Mobilny portfel od wizji do projektów prof. Remigiusz Kaszubski Artur Jurgielewicz
Transakcje bezgotówkowe i gotówkowe z użyciem kart płatniczych w pierwszych kwartałach ostatnich lat mln Udział transakcji bezgotówkowych w transakcjach z użyciem kart płatniczych 57% 53% 49% 45% 41% 37% 1
Transakcje bezgotówkowe i gotówkowe z użyciem kart płatniczych w pierwszych kwartałach ostatnich lat i prognoza na rok 2015 mln Udział transakcji bezgotówkowych w transakcjach z użyciem kart płatniczych 65% 57% 53% 49% 45% 41% 37% 2
Wartość mobilnych transakcji osiągnie poziom 670 miliardów $ 75% transakcji zostanie dokonanych w Zachodniej Europie, Północnej Ameryce i Azji 40% zakupów będzie w postaci cyfrowej 75% 2015 Wartość transakcji przy użyciu NFC wyniesie 50 miliardów $ Według Google 50% telefonów komórkowych będzie wyposażonych w NFC 2014 bez NFC 50% z NFC Wartość sprzedanych telefonów z NFC osiągnie 75 miliardów $ 1/5 telefonów będzie wyposażona w NFC NFC 2013 3
4 Telefon z telefonem jako P2P Telefon jako punkt sprzedaży Telefon w miejscu sprzedaży 4
4 Telefon z telefonem jako P2P Telefon jako punkt sprzedaży Telefon w miejscu sprzedaży 4
4 Telefon z telefonem jako P2P Telefon jako punkt sprzedaży Telefon w miejscu sprzedaży 4
4 Telefon z telefonem jako P2P Telefon jako punkt sprzedaży Telefon w miejscu sprzedaży 4
4 Telefon z telefonem jako P2P Telefon jako punkt sprzedaży Telefon w miejscu sprzedaży 4
tys mln 5
f ? ? 6 Projekt Twórcy Partnerzy Tel. z systemem Mocne strony Słabe Android Android, iOS i każdy telefon wspierający NFC iOS Mocne strony Synchronizacja z kartami rabatowymi i kuponami, karta prepaid i inne Wiele kart debetowych i kredytowych, możliwość wyboru karty 50+ lat doświadczenia Visa w procesach płatności Słabe strony Brak informacji o funkcjonowaniu w systemie iOS Ograniczony do rynku USA Projekt zamknięty dla innych kart płatniczych niż VISA Ograniczony do produktów marki Apple ? ? 6
f ? ? 6 Projekt Twórcy Partnerzy Tel. z systemem Mocne strony Słabe Android Android, iOS i każdy telefon wspierający NFC iOS Mocne strony Synchronizacja z kartami rabatowymi i kuponami, karta prepaid i inne Wiele kart debetowych i kredytowych, możliwość wyboru karty 50+ lat doświadczenia Visa w procesach płatności Słabe strony Brak informacji o funkcjonowaniu w systemie iOS Ograniczony do rynku USA Projekt zamknięty dla innych kart płatniczych niż VISA Ograniczony do produktów marki Apple ? ? 6
f ? ? 6 Projekt Twórcy Partnerzy Tel. z systemem Mocne strony Słabe Android Android, iOS i każdy telefon wspierający NFC iOS Mocne strony Synchronizacja z kartami rabatowymi i kuponami, karta prepaid i inne Wiele kart debetowych i kredytowych, możliwość wyboru karty 50+ lat doświadczenia Visa w procesach płatności Słabe strony Brak informacji o funkcjonowaniu w systemie iOS Ograniczony do rynku USA Projekt zamknięty dla innych kart płatniczych niż VISA Ograniczony do produktów marki Apple ? ? 6
f ? ? 6 Projekt Twórcy Partnerzy Tel. z systemem Mocne strony Słabe Android Android, iOS i każdy telefon wspierający NFC iOS Mocne strony Synchronizacja z kartami rabatowymi i kuponami, karta prepaid i inne Wiele kart debetowych i kredytowych, możliwość wyboru karty 50+ lat doświadczenia Visa w procesach płatności Słabe strony Brak informacji o funkcjonowaniu w systemie iOS Ograniczony do rynku USA Projekt zamknięty dla innych kart płatniczych niż VISA Ograniczony do produktów marki Apple ? ? 6
f ? ? 6 Projekt Twórcy Partnerzy Tel. z systemem Mocne strony Słabe Android Android, iOS i każdy telefon wspierający NFC iOS Mocne strony Synchronizacja z kartami rabatowymi i kuponami, karta prepaid i inne Wiele kart debetowych i kredytowych, możliwość wyboru karty 50+ lat doświadczenia Visa w procesach płatności Słabe strony Brak informacji o funkcjonowaniu w systemie iOS Ograniczony do rynku USA Projekt zamknięty dla innych kart płatniczych niż VISA Ograniczony do produktów marki Apple ? ? 6
Twórcy systemów operacyjnych Mobilne płatności: Podejście konsumentów do producentów o różnym profilu działalności. Wyniki raportu globalnego GfK, "Mobile Payments: The importance of trust and familiarity and the need for co-operation.", maj 2011 Organizacje kart płatniczych Operatorzy telefonii komórkowej Producenci telefonów komórkowych Twórcy systemów operacyjnych i aplikacji Branie pod uwagę Preferencja 7
Jakiej firmie zaufałbyś w płatnościach mobilnych? Badanie Ogilvy & Mather Worldwide, USA, „From Armed to Charmed”, lipiec 2011 8
Podsumowanie: 1) W 2015 roku możemy spodziewać się portfela mobilnego w pełnej funkcjonalności 2) Mobilny portfel zastąpi część płatności gotówkowych i wstąpi w miejsce niektórych płatności bezgotówkowych dokonywanych kartą 3) Aktualnie największe projekty nad mobilnym portfelem prowadzone są przez Google, ISIS, DeviceFidelity i Apple 4) Badania GfK wskazują, że największym zaufaniem w kwestii mobilnego portfela cieszą się organizacje kart płatniczych 9
Dziękujemy prof. Remigiusz Kaszubski Artur Jurgielewicz jurgielewiczartur@wp.pl