„Alpejsko-Karpacki Most Współpracy”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
Advertisements

Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju – „małe projekty”
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie wniosku o płatność - wskazówki dla IR Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Opis dokumentów finansowych
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
Dział Wsparcia Instytucji Pośredniczących, FFW
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 20 listopada 2012 roku 20 listopada 2012 roku Seminarium informacyjno-promocyjne dla Beneficjentów działania 111.
Cena: 128 zł brutto Program komputerowy przeznaczony do prowadzenia księgowości opartej na księdze przychodów i rozchodów z ewidencją sprzedaży i zakupów.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów Dokumentowanie wydatków projektu.
Szkolenie dla BP 30/ /12/2011 Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach PO KL 6.2. MISJA: FIRMA POKL /12.
Szkolenie dla beneficjentów dotacji
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Alpejsko Karpacki Most Współpracy Alpejsko Karpacki Most Współpracy PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zatrudnianie nauczycieli
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

„Alpejsko-Karpacki Most Współpracy” 2012-12-05 Rzeszów 05.12.2012 „Alpejsko-Karpacki Most Współpracy” Szkolenie dotyczące zasad realizacji projektu w ramach Funduszu Promocji Produktu regionalnego/Tradycyjnego/Ekologicznego – NGO, JST Część III: zasady dokumentowania i opisywania dokumentów PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ www.podkarpackiesmaki.pl

Do dokumentów potwierdzających poniesione wydatki zalicza się: 2012-12-05 Do dokumentów potwierdzających poniesione wydatki zalicza się: kopie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, umowy z podmiotami zewnętrznymi – dostawcami, kopie dokumentów potwierdzających odbiór sprzętu lub wykonanie prac, w przypadku zakupu używanych środków trwałych – oświadczenie sprzedawcy, że w okresie 7 lat poprzedzających zakup środka trwałego nie został on zakupiony z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub zagranicznych; oświadczenie, że cena środka trwałego nie przekracza wartości rynkowej określonej na dzień zakupu i jest niższa od ceny nowego środka trwałego; oświadczenie, że środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy, kopie przelewów i wyciągów bankowych z rachunku Beneficjenta Ostatecznego lub dowody kasowe (dokumenty KW/KP oraz raport kasowy) potwierdzające poniesienie wydatku, dokumentację fotograficzną potwierdzającą wywiązanie się z wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem (zdjęcia zakupionych środków trwałych, kopie materiałów promocyjnych, zdjęcia z imprez/wydarzeń promujących produkty tradycyjne, regionalne, lokalne, ekologiczne oraz płody runa leśnego itp.) z widocznym oznakowaniem zgodnym z wytycznymi programowymi w tym zakresie, egzemplarze wydanych publikacji (np. opracowań, publikacji, broszur lub katalogów); www.podkarpackiesmaki.pl 1

Do dokumentów potwierdzających poniesienie wydatki zalicza się (cd.): 2012-12-05 Do dokumentów potwierdzających poniesienie wydatki zalicza się (cd.): dokumentację potwierdzającą zgodność realizacji wydatków w ramach realizacji zamówień współfinansowanych ze środków publicznych krajowych i zagranicznych, w stosunku do których nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych, wydruki z ewidencji księgowej środków trwałych, środków trwałych nisko cennych, lub z ewidencji wartościowo-ilościowej, wniosek na delegacje służbową wraz z rozliczeniem i dowodami zapłaty kwot związanych z delegacją (kwot faktur VAT/rachunków/diet/ryczałtów), a jeśli były wypłacone: zaliczki, dowody zapłaty zaliczek, bilety kolejowe, autobusowe, inne (należy wybrać najbardziej uzasadniony ekonomicznie środek transportu), agenda z organizowanej przez Beneficjenta imprezy, lista obecności z odręcznym podpisami uczestników imprez kulturalnych (np. wystaw, festiwali, festynów, koncertów), konferencji, warsztatów, seminariów, promujących produkty tradycyjne, regionalne, lokalne, ekologiczne oraz płody runa leśnego; kopie innych dokumentów potwierdzających prawidłową realizację całości inwestycji, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym inwestycji. www.podkarpackiesmaki.pl 2

w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę: 2012-12-05 w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę: umowa o pracę każdego pracownika zaangażowanego bezpośrednio do zarządzania projektem przy pierwszym rozliczeniu, w którym raportowane są koszty osobowe danego pracownika oraz w przypadku zmian w umowie o pracę (aneks do umowy o pracę dostarczany do pierwszego rozliczenia, którego zmiana dotyczy); zakres obowiązków danego pracownika pracującego bezpośrednio na rzecz projektu przy pierwszym rozliczeniu, w którym raportowane są koszty osobowe danego pracownika oraz w przypadku zmian w zakresie obowiązków; w przypadku gdy w instytucji nie istnieją zakresy obowiązków, należy dostarczyć inny równoważny dokument potwierdzający oddelegowanie pracownika do pracy na rzecz projektu; listy płac dla każdego z raportowanych miesięcy potwierdzające wynagrodzenie brutto pracownika zgodnie z jego umową o pracę oraz pozostałe składniki wynagrodzenia wraz z regulaminem wynagradzania i premiowania jednostki; dowody zapłaty (bankowe lub kasowe) potwierdzające zapłatę każdego ze składników wynagrodzenia brutto oraz pochodnych od wynagrodzenia pracownika zaangażowanego bezpośrednio w realizację projektu w danym miesiącu okresu raportowania; deklaracje ZUS DRA dla każdego z raportowanych miesięcy w okresie raportowania; karty czasu pracy pracownika pracującego bezpośrednio na rzecz projektu podpisane przez niego i zatwierdzone przez kierownika jednostki lub osobę przez niego upoważnioną,  listy obecności pracowników za każdy miesiąc pracy raportowanej w danym okresie sprawozdawczym -niezależnie od tego czy pracownik ma limitowany czy nielimitowany czas pracy. W przypadku, gdy w jednostce nie są prowadzone należy dostarczyć inny dokumenty obowiązujący w jednostce i potwierdzający ewidencję czasu pracy pracownika; www.podkarpackiesmaki.pl 3

W przypadku osób zatrudnionych na umowy cywilno-prawne: 2012-12-05 W przypadku osób zatrudnionych na umowy cywilno-prawne: umowy zlecenia, umowy o dzieło wraz z rachunkami, poświadczeniem odbioru usługi oraz dowodami zapłaty wynagrodzenia brutto wynikającego z tych umów i narzutów pracodawcy (jeżeli występują); protokoły odbioru usług (jeżeli poświadczenie odbioru usługi nie znajduje się na rachunku do umowy) oraz stwierdzenie wykonywania; dokumentacja z przeprowadzonego postępowania przetargowego zrealizowanego zgodnie z ustaw Prawo Zamówień Publicznych (jeżeli dotyczy) w przypadku zamówień do 14 000 EUR uzasadnienie potwierdzające wybranie najkorzystniejszej oferty, w  przypadku podmiotów, które nie są zobligowane do stosowania ustawy PZP - potwierdzenie dokonania rozeznania rynku zlecanych usług oraz wyboru wykonawcy zgodnie  z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania potencjalnych wykonawców (np. w formie notatki służbowej). www.podkarpackiesmaki.pl 4

2012-12-05 Ewidencja księgowa Wszyscy beneficjenci, niezależnie od formy prowadzonej księgowości, zobowiązani są do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektów. Sposób prowadzenia ewidencji księgowej przez beneficjentów powinien umożliwiać wyodrębnienie zdarzeń gospodarczych związanych z otrzymaniem dotacji oraz z wydatkowaniem pochodzących z niej środków, sporządzanie sprawozdań, przeprowadzenie kontroli wykorzystania tych środków oraz o ewentualnej kwalifikowalności podatku VAT. Wszystkie wydatki i koszty kwalifikowane w ramach projektu powinny być rzetelnie i wiarygodnie odzwierciedlone w systemie finansowo – księgowym. Dotyczy to zarówno Beneficjenta jak i Partnera. www.podkarpackiesmaki.pl 5

2012-12-05 Beneficjenci prowadzący księgi rachunkowe i sporządzający sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości (pełna księgowość). Beneficjent wyodrębnia w swoich dotychczas prowadzonych księgach rachunkowych dodatkowe konta księgowe przeznaczone do ewidencjonowania transakcji związanych z otrzymaną dotacją oraz uwzględnia zmiany w swojej polityce rachunkowości. Może tego dokonać poprzez: Wprowadzenie dodatkowych kont pozwalających na wyodrębnienie operacji związanych z danym projektem, tak aby możliwe było: wyodrębnienie ewidencji środków pieniężnych, wyodrębnienie ewidencji rozrachunków, wyodrębnienie ewidencji kosztów, wyodrębnienie ewidencji przychodów, wyodrębnienie ewidencji środków trwałych oraz ich umorzenia, lub wprowadzenie odpowiedniego kodu księgowego (operacyjnego) dla wszystkich transakcji związanych z projektem, gdzie wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzenie zestawień w określonym przedziale czasowym, ujmujących wszystkie operacje związane z projektem. Każdy beneficjent realizujący projekty w ramach Funduszu dostosowuje swój wykaz kont do specyficznych warunków prowadzonej działalności, uwzględniając sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych. Również oznaczanie kont księgowych oraz ich numeracja leży w gestii beneficjenta.   www.podkarpackiesmaki.pl 6

Beneficjenci prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów 2012-12-05 Beneficjenci prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów   Beneficjent wykorzystuje do celów ewidencji księgowej narzędzia księgowe, które zobowiązany jest stosować na podstawie obowiązujących przepisów tj. podatkową księgę przychodów i rozchodów. W niniejszym dokumencie w kolumnie Uwagi lub Adnotacje, dokonywać należy dodatkowego, odpowiedniego oznaczenia (symbol, numer, wyróżnik) operacji realizowanej w ramach projektu. Wybór oznaczenia, jego rodzaj i formę pozostawia się w gestii beneficjenta (np. numer umowy/kolejny numer porządkowy). www.podkarpackiesmaki.pl 7

2012-12-05 Zasady opisu dokumentów:   Dokumenty księgowe (w szczególności kopie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej dotyczące projektu) muszą być właściwie opisane, tak aby z opisu jednoznacznie i bezpośrednio wynikał ich związek z projektem. Opis dokumentu księgowego powinien zostać sporządzony na oryginale dokumentu w formie pieczątki lub opisu odręcznego. www.podkarpackiesmaki.pl 8

Obowiązkowe elementy opisu księgowego: 2012-12-05 Obowiązkowe elementy opisu księgowego: Pierwsza strona: Numer wpisany w prawym górnym rogu dokumentu, zgodny z liczbą porządkową poszczególnych pozycji ujętych w zestawieniu dokumentów potwierdzających poniesione wydatki uwzględnione w raporcie końcowym. www.podkarpackiesmaki.pl 9

numer umowy o dofinansowanie realizacji projektu i tytuł projektu, 2012-12-05 Druga strona: Projekt realizowany przy wsparciu Szwajcarii w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, np. Projekt „Alpejsko-Karpacki Most Współpracy” współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej numer umowy o dofinansowanie realizacji projektu i tytuł projektu, nazwę działania , którego wydatek dotyczy z określeniem kwoty kwalifikowalnej, ponadto w opisie faktury/innego dokumentu księgowego o równoważnej wartości dowodowej, należy zamieścić zapis: „Wydatek jest kwalifikowalny w wysokości …. PLN” informacja o poprawności formalnej, rachunkowej i merytorycznej, opis faktury w zakresie zgodności z przepisami ustawy PZP JEŚLI NIE DOTYCZY Beneficjenci, którzy udzielają zamówienia, do którego nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych mają obowiązek zamieszczania następującego zapisu: ”Wydatki zostały poniesione w ramach realizacji zamówień współfinansowanych ze środków publicznych krajowych i zagranicznych, w stosunku do których nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych” – Ustawa Prawo zamówień publicznych: nie dotyczy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 (ngo), nie dotyczy na podstawie art. 4 pkt pkt. 8 (jst)   JEŚLI DOTYCZY obowiązek odniesienia do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (nawet w przypadku zamówień o wartości poniżej 14 000 EUR) – dotyczy podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy ponadto opis faktury dotyczącej zakupu środka trwałego musi zawierać informację, czy zakupiony środek trwały jest nowy, czy używany, wszystkie ww. elementy opisu dokumentu księgowego winny znaleźć się na dokumencie księgowym np. odwrocie (rewersie) faktury VAT. Umieszczanie ww. opisu na dodatkowych stronach stanowiących załącznik do dokumentu księgowego jest dopuszczalne wyłącznie w przypadku braku miejsca na dokumencie księgowym. www.podkarpackiesmaki.pl 10

PRZYKŁADOWY OPIS DOKUMENTU KSIĘGOWEGO 2012-12-05 PRZYKŁADOWY OPIS DOKUMENTU KSIĘGOWEGO Nr [umowy] Tytuł projektu: Nazwa [wydatku] Wysokość kwoty kwalifikowalnej: Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej Ustawa Prawo zamówień publicznych [dotyczy/nie dotyczy] na podstawie art. [uzupełnić] ust. pkt. Udział SPPW : [wg umowy/wniosku] Udział środków własnych: [wg wniosku] Sprawdzono pod względem merytorycznym, [data i podpis] Sprawdzono pod względem formalno-rachunkowym, [data i podpis] www.podkarpackiesmaki.pl 11

WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE: 2012-12-05 WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE: ODSETKI NAROSŁE OD DŁUGU; ZAKUP NIERUCHOMOŚCI; PODATEK VAT (jeżeli może być odzyskany) MANDATY, GRZYWNY, OPŁATY KARNE; STRATY FINANSOWE ZWIĄZANE Z WYMIANĄ WALUTOWĄ (różnice kursowe); KOSZTY POSTĘPOWAŃ SĄDOWYCH; WSZELKIE WYDATKI PONIESIONE PRZED PODPISANIEM UMOWY. www.podkarpackiesmaki.pl 12

POTWIERDZENIE PONIESIONYCH WYDATKÓW 2012-12-05 POTWIERDZENIE PONIESIONYCH WYDATKÓW Wszystkie koszty aby mogły być uznane za wydatki muszą być faktycznie poniesione - oznacza to faktyczny rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego lub w uzasadnionych przypadkach z kasy. Dowody potwierdzające rozchód to: wyciągi bankowe/ przelewy bankowe (wraz z dowodami zapłaty); dowody kasowe: KP/KW oraz raport kasowy - wydatki gotówkowe w PLN jak i walutach obcych. UWAGA : Za dokonanie wydatku nie uważa się kompensaty wzajemnych należności i zobowiązań. www.podkarpackiesmaki.pl 13

2012-12-05 KALKULACJE KOSZTÓW Kalkulacje kosztów administracyjnych pośrednich winny być oparte o następujące klucze (jeden lub kombinację kilku w zależności od typu kosztu): stosunek liczby osób pracujących na rzecz projektu do liczby wszystkich osób pracujących w instytucji lub jej departamencie; stosunek liczby godzin przepracowanych w projekcie do liczby godzin przepracowanych przez wszystkich pracowników instytucji lub jej departamentu; stosunek powierzchni używanej w projekcie do całkowitej powierzchni instytucji lub jej departamentu; koszty archiwizacji dokumentacji projektowej są kwalifikowalne wyłącznie gdy dotyczą okresu kwalifikowalności projektu; nie są natomiast kwalifikowalne opłacone z góry koszty archiwizacji po zakończeniu okresu kwalifikowalności projektu -nie spełniają one podstawowego warunku kwalifikowalności -usługa nie jest wykonana; koszty telefonii stacjonarnej lub komórkowej można rozliczać jako koszty bezpośrednie w przypadku gdy instytucja: wyodrębni linię telefoniczna stacjonarna wyłącznie dla celów projektu lub wyodrębni numer telefonu komórkowego wyłącznie dla celów projektu lub zakupi kartę pre-paid do telefonu komórkowego wyłącznie dla celów projektu W tym celu wraz z rozliczeniem należy dodatkowo dostarczyć oświadczenie informujące, że określony numer telefonu był wykorzystywany wyłącznie dla celów projektu. Jeśli nie są spełnione warunki opisane powyżej, wówczas koszty telefonii stacjonarnej lub komórkowej można rozliczyć w następujący sposób: abonament dotyczący telefonów wykorzystywanych dla celów projektu -rozliczany zaangażowaniem czasowym pracownika w projekt, rozmowy telefoniczne dotyczące projektu -rozliczane na podstawie bilingu, roaming dotyczący projektu -rozliczany na podstawie bilingu. wysokość odpisów amortyzacyjnych musi być zgodna z aktualnie obowiązującym wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych. www.podkarpackiesmaki.pl 14

2012-12-05 Przykładowa metoda kalkulacji kosztów personelu bezpośrednio zaangażowanego realizację projektu: 1. Ustalamy liczbę godzin roboczych pracownika zaangażowanego na rzecz projektu - 160 godzin roboczych w styczniu 2010; 2. Na podstawie karty czasu pracy ustalamy ile pracownik przepracował na rzecz projektu- ilość godzin – 30 godzin; 3. Ustalamy wynagrodzenie pracownika jakie mu przysługuje na dany miesiąc : - wynagrodzenie brutto + składki ZUS (pracodawcy) pracownika wynoszą 4 117,40 zł 4. Ustalamy stawkę godzinową pracownika za dany miesiąc : 4 117,40 zł : 160 godzin roboczych w miesiącu = 25,73 zł/h 5. Obliczoną stawkę godzinową mnożymy razy liczbę przepracowanych w ramach projektu 25,73 zł/h X 30 h = 771,90 zł. W ten sposób otrzymujemy wynagrodzenie kwalifikowane w ramach projektu. Więcej przykładów mogą Państwo odnaleźć w: Wytycznych dla beneficjentów priorytetu 1 oraz 2 http://www.alp-carp.com/dokumenty/dla-beneficjentow/. www.podkarpackiesmaki.pl 15

Szczegółowe informacje zamieszczone: 2012-12-05 Szczegółowe informacje zamieszczone: Wytyczne dla beneficjentów Funduszu Promocji Produktu Regionalnego/ Tradycyjnego/Ekologicznego – NGO, JST, Wytycznych dla beneficjentów priorytetu 1 oraz 2 http://www.alp-carp.com/dokumenty/dla-beneficjentow/, umowa o dofinansowanie projektu, www.podkarpackiesmaki.pl www.podkarpackiesmaki.pl 16

2012-12-05 Dziękujemy za uwagę PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia” Rynek 16 II p., 35-064 Rzeszów tel./fax: 17 852 85 26 e-mail: info@procarpathia.pl www.podkarpackiesmaki.pl www.procarpathia.pl www.podkarpackiesmaki.pl 17