FIZYKOMANIA Koło fizyczne Publicznego Gimnazjum Nr 8 w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
T47 Podstawowe człony dynamiczne i statyczne
Advertisements

FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Dyplomant: Mariusz Zaniewski Promotor: Dr inż. Tadeusz Matuszek
Współpraca pomp z ich napędami przy różnych stanach pracy
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 6
Ruch drgający drgania mechaniczne
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Definicja funkcji f: X Y
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
1. Przetworniki parametryczne, urządzenia w których
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ruch harmoniczny prosty
Podstawowe pojęcia akustyki
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
SPRAWDZIAN Matematyka
Fizyka instrumentów muzycznych
SKANOWANIE.
Opracowanie wyników pomiarów
Powiększanie i zmniejszanie figur
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Pomiar prędkości obrotowej i kątowej
Budowa komputera.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Nauki ścisłe vs. złożoność świata przyrody
Prezentację wykonał Fabian Kowol kl. III b
Opracowała: mgr Magdalena Gasińska
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
1.
DŹWIĘK KAMERTONY.
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
77.Wykres poniżej przedstawia zależność przyspieszenia od czasu dla ciała ruszającego z miejsca. Jaką prędkość osiągnęło to ciało z końcem piątej sekundy.
Konkurs Fizyka da się lubić!
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
MATEMATYKA … w muzyce  + +.
Maszyny proste.
Matematyka w muzyce.
KARTY DŹWIĘKOWE.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
dr inż. Monika Lewandowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: Energia w ruchu harmonicznym
Dźwięk.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
33.Wykres przedstawia zależności od czasu drogi przebywanej przez statek na wodzie stojącej (a) i drogi przebywanej przez prąd rzeki (b). Narysuj zależność.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Temat: Matematyczny opis ruchu drgającego
ZAAWANSOWANA ANALIZA SYGNAŁÓW
Temat: Funkcja falowa fali płaskiej.
Komputerowo wspomagane nauczanie Fizyki Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski.
Instrumenty muzyczne - Gitara
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
ODCZYTYWANIE WYKRESÓW Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
Odczytywanie wykresów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Waga mierząca masę piórka:
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

FIZYKOMANIA Koło fizyczne Publicznego Gimnazjum Nr 8 w Łodzi Prezentuje: „Drgania strun instrumentów muzycznych”

Tak to się zaczęło 24 lutego bieżącego roku, mieliśmy okazję spotkać się na UŁ z Panem dr Jerzym Ledzionem znawcą i pasjonatem akustyki. Celem wyprawy było poznanie metod analizy drgań instrumentów muzycznych. Spotkanie to stało się bodźcem dla naszych dalszych działań.

Cel naszych badań Jako cel naszych zmagań postanowiliśmy zbadać jak częstotliwości (okres) drgań struny gitary zależy od jej długości, naprężenia i grubości.

Opis przyrządu Przyrząd do badania drgań struny wykorzystywany w naszym eksperymencie to efekt pracy naszej oraz nieocenionej pomocy Pana Konserwatora, za co serdecznie mu dziękujemy! Na solidnej drewnianej podstawie musiał znaleźć się: - punkt „sztywnego” mocowania jednego końca struny; - mechanizm pozwalający na regulację jej naciągu; - … a także drugi, dzięki któremu możliwa byłaby zmiana jej długości. Urządzenie ma za zadanie zapewniać równocześnie jak największą precyzję pomiarów ale i łatwość ich wykonywania.

Opis przyrządu Naciąg struny był regulowany za pomocą „Starej Radzieckiej Wagi TM” (wagi sprężynowej). Długość badanej struny była regulowana poprzez specjalną podkładkę, umieszczaną w odpowiednim miejscu. Przesuwając podkładkę zmienialiśmy długość drgającej części struny. Odczyt zapewniała wyskalowana w centymetrach miarka przymocowana na stałe do naszego przyrządu.

Opis przyrządu Drgania struny zostały przetworzone na impulsy elektryczne za pomocą cewki (nawiniętej na silny magnes neodymowy) umieszczonej pod drgającą struną. Impulsy indukowane w cewce przesyłane były do komputera poprzez wejście mikrofonowe.

Pomiary Analizy częstotliwościowej sygnałów dokonywaliśmy przy użyciu programu komputerowego PRAAT. Częstotliwość drgań struny odczytywaliśmy jako wartość częstotliwości pierwszej harmonicznej.

Pomiary ... częstotliwości (okresu) drgań struny o średnicy 0,25 mm - pierwsza harmoniczna. Długość struny l 0,2m 0,3m 0,4m 0,5m 0,6m 50N f=826Hz T=1,2ms f=550Hz T=1,8ms f=411Hz T=2,4ms f=330Hz T=3ms f=273Hz T=4ms 60N f=923Hz T=1,1ms f=614Hz T=1,6ms f=460Hz T=2,2ms f=370Hz T=2,7ms f=306Hz T=3,2ms 70N f=996Hz T=1ms f=663Hz T=1,5ms f=492Hz T=2ms f=395Hz T=2,5ms 80N f=1070Hz T=0,9ms f=712Hz T=1,4ms f=533Hz T=1,9ms f=428Hz T=2,3ms f=354Hz T=2,8ms Naprężenie struny

Pomiary ... częstotliwości (okresu) drgań struny o średnicy 0,33 mm - pierwsza harmoniczna. Długość struny l 0,2m 0,3m 0,4m 0,5m 0,6m 50N f=622Hz T=1,6ms f=420Hz T=2,4ms f=314Hz T=3,2ms f=248Hz T=4ms f=208Hz T=4,8ms 60N f=696Hz T=1,4ms f=460Hz T=2,2ms f=346Hz T=2,9ms f=273Hz T=3,7ms f=232Hz T=4,3ms 70N f=752Hz T=1,3ms f=500Hz T=2ms f=370Hz T=2,7ms f=293Hz T=3,4ms 80N f=810Hz T=1,2ms f=541Hz T=1,8ms f=403Hz T=2,5ms f=322Hz T=3,1ms Naprężenie struny

Wykres przedstawia zależność częstotliwości drgań struny Analiza wyników pomiarów Wykres przedstawia zależność częstotliwości drgań struny (o średnicy 0,25 mm) od jej długości przy różnych wartościach naprężeń. f [Hz] l [m]

Wykres przedstawia zależność częstotliwości drgań struny Analiza wyników pomiarów Wykres przedstawia zależność częstotliwości drgań struny ( o średnicy 0,33 mm) od jej długości przy różnych wartościach naprężeń. f [Hz] l [m]

Wykres przedstawia zależność okresu drgań struny Analiza wyników pomiarów Wykres przedstawia zależność okresu drgań struny (o średnicy 0,33 mm) od jej długości przy różnych wartościach naprężeń. T [ms] l [m]

Analiza wyników pomiarów Wykres przedstawia zależność częstotliwości drgań struny (o średnicy 0,25 mm) od naprężenia dla dwóch długości . f [Hz] F [N]

Wnioski Analiza przedstawionych przez nas wyników pomiarów prowadzi do następujących wniosków: 1. Częstotliwość drgań struny zależy zarówno od jej długości jak i naprężenia oraz grubości. 2. Przedstawione wykresy potwierdzają, że częstotliwość drgań struny f (wysokość dźwięków) jest odwrotnie proporcjonalna do jej długości f ~ 1/ l co jest zgodne ze wzorem : 3. Wykresy zależności okresu drgań T struny są liniami prostymi a więc sugeruje to, że T ~ l co opisuje zależność : 4. Wraz ze wzrostem naprężenia struny rośnie częstotliwość drgań struny. 5. Wzrost grubości struny powoduje zmniejszenie jej częstotliwości drgań (wysokości dźwięku) dla danego naprężenia. gdzie l – długość struny v – prędkość dźwięku w strunie n = 1,2,3,4,……… gdzie l – długość struny v – prędkość dźwięku w strunie n = 1,2,3,4,………

Zamiast zakończenia Choć nasze urządzenie nie należy zapewne do grona najbardziej ekscytującej lub efektownie wyglądającej aparatury naukowej to jest ono naszym własnym dziełem i jesteśmy z niego dumni! Autorzy: -Szymon Błaszczyk Jan Makary Fryczak Radosław Kierzkowski Krzysztof Łoś Joanna Nejman Pod opieką dydaktyczną Pana Andrzeja Rychtelskiego z wydajną pomocą Pana Konserwatora z Publicznego Gimanzjum nr 8 w Łodzi