Programowanie wizualne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programowanie wizualne
Advertisements

Programowanie wizualne
Programowanie obiektowe
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
Funkcje wyszukiwania i odwołań
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Programowanie w języku Visual Basic
Podstawy programowania PP – WYK5 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Programowanie wizualne PW – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Programowanie obiektowe. Obiekty. Metody. Właściwości.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Excel Wstęp do laboratorium 3..
Edytor Graficzny Paint
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
Menu Tabela program Microsoft Word
Podstawy programowania
EXCEL TO HTML Wykonawca Jarosław Ferenc. CO CHCEMY UZYSKAC Przed uzupełnieniem Po uzupełnieniu.
Warsztaty programowania w języku Python
TABLICE C++.
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Wykład 5 – typy – stałe – tablice – elementy grafiki.
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Opracowanie Dorota Libera
Tworzenie strony internetowej krok po kroku.
Podstawy programowania w języku C i C++
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 7
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Logomocja Polska edycja Imagine.
Tytuł:Poradnik do programu PowerPoint?
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Visual Basic w Excelu.
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Temat 5: Pozycjonowanie elementów
Aplikacje internetowe
Wypełnianie obszaru.
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
Aplikacje internetowe
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Logomocja - podstawowe polecenia języka Logo
Visual Basic w Excelu - podstawy
Animacje/rożne orientacje slajdów power point 2013
Podstawowe narzędzia programu Paint
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Autokształty listwy rysunkowej
XHTML Tworzenie stylów CSS Damian Urbańczyk. Zewnętrzny plik CSS Aby ułatwić sobie pracę ze stylami, najlepiej utworzyć osobny plik, w którym będą przechowywane.
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Formatowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
Opracowanie mgr Karol Adamczyk
SAMOUCZEK PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA PROGRAMU DO MODELOWANIA TARCZ.
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA KRATOWNICY
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.
ACCESS - FORMULARZE TEMAT:. Tworzenie formularza Formularz tworzony jest w celu łatwiejszego przeglądania i edytowania danych zawartych w bazie. Tworzymy.
Przykładowe zadanie egzaminacyjne.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Najważniejsze informacje dotyczące programu Sway.
Zapis prezentacji:

Programowanie wizualne PW – LAB4 Wojciech Pieprzyca

Komponent StringGrid Komponent StringGrid umożliwia przedstawienie danych w postaci tabelarycznej podobnie jak w arkuszu Excel. Dane umieszczone w komponencie znajdują się we właściwości Cells, dostęp do określonej komórki odbywa się poprzez podanie dwóch indeksów określających numer kolumny i numer wiersza (pierwszy indeks – numer kolumny, drugi – numer wiersza, odwrotnie niż w zwykłej tablicy). np. StringGrid1->Cells[1][3] – druga kolumna, czwarty wiersz Proszę zwrócić uwagę na to, że pierwszy wiersz i pierwsza kolumna traktowane są jako wiersz i kolumna nagłówkowa (szare tło).

Komponent StringGrid Najważniejsze właściwości komponentu StringGrid: RowCount – liczba wierszy ColCount – liczba kolumn DefaultColWidth – domyślna szerokość komórki DefaultColHeight – domyślna wysokość komórki Row – aktualnie zaznaczona komórka (numer wiersza), Column – aktualnie zaznaczona komórka (numer kolumny).

Komponent StringGrid Właściwości określone w grupie Options: goVertLine – widoczna siatka pionowa, goHorzLine – widoczna siatka pozioma, goRangeSelect – możliwość zaznaczenia komórek, goRowSizing – możliwość zmiany rozmiaru komórek (wiersza), goColSizing – możliwość zmiany rozmiaru komórek (kolumny), goRowSelect – zaznaczanie tylko całych wierszy, goEditing – możliwość edycji, goAlwaysShowEditor – siatka zawsze w trybie edycji.

Komponent TreeView Komponent TreeView umożliwia przedstawienie danych w postaci drzewa. Posiada on dwie metody do dodawania elementów drzewa: //dla głównych węzłów drzewa TreeView->Items->Add(NULL,”tekst”); //dla węzłów potomnych TreeView->Items->AddChild(rodzic,”tekst”); Obie metody zwracają wskaźnik do utworzonego obiektu (węzła drzewa), który później można wykorzystać przy tworzeniu węzłów potomnych (podając go jako argument rodzic) np. mainNode = TreeView->Items->Add(NULL,"1"); childNode = TreeView->Items->AddChild(mainNode,"1.1");

Komponent TreeView TTreeNode *mainNode; Przykład tworzenia struktury drzewiastej takiej jak przedstawiono na rysunku: TTreeNode *mainNode; TTreeNode *childNode; mainNode = TreeView1->Items->Add(NULL,"1"); childNode = TreeView1->Items->AddChild(mainNode,"1.1"); childNode = TreeView1->Items->AddChild(mainNode,"1.2"); childNode = TreeView1->Items->AddChild(mainNode,"1.3"); TreeView1->Items->AddChild(childNode,"1.3.1"); Aktualnie wybrany element drzewa można odczytać za pomocą właściwości TreeView->Selected->Text.

Płótno Canvas W Borland Builder C++ rysowanie podstawowych elementów graficznych (tzw. prymitywów) realizowane jest w oparciu o idee płótna (ang. Canvas). Płótno jest obiektem klasy TCanvas, jednak nigdy nie używa się go samodzielnie. Canvas jest zawsze obiektem występującym w ramach innego obiektu np. Form, Bitmap, Image, PaintBox, Printer, itp. Canvas posiada swoje własne metody i właściwości służące do rysowania na określonej powierzchni, przy czym początek układu współrzędnych znajduje się w lewym górnym rogu. Oś X biegnie od lewej do prawej krawędzi, a oś Y z góry do dołu. Ćwiczenia będziemy wykonywać na Image1->Canvas (Win32)

Pen i Brush Pen i Brush są właściwościami obiektów klasy TCanvas, Pen określa właściwości pióra rysującego krawędzie tworzonych obiektów graficznych np. Canvas->Pen->Color (kolor krawędzi), Canvas->Pen->Style (styl krawędzi, np. psDash - linia przerywana), Canvas->Pen->Width (grubość linii), Brush określa właściwości wypełnienia kreślonego obszaru np. - Canvas->Brush->Color (kolor wypełnienia), - Canvas->Brush->Style (styl wypełnienia np. bsCross - wypełnienie w kratkę), - Canvas->Brush->Bitmap (użycie jako wypełnienia rysunku z pliku graficznego).

Kreślenie linii Do rysowania linii wykorzystujemy metody MoveTo i LineTo: - MoveTo(int X, int Y), - LineTo(int X, int Y). Metoda MoveTo przesuwa pióro rysujące do podanego punktu X,Y, Metoda LineTo kreśli linię od bieżącej lokalizacji do podanego punktu X,Y, A zatem, aby narysować linię znając jej początek (X1,Y1) i koniec (X2,Y2) wystarczy użyć dwóch instrukcji: MoveTo(X1,Y1); LineTo(X2,Y2); Dla linii o początku (100,100) i końcu (150,150) wygląda to tak: MoveTo(100,100); LineTo(150,150);

Prostokąt - Rectangle Rysowanie prostokąta wymaga podania jego dwóch współrzędnych – lewego górnego rogu (X1,Y1) oraz prawego dolnego rogu prostokąta (X2,Y2). Rectangle(int X1, int Y1, int X2, int Y2); Przykładowo dla prostokąta mającego lewy górny róg w punkcie (100,100) i prawy dolny róg w punkcie (300,300) instrukcja będzie następująca: Rectangle(100, 100, 200, 300); Istnieje także możliwość narysowania prostokąta o zaokrąglonych rogach za pomocą instrukcji RoundRect, wymaga to dodatkowego podania 2 parametrów określających stopień zaokrąglenia, np. RoundRect(250, 250, 350, 350,10,25);

Elipsa i wielobok Metoda Ellipse pozwala na narysowanie dowolnej elipsy, w szczególności więc także okręgu. Składnia wywołania metody: Ellipse(int X1, int Y1, int X2, int Y2); Przykład: Ellipse(100, 100, 200, 300); Dowolny wielobok możemy narysować (za pomocą metody Polygon) poprzez podanie jego punktów składowych. Polygon(Point[]); Przykład: Canvas->Polygon(OPENARRAY (TPoint, ( Point(150, 20), Point(260, 100), Point(220, 220), Point(80, 220), Point(40, 100))));

Łuki – Arc, Cord Łuk jest wycinkiem okręgu lub koła (jeżeli wycinek jest wypełniony). Do rysowania łuku służą metody Arc i Cord (wycinek wypełniony kolorem). Składnia metod: Arc(int X1,int Y1,int X2,int Y2,int X3,int Y3,int X4,int Y4); Cord(int X1,int Y1,int X2,int Y2,int X3,int Y3,int X4,int Y4); Przykłady: Arc(100, 100, 40, 40, 140, 140, 100, 100); Cord(100, 100, 40, 40, 140, 140, 100, 100);

Tekst w trybie graficznym Na płótnie Canvas można także pisać tekst, wcześniej określając jego parametry takie jak czcionka, kolor, rozmiar, itp. Składnia: TextOut(int X1,int Y1,AnsiString Text), gdzie (X1,Y1) to współrzędne, gdzie ma być rozpoczęte pisanie tekstu, Przykład: TextOut(100,150,”Przykładowy tekst”); Dodatkowe parametry tekstu: Font->Name = ”Arial”; Font->Size = 12; Font->Color = clBlue;

Ćwiczenia Z wykorzystaniem komponentu StringGrid zbudować aplikację przechowującą w postaci arkusza informacje o danych personalnych. Przechowywane pola to imie, nazwisko, miasto, wiek. Z poziomu inspektora obiektów skonfigurować komponent StringGrid, tak aby: Widoczna była pionowa i pozioma siatka, Możliwe było zaznaczanie komórek, Możliwa była zmiana rozmiaru komórek, Możliwa była edycja komórek. Umieścić pod komponentem StringGrid 3 przyciski z następującymi opisami: Wgraj dane, Dodaj wiersz, Usuń wiersz.

Ćwiczenia Obsługa problemu „Wgraj dane” Początkowe dane to informacje o 5 osobach: Marek, Nowak, Krakow, 33 Adam, Kowalski, Warszawa, 55 Ewa, Halama, Wroclaw, 23 Marek, Kania, Poznan, 22 Wincenty, Maos, Wisla, 44 Dane początkowe powinny być przechowywane w tablicy dwuwymiarowej. Deklaracja tablicy dwuwymiarowej: tab[liczba_wierszy][liczba_kolumn] Tablicę taką można automatycznie zainicjalizować początkowymi wartościami np. tab[2][2] = { {”Lech”,”Ka”} , {”Jarek”,”Ka”}}; Jest to równoważne 4 przypisaniom: tab[0][0] = ”Lech”; tab[0][1] = ”Ka”; tab[1][0] = ”Jarek”; tab[1][1] = ”Ka”;

Ćwiczenia W kolejnym kroku obsługi należy ustalić liczbę wierszy i kolumn komponentu na odpowiednie wartości Wpisać do komórek pierwszego wiersza opis kolumn tzn. Imie, Nazwisko, Miasto, Wiek. Stworzyć dwie pętle for, które będą przechodzić po wszystkich wierszach i kolumnach komponentu StringGrid i wpisywać odpowiednie wartości z wcześniej stworzonej dwuwymiarowej tablicy. Obsługa problemu „Dodaj wiersz” W tym przypadku obsługa sprowadza się do zwiększenia o 1 wartości liczby wierszy komponentu StringGrid. Obsługa problemu „Usuń wiersz” Ponieważ nie istnieje w komponencie StringGrid metoda usuwająca wiersz o podanym numerze należy to zakodować ręcznie tzn. Jeżeli w komponencie StringGrid są tylko 2 wiersze (tzn. wiersz nagłówkowy o numerze 0 i wiersz z danymi o numerze 1) to: Wyczyść wszystkie kolumny wiersza z danymi (pętla for) Wyjdź z metody obsługi – polecenie return. Jeżeli w komponencie StringGrid są więcej niż 2 wiersze to: Przejdź pętlą for od bieżącego wiersza do ostatniego i przenieś zawartość wszystkich kolumn (kolejna pętla for) o 1 wiersz w górę (czyli do wiersza i wpisujemy wiersz i+1) Zmniejsz liczbę wierszy o jeden.

Ćwiczenia Stworzyć strukturę drzewiastą o wyglądzie przedstawionym na poniższym rysunku, która pojawi się wraz z wyświetleniem formularza (zdarzenie onShow formularza). Naciśnięcie przycisku Wybrany powinno skutkować wyświetleniem aktualnie wybranego elementu.

Ćwiczenia Narysuj na Canvas rysunek podobny do przedstawionego poniżej: