuściła nagle ostatnie miejsce swojego pobytu w okolicznościach uzasadniających.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
mgr Małgorzata Piasecka
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
Wszawica w palcówkach nauczania i wychowania Zapobieganie i zwalczanie wszawicy u dzieci i młodzieży reguluje Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
DOŚWIADCZENIA SŁUŻBY WIĘZIENNEJ W PRACY ZE SPRAWCĄ PRZEMOCY W RODZINIE
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Co w szkole jeszcze „piszczy”?
Dostęp do informacji niejawnych

Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Klasyfikacja skazanych
Ubezpieczenie wypadkowe
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
STOSUNEK PRACY mgr Sabina Pochopień.
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
UBEZPIECZENIE CHOROBOWE
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania zachowań z okresu młodości osób, które dokonały samobójstwa w jednostkach penitencjarnych w Polsce mjr dr n. med. Marian Kopciuch Suicydologia wśród nastolatków, 23 luty 2009, Warszawa Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Krakowie

„Samobójstwem nazywa się każdy przypadek śmierci, będący bezpośrednim lub pośrednim wynikiem działania lub zaniechania, przejawionego przez ofiarę zdającą sobie sprawę ze skutków swego zachowania.” ● Le suicide, 1897 E.Durkheim 2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Czy można przewidzieć? Harmonogram przedsięwzięć zapobiegającym zamachom autoagresywnym i samobójczym. Rodzaj przedsięwzięciaTerminOdpowiedzialnyWspółdziałający 1. W rozmowie wstępnej należy precyzyjnie ustalać okoliczności, o których mowa w §49 Zarządzenia nr 2/04 DGSW (uprzednie dokonywanie samouszkodzeń lub prób samobójczych, objawy zespołu odstawiennego, szczególne trudności w adaptacji do warunków izolacji penitencjarnej oraz osadzeni, którzy są pozbawieni wsparcia społecznego i są izolowani w grupie osadzonych) zamieszczając odpowiednie wpisy w punkcie IV rozmowy wstępnej (załącznik do zarządzenia DGSW z dnia , wzór 2). każdorazowoWychowawcyWychowawcy lub psychologowie pełniący służbę popołudniowe oraz w dni wolne od pracy i święta 2. W przypadku stwierdzenia wzmożonego ryzyka samoagresji należy kierować osadzonego na konsultację do psychologa lub lekarza, którzy winni określić zalecenia do wzmożonych oddziaływań profilaktycznych. Psycholog i lekarz zalecenia dokumentują w aktach osobowych cz.B. Wychowawca w oparciu o te informacje sporządza kartę "Trudnego" (załącznik nr l do Harmonogramu). każdorazowoWychowawcyPsycholog, lekarz 3. Psycholog sporządza wykazy osadzonych wykazujących wzmożone ryzyko samoagresji, które należy przekazać służbie zdrowia, oddziałowym. Wykazy te należy aktualizować na bieżąco. Raz w tygodniuPsycholog *Dowódca zmiany, oddziałowi, lekarze i pielęgniarze, wychowawcy 4. Osadzonych ujętych w wykazach kwaterować w celach wieloosobowych o odpowiednio dobranym składzie osobowym tj. z osadzonymi pozytywnymi nie wykazującymi wzmożonego ryzyka autoagresji oraz cech dominacji nad innymi. każdorazowoosoby dokonujące przemieszc zeń Wychowawcy poszczególnych Oddziałów 5. Osadzonych można kwaterować pojedynczo w celi mieszkalnej tylko za zgodą lekarza lub psychologa udokumentowaną w aktach osobowych cz.B. każdorazowoLekarze, psychologowie KDP, KDE, osoby dokonujące przemieszczeń, wychowawcy

6. Osadzony pod żadnym pozorem nie może bez zgody lekarza lub psychologa przebywać sam w celi i innych pomieszczeniach czasowego pobytu (np. poczekalnie, świetlice, łaźnie oraz w przypadku wyjścia współosadzonych do lekarza, na spacer, do wychowawcy, na zajęcia k-o itp.). Praca ciągłaoddziałowyLekarz, psycholog 7. Osadzonym o cechach wzmożonego ryzyka samoagresji wskazuje się w celi mieszkalnej miejsce do spania, które jest widoczne przez wizjer umieszczony w drzwiach celi. Praca ciągłaWychowawca, oddziałowy Osadzonych zaliczonych do grupy o wzmożonym ryzyku samoagresji poddaje się wzmożonym oddziaływaniom profilaktycznym poprzez: - codzienną wizytację przez wychowawcę cel, w których są zakwaterowani, - częste rozmowy indywidualne z wychowawcą, - częste rozmowy z psychologiem (ich częstotliwość określa w zaleceniach psycholog), - obserwowanie ich stanu przez służbę medyczną i zlecenie odpowiedniego leczenia lub postępowania z nimi, stosownie do ustaleń wynikających z obserwacji i zaleceń odpowiednich służb, - realizowanie kontroli osobistej, rzeczy i pomieszczeń, w których przebywają (pod kątem posiadania np. wymontowanych ostrzy z jednorazowych maszynek do golenia, pętli, posiadanych bez zgody lekarza leków), - wnikliwe kontrolowanie przyjmowania przez osadzonych zleconych leków podawanych w dawkach indywidualnych, - kontrola ich zachowania w szczególności przez oddziałowego stosownie do zaleceń innych służb lub ustaleń z własnych obserwacji. Praca ciągłaWychowawcy, oddziałowi, służba zdrowia Funkcjonariusze i pracownicy cywilni wykonujący stale obowiązki służbowe w danym oddziale są zobowiązani znać na bieżąco przypadki umieszczenia pojedynczo osadzonego w celi mieszkalnej lub innych pomieszczeniach tego oddziału. Praca ciągłaFunkcjonariusze i pracownicy Cywilni Osadzonych o wzmożonym ryzyku samoagresji oraz podejrzanych o popełnienie przestępstwa zagrożonego wysokim wymiarem kary, którzy powracają z czynności procesowych pytać o informacje dotyczące zapadnięcia wyroku skazującego, bądź zajścia innych okoliczności mogących mieć wpływ na stan emocjonalny osadzonych. Praca ciągłaWychowawcy, Wychowawcy Dyżurni Funkcjonariusze realizujący czynności procesowe, oddziałowi 11. W przypadku uzyskania od osadzonego informacji o zapadnięciu wyroku skazującego należy niezwłocznie przeprowadzić z nim rozmowę w związku z istotną zmianą sytuacji prawnej. Praca ciągłaWychowawcy, Wychowawy dyżurni

12. Kontrolę zachowania osadzonych przebywających w celi monitorowanej lub innym pomieszczeniu monitorowanym należy realizować przy ścisłej współpracy z funkcjonariuszem pełniącym służbę na stanowisku operatorskim. W przypadku niemożności kontroli zachowania osadzonych spowodowanej wykonywaniem innych czynności, należy o tym fakcie powiadomić operatora celem wzmocnienia przez niego obserwacji cel lub innych pomieszczeń monitorowanych. Praca ciągłaOperator, oddziałowi, Pielęgniarka Dowódca zmiany, zastępca dowódcy zmiany 13. Nasilić obserwację zachowania i kontakty indywidualne z osadzonymi nowoprzyjętymi w początkowej fazie pobytu w areszcie, w szczególności zwracając uwagę na symptomy zespołu odstawiennego, stany depresji, problemy rodzinne lub osobiste. Praca ciągłaWychowawcy, oddziałowi, Pielęgniarka, Lekarze wychowawcy dyżurni 14. Przekazywać wychowawcom informacje o osadzonych rezygnujących często z udziału w spacerach, zajęciach k-o i innych zajęciach grupowych. Praca ciągłaFunkcjonariusze Realizujący Czynności Wychowawcy, oddziałowi, dowódcy zmian 15. Prowadzenie szkoleń dla całej załogi jeden raz w roku oraz z częstotliwością zależną od potrzeb w dziale penitencjarnym, ochrony i służbie zdrowia pod kątem rozpoznania sytuacji i zachowań osadzonych o wzmożonym ryzyku samoagresji. 1 raz w rokuKDK,KDP, KDO, Dyrektor szpitala 16. Wzmóc nadzór ze strony dowódców zmian nad realizacją przez oddziałowych obowiązku kontroli zachowania osadzonych z grupy wzmożonego ryzyka zaliczonych do kategorii „trudnych”, zwłaszcza w porze nocnej stosownie do zaleceń wychowawców i służby zdrowia. Praca ciągłaDowódcy zmianWychowawcy, służba zdrowia 17. Na bieżąco omawiać w trakcie odpraw penit.-ochronnych i w czasie szkoleń wewnątrzdziałowych przypadki autoagresji ze szczególnym uwzględnieniem sposobów zapobiegania powstaniu zdarzenia. Praca ciagłaKDP, KDO, Dyrektor szpitala 18. Ściśle współpracować z rodzinami osadzonych z grupy wzmożonego ryzyka samoagresji poprzez ich wzywanie, w zależności od potrzeb, na rozmowę do Dyrektora aresztu. Praca ciągłaWychowawcyDyrektor 19. Należy każdorazowo zapoznawać funkcjonariuszy i pracowników działu ochrony, służby zdrowia, a w miarę potrzeby innych służb z treścią protokołów i wniosków z odpraw penitencjarno-ochronnych samodzielne Praca ciągłaKDPWszystkie służby i samodzielne Stanowiska 19

Dziękuj ę za uwagę