Bezpieczeństwo pożarowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Edukacja dla bezpieczeństwa w świetle reformy Systemu Oświaty w Polsce
INFORMACJE PODSTAWOWE
Ratowanie ludzi i dóbr z rejonu pożaru.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
ZAGROŻENIA POŻAROWE W PRZEMYŚLE PELETOWYM
SLO STO w Małej Wsi GASI POŻARY
Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
Dzie ń Przedsi ę biorczo ś ci 15 Marca Dzie ń Przedsi ę biorczo ś ci Sprawozdanie z dnia 15 marca Sprawozdanie z dnia 15 marca Sprawozdanie z dnia.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
W PRZYPADKU ZAGROŻENIA
Liceum ogólnokształcące – profil strażacki 3 lata nauki
ZASADY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻEŃ , POŻARU, AWARII
SPECJALNOŚĆ RATOWNICZA I POŻARNICZA
Zachowania w sytuacjach zagrożeń
OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ
Przedszkole Miejskie Nr 4 im Urszuli Smoczyńskiej w Mińsku Mazowieckim
AKCJA BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK w Przedszkolu nr 2 im. M
NA TERENIE POWIATU WYSOKOMAZOWIECKIEGO W 2008 ROKU
Przedszkole Miejskie nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” w Rawie Mazowieckiej
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Szkoła z energią.
Pożary GDY ZAUWAŻYMY POŻAR...
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA W SZKOLE
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Przygotował Paweł Ziółkowski
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
w praktyce pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
Omówienie znaków drogi ewakuacji
Zagrożenia pożarowe. Pożar Niekontrolowane rozprzestrzenianie się ognia, które stwarza zagrożenie dla ludzi i objętych nim obiektów.
Ewakuacja szkoły.
Konkurs Grantowy Fundacji Aviva „To dla mnie ważne”
Zagrożenia naturalne.
Projekt „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń”
Bezpieczne ferie Kruchowo 2016 r..
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Nagłe zagrożenia i ewakuacja Edukacja dla bezpieczeństwa.
INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ Powiatu Białostockiego.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 2.
W dniu r. o godz do PSK w Ciechanowie wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku cynkowni na ul Niechodzkiej 13. Podczas prowadzenia prac.
RADY STRAŻAKA DLA MĄDREGO PRZEDSZKOLAKA. BEZPIECZNY DOM Dom to miejsce bezpieczne, tutaj wypoczywasz, bawisz się, rozmawiasz z rodzicami. Jednak czasami.
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wielkopolskim
EWAKUACJA SZKOŁY.
Kampania społeczna 2016/2017.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia podjętych przez Przedszkole nr 14 w Koninie w latach 2014/2017.
„FLOREK W MAŁEJ STRAŻNICY”.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Pożar w Ciechanowie W dniu 24 listopada br. o godzinie 055 dyżurny stanowiska kierowania Komendy Powiatowej PSP w Ciechanowie, odebrał zgłoszenie o pożarze.
Informacja realizacji zadań w zakresie Ochrony Przeciwpożarowej na terenie Powiatu Łomżyńskiego
podsumowująca działalność
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Państwowej Straży Pożarnej
Bezpieczni w szkole i w drodze do niej
Kampania społeczna 2016/2017.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawowe działania ratownicze
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo pożarowe Krzysztof Biskup Szkoła Główna Służby Pożarniczej

Cel zajęć Przypomnienie najważniejszych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa pożarowego Omówienie tematu: Dzieci a pożar Omówienie zagadnień dotyczących nauczania dzieci zasad bezpieczeństwa pożarowego

INTERWENCJE JEDNOSTEK OCHRONY PPOŻ. w 2000 roku Ogółem 269 846 Pożary 135 889 Miejscowe zagrożenia 122 983 Alarmy fałszywe 10 974 Wyjazd: do zdarzenia - co 2,0 min do pożaru - co 3,9 min do miejsc. zagroż. - co 4,3 min do fałsz. alarmu - co 48 min

Pożary wg rodzajów obiektów w latach 1999 - 2000

Miejscowe zagrożenia wg rodzajów obiektów w latach 1999 - 2000

Pożary w obiektach użyteczności publicznej w 2000 r. Razem 12131

Pożary w obiektach mieszkalnych w 2000 r. Razem 23207

Zestawienie wybranych przyczyn powstania pożarów w 2000 r.

Osoby poszkodowane na skutek pożarów w 2000 r.

Osoby poszkodowane na skutek miejscowych zagrożeń w 2000 r.

Przypadki śmiertelne podczas pożarów

Mity pożarowe Pożary przytrafiają się tylko innym ludziom „Pożar powstał” Płomień, wysoka temperatura – największe zagrożenie W przypadku powstania pożaru wystarczy zachować spokój i kierować się zdrowym rozsądkiem Zainstalowanie 1 czujki dymu zabezpieczy cały dom bez względu na jego wielkość Mity „filmowe”

Zasady postępowania

Pamiętaj!!! nie przystępuj do gaszenia pożaru, jeżeli: jest zbyt duży w zasięgu ognia znajdują się ciecze łatwo palne lub materiały niebezpieczne istnieje ryzyko odcięcia drogi Twojej ucieczki przez ogień lub dym nie gaś płonącego gazu – odetnij jego dopływ nie używaj wody do gaszenia urządzeń elektrycznych pod napięciem w zadymionych pomieszczeniach poruszaj się jak najbliżej podłogi nie korzystaj z windy w czasie pożaru nie ryzykuj życia dla ratowania mienia

Pożar a dzieci alarmy fałszywe podpalenia (umyślne i nieumyślne) zabawy sprzętem gaśniczym odmienne zachowania (zagrożenie - strach - chęć schronienia się) pomoc emocjonalna (Miś Ratownik)

Nauczanie dzieci zasad bezpieczeństwa pożarowego Po co? Kto? Jak? Co?

Po co? bo nauczanie jest najprostszą metodą profilaktyki bo smutna statystyka pożarowa bo nauczanie jest najprostszą metodą profilaktyki bo "... zarówno zarządcy i pracownicy obiektów, jak i korzystające z tych obiektów osoby, nie mają dostatecznych umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia pożarem. Istnieje więc potrzeba objęcia odpowiednimi działaniami edukacyjnymi jak najszerszych kręgów społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży".1 bo wyższa świadomość to mniejsza liczba pożarów, ofiar, strat, a także alarmów fałszywych   1Ocena wyników akcji ewakuacyjno-ratowniczych przeprowadzonych w budynkach użyteczności publicznej oraz ocena zagrożenia życia w tych budynkach.; KGPSP; Warszawa, czerwiec 1996 r, str.6

Odpowiednio przygotowana osoba merytorycznie Kto? Odpowiednio przygotowana osoba merytorycznie i metodycznie   Rola Autorytetu

Jak? W sposób atrakcyjny - poprzez zabawę (gry, zabawy, konkursy, kolorowanki, bajki, wizyty w jednostkach straży pożarnej, itp.)

Zapałki są groźne1 Konspekt lekcyjny autorstwa Donny Dawson w ramach programu Risk Watch®. Adresat: dzieci w wieku przedszkolnym. Cel lekcji: uczniowie poznają jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą zabawa zapałkami i jak powinni się zachować, gdy znajdą pudełko zapałek. Powiązanie z innym blokami przedmiotowymi: sztuka, zdrowie, czytanie, muzyka. Pomoce dydaktyczne: blok techniczny, różnokolorowe pisaki, kredki, nożyczki. Przebieg zajęć: Przeprowadź pogadankę na temat jakie zagrożenia niesie ze sobą zabawa zapałkami i jak należy zachować się w przypadku znalezienia zapałek lub zauważenia osoby bawiącej się nimi. Następnie zadawaj dzieciom pytania związane z prelekcją. Pozwól również dzieciom na kierowanie do ciebie pytań. Wytnij z kartonu dwa szablony przypominające pudełka z zapałkami. Niech teraz dzieci udekorują je z wewnątrz wedle swoich upodobań. Po wewnętrznej stronie umieść napis: ......................................(imię dziecka) nie bawi się zapałkami. Jako zadanie dodatkowe poleć dzieciom narysowanie obrazka zatytułowanego "Nie baw się zapałkami i zapalniczką".   1) Żródło: www.nfpa.com.pl

Co ? Zakres wiedzy i umiejętności z tematyki bezpieczeństwa pożarowego1 Wiek: do 7 lat Etap: nauczanie przedszkolne Wiedza Umiejętności Dziecko wie, że: ·        należy trzymać się z dala od gorących przedmiotów ·        zapałki mogą spowodować pożar ·        z pomieszczenia wypełnionego dymem wychodzi się na czworaka ·        jak ugasić płonącą odzież ·        strażacy są po to, aby pomagać i nie należy ich się bać Dziecko potrafi: ·       wskazać przedmioty, którymi można się poparzyć ·       powiadomić dorosłego jeśli znajdzie zapałki lub zapalniczkę ·       bezpiecznie opuścić zadymione pomieszczenie ·       właściwie reagować 1)Źródło: Rafał Turkiewicz. Praca magisterska SGSP: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, 2001

Co ? (c.d.) Zakres wiedzy i umiejętności z tematyki bezpieczeństwa pożarowego1 Wiek: do 10 lat Etap: nauczanie zintegrowane Wiedza Umiejętności Z uwagi na to, że nie wszystkie dzieci uczęszczają do przedszkola należy wprowadzać zagadnienia bezpieczeństwa pożarowego od podstaw uzupełniając wiedzę i umiejętności o: ·        postępowanie w przypadku ewakuacji ·        znajomość sygnałów alarmowych ·        kogo powiadomić w razie niebezpieczeństwa i jakie dane trzeba przekazać ·        czym grożą tzw. fałszywe alarmy ·       zachowanie się w przypadku zarządzania ewakuacji w szkole i poza nią ·       rozpoznawanie sygnałów alarmowych ·       prawidłowe powiadomienie służb ratowniczych o pożarze 1)Źródło: Rafał Turkiewicz. Praca magisterska SGSP: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, 2001