Rozwój infrastruktury komunikacyjnej w Warszawie i okolicach siskom Rozwój infrastruktury komunikacyjnej w Warszawie i okolicach siskom.waw.pl
Dominujące znaczenie Warszawy jako ośrodka generującego potężny ruch drogowy
Analiza natężenia ruchu na drogach w Warszawie Warszawskie badanie natężenia ruchu – GPR 2005 Wał Miedzeszyński - 18 tys. p/d Szosa lubelska - 19 tys. p/d ul. Płochocińska - 20 tys. p/d ul. Modlińska - 35 tys. p/d Trakt Brzeski - 40 tys. p/d ul. Puławska - 59 tys. p/d Most Siekierkowski - 60 tys. p/d ul. Łopuszańska - 64 tys. p/d ul. Sikorskiego - 77 tys. p/d Most Łazienkowski - 135 tys. p/d Most Grota-Roweckiego - 145 tys. p/d
W ostatnich latach notuje się o wiele gwałtowniejszy przyrost liczby ludności w okolicach Warszawy, niż w stolicy. Od czasu stanu wojennego nie zmieniła się jakość ani ilość tras wylotowych z Warszawy
Planowany układ drogowy w Warszawie i okolicach
Obwodnica tranzytowa
Obwodnica tranzytowa Przebieg: DK50: Wyszogród-Sochaczew-Wiskitki-Żyrardów-Mszczonów-Grójec-Góra Kalwaria- Kołbiel-Mińsk Mazowiecki-Łochów DK62: Łochów-Wyszków-Serock-Zakroczym-Wyszogród Inwestycja GDDKiA Specyfikacje techniczne dla planów budowy: • Droga klasy GP (dla ruchu kołowego o dużej szybkości); • Wytrzymałość nawierzchni: 115 kN/os; • Planowana szybkość: 80 km/h i 60 km/h w terenach zabudowanych; • Szerokość nawierzchni: 2 x 3,5 m + 2 x 2,0 m (twarde pobocza) • Wykonanie obwodnic takich miast jak: Sochaczew, Żyrardów, Mszczonów, Grójec, Słomczyn, Drwalewo, Chynów, Góra Kalwaria, Kołbiel i Stojadła. Od 2002 roku modernizowany jest odcinek Sochaczew – Mińsk Mazowiecki. W tej chwili zakończony jest odcinek Sochaczew – Grójec. Planowany termin zakończenia prac na docinku do Mińska Mazowieckiego– do końca 2007 roku. Inwestycja realizowana w ramach programu pomocowego UE (ISPA).
Obwodnica podmiejska Inwestycja finansowana z budżetu województwa Mazowieckiego Przebieg obwodnicy jest tylko częściowo znany Inwestycja ma polegać na modernizacji istniejących już dróg wojewódzkich oraz budowie kilku nowych odcinków tras. Jej zadaniem będzie połączenie miejscowości podwarszawskich takich jak: Brwinów, Piaseczno, Konstancin, Józefów, Sulejówek, Halinów, Wołomin, Radzymin, Legionowo, Łomianki i odciążenie tym samym Warszawy od ruchu pomiędzy tymi miastami (np. obecnie z Wołomina do Otwocka nie ma innej drogi, jak przez Rembertów i Wawer) Na południu Warszawy obwodnica przebiegnie po śladzie DW 721 wraz z planowanym nowym mostem przez Wisłę w okolicy Ciszycy. Na północy powstanie most pomiędzy Łomiankami, a Jabłonną
Obwodnice i trasy w Warszawie
Obwodnice i trasy w Warszawie Obwodnica eksprsowa - Zewnętrzna Obwodnica Miejska * Południowa Obwodnica Warszawy S-2 wraz z trasą S-79 * Wschodnia Obwodnica Warszawy S-17 * Trasa AK S-8 Obwodnica Etapowa Centrum Trasa AK, Al.Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Łopuszańska, Marynarska, Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, Witosa, Trasa Siekierkowska, ul.Żołnierska. Obwodnica Śródmieścia Trasa Łazienkowska, Raszyńska, Towarowa, Okopowa, Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Szwedzka (fragment), Trasa Tysiąclecia (obwodnica Pragi). Trasa S-7 (Bemowo – Łomianki) Trasa S-7S-8 (Salomea – Wolica) Trasa NS (od Marynarskiej do Górczewskiej) Trasa Mostu Północnego (wraz z ul.Nowolazurową) Trasa Olszynki Grochowskiej
Układ drogowy w Warszawie Stan na dzisiaj Brak tras obwodowych, w tym dróg szybkiego ruchu w Warszawie i jej najbliższym otoczeniu Brak dobrej klasy tras wylotowych Archaiczny, docentralny układ ulic Zbyt mały udział w sieci tras o wyższych klasach, Zbyt mała liczba przepraw mostowych przez Wisłę Zły stan techniczny sieci ulic miejskich i brak możliwości systemowego ich remontowania (kłopoty ze zorganizowaniem objazdów) Brak dostatecznej hierarchizacji sieci drogowej – ruch międzydzielnicowy miesza się z lokalnym Zbyt wysokie natężenie ruchu samochodowego w stosunku do klasy dróg Ucieczka ludności z Warszawy do dzielnic skrajnych lub (zwłaszcza) na przedmieścia, co spowodowało gwałtowny wzrost ruchu samochodowego na trasach wlotowych
Układ drogowy w Warszawie Stan docelowy Obwodowe połączenia międzydzielnicowe realizowane przy pomocy 3 ringów obwodnic miejskich Trasy wylotowe w każdym kierunku klas ekspresowych lub autostrady Zmiana układu ulic z docentralnego w obwodowy Duży udział w sieci drogowej tras wyższej klasy Zwiększenie przepraw mostowych przez Wisłę Możliwość organizowania objazdów na czas remontów ulic miejskich Hierarchizacja sieci drogowej – rozdzielenie ruchu międzydzielnicowego od lokalnego Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na ulicach niższej klasy Poprawienie komunikacji aglomeracyjnej
Udział poszczególnych środków transportu w podróżach niepieszych Ruch wewnątrz Warszawy Autobus miejski - 35. 5% Samochód osobowy - 30% Tramwaj - 14.3% Autobus miejski plus tramwaj - 8.6% Metro - 3.4 % Rower - 1.1 % Kolej - 0,2 % Ruch do Warszawy samochód osobowy – 61% Autobus – 20% Kolej podmiejska – 14% Kolej dalekobieżna – 3,5% Transport lotniczy – 1,5%
Procentowe udziały samochodów osobowych i komunikacji zbiorowej w ruchu wewnętrznym w latach 1980 -2005 Pomimo gwałtownego wzrostu ilości samochodów w Warszawie przez ostatnie 15 lat proporcje pomiędzy udziałem w przewozach komunikacji masowej, a indywidualnej nie zmieniały się aż tak dynamicznie.
Rozwój sieci drogowej w Warszawie Zagrożenia z tym związane Wzrost ruchu tranzytowego przez Warszawę Wzrost ruchu wjazdowego do Warszawy Zwiększenie procentowego udziału samochodów osobowych w podróżach wewnątrzmiejskich (tzw. paradoks Pigou – Knighta – Downsa)
Przeciwdziałania Wzrost ruchu tranzytowego przez Warszawę Kierowanie pojazdów ciężkich na obwodnicę tranzytową (obwodnica ta po zakończeniu modernizacji stanie się wygodną alternatywą dla ruchu omijającego stolicę, adekwatną swoją klasą do przewidywanego ruchu) Zwiększenie udziału transportu kombinowanego w przewozach towarowych Modernizacja i budowa obwodnicy podmiejskiej dla ruchu w ramach aglomeracji tak, by przejazd pomiędzy warszawskimi przedmieściami nie musiał odbywać się przez stolicę
Co decyduje o wyborze środka komunikacji? Jak przeciwdziałać spadkowi zainteresowania podróżnych komunikacją masową? Co decyduje o wyborze środka komunikacji? Koszt przejazdu Czas przejazdu Komfort i bezpieczeństwo Trzeba zrobić wszystko, by wszystkie te 3 czynniki dla komunikacji masowej nie odbiegały znacząco, a nawet przewyższały jazdę własnym samochodem.
Przeciwdziałania Wzrost ruchu wjazdowego do Warszawy System Park&Ride przy ostatnich przystankach metra, pętlach tramwajowych i autobusowych System Park&Ride przy przystankach kolejowych w miejscowościach podwarszawskich (w tym odpowiednie parkingi dla rowerów) Modernizacja infrastruktury kolejowej (nowe składy pociągów, poprawienie stanu torów, skrócenie czasu przejazdu pociągu) Modernizacja i ucywilizowanie przystanków kolejowych Wspólny bilet kolej-komunikacja miejska Nowy tabor autobusów podmiejskich Poprawienie bezpieczeństwa podróżujących komunikacją masową do Warszawy (czy ktoś obecnie odważyłby się wsiąść do pociągu podmiejskiego z notebookiem?). Poza tym … w ruchu do Warszawy już ponad 60% przejazdów odbywa się samochodem. Czy i o ile ten wskaźnik może jeszcze wzrosnąć?
Przeciwdziałania Wzrost ruchu samochodowego wewnątrz Warszawy Wprowadzenie wydzielonych pasów dla autobusów na niektórych ulicach, kosztem utrudnień w ruchu samochodów osobowych Wprowadzenie wspólnych tras tramwajowo – autobusowych (TTA) Ułatwienia dla autobusów i tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną Budowa nowych linii metra Wydzielenie w centrum miasta stref dla ruchu pieszego lub obsługiwanych tylko przez komunikację masową Wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta (obszaru wewnątrz Obwodnicy Śródmieścia) Wzrost opłat za parkowanie w centrum miasta i innych miejscach, gdzie można się spodziewać wzmożonego ruchu (np. stadiony, hale wystawowe) Modernizacja taboru autobusowo – tramwajowego Wprowadzenie autobusów ekspresowych na warszawskie obwodnice Zwiększenie udziału kolei w przewozach wewnątrz warszawskich (wspólny bilet, modernizacja przystanków kolejowych i lepsza ich integracja z komunikacją miejską) Budowa lepszego systemu ścieżek rowerowych
Nowy układ drogowy w Warszawie Szansa dla stolicy Wiele spośród powyższych udogodnień wobec komunikacji masowej można zastosować jedynie po zbudowaniu systemu obwodnic miejskich Warszawa potrzebuje działań systemowych, a nie doraźnych Tylko równoczesny rozwój dróg kołowych i komunikacji masowej może spowodować odkorkowanie miasta Odkorkowanie ulic, to poprawa warunków środowiskowych oraz mniejsze koszty ponoszone przez miasto i jego mieszkańców, mniej czasu straconego podczas codziennych dojazdów Budowa systemu obwodnic i tras w Warszawie spowoduje gwałtowne zainteresowanie naszą stolicą zagranicznego biznesu i turystów Warszawa ma szanse stać się prawdziwie europejską stolicą przyjazną dla mieszkańców i przyjezdnych
Warszawa potrzebuje realnego planu oraz spójnej strategii rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, która będzie realizowana niezależnie od aktualnych układów politycznych lub działalności lokalnych grup nacisku
Aktualnie obowiązujące plany i strategie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013 http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/informator/npr2/ Ministerstwo Transportu i Budownictwa Strategia Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 http://www.mi.gov.pl/prezentacje/wydruk/152.html Samorząd Województwa Mazowieckiego Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do r. 2020 http://www.mazovia.pl/?a=news&id=2342 Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Strategia Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku http://www.um.warszawa.pl/v_syrenka/ratusz/strategia.pdf Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy STUDIUM uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy. Projekt z marca 2006. http://www.um.warszawa.pl/wydarzenia/studium/
Inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną w Warszawie do realizacji w latach 2006-2010
Inwestycje drogowe, które powinny być zrealizowane do 2010 roku Południowa Obwodnica Warszawy od Konotopy do Puławskiej wraz z trasą ekspresową S-79 jako fragment ciągu komunikacyjnego NS i infrastrukturą okołolotniskową: 2006-2009 Trasa Armii Krajowej od Konotopy do Powązkowskiej: 2006-2009 Modernizacja Trasy Armii Krajowej od Powązkowskiej do Marek: 2008-2010 Trasa Salomea-Wolica: 2007-2009 Ulica Nowolazurowa: 2008-2010 Obwodnica Pragi od Ronda Wiatraczna do Ronda Żaba: 2008-2010 Modernizacja ulicy Żołnierskiej: 2008-2010 Modernizacja ulicy Puławskiej: 2007-2008 Modernizacja Al. Jerozolimskich od Ronda Zesłańców Syberyjskich do wiaduktu nad koleją radomską: dokończenie do 2007 Modernizacja Al. Jerozolimskich od wiaduktu nad koleją radomską do Łopuszańskiej: 2007-2008 Modernizacja ciągu Dolinka Służewiecka, Sikorskiego, Witosa: 2007-2008 Trasa Siekierkowska: dokończenie do 2007
Inwestycje drogowe, które powinny być rozpoczęte przed 2010 rokiem Południowa Obwodnica Warszawy od Puławskiej do szosy lubelskiej: 2009-2012 Wschodnia Obwodnica Warszawy: 2008-2011 Trasa S-8 od Marek do Radzymina: 2010-2012 Trasa Bemowo-Łomianki: 2010-2012 Trasa Mostu Północnego od Modlińskiej do Pułkowej wraz z przeprawą przez Wisłę: ? - ? Trasa NS od Marynarskiej do Górczewskiej: ? - ? Ponadto należy przedsięwziąć działania zmierzające do zbudowania kolejnych dwóch mostów w Warszawie: Most na Zaporze wraz z trasą Most na ciągu Krasińskiego-Budowlana
Inwestycje w komunikację publiczną, które powinny być zrealizowane do 2010 roku Dokończenie I linii metra i zbudowanie systemu Park&Ride na Młocinach Budowa linii tramwajowej na Tarchomin Budowa linii tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich od Górczewskiej do Radiowej Modernizacja linii tramwajowej w Al. Jerozolimskich od pętli Banacha do pętli Gocławek Zakup nowego taboru tramwajowo-autobusowego Zadanie pilne: Wprowadzenie wspólnego biletu kolej-komunikacja miejska
Inwestycje w komunikację publiczną, których realizacja powinna być rozpoczęta przed 2010 rokiem II linia metra Linia tramwajowa wzdłuż Trasy Mostu Północnego Linia tramwajowa do Wilanowa Linia tramwajowa do Piaseczna Linia tramwajowa do Łomianek