Prawo finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Ministerstwo Finansów
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Chcę, by było inaczej ! Bogdan Dołżycki.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 4 i 5
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY OLEŚNICA ZA 2009 ROK XLVIII SESJA RADY GMINY OLEŚNICA.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2016 Wielkości rzeczywiste Załącznik do protokołu Nr XX/16 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 28 września 2016.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Prawo finansów publicznych
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Prawo finansów publicznych Finanse samorządowe Prawo finansów publicznych Finanse samorządowe (6)

Decentralizacja / niezależność JST Ustrojowa Osobowość prawna Własne organy władzy Administracyjna Zadania publiczne do samodzielnej realizacji Majątkowa Uwłaszczenie (komunalizacja) majątku Finansowa Własne budżety Własne dochody Finanse samorządowe (6)

Finanse samorządowe w przepisach Konstytucji RP /1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań /2. Dochodami JST są ich dochody własne oraz subwencje i dotacje z budżetu państwa /3. Źródła dochodów JST są określone w ustawie /4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji JST następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych KONST 168. Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat w zakresie określonym w ustawie KONST 217. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Finanse samorządowe (6)

System dochodów samorządowych Dochody JST Dochody zasilające Dotacje celowe Subwencja ogólna (NFP 224) Pożyczka z BP Dochody własne Daniny samorządowe Daniny podatkowe Opłaty samorządowe Pozostałe dochody Z mienia komunalnego Wpłaty JSFP Spadki, darowizny Finanse samorządowe (6)

Samoopodatkowanie mieszkańców gmin Daniny samorządowe Daniny podatkowe Opłaty publiczne Podatek rolny; Podatek leśny; Podatek od nieruchomości Podatek od spadków i darowizn Podatek od czynności cywilnoprawnych Podatek od środków transportowych Karta podatkowa Podatki gminne PIT: G 39,31%; P 10,25%; W 1,4% CIT: G 6,71%; P 1,6%; W 14% Udziały w podatkach państwowych Frekwencja – 30% Głosów za: 2/3 Samoopodatkowanie mieszkańców gmin Finansowe Opłata skarbowa Opłaty lokalne Opłata targowa Opłata miejscowa Opłata od posiadania psów Drogowe Opłata za parkowanie w strefie śródmiejskiej Opłata za przejazd mostami / promami Inne Opłata adiacencka ( scalanie – podział nieruchomości) Opłata za wydanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu Finanse samorządowe (6)

Dochody zasilające JST Dotacje celowe Cel wskazany przez donatora Przyznawane arbitralnie (niektóre – obligatoryjne) Zwrot dotacji niewykorzystanych lub sprzeniewierzonych (NFP 168 , 169) Przekazywane zgodnie z harmonogramem realizacji zadania Subwencja ogólna Cel - zgodny z konstrukcją subwencji – jest wyznaczony przez uchwałę organu stanowiącego Przyznawana jest obligatoryjnie (wydatek sztywny BP) Bezzwrotność subwencji – zasada wspólnego kotła Przekazywana jest w comiesięcznych ratach Finanse samorządowe (6)

Struktura subwencji ogólnej dla JST GMINA Oświatowa + Wyrównawcza Równoważąca POWIAT WOJEWÓDZTWO Regionalna Część podstawowa Część uzupełniająca Dochód podatkowy per capita < 92% średniej krajowej Gęstość zaludnienia < średnia krajowa < średnia krajowa Stopa bezrobocia > 1,1 średniej krajowej Liczba mieszkańców < 3 mln Finanse samorządowe (6)

Systemy zasilania finansowego JST Subwencja oświatowa SYSTEM PIONOWY Subwencja wyrównawcza Subwencja równoważąca / regionalna SYSTEM POZIOMY Budżet państwa X Budżet JST Najbogatsze JST Finanse samorządowe (6)

Subwencja równoważąca / regionalna Kryterium „janosikowe” Przeznaczenie „janosikowego” Dochód podatkowy per capita > 1,5 średniej krajowej GMINA G, które notują: Największe wydatki na pomoc społeczną Najmniejsze wpływy podatkowe > 1,1 średniej krajowej POWIAT P, które notują: Największe wydatki na pomoc społeczną i na utrzymanie dróg Największy spadek dochodów budżetowych WOJEWÓDZTWO W, które notują: Największe wydatki na utrzymanie dróg i regionalnych PKP Najniższy poziom PKB Finanse samorządowe (6)

Miasta na prawach powiatu Skala zamożności JST. G P W = dochód podatkowy ( w zł ) per capita na rok 2013 (dane za: www.finanse.mf.gov.pl) Gminy G Powiaty P Miasta na prawach powiatu Województwa W Kleszczów 33 123 Piaseczyński 421 1.m. st. Warszawa 493 1. Mazowieckie 299 2. Krynica Morska 16 216 2.Pruszkowski 360 2. m. Sopot 404 2.Dolnośląskie 185 3. Nowe Warpno 12 496 3.Polkowicki 341 3. m. Poznań 311 3.Wielkopolskie 144 4. Polkowice 6 041 4. Grodziski 284 4. m. Katowice 302 4. Śląskie Konstancin Jeziorna 3 725 ŚREDNIA KRAJOWA 171 m. Lublin 213 140 Stalowa Wola 1 396 Stalowowolski 118 m. Rzeszów 210 Podkarpackie 77 Lublin 1 370 Lubelski 98 m. Tarnobrzeg 151 Lubelskie 69 1 276 Zamojski 62 m. Zamość Warmińsko – Mazurskie 60 Potok Górny 283 Chełmski 59 m. Przemyśl Podlaskie Finanse samorządowe (6)

Struktura dochodów JST w 2011 r. Gminy Województwa samorządowe Finanse samorządowe (6)

Struktura dochodów JST w 2011 r. Powiaty Miasta na prawach powiatu Finanse samorządowe (6)

Prawo finansów publicznych Budżet JST Prawo finansów publicznych Finanse samorządowe (6)

Finanse samorządowe (6) Budżet samorządowy Podstawa prawna Ustawa o finansach publicznych Forma prawna Uchwała organu stanowiącego JST Materia budżetowa (NFP 222) prognoza dochodów bieżących i majątkowych JST limity wydatków JST planowane przychody i rozchody JST planowane dotacje z budżetu JST limit przyrostu długu oraz limit kosztów obsługi długu dochody i wydatki samorządowych JSFP (np. zakładów budżetowych i jednostek budżetowych) zadania finansowane w ramach: wieloletnich programów inwestycyjnych funduszy unijnych kontraktów wojewódzkich Finanse samorządowe (6)

Procedura budżetowa w JST ORGAN WYKONAWCZY JST Do 15 listopada (r) – 1) A: projekt uchwały budżetowej dla – ORGANU STANOWIĄCEGO oraz RIO 1 stycznia (r) Początek roku budżetowego ORGAN STANOWIĄCY JST Do 31 stycznia (r) B: prace nad uchwałą budżetową. Za zgodą zarządu JST organ stanowiący może zmniejszyć planowane dochody lub zwiększyć planowane wydatki Do 30 czerwca (r+1) G: Podjęcie uchwały o udzieleniu lub odmowie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu JST RIO Od 1 lutego do 28 lutego (r) C: gdy w terminie B nie podjęto uchwały budżetowej – ustalenie budżetu zastępczego F: Opinia w/s rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Do 31 sierpnia (r) D: Półroczne sprawozdanie z wykonania budżetu dla ORGANU STANOWIĄCEGO + RIO Do 31 marca (r+1) E: Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu dla – ORGANU STANOWIĄCEGO + RIO 31 grudnia (r) Koniec roku budżetowego Finanse samorządowe (6)

Skutki braku absolutorium w JST POWIAT WOJEWÓDZTWO = WNIOSEK O ODWOŁANIE ZARZĄDU   + MIN. 14 DNI SESJA RADY / SEJMIKU; OPINIA RIO; TAJNE GŁOSOWANIE; 3/5 GŁOSÓW ZA = ODWOŁANIE GMINA = WNIOSEK O REFERENDUM W/S ODWOŁANIA WÓJTA SESJA RADY – GŁOSOWANIE NAD UCHWAŁĄ W/S REFERENDUM Finanse samorządowe (6)

Inne plany finansowe w JST Budżet zastępczy RIO Prowizorium budżetowe JST Specyficzny akt budżetowy o charakterze: Nadzwyczajnym Ogólnym Tymczasowym ………..łamiącym zasady: powszechności roczności równowagi NFP 241. W przypadku gdy Rada Ministrów uchwali projekt ustawy o prowizorium budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, na wniosek zarządu, może podjąć uchwałę o prowizorium budżetowym jednostki samorządu terytorialnego na okres objęty prowizorium budżetowym. Finanse samorządowe (6)

Wieloletnia Prognoza Finansowa JST 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Układ kroczący WPF: Prognoza musi być rokrocznie aktualizowana, tak by za każdym razem objąć okres 4 kolejnych lat budżetowych Organ stanowiący powinien uchwalić co roku nową prognozę w terminie nie późniejszym niż bieżącą uchwałę budżetową Prognoza musi być zgodna z uchwałą budżetową JST co do: Rocznego wyniku budżetu Sumy długu JST Kwoty przychodów i rozchodów JST Strategiczny dokument budżetowy zawierający postanowienia i zobowiązania finansowe JST o okresie > 1 rok budżetowy. Minimalna treść: Lista programów wieloletnich ( źródła ich finansowania) Prognoza długu JST Prognoza dochodów i wydatków JST Finanse samorządowe (6)

Równowaga budżetowa w JST Wzór „złotej reguły”: Wydatki bieżące < Dochody bieżące + Nadwyżka budżetowa + Wolne środki Przychody: Kredyty Pożyczki Obligacje komunalne Prywatyzacja mienia komunalnego Alokacja przychodów (NFP 89) 1. Finansowanie deficytu rocznego lub przejściowego 2. Rolowanie długu 3. Finansowanie wyprzedzające podlegające późniejszej refundacji z UE Finanse samorządowe (6)

Dług JST – limity do 31.12.2013 r. KONST 216/5 PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY [ = dług sektora rządowego + samorządowego < 60 % PKB + ubezpieczeniowego]   [ LIMIT DŁUGU] DŁUG JST < 60% DOCHODÓW TEJ JEDNOSTKI [ LIMIT KOSZTÓW OBSŁUGI DŁUGU] WYDATKI NA OBSŁUGĘ DŁUGU JST < 15% DOCHODÓW TEJ JEDNOSTKI Finanse samorządowe (6)

Dług JST – limity od 1.01.2014 r. wydatki na obsługę długu A = -------------------------------------- dochody budżetowe JST dochody bieżące + dochody ze sprzedaży majątku ( – ) wydatki bieżące B = ----------------------------------------------- 1 A 2014 < ---- ( B 2013 + B 2012 + B 2011) 3 Dochody majątkowe dotacje i inne środki na inwestycje dochody ze sprzedaży majątku komunalnego dochody z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności Dochody bieżące Wszystkie pozostałe dochody Wydatki majątkowe Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne Zakup / objęcie akcji / wniesienie wkładów do spółek Wydatki bieżące Wszystkie pozostałe wydatki Finanse samorządowe (6)

Wyniki finansowe JST za rok 2012 (w mld zł) Dochody JST Wydatki JST Wynik Bieżące 156 144 +12 Majątkowe 20 35 (-)15 Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi określona jest jako wynik bieżący, który w przypadku osiągania wartości dodatnich stanowi nadwyżkę operacyjną (odpowiednio deficyt operacyjny w przypadku ujemnego wyniku bieżącego). Wynik budżetu operacyjnego wskazuje czy jednostka samorządu terytorialnego jest w stanie pokryć wydatki bieżące dochodami bieżącymi. Im wyższa jest wartość nadwyżki operacyjnej, tym większa jest możliwość realizacji przez jednostkę samorządu terytorialnego nowych przedsięwzięć majątkowych, zarówno bezpośrednio, przeznaczając tę kwotę na inwestycje lub pośrednio, spłacając wcześniej zaciągnięte zobowiązania na cele inwestycyjne. Deficyt operacyjny oznacza, że wydatki bieżące realizowane są na poziomie przekraczającym możliwości finansowe jednostki samorządu terytorialnego. Realizowanie zadań bieżących odbywa się kosztem sprzedaży majątku jednostki lub poprzez zaciąganie nowych zobowiązań. Może to być spowodowane na przykład nadmiernym wzrostem zadłużenia wraz z kosztami jego obsługi lub niższym, niż zakładano, wzrostem dochodów jednostki. (źródło: „Nadwyżka operacyjna JST w latach 2010 – 2012”, www.finanse.mf.gov.pl) Finanse samorządowe (6)

Dług JST – normy oszczędnościowe ART. HIPOTEZA DYSPOZYCJA 91 JST musi się zadłużyć Ograniczenia w pozyskiwaniu przychodów: Cel alokacji – NFP 89 Limit przychodów – w uchwale budżetowej Obligatoryjna opinia RIO o perspektywie wykonania zobowiązań dłużnych przez JST 92 JST wyemitowała obligacje komunalne Zakaz kapitalizacji odsetek Górna granica dyskonta = 5% Koszt obsługi zobowiązań dłużnych ponoszony co najmniej 1 raz w roku 93 JST pragnie udzielić kredytu, pożyczki, gwarancji lub poręczenia Wszystkie umowy muszą być terminowe Wartość nominalna umów musi być określona w PLN i znana w chwili zawierania transakcji Finanse samorządowe (6)