Oligopol – konkurencja i współpraca

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

dr Jarosław Poteralski
KONKURENCJA DOSKONAŁA
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
KOSZTY KOSZTY.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Odpowiedź uzasadnij.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
ZASADY USTALANIA CEN.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Rodzaje struktur rynkowych - oligopol
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Oligopol – konkurencja i współpraca Dr Irena Rumianowska Katedra Mikroekonomii i Ekonomii Instytucjonalnej UE Wrocław

Oligopol – konkurencja i współpraca Podstawowe cechy oligopolu Koncepcje ustalania wielkości produkcji w oligopolu Cena w warunkach oligopolu Ustalanie ceny metodą narzutu na koszty Załamana krzywa popytu w oligopolu – stabilność cen Przywództwo cenowe w oligopolu Bariery wejścia i bariery wyjścia na rynkach oligopolistycznych Koncepcja J.Baina, Koncepcja rynków spornych. Formy konkurencji rynkowej firm oligopolistycznych Współpraca i porozumienia na rynkach oligopolistycznych czynniki sprzyjające porozumieniom, ciche porozumienie, kartel, konkurencja i porozumienia w świetle teorii gier. dr Irena Rumianowska

1. Właściwości rynku oligopolistycznego Oligopol podaży - niewielu sprzedających i wielu kupujących. Każdy ze sprzedających posiada znaczny udział w rynku. Duopol - dwóch oferentów Oligopol popytu występuje - niewielu nabywców i wielu sprzedających. Produkt oferowany na rynku może być: - jednorodny, nabywcy nie mają preferencji - oligopol homogeniczny, zróżnicowany, nabywcy mają preferencje - oligopol heterogeniczny. Ograniczone wejście na rynek i ograniczone wyjście z rynku. Rynek nie jest doskonale przejrzysty. Producenci obserwują swoje poczynania i próbują przewidzieć decyzje konkurentów. Od nich uzależniają swoje decyzje o ilości i cenie oferowanego produktu. Każda firma, budując swoją strategię rynkową, musi liczyć się z reakcjami przedsiębiorstw konkurencyjnych. dr Irena Rumianowska

Właściwości rynku oligopolistycznego Wybór: konkurencja czy porozumienie? konkurowanie z rywalami prowadzące do uzyskanie dla siebie większego udziału w zyskach gałęzi. współzależność przedsiębiorstw może sprawić, że będą dążyć do porozumienia między sobą. Oligopol bez porozumienia – przedsiębiorstwa nie zawierają żadnego porozumienia między sobą ani formalnego ani nieformalnego. Oligopol z porozumieniem - uczestnicy porozumieli się (formalnie lub nieformalnie) co do ograniczenia konkurencji między sobą. dr Irena Rumianowska

3. Ustalanie ceny metodą narzutu na koszt przeciętny Firmy mogą utrzymać w branży długookresową równowagę, ponieważ wejście na rynek jest utrudnione; Sposób ustalania ceny: P = AVC + GPM ; gdzie: GPM = AFC + NPM GPM – przeciętny zysk surowy przeciętny koszt stały (AFC), przeciętny zysk ekonomiczny (NPM). Warunki ustalania ceny tą metodą: Warunek maksymalizacji zysku: MC =MR  cena ustalona metodą narzuty na koszt przeciętny może być tylko dla popytu elastycznego (MR>0); Przeciętny koszt zmienny jest stały w długim okresie, Przedsiębiorstwo zna elastyczność cenową popytu i ma pewność, ze poziom ceny będzie stały. Zatem dla założonego narzutu n mamy: P = AVC (1+n) przy czym: dr Irena Rumianowska

Koncepcja załamanej krzywej popytu (P.M.Sweezy, oraz R.L.Hall i C.J.Hitch) Koncepcja załamanej krzywej popytu tłumaczy zjawisko stabilności cen w warunkach oligopolu. Zmiany w kosztach produkcji nie powodują zmiany ceny. dr Irena Rumianowska

Koncepcja załamanej krzywej popytu Firmy reagują na obniżki cen, dokonywane przez każdą z nich: 1/ Jeżeli jedna z firm podniesie cenę, to straci część nabywców na rzecz rywali, gdyż oni powstrzymają się od naśladowania jej. 2/ Jeżeli firma zainicjuje obniżkę cen, to podobnie zachowają się pozostali konkurenci w obawie przed utratą nabywców na rzecz firmy obniżającej cenę. dr Irena Rumianowska

Koncepcja załamanej krzywej popytu Krzywa popytu na produkty firmy załamuje się a krzywa przychodu marginalnego staje się nieciągła w punkcie załamania krzywej popytu. W obszarze nieciągłości linii MR przedsiębiorstwo nie reaguje na zmianę kosztów. Cena maksymalizująca zysk pozostaje stała. dr Irena Rumianowska

Przywództwo cenowe firmy dominującej Założenie: w danej gałęzi istnieje przedsiębiorstwo - lider mające dominujący udział w rynku, pozostałe przedsiębiorstwa są małe. Konsekwencje: przywódca ustala cenę dla całego rynku a pozostałe firmy sprzedają swoją produkcję po ustalonej cenie w takiej ilości jaką są zdolne po tej cenie zaoferować. dr Irena Rumianowska

Przywództwo cenowe Przywództwo cenowe firmy o niskich kosztach Cenę rynkową wyznacza firma posiadające najniższe koszty wytwarzania; Firmy, mające wyższe koszty, zmuszone są do sprzedawania swoich produktów po cenie wyznaczonej przez przywódcę; Poziom zysku tych firm zależy od relacji pomiędzy ich kosztami produkcji a kosztami lidera. dr Irena Rumianowska

Koncepcja barier wejścia w oligopolu - koncepcja J. Baina Rodzaje konkurencji w oligopolu: konkurencja istniejąca obecnie, konkurencja potencjalna (założenie: wejście wolne). Cena blokująca wejście na rynek - cena, której poziom nie jest atrakcyjny dla potencjalnych konkurentów. dr Irena Rumianowska

Koncepcja barier wejścia w oligopolu - koncepcja J. Baina Warunek wejścia – narzut λ, który przedsiębiorstwa określają w stosunku do ceny równowagi doskonałej PE = LAC = LMC , (narzut λ kształtuje cenę blokującą wejście na rynek) Cena blokująca wejście na rynek: PL = PE (1+ λ ) dr Irena Rumianowska

Koncepcja barier wejścia w oligopolu - koncepcja J. Baina Cena monopolowa P* - dla MR=LMC -maksymalizacja zysku monopolowego; zagrożenie wejścim nowych firm. PL1 – ustalona dla e>1 metodą narzutu na koszty, cena blokująca wejście na rynek; zapewnia zysk większy od zysku normalnego. PL2 – ustalona dla e<1; służy do zablokowania wejścia na rynek; osiąganie max zysku w długim okresie. PE=LAC=LMC; ochrona przed potencjalną konkurencją, zapewnia zysk normalny dr Irena Rumianowska

Koncepcja barier wejścia w oligopolu - koncepcja J. Baina Przedsiębiorstwa działające w oligopolu w długim okresie tworzą bariery wejścia na rynek. Bariery niezamierzone: produkcyjne (niskie koszty,) handlowe (następstwo różnicowania produktu) Bariery zamierzone: różnicowanie produktu, niski koszt produkcji, korzyści skali, wysoki koszt wejścia na rynek (dostęp do pożądanego kapitały finansowego). dr Irena Rumianowska

Teoria rynków spornych (W.J.Baumol, J.C.Panzar, R.W.Wiling) Problem: potencjalna konkurencja a blokowanie wejścia na rynek . Teza: Na rynkach konkurencji oligopolistycznej możliwe jest osiąganie efektywności gospodarczej właściwej dla rynków konkurencji doskonałej jeżeli są on rynkami doskonale spornymi. Rynek o nieograniczonej swobodzie wejścia i wyjścia - rynkiem w pełni konkurencyjny, w rozumieniu konkurencji potencjalnej. Rynki doskonale sporne – rynki, na których firmy nie ponoszą kosztów zatopionych. Koszty zatopione (sunk cost) - koszty, które ponosi firma przy wejściu do branży, których nie mogłaby odzyskać przy opuszczaniu branży. dr Irena Rumianowska

Teoria rynków spornych Na rynku doskonale spornym każda firma będzie postępować zgodnie z regułami obowiązującymi w warunkach konkurencji doskonałej. Większość realnych rynków charakteryzuje się niewysokim stopniem sporności, silniejszymi bądź słabszymi barierami wejścia i wyjścia - możliwość realizacji zysku ponadnormalnego dr Irena Rumianowska

Współpraca w warunkach oligopolu Formy współpracy w oligopolu: fuzja przedsiębiorstw działających na tym samym lub innym rynku, porozumienie kartelowe, zmowy dotyczące przywództwa cenowego. Zmowa - tajne lub jawne porozumienie między przedsiębiorstwami funkcjonującymi na danym rynku, która ma na celu uniknięcie wzajemnej konkurencji. Zmowa może dotyczyć między innymi: ustalania cen, wielkości produkcji i sprzedaży, podziału rynków zbytu i zaopatrzenia, wspólnej akcji tworzenia barier wejścia dla nowych konkurentów rzeczywistych bądź potencjalnych. Kartel oznacza porozumienie lub współdziałanie przedsiębiorstw (bądź państw-producentów) danej gałęzi dotyczące ustalania poziomu ceny i udziałów w rynku poszczególnych uczestników. dr Irena Rumianowska