„ABY NASZE SUMIENIA BYŁY PRAWE” Jan Paweł II Skoczów, 1995r.
Postanowiliśmy zaprosić do udziału w ankiecie specyficzną grupę społeczną – osoby zakonne. Zakładamy bowiem, że ich postępowanie opiera się na dobrze uformowanym sumieniu. Chcielibyśmy przekonać się, jak bardzo kierują się oni zasadami moralnymi i czy zawsze tak jest. Zapraszamy Was w niezapomnianą podróż po zakonach Śląska Cieszyńskiego!
Lokalizacja zakonów Bonifratrzy Boromeuszki Dominikanie Elżbietanki Franciszkanie Siostry Maryji Niepokalanej Siostry Szkolne de Notre Dame
Czas pobytu w zakonie: MĘŻCZYŹNI do 5 lat - 2 do 5 lat - 1 KOBIETY MĘŻCZYŹNI do 5 lat - 2 do 5 lat - 1 6 – 15 lat - 6 6 – 15 lat - 11 powyżej 15 lat - 9 powyżej 15 - 5
Czym jest według Ciebie sumienie?
o. Symplicjusz, franciszkanin o sumieniu
Czy jako człowiek wierzący kierujesz się w swoim postępowaniu wyłącznie sumieniem?
Jakie znaczenie powinno mieć sumienie dla osoby, która wybrała życie zakonne?
Co rozumiesz przez pojęcie „wyrzuty sumienia”?
Kto/co ma największy wpływ na Twoje sumienie?
Jak często robisz rachunek sumienia?
Według jakich kryteriów kształtujesz swoje sumienie?
Czy zdarza Ci się świadomie postępować wbrew swojemu sumieniu?
Wskaż przypowieść z Nowego Testamentu, która najtrafniej ukazuje rolę i znaczenie sumienia w życiu człowieka?
W jakich sytuacjach Twoje sumienie „milczy”?
Czy pozostajesz obojętny, gdy widzisz, że ktoś robi coś złego?
Który z dokumentów Jana Pawła II najbardziej kojarzy Ci się z sumieniem?
Czy uważasz, że człowiek niewierzący ma także sumienie? Wszyscy ankietowani jednogłośnie odpowiedzieli na to pytanie, że człowiek niewierzący ma sumienie, chociaż nie zawsze się nim kieruje i jest ono nieuformowane. „Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło” (Rdz 3, 22) wypowiedź ankietowanego
Sumienie najczęściej postrzegane jest, jako sanktuarium duszy i według większości ankietowanych powinno być nakazem wewnętrznym. Dlatego nie dziwi fakt, że w odniesieniu do Ewangelii osoby zakonne najchętniej wybierały przypowieść o „Synu Marnotrawnym”, a z wymienionych dokumentów Jana Pawła II Encyklikę Veritatis Splendor i Evangelium Vitae. Poza tym dla 73% ankietowanych sumienie jest fundamentem życia.
Formacja sumienia w tej grupie społecznej jest ukształtowana przez codzienny rachunek sumienia oraz regularną spowiedź i Słowo Boże (najwyższe wskaźniki).Respondenci wskazali na Słowo Boże i modlitwę, jako na czynniki wpływające w największym stopniu na ich życie i prawie w 100% uznali „wyrzuty sumienia” za niepokój moralny.
79% badanych przyznaje, że zawsze zwraca uwagę, gdy inni źle postępują, gdyż ich sumienie zwykle „nie milczy”, wyjątkiem mogą być sytuacje społeczne. Ponad połowa kieruje się w życiu wyłącznie sumieniem, choć są tacy, którzy wbrew niemu świadomie postępują ( 9% ankietowanych).
Co znaczy być człowiekiem sumienia?
Autorzy KINGA BOJDA KASIA OLSZEWSKA FRANEK BRZEZINA