„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Indywidualne nauczanie
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr 55 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku www.ps55.bialystok.pl

Autorzy i osoby realizujące innowację pedagogiczną mgr Dorota E. Matejko – surdpedagog, logopeda, terapeuta słuchu i mowy, nauczyciel dyplomowany mgr Katarzyna Płońska – surdopedagog, pedagog specjalny, terapeuta słuchu i mowy, nauczyciel dyplomowany mgr Anna Wałejsza – psycholog, nauczyciel kontraktowy Białystok 8-12-2009

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia2002 roku (Dz. U. Nr 56/2002, poz 506) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. Nr 256/2004, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) Białystok 8-12-2009

Rodzaj innowacji: Innowacja organizacyjna – jest prowadzona w formie zajęć dodatkowych i obejmuje: zajęcia terapeutyczne skierowane do dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola; spotkania grupy wsparcia rodziców tych dzieci; Innowacja metodyczna – obejmuje łączenie zróżnicowanych metod terapeutycznych oraz metod nauczania mowy i języka dzieci z wadami słuchu Białystok 8-12-2009

„Grupa wsparcia” Możliwość spotkania się w grupie ludzi, którzy mają podobny problem, spełnia rolę wzajemnego, pozytywnego motywowania siebie nawzajem do działań, poprzez które człowiek wpływa na jakość swojego życia. Chroni to osobę przed tworzeniem sobie zamkniętego świata i budowaniem poczucia bezradności. Białystok 8-12-2009

Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dziećmi - metoda totalnej komunikacji (w tym język migowy) - metoda ośrodków pracy, - metoda verbo – tonalna, - metody pedagogiki zabawy, - logorytmika, - psychomotoryka, - psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia. Białystok 8-12-2009

Uzasadnienie powstania programu: Duże zainteresowanie rodziców dotychczasową terapią małych dzieci z wadami słuchu prowadzoną od 6 lat w ramach wolontariatu w przedszkolu, Negatywne skutki zbyt późnego rozpoczynania terapii dla losów przedszkolnych i szkolnych dzieci, Brak specjalistycznej pomocy rodzicom dzieci z dysfunkcją narządu słuchu. Białystok 8-12-2009

Adresaci: Dzieci z wadą słuchu, z wadą słuchu i innymi dysfunkcjami od 2 do 5 roku życia, Rodzice tych dzieci. Białystok 8-12-2009

Zasady naboru: Dzieci z wadami słuchu nieuczęszczające do przedszkola ani na terapię grupową, Dzieci z wadami słuchu różnego pochodzenia, korzystające z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych, Dzieci z wadą słuchu i dodatkowymi dysfunkcjami, Dzieci z rodzin słyszących i niesłyszących (korzystające z różnych form komunikacji), Rodzice wyżej wymienionych dzieci, deklarujący aktywny i systematyczny udział zarówno w terapii dzieci jak i w spotkaniach grupy wsparcia. Białystok 8-12-2009

Główny cel innowacji: Kompleksowa i wielospecjalistyczna diagnoza i rehabilitacja dzieci z uszkodzonym narządem słuchu oraz pomoc psychologiczna ich rodzinom. Białystok 8-12-2009

Cele szczegółowe dotyczące dzieci: Wyposażenie dzieci w podstawowe narzędzie niezbędne do prawidłowego rozwoju emocjonalnego, społecznego oraz do zdobywania wiedzy, jakim jest mowa i język, Zaspokojenie potrzeby komunikowania się z otoczeniem w wybrany przez siebie sposób (mowa dźwiękowa lub język migowy), Zmniejszenie poczucia „inności” dzięki kontaktom z niesłyszącymi rówieśnikami, Przygotowanie dzieci do aktywnego udziału w życiu słyszących rówieśników poprzez uczestniczenie w uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola, Rozwijanie aktywności, samodzielności oraz niezależności dzieci, Akceptacja aparatów słuchowych i implantów ślimakowych i uświadomienie korzyści, jakie wynikają z korzystania z nich. Białystok 8-12-2009

Cele szczegółowe dotyczące rodziców: uświadomienie sobie przez rodziców ich problemów, słabszych stron, lepsze rozumienie przez rodziców charakteru i przyczyn ich trudności, dostarczenie rodzicom nowych strategii radzenia sobie z trudnościami, dostarczenie uczestnikom wsparcia (od prowadzącego i innych uczestników grupy), możliwości odreagowania emocji, przeżywanych stresów, niwelowanie poczucia osamotnienia, niezrozumienia (stanów związanych z urodzeniem i wychowaniem dziecka z wadą słuchu), wzmacnianie ich mocnych stron, wskazywanie zasobów, jakie mają w sobie, w otoczeniu, dostarczenie rodzicom możliwości korzystania z doświadczenia innych współuczestników grupy wsparcia, dostarczenie rodzicom wiedzy psychologicznej dotyczącej metod wychowawczych. Białystok 8-12-2009

Sposób dokumentowania realizacji programu: Ankieta dotycząca dziecka i rodziny, kwalifikująca do programu, Kontrakt terapeutyczny, Profil osiągnięć dziecka z wadą słuchu, Kwestionariusz oceny zachowań komunikacyjnych, Programy terapeutyczne, Ankieta ewaluacyjna. Białystok 8-12-2009

Nowatorstwo realizowanego projektu: Systematyczną terapią zostali równocześnie objęci rodzice i ich niesłyszące dzieci, Uczestnikami projektu są dzieci spoza placówki, w której jest on realizowany, Indywidualizacja metod terapii ze względu na dużą różnorodność grupy, Indywidualizacja doboru metod komunikacji, z uwzględnieniem preferencji dziecka i rodziców, Rozwój mowy i języka (w zakresie rozumienia i nadawania), Usprawnianie resztek słuchu i rozwijanie umiejętności odczytywania mowy z ust. Białystok 8-12-2009

Przewidywane efekty: W odniesieniu do dziecka – rozwój mowy i języka, rozwój emocjonalny i społeczny osiągnie poziom, który umożliwi dziecku pełny i skuteczny udział w życiu przedszkola oraz ułatwi zdobywanie wiedzy i umiejętności na poziomie równym dzieciom słyszącym; W odniesieniu do rodziców – poprawi relacje z własnym dzieckiem, pozwoli go w pełni zaakceptować, obiektywnie oceniać jego możliwości i udzielić właściwego wsparcia w trudnym procesie rozwoju. Usprawni relacje rodziców z terapeutą i nauczycielem pracującym z dzieckiem. Białystok 8-12-2009

Dziękuję za uwagę Białystok 8-12-2009