Samolotem, statkiem, samochodem a może pociągiem - czym podróżować aby zminimalizować zmiany klimatyczne? dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki Uniwersytet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W dniu uczestniczyłyśmy w Śląskiej Nocy Naukowców w Akademii Techniczno - Humanistycznej w Bielsku – Białej.  Brałyśmy udział w wykładzie popularnonaukowym.
Advertisements

? ? Ogrzewanie Domu Skąd bierze się energia cieplna?
Zanieczyszczenia powietrza.
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 12
Modelowanie zmian klimatu
Fizyka Klimatu Ziemi Wykład monograficzny 6 Aerozole i chmury
Zmiany klimatu Ziemi w skali lokalnej i globalnej.
EFEKT CIEPLARNIANY ( efekt szklarni )
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
Efekt cieplarniany.
Fizyka Klimatu Ziemi Wykład monograficzny 1 Wstęp
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery i oceanów. Wykład 2.
Mierzymy Efekt Cieplarniany
Od równowagi radiacyjnej do zmian klimatu.
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 4
Analiza zasobów energii promieniowania słonecznego na terenie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz, dr Mariusz Szewczyk.
Analiza promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi w rejonie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet Warszawski.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 11
Alternatywne źródła energii - energia słoneczna
Skutkiem różne działalności cz ł owieka jest zanieczyszczenie środowiska, wzrost ekonomiczny powoduje równoczesny wzrost ilo ści wytwarzanych śmieci i.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Efekt cieplarniany.
Opady i osady atmosferyczne..
Chmury.
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
EFEKT CIEPLARNIANY.
Odczarujmy mity II: Kto naprawdę zmienia ziemski klimat
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Agata Strzałkowska, Przemysław Makuch
Obieg wody w przyrodzie
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Promieniowanie Cieplne
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
Katedra Przyrządów Półprzewodnikowych i Optoelektronicznych
Dziura Ozonowa Piotr Kubiak - IVa.
Chmury.
Woda na Ziemi – hydrosfera
Samoloty A zanieczyszczenie powietrza.
Niekorzystne zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery
Fizyczne podstawy badań środowiska Wykład II
Obserwacje oraz modelowanie natężenia promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet.
Instytut Geofizyki, Wydział Fizyki Uniwersytet Warszawski
Marcin Domagalski Fizyka medyczna
GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce.
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
Efekt cieplarniany Lekcja 7.
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Temperatura powietrza
Stany skupienia wody.
Efekt cieplarniany.
Woda to cudowna substancja
Fizyka a ekologia.
Efekt cieplarniany.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Prognozy przewidują, że jeśli tempo emisji dwutlenku węgla utrzyma się, to w ciągu lat może nastąpić wzrost powierzchniowej temperatury Ziemi o ok.
Chmura ciało stałe, ciecz czy gaz?
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Samolotem, statkiem, samochodem a może pociągiem - czym podróżować aby zminimalizować zmiany klimatyczne? dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki Uniwersytet Warszawski kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja/ Projekt Fizyka kształcenie dla gospodarki opartej na wiedzy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Motywacja i cele W ramach wykładu omawiany będzie wpływ transportu na klimat Ziemi Część emitowanych przez różne gałęzie systemu transportu zanieczyszczeń atmosferycznych prowadzi do ogrzewania, a część do ochładzania klimatu. Odpowiemy na pytanie czy wybierając rodzaj transportu możemy efektywnie wpływać na zmiany klimatyczne. Dyskutowany będzie aspekt emisji gazów cieplarnianych oraz aerozoli atmosferycznych przez transport morski, lądowy oraz powietrzny na tle stanu obecnego oraz możliwe scenariusze zmian w XXI wieku. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Zużycie energii na różne gałęzie systemu transportu. 1 EJ=1018 J kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Energia zużywana przez różne gałęzie transportu oraz emisja CO2

Emisja zanieczyszczeń przez system transportu gazy cieplarniane (para wodna, dwutlenek węgla, ozon, metan, podtlenek azotu) inne gazy (NOx SOx) pyły związane z niepełnym spalaniem (np. sadza) Związki NOx, SOx podlegają w atmosferze konwersji tworząc aerozol. Do związków tych zaliczamy również różnego rodzaju pyły. Oddziaływanie gazów cieplarnianych i aerozoli na klimat jest odmienne. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Cztery mechanizmy oddziaływania emisji systemu transportu na klimat Bezpośrednia emisja gazów cieplarnianych (głównie CO2 ) Emisja prekursorów gazów cieplarnianych (NOx ) Emisja aerozoli oraz ich prekursorów Oddziaływanie aerozoli na własności fizyczne chmur kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Fizyczne podstawy promieniowania

Absorpcja promieniowania przez poszczególne gazy zawarte w atmosferze.

Bilans energii w atmosferze Bilans promieniowania słonecznego oraz ziemskiego atmosferze (Trenberth, K.E., J.T. Fasullo, and J. Kiehl, 2009). kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja 9

Wymuszenie radiacyjne- zmiana bilansu radiacyjnego FTOA(Ro, Teff, T) Fo stałą słoneczna Fo TeffσT4 Ro W stanie równowagi: Fo (1-Ro)=Teff T4 Ro - planetarne albedo 3/24/2017 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Krzysztof Markowicz kmark@igf.fuw.edu.pl

Wymuszanie radiacyjne

Wymuszanie radiacyjne c.d. W przypadku gazów cieplarnianych wymuszanie radiacyjne jest dodatnie. Oznacza to, że Ziemia otrzymuje więcej energii niż emituje w kosmos. Gazy cieplarniane redukują emisje promieniowania emitowanego przez powierzchnię ziemi. Aerozole atmosferyczne prowadzą na ogół do ochładzania klimatu poprzez redukcję promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Wymuszanie radiacyjne a zmiany klimatu dTs =  dF dTs – zmiana średniej temperatury przy powierzchni ziemi [K] dF – wymuszanie radiacyjne [W/m2]  - współczynniki wrażliwości klimatycznej [K/W/m2] kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Transport lotniczy Lotnictwo jest jednym z najszybciej rozwijających się gałęzi systemu transportu. Średni roczny wzrost wynosi około 5% dla transportu pasażerskiego oraz 6% dla transportu towarowego. Emisja CO2 związana z transportem lotniczym wynosi około 2% antropogenicznej emisji tego gazu. Przewiduje się, że udział CO2 z transportu lotniczego wzrośnie do 3% w 2050 roku. Wpływ transportu lotniczego na zmiany klimatyczny został oszacowany obecnie na poziomie 3-3.5%. Wartość ta wzrośnie do około 5% w 2050 roku. Wartości te są obarczone dużą niepewnością ze względu na problemy z oszacowanie wpływu niektórych czynników. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Wzrost ruchu lotniczego kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Emisja zanieczyszczeń

Globalna emisja zanieczyszczeń przez transport lotniczy kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Porównanie emisji CO2 z samochodów i samolotów.

Emisja zanieczyszczeń w zależności od wysokości. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Emisja zanieczyszczeń na różnych kontynentach kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Roczna emisja CO2 w perspektywie historycznej i prognoza do 2050 r.

Spalanie paliwa lotniczego

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Smugi kondensacyjne kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Jak powstają smugi kondensacyjne? Smuga kondensacyjna powstaje poprzez skroplenie pary wodnej utrzymującej się w powietrzu w stanie przechłodzonym na wysokości kilku kilometrów nad ziemią. Dzięki aerozolowi, jakim są spaliny, a ściślej jądrom kondensacji, para wodna wytrąca się w postaci kropelek, po czym natychmiast zamarza. Skraplanie pary wodnej odbywa się w procesie mieszania spalin samolotowych zawierających parę wodną oraz powietrza atmosferycznego. Smuga powstaje jedynie w przypadku gdy powietrze jest odpowiednio zimne i wilgotne. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Różne struktury smug kondensacyjnych Struktura smugi kondensacyjnej zależy od warunków termodynamicznych powietrza atmosferycznego (temperatura i wilgotność) W suchym powietrzu smuga może nie pojawić albo bardzo szybko zanika wskutek sublimacji kryształów lodu. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Zachmurzenie oraz wymuszenie radiacyjne smug kondensacyjnych Średnie wymuszanie radiacyjne około +10 mW/m2 19.07.2005 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja 27

Dlaczego smugi kondensacyjne ogrzewają system klimatyczny? Chmury niskie: Mają zbliżoną temperaturę do powierzchni ziemi więc mają niewielki wpływ na promieniowanie długofalowe emitowane przez powierzchnie Ziemi Silnie odbijają promieniowanie słoneczne. Efekt netto jest ochładzający – ujemne wymuszanie radiacyjne. Chmury wysokie: Mają znacznie niższą temperaturę w stosunku powierzchni ziemi więc znacząco redukują promieniowanie długofalowe emitowane przez powierzchnie Ziemi Słabo odbijają promieniowanie słoneczne. Efekt netto jest ogrzewający – dodatnie wymuszanie radiacyjne. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Chmury wysokie ogrzewają a niskie chłodzą… Th Albedo 10-30% Albedo 60-80% Tl Ts kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja TsTl Ts>> Th

Wymuszanie radiacyjne związane z transportem lotniczym. Sausen et al., 2005 19.07.2005 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja 30 30

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Transport morski Statki emitują do atmosfery następujące związki: NOx SOx CO2,CO, sadzę oraz POM (związki organiczne) Globalna emisja przez statki pasażerskie i transportowe kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Emisja NOx na Bałtyku kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Roczna emisja CO2 w perspektywie historycznej i prognoza do 2050 r. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja „Ślady” statków kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Dlaczego statki zostawiają ślady w chmurach? . . . :: . :: :::: Stratocumulus większe albedo Większa koncentracja kropel, Mniejszy promień re kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Chmury ‘czyste’ i ‘zanieczyszczone’ Czyste powietrze, mała ilość jąder kondensacji. Mała koncentracja. Duże rozmiary kropelek. Zanieczyszczone powietrze, duża ilość jąder kondensacji. Duża koncentracja. Małe rozmiary kropelek. kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Efekt pośredni na klimat Chmury zanieczyszczone mają wyższe albedo a więc odbijają więcej promieniowania słonecznego. Tak, więc statki prowadzą do ochładzania klimatu. Nasza wiedza na temat stopnia tego ochładzania jest obarczona wysoką niepewnością kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Wpływ aerozolu na klimat Efekt bezpośredni poprzez rozpraszanie i pochłanianie promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni Ziemi. Efekt pośredni oddziaływanie aerozolu na własności chmur oraz ich czas życia kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Aerozole chłodzą klimat!

Wymuszanie radiacyjne związane z transportem morskim

kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja Transport lądowy Ruch kolejowy Ruch samochodowy kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Emisja sadzy z transportu samochodowego Köhler et al., 2001 19.07.2005 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja QUANTIFY overview 2005

Jak wiadomo spalanie benzyny i oleju napędowego prowadzi do emisji CO2. Dzięki stosowaniu katalizatorów w samochodach zmniejszono emisję toksycznych substancji jednak emisja CO2 w zasadzie nie uległa zmianie. Międzynarodowa Agencji Energii oszacowała, że w 2002 roku całkowita emisja CO2 wyniosła 4.9 miliardów ton co stanowi 21% światowej emisji dwutlenku węgla. Jeśli nie nastąpi radykalna zmiana trendu w 2030 roku emisja CO2 wyniesie około 8.7 miliarda ton co będzie stanowić 23% emisji CO2. Przeciętny obywatel emituje co roku około jedną tonę CO2 tylko za sprawą transportu.

Wymuszanie radiacyjne związane z transportem lądowym Uherek, 2010 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Emisja z różnych systemów transportu Eyring et al., 2005 19.07.2005 kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja QUANTIFY overview 2005 47

Wymuszanie radiacyjne systemu transportu w 2000 roku 19.07.2005 48

Prognoza rozwoju transportu kmark@igf.fuw.edu.pl www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja

Podsumowanie Transport jest obecnie odpowiedzialny za 23% emisji gazów cieplarnianych z czego 74% pochodzi z transportu samochodowego. Udział transportu w zużycia paliwa stale rośnie, z 33% w 1971 r. do 47% w 2002 r. Przewiduje wzrost do 54% w roku 2030. Olej obejmuje 35% naszego zapotrzebowania na energię. Oznacza to, że transport zużywa już ponad 15% światowej produkcji energii oraz może osiągnąć 20% w ciągu najbliższych 30 lat. Wzrost emisji gazów cieplarnianych przez system transportu postępuje w najszybciej tempie spośród wszystkich gałęzi przemysłu produkujących energię. Tempo wzrostu jest największe w transporcie towarowym. 50

transport lądowy: wysokie, dodatnie wymuszenie radiacyjne głównie za sprawą CO2, fluoropochodnych oraz sadzy największą niepewnością jeśli chodzi o wpływ klimatyczny jest rola sadzy. transport lotniczy wymuszanie radiacyjne jest dodatnie CO2, ozon oraz smugi kondensacyjne ogrywają najważniejszą rolę w ogrzewaniu klimatu. największą niepewnością są smugi kondensacyjne oraz modyfikacja chmur cirrus transport morski wymuszanie radiacyjne jest ujemne dodatnie wymuszanie przez CO2 i ozon nie jest wstanie zbilansować roli siarczanów. największa niepewność to wpływ aerozolu na chmury.

Stan wiedzy na temat wpływu transportu na klimat na rok 2010. Projekt Fizyka kształcenie dla gospodarki opartej na wiedzy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.