Konkurs Informatyczny LOGIA Sebastian Koszuta IIIB
Czym jest Logia? Logia jest konkursem informatycznym organizowanym przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów. Innym konkursem organizowanym przez tę samą instytucję jest miniLogia, w której pierwszej edycji miałem zaszczyt uczestniczyć.
Na czym to polega? Konkurs Logia polega na rozwiązaniu zadań z poszczególnych etapów. Zadania rozwiązywane są w języku programowania Logo. Ostatnio popularne stało się środowisko Imagine – najnowsza wersja Logo. Konkurs składa się z trzech etapów, z czego: pierwszy odbywa się w domach uczestników, którzy tam właśnie rozwiązują zadania, drugi - w wyznaczonych przez komisję placówkach, tak samo jak trzeci. Oczywiście każdy następny etap jest trudniejszy. Finaliści to około 30% dostających się do drugiego etapu.
Jakie uprawnienia mają uczestnicy? Oczywiście nie każdy uczestnik ma szczególne uprawnienia. Zasługują na nie jedynie laureaci oraz inni finaliści. Laureat konkursu uprawniony jest do wyboru dowolnej szkoły średniej i dostania się do niej bez względu na panujące tam zasady rekrutacji. Finalista (nie laureat) otrzymuje dodatkowe punkty przy rekrutacji do szkoły średniej. Zwykle jest to 14 pkt.
Zadania... Zapewne ciekawi was jak wyglądają zadania na Logii. Oto kilka z nich: I etap: Napisz procedurę KALEJDOSKOP :n, która tworzy na środku ekranu rysunki takie jak poniżej. Dana :n określa stopień złożoności rysunku i może przyjmować wartości od 1 do 5. Trójkąty i kwadraty wypełnione są losowo kolorami. Poniżej przykłady rysunków o złożoności 2 i 4. Wielkość rysunku jest stała niezależnie od stopnia złożoności. KALEJDOSKOP 2 KALEJDOSKOP 4
II etap Zapewne wiele razy grałeś(aś) w kółko i krzyżyk. Klasyczna wersja tej gry polega na stawianiu na przemian przez graczy, na planszy 3x3 pola, swojego znaku: krzyżyka lub kółka. Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy uzyska trzy swoje znaki w jednej linii: w poziomie, w pionie lub na skos. Nie wiemy, który z graczy rozpoczął grę, ani do którego gracza należy teraz ruch. Zakładamy, że na planszy nie ma sekwencji wygrywającej. Zdefiniuj funkcję KK :gra, której daną jest dziewięcioliterowe słowo, opisujące układ krzyżyków i kółek na planszy - wierszami (tzn. trzy pierwsze znaki opisują pierwszy wiersz planszy, itd.). W danej :gra mogą występować tylko małe litery x, o oraz w. Oznaczają one: x - krzyżyk na danym polu, o - kółko na danym polu, zaś w oznacza wolne pole. Wartością funkcji KK jest prawda, jeśli dana :gra opisuje możliwy układ w czasie gry, zaś fałsz - w przeciwnym przypadku. Wynikiem KK "xwxoxooww jest prawda. Wynikiem KK "xxwowowwo jest prawda. Wynikiem KK "xxoowooww jest fałsz.
III etap Zdefiniuj funkcję DŁMP :kd (długość maksymalnego łańcucha pionków), która mając dany kod dziesiętny układu pionków daje w wyniku długość maksymalnego łańcucha pionków, tzn. nieprzerwanej sekwencji pionków, w tym układzie. Oto przykładowe wyniki: DŁMP 31 powinno dać wynik 5, DŁMP 128239 powinno dać wynik 5, DŁMP 219 powinno dać wynik 2.
Historia konkursu W latach 1994-1999 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów organizował Warszawski Konkurs Informatyczny dla młodzieży szkół podstawowych, obejmujący swym zasięgiem województwa warszawskie i skierniewickie. Laureaci pierwszego WKI są wielokrotnymi laureatami krajowej Olimpiady Informatycznej i medalistami (także zdobywcami złotych medali) olimpiad międzynarodowych: IX Olimpiady Informatycznej w roku 1996 w Budapeszcie, X Olimpiady Informatycznej w roku 1997 w Kapsztadzie, oraz trzech Olimpiad Informatycznych Centralnej Europy. W roku 2000 Mazowiecki Kurator Oświaty powołał Mazowiecki Konkurs Informatyczny 2000 przeznaczony dla uczniów gimnazjów województwa mazowieckiego. Natomiast 10 stycznia 2001 roku został powołany Konkurs Informatyczny dla uczniów gimnazjów: Logia01 Logo i algorytmy. Jego tradycje kontynuują kolejne edycje - Logia02, Logia03, Logia04, Logia05. Źródło: http://www.logia.oeiizk.waw.pl/
Weź udział w Logii! Jeżeli masz ochotę wziąć udział w Logii, powiedz o tym nauczycielowi informatyki, na pewno zgłosi Cię do konkursu i pomoże w przygotowaniach. Wiele informacji znajdziesz również na stronie konkursu: www.logia.oeiizk.waw.pl.
Literatura Dużą pomocą w przygotowaniach jest odpowiednia literatura. Poniżej znajduje się lista przydatnych książek na temat Logo, którą znajdziesz również na stronach Logii. Andrzej Walat - Wprowadzenie do języka i środowiska Logo Komeniusz Andrzej Walat - Wprowadzenie do Logomocji II i III Warszawski Konkurs Informatyczny. Zadania i rozwiązania. A. Borowiecka, M. Borowiecki, K. Chechłacz, W. Jochemczyk, A. Samulska - Konkursy Informatyczne LOGIA i miniLOGIA 2002/03-2003/04, OEIiZK Warszawa 2004 Zbiór zadań w witrynie internetowej logia.oeiizk.waw.pl Witryna internetowa logo.oeiizk.waw.pl