HISTORIA KULTURY I SZTUKI - ćwiczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

Centralny Meksyk Późny Okres Klasyczny: 600 – 900r
Comenius - komponent programu Socrates Wspiera inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie wymiaru europejskiego w procesach.
My i przestrzeń publiczna
Net art czyli sztuka sieci
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Nasze zwariowane życie..
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
JEDNOŚĆ.
SARMATYZM.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Zainspirowani barokiem
Historia praw człowieka
Kulturapojęcie i problem
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Fundamenty kultury europejskiej
UCZESTNICY: Stowarzyszenie AIESEC Polska Komitet Lokalny Poznań
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Życzenia z okazji 104 rocznicy nadania imienia szkole podstawowej w Żurawicy Maria Wiech Kl. 5 „b”
Wykonali: inż. Rafał Bajno inż. Tomasz Baryłowicz
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
Warszawa jest stolicą Polski.
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
POCZĄTEK EUROPY.
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
RZEŹBY GRECKIE.
Narodziny teatru.
Polonez jest tańcem pochodzenia ludowego. Pierwsze znaki o tańcu w rodzaju poloneza pochodzą z II połowy XVI i początków XVII w., głównie z relacji cudzoziemców.
Przyrzeczenie harcerskie
…– myślę o najbliższych
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Średniowiecze.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Główne wątki polskiej kultury XIX wieku.
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Rozrywka w średniowieczu
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
Działalność Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego á Paulo
Maski Greckie.
Demokracja.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Wycieczka do Nysy W grudniu udaliśmy się szynobusem na wycieczkę do Nysy Podczas spaceru podziwialiśmy takie atrakcje jak: Wieżę Wrocławską, Fontannę Trytona,
RENESANS KAROLIŃSKI.
Podróż wehikułem czasu przez wieki
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Magia i czary.
ORIGAMI. Co to jest origami? Origami – sztuka składania papieru, pochodząca z Chin, rozwinięta w Japonii i dlatego uważa się ją za tradycyjną sztukę japońską.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Kultura i sztuka Japonii
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Merkantylizm i Fizjokratyzm
„Być kobietą, być kobietą..”
1. Podstawy estetyki i makijażu
DZIEJE KSIĄZKI I BIBLOTEK W XIX WIEKU Opracowały: A GNIESZKA ARMATA WERONIKA MIZERA.
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Czy rycerzem się bywało, czyli mali poszukiwacze historii
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

HISTORIA KULTURY I SZTUKI - ćwiczenia mgr Monika Moroz monika.moroz@wstijo.edu.pl I semestr studia niestacjonarne Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie

Wielkie radości pochodzą z oglądania pięknych dzieł. Demokryt Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (Spanish), Maria de Austria, 1652 r., Wym. 234 cm x 131,5 cm Royal Collection, Prado Museum, Madrid

Sztuka w dzisiejszym rozumieniu słowa narodziła się stosunkowo późno. POCZĄTKI SZTUKI Sztuka w dzisiejszym rozumieniu słowa narodziła się stosunkowo późno. Początkowo, to co uważamy za walor artystyczny, miało funkcję mityczną, sakralną bądź symboliczną. W każdej społeczności ludzkiej sztuka stanowi część złożonej struktury wierzeń i obrzędów, tradycji i obyczajów, mitu i historii. Przez wiele stuleci sztuka była traktowana na równi z rzemiosłem. Dopiero około XVI wieku na Zachodzie malarze czy rzeźbiarze uzyskali status wyższy niż wyrobnicy, jakimi byli garncarze, stolarze czy tkacze. Wenus z Willlendorfu, Austria, ok.. 30 000 – 25 000 p.n.e., wapień, wys. 11,5 cm, Naturhistorisches Museum, Wiedeń

Podobnie ubiór spełniał często rolę nie tylko praktyczną i użytkową (okrycie się przed zimnem), lecz symboliczną a nawet magiczną. W przypadku ludów pierwotnych chodziło w znacznej mierze o przyswojenie sobie cech innych istot (głównie zwierząt) a także ochrona przed złymi mocami. Przykładem tego może być kultura Olmeków w Meso- Ameryce (od ok. 1200 p.n.e. – do ok.500 p.n.e.) Were – jaguar, hache olmèque en jade, British Museum, pochodzenie – Ameryka Łacińska,

Nike z Samotraki, ok.. 190 p.n.e., marmur, Museé du Louvre, Paryż Odniesienia do świata zwierząt pojawiają się niezależnie w sztuce wielu cywilizacji. Mają one jednak różny wymiar. Podczas gdy w sztuce ludów pierwotnych są one realnym uosobieniem sił drzemiących w zwierzęciu, tak w sztuce cywilizacji bardziej rozwiniętych mają one charakter alegoryczny, wielowarstwowy, jak np. postacie z mitologii greckiej. Żeński demon, ok. 3500 – 3000 p.n.e., wapień krystaliczny, wys. 8,9 cm, Brooklyn Museum, Nowy Jork Nike z Samotraki, ok.. 190 p.n.e., marmur, Museé du Louvre, Paryż

- Potrzeba reprezentacji jest ważnym elementem ubioru, obecnym właściwie w każdej cywilizacji zarówno staro jak i nowożytnej. Ozdoby ubioru pozwalały na identyfikację z istotą wyobrażoną lub bóstwem. U ludów pierwotnych identyfikacja ta była realna, natomiast ma ona walor symboliczny u ludów na wyższym stopniu rozwoju. Z potrzeby ekspresji tych właśnie obrzędów religijnych narodził się Teatr. - Od początków dziejów strój symbolizował status, władzę lub jej brak oraz pełnione funkcje Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, portret papierza Innocentego X, 1650 r., Doria Pamphilj Galery, Rzym

Strój legitymizował osobę piastującą określone funkcje, było tak w przypadku władców, kapłanów czy wojowników. Każdy z nich potrzebował atrybutów swej funkcji, by bezbłędnie zostać rozpoznanym jako osoba piastująca określone stanowisko bądź rolę społeczną Toga sędziowska Rycerz Zakonu Krzyżackiego ok..1226 r.

Ubiór był także oznaką bogactwa oraz przynależności do określonej grupy społecznej. Chęć wyróżniania się poprzez zewnętrzne atrybuty również dzisiaj jest niekwestionowaną oznaką statusu materialnego oraz często manifestowania przynależności do określonej grupy politycznej czy światopoglądowej. Dwór Ludwika XIV francuskiego le Roi Soleil opływał bogactwem w przeciwieństwie do prostoty stroju manifestowana np. przez przywódców totalitarnych reżimów jak Mao Tse Tung Mao Tse Tung, przywódca totalitarnych Chin 1949 - 1976 Hyacinthe Rigaud, Louis XIV, 1701, Versailles

TRZY PODSTAWOWE FAZY ZMIAN UBIORU FAZA PIERWSZA Od starożytności do ok. XIV w. Mimo relatywnie długiego okresu nastąpiło niewiele zmian w noszonych strojach. Brak cech narodowych. Zazwyczaj długi i obszerny, był poniekąd odzwierciedleniem zamierzchłych funkcji sakralnych i magicznych. FAZA DRUGA XIV – XIX w. okres wzmożonego rozwoju kulturowego i przemysłowego. Strój nabiera cech narodowych oraz zmienił swój charakter na bardziej osobisty. Stopniowe odejście od funkcji religijnych. Ubiór stał się krótszy i bardziej dopasowany. FAZA TRZECIA Od połowy XIX w. do dziś. Rewolucja przemysłowa, rozwój nowych technik produkcyjnych, produkcja na skalę masową. Upowszechnienie i umiędzynarodowienie ubioru. Europejski ekspansjonizm w sferze mody. Narodziny haute-couture w połowie XIX w., które w przeciwieństwie do popularnego prêt-à-porter łączy zachowanie cech osobistych ubioru (chęć wyróżniania się) z przywilejami wyższej klasy społecznej jakim jest m.in. przywilej luksusu.

W XX w. ubiór stał się manifestacją siebie w wymiarze kulturowym i społecznym. Był oznaką już nie tylko statusu, lecz kontestacji zastanego porządku czy wyznawania określonych ideałów. Możliwa stała się mondializacja wzorców. Każdy wybierał swój ideał, na którym się wzorował np. ….

Bibliografia 1. Francois Boucher – Historia Mody, wyd. Arkady, 2009 2. Historia Sztuki Świata – Hugh Honour, John Fleming, wyd. Arkady, 2002 3. Sztuka i Czas, Barbara Osińska, wyd. szkolne i pedagogiczne, 2001 i kolejne