Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Technoparki miejscem wspierania innowacyjnej przedsi ę biorczo ś ci na przyk ł adzie TECHNOPARKU ŁÓDŹ
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Rząd i prezydent.
Witamy na spotkaniu.
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Dokładniej o demokracji
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
Temat: Samorząd powiatowy.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Możliwości rozwoju Łódzko-Świętokrzyskiej Platformy Zaawansowanych Materiałów Budowlanych Założenia do badania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Dotacje unijne w praktyce
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA POZNANIA II ZASTĘPCA PREZYDENTA
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Władze samorządowe.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

8 marca 1990 uchwalenie ustawy o samorządzie terytorialnym 1993ratyfikacja Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego 1996Przejęcie przez samorządy prowadzenia szkół podstawowych 2 kwietnia 1997 uchwalenie Konstytucji RP, która uznaje zasadę samorządności terytorialnej i decentralizacji władzy publicznej za naczelną zasadę ustroju Polski 1998uchwalenie ustaw o samorządzie powiatowym i wojewódzkim 2002sejm uchwalił ustawę o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta 2004akcesja do Unii Europejskiej – impuls dla samorządów do szybszego rozwoju 2005uchwalenie ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczpospolitej Polskiej w Komitecie Regionów UE 2

Rozdział VII Art Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Art Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Art Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. 2. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej. 3

4

 2478 gmin ◦ rada gminy, ◦ wójt (w gminach wiejskich), burmistrz (w miastach) lub prezydent. 66 miast ma status powiatu. Władzę wykonawczą sprawują w nich prezydenci miasta, zaś władzę uchwałodawczą – rady miasta.  314 powiatów (rada powiatu, zarząd powiatu + starosta).  16 województw (sejmik województwa, zarząd województwa + marszałek województwa). 5

6 Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej. Art. 165 ust. 1 i 2 Konstytucji RP 地方自治单位具有法人资格。它们应有 所有权及其它财产权的权利 地方自治单位自主权应由法院保护 波兰宪法 第 165 条第 1 、 2 款 ład przestrzenny gospodarka odpadami przychodnie zdrowia szkoły podstawowe i gimnazja pomoc społeczna straż miejska i bezpieczeństwo publiczne sieć wodno- kanalizacyjna drogi lokalne i komunikacja publiczna biblioteki, domy kultury boiska, parki pomniki Odpowiada za wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, które zaspokajają „zbiorowe potrzeby wspólnoty”

7 urzędy pracydrogi powiatowe policja i straż pożarna szpitale wspieranie osób niepełnosprawny ch służby weterynaryjn e domy dziecka szkoły ponadgimanzjal ne inspektoraty nadzoru budowlanego karty wędkarskierejestracja pojazdów muzea, teatry, biblioteki drogi wojewódzkie i koleje regionalne szpitale specjalistyczne ochrona środowiska dysponowanie funduszami unijnymi Powiat Zapewnia usługi publiczne, których skala przekracza możliwości gminy Województwo Przede wszystkim planuje i wspiera rozwój regionu

8 Spośród istniejących w polskim systemie politycznym procedur wyborczych wybory samorządowe mają największe znaczenie dla Polaków – aż 66% badanych uznaje je za ważne, wybory prezydenckie – 63%, a parlamentarne – 57% uprawnionych do głosowania (CBOS 2014). Ocena działalności władz lokalnych (w %)

9

Wg GUS budżet samorządów w 2013 roku wyniósł 183 mld zł. To niewiele mniej niż budżet państwa, który – po odliczeniu z niego dotacji i subwencji dla samorządów – wyniósł 203 mld zł. 10 budżet gmin

 W latach Polska otrzyma 82,5 mld euro.  31,2 mld euro otrzymają łącznie z Unii województwa na regionalne programy operacyjne 2014–2020 ̴̴38% wszystkich środków.  Min. 60% środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) dla Mazowsza, min.50% środków w pozostałych województwach dla innowacji, badań naukowych, technologii informacyjno – komunikacyjnych, konkurencyjności przedsiębiorstw oraz w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. 11

 Program Inteligentny Rozwój (krajowy) - 8,6 mld euro 12 Mazowieckie: bezpieczna żywność; inteligentne systemy zarządzania; nowoczesne usługi dla biznesu; wysoka jakość życia. Woj. Śląskie: energetyka; medycyna; ICT. Woj. Lubelskie: biogospodarka; usługi medyczne i prozdrowotne; informatyka i automatyka; energetyka niskoemisyjna. Woj. Małopolskie: energia zrównoważona, ICT, chemia, przemysły kreatywne Woj. Dolnośląskie: przemysł chemiczny, farmaceutyczny, elektryczny, wydobywczy Woj. Łódzkie: nowoczesny przemysł włókienniczy i mody oraz wzornictwo, zaawansowane materiały budowlane, medycyna, farmacja, kosmetyki, turystyka zdrowotna, energetyka (w tym OZE), innowacyjne rolnictwo i przetwórstwo rolno- spożywcze, informatyka, telekomunikacja, mechatronika, biotechnologia,

Władze lokalne wnioskują do zarządzających o objęcie gruntów publicznych statusem strefy. Zgodnie z ustawą o sse to Rady Gmin wydają zgodę na utworzenie strefy, a zarządy województw wydają opinie o zasadności utworzenia na danym terenie strefy. Władze lokalne uczestniczą w budowie infrastruktury. Na koniec 2014 r. poniesiono na ten cel wydatki w kwocie 3,6 mld zł, z czego gminy i gestorzy mediów wydali 1,3 mld zł. Rady Gmin mają uprawnienia do udzielania pomocy publicznej w formie zwolnień z podatków od nieruchomości, co jest bardzo oczekiwane przez inwestorów. Wiele gmin takie zwolnienia oferuje.

 CEL: stworzyć dogodne warunki absolwentom; ułatwiać start MŚP, w tym firmom typu spin-off; zatrzymać i zatrudnić w Łodzi i Regionie najlepiej wykształconych absolwentów; komercjalizować wyniki prac badawczych; transferować nowoczesne technologie z nauki do przemysłu  BIONANOPARK: LABORATORIUM BIOTECHNOLOGII PRZEMYSŁOWEJ + LABORATORIUM BIOFIZYKI MOLEKULARNEJ I NANOSTRUKTURALNEJ  ODBIORCY: przemysł chemiczny, spożywczy, kosmetyczny, agrotechniczny, włókienniczy, energetyczny, farmaceutyczny, wojskowy, chirurgia, neurochirurgia, ortopedia, stomatologia, biotechnologia przemysłowa 14 KAPITAŁ ZAKŁADOWY: PLN MIASTO ŁÓDŹ61,41% WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE35,25% POLITECHNIKA ŁÓDZKA2,76% UNIWERSYTET ŁÓDZKI0,27% UNIWERSYTET MEDYCZNY 0,14% ŁÓDZKI RYNEK HURTOWY ZJAZDOWA 0,11% ŁÓDZKA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA0,05%

15

 Siła samorządów są kompetencje i umiejętności współpracy z licznymi partnerami. Współpraca ta często wykracza poza granice Polski. 16

Dziękuję za uwagę. RAZEM DLA SAMORZĄDNOŚCI 谢谢关注 共同为自治 17