Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Definicja rachunkowości zarządczej
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Adam Walicki - 30 września 2010
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Rynek usług medycznych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Usługa medyczna i jej cechy
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Działanie i jego składniki
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Dlaczego firmy nie zarządzają procesami i jak to zmienić? Piotr Szynkiewicz Hospital Management, Warszawa, 21 czerwca 2013 r. Delegowanie odpowiedzialności.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Plan projektu biznesowego
Kierunki rozwoju kadr systemu ochrony zdrowia w Polsce
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zapis prezentacji:

Konferencja ISO - POLAND RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Zarządzanie ryzykiem w służbie zdrowia, podejście procesowe. Grzegorz Dobrakowski Piotr Chmielewski pod kierunkiem Anny Słodczyk Konferencja ISO - POLAND Warszawa, 26 maj 2011

Jakość to zgodność z wymaganiami: RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Jakość to zgodność z wymaganiami: pacjenta prawnymi wewnętrznymi wymaganiami organizacji normami Dobra jakościowo i bezpieczna usługa nie może być dziełem przypadku, dlatego trzeba działać systemowo!

Dla pacjenta jakość to; RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Dla pacjenta jakość to; Kwalifikacje personelu (fachowa obsługa, przyjazna rozmowa z lekarzem i pielęgniarskim personelem) – co może temu zaszkodzić? Dostępność usługi zdrowotnej (miejsce i czas oczekiwania) – kiedy nie będzie dostępna? Warunki, sposób realizacji, infrastruktura (sposób informowania pacjentów) – kiedy nie będzie to możliwe? Zaangażowanie personelu (ilość osób obsługujących) – co może wpłynąć negatywnie na personel? Zgodność procedur z oczekiwaniami – kiedy nie będzie zgodności? Efekt terapeutyczny – kiedy go nie osiągniemy? A więc szukamy ryzyk, które mogą zaszkodzić i nimi zarządzamy.

Podejście oparte na procesie: RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Podejście oparte na procesie: Pożądany wynik może zostać osiągnięty w sposób bardziej skuteczny, kiedy działania oraz związane z nim zasoby są zarządzane jako proces.

Główne korzyści podejścia procesowego: RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Główne korzyści podejścia procesowego: Eliminacja potencjalnego marnotrawstwa Efektywne wykorzystanie zasobów Zmniejszenie kosztów Optymalizacja czasu realizacji procesu Przewidywanie wyników, bo są wskaźniki Poprawa wyników w oparciu o wskaźniki Ustanowienie odpowiedzialności i uprawnień na co pozwala zarządzanie ryzykami w podejściu procesowym, czyli najefektywniej!

Procesy wspomagające, np. proces zarządzania ryzykiem RISK MANAGEMENT TEAM POLAND „Żółw procesowy” Crosbiego Ryzyka Metody (jak?) Ludzie (kto?) PROCES LECZENIA Wejście Zdrowy pacjent Chory pacjent Wskaźniki (ile?) Wyjście Zasoby (czym? z czego?) Procesy wspomagające, np. proces zarządzania ryzykiem

Aby osiągnąć cele statutowe i biznesowe! RISK MANAGEMENT TEAM POLAND W jakim celu zarządzamy placówką medyczną? Aby osiągnąć cele statutowe i biznesowe!

Wizja rozwoju organizacji do np. roku 2020 RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Cele placówki medycznej: Wizja rozwoju organizacji do np. roku 2020 Strategia 2011 Strategia 2012 Strategia 2013 Strategia 20… Strategia 2020 Cel procesu Cel stanowiska Cele na 2011 Cele na 2011 Cel procesu Cel stanowiska Cele na 2011 Cel procesu

Cele i polityka organizacji jest przenoszona na poziom procesów RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Cele i polityka organizacji jest przenoszona na poziom procesów Potrzeby i wymagania klientów Strategia firmy (interes właścicieli) Polityka Cele Proces Wymagania prawa Trendy rozwoju branży Sprzężenie zwrotne Uwarunkowania otoczenia

RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Ryzyka !

wpływ niepewności na cele! RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Ryzyko, czyli wpływ niepewności na cele! 49

Zarządzanie ryzykiem, to: RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Zarządzanie ryzykiem, to: skoordynowane działania kierowania i kontrolowania placówki medycznej z uwzględnieniem ryzyka (ISO/IEC Guide 73) 50

Po co zarządzamy ryzykiem? RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Po co zarządzamy ryzykiem? Aby na stałe i na bieżąco panować nad zmieniającą się sytuacją i jej wpływem na całą organizację Aby przestrzegać przepisów wynikających z prawa polskiego Aby stosować się do ustalonych kryteriów, wg: ustaleń najwyższego kierownictwa lub wymagań normatywnych czy też wymagań prawnych Aby monitorować wprowadzane świadomie zmiany, pozostając w ramach ustalonych kryteriów – testowanie Aby nie zapominać o stosowaniu działań prewencyjnych ekonomicznie uzasadnionych w organizacji Aby ograniczać lub eliminować straty © A.Słodczyk 51

Po co zarządzamy ryzykiem? RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Po co zarządzamy ryzykiem? Aby w miarę możliwości unikać ryzyk lub je właściwie modyfikować i transferować Aby wykorzystywać istniejące lub pojawiające się szanse dla organizacji Aby osiągnąć cel biznesowy i/lub statutowy, lub społeczny Aby nie postępować „ad hoc”, tylko w sposób systemowy i ciągły Aby ograniczać koszty ryzyka Aby unikać sytuacji kryzysowych Aby zapewnić ciągłość działania organizacji….. Aby, aby, aby…………………………………… © A.Słodczyk 52

JAKIE MAMY GRUPY RYZYK W MEDYCYNIE? RISK MANAGEMENT TEAM POLAND JAKIE MAMY GRUPY RYZYK W MEDYCYNIE? PRZEWODNIK HB 228:2001 RYZYKA: PACJENTA KLINICZNE PERSONELU MAJĄTKOWE FINASOWE ZARZĄDZANIA INNE

RISK MANAGEMENT TEAM POLAND Dziękujemy!