ZBOCZENIE NAWIGACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Ruch jednostajny
Alicja Prus Szkoła Podstawowa nr 5 W Nowym Dworze Mazowieckim
Równonoc Sfera niebieska (firmament, sklepienie niebieskie) - abstrakcyjna sfera o nieokreślonym, lecz zwykle dużym promieniu otaczająca obserwatora.
Wzory skróconego mnożenia.
K O Ł O i O K R Ą G.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Pola i obwody figur płaskich
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Napory na ściany proste i zakrzywione
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
KINEMATYKA MANIPULATORÓW I ROBOTÓW
W projekcie brało udział 8 uczniów klasy II D: Michał Bronisz, Karol Czajkowski, Karol Małecki, Piotr Mazur, Mateusz Różycki, Kamil Szałacha, Przemysław.
MECHATRONIKA II Stopień
Wykład 11. Podstawy teoretyczne odwzorowań konforemnych
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
Najprostszy instrument
Podstawy analizy matematycznej II
Wykład 13. Odwzorowania elipsoidy obrotowej na powierzchnię kuli
OBLICZANIE ROZPŁYWÓW PRĄDÓW W SIECIACH OTWARTYCH
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
OBLICZANIE SPADKÓW I STRAT NAPIĘCIA W SIECIACH OTWARTYCH
Jednostki długości, objętości i masy – Czym tak naprawdę są?
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Punkty pośrednie łuku – metoda przedłużonej stycznej
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Obliczanie punktów pośrednich metodą biegunową Projekt wykonali:
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Górowanie słońca nad horyzontem
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Projektowanie Inżynierskie
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Patrycja Walczak Kl. III-5 Przedstawia BRYŁY OBROTOWE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Obwody elektryczne - podstawowe prawa
Temat: O kątach w kole prawie wszystko
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Dynamika ruchu płaskiego
oraz określić jego położenie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta
WYKŁAD 14 DYFRAKCJA FRESNELA
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Prędkość, droga, czas opracowała Krystyna Krawiec Dalej.
Fizyka Jednostki układu SI.
Strefy Czasowe.
Horyzontalny Układ Współrzędnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Czas słoneczny to czas wynikający z bezpośredniego położenia Słońca.
Ruch sfery niebieskiej
Jak obliczamy czas słoneczny? Zegar słoneczny, Wolfgang Staudt, Flickr, CC BY-NC 2.0, Flickr Opracowanie: Julia Poreda VI a.
Koła i okręgi – powtórzenie.
Zapis prezentacji:

ZBOCZENIE NAWIGACYJNE

DEFINICJA Zboczenie nawigacyjne (a) jest to długość łuku dowolnego równoleżnika zawarta między dwoma punktami leżącymi na tym samym równoleżniku, wyrażona w milach morskich (Mm). Wraz ze wzrostem szerokości geograficznej maleją obwody równoleżników (kół małych). W zawiązku z tym długość łuku równika odpowiadająca 1’ kątowej będzie różna od długości łuku równoleżnika odpowiadającego również 1’ kątowej. Im bliżej bieguna tym rozbieżność ta będzie większa. Np.: Weźmy punkty A i B leżące na równiku oraz A’ i B’ leżące na równoleżniku 60. Różnica długość (∆λ) punktów A i B jest równa różnicy długości A’ i B’ i wynosi 10’. Przebywając drogę na równiku stwierdzimy, że długość geograficzna zmieniła się o 10’ a statek przebył drogę 10Mm (przy założeniu, że ziemia jest kulą, a południki i równoleżniki kołami wielkimi). Natomiast przebywając drogę po równoleżniku 60 stopni stwierdzimy, że długość geograficzna zmieniła się również o 10’, ale statek przebył drogę nie 10Mm lecz 5 Mm

GRAFICZNE PRZEDSTAWIENIE

WZÓR a = ∆λ cos φ [wynik w milach morskich]   Z rysunku wynika że: Obwód równika = 2 π R Obwód równoleżnika = 2 π r = 2 π R cos φ (dlatego, że r = R cos φ) podstawiamy za r i R przekształcamy WZÓR a = ∆λ cos φ  [wynik w milach morskich]

Znając wartość zboczenia nawigacyjnego i szerokość geograficzną określonego równoleżnika możemy obliczyć odpowiadającą im różnicę długości ∆λ = a sec φ [wynik w minutach długościowych] Zboczenie nawigacyjne można obliczyć za pomocą wzorów, tablic nawigacyjnych lub graficznie.

PRZYKŁAD 1 Różnica długości między punktami A i B na równoleżniku φA = φB = 60˚ 00’ N wynosi 20’ Obliczyć zboczenie nawigacyjne za pomocą wzoru Rozwiązanie: a = ∆λ cos φ A = 10 Mm

PRZYKŁAD 2 Współrzędne punktu wyjścia: Współrzędne punktu przeznaczenia: Oblicz drogę w milach morskich między punktami A i B Obliczamy różnicę długości: Obliczamy zboczenie nawigacyjne ze wzoru

PRZYKŁAD 3 Statek płynął z punktu A o współrzędnych po południku w kierunku S i przebył drogę 200Mm, następnie płynął po równoleżniku w kierunku E i przebył różnicę długości osiągając punkt B. Oblicz drogę przebytą przez statek i współrzędne punktu B. Statek płynął najpierw po południku i przebył drogę 200Mm. Ponieważ mila morska jest minutą koła wielkiego to odpowiada jednej minucie szerokości więc znak minus ponieważ statek płynął na południe Obliczamy szerokość geograficzną punktu, w którym wykonano zwrot i rozpoczęto żeglugę po równoleżniku w kierunku E - szerokość zwrotu

PRZYKŁAD 3 cd. Równoleżnik 51°30’S jest równoleżnikiem, po którym statek płynął na wschód – ponieważ w czasie żeglugi po tym równoleżniku długość zmieniła się o , należy obliczyć zboczenie nawigacyjne. 3. Obliczamy drogę statku i współrzędne punktu B Droga: 200Mm + 753,2Mm = 953,2Mm Współrzędne punktu B:

PRZYKŁAD 4 – ZAMIANA ZBOCZENIA NAWIGACYJNEGO NA RÓŻNICĘ DŁUGOŚĆ Punkt B jest oddalony w kierunku E o 1233,5 Mm od punktu A o współrzędnych . Obliczyć współrzędne punktu B. Rozwiązanie: Znak plus, ponieważ punkt B jest oddalony na wschód od A Współrzędne punktu B: