Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Advertisements

POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
GIMNAZJUM NR ul. Szarych Szeregów 6
BIBLIOGRAFIA ZAŁACZNIKOWA I MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE do prezentacji pt.
ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ OFERTY SZKÓŁ
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
Patriotyzm przyszłości.
Światowy Dzień Oszczędzania
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Zespół Szkół Zawodowych im. Komisji Edukacji Narodowej Głogów
Jan Kozielewski – Jan Karski ( )
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Wpływ udziału w projekcie Comenius Regio: Współpraca Swansea i Śląska na rzecz procesu uczenia się realizowanego w okresie od 1 września 2009 do 31 sierpnia.
INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej w Rzeszowie OFERTA.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Różnorodność ujęć toposu Żyda w literaturze i filmie XX wieku
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Gniezno września 2013 r.
lecie Szkoły Podstawowej nr 17 im
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
W klimacie fin de siec’le w Krakowie i Dąbrowie
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
Ocalić od niepamięci Projekt edukacyjny poświęcony historii i zagładzie Żydów Weronika Grabowska, Aleksandra Łyczak.
Wim Peeters, University of Antwerp Seminarium dla nauczycieli Część 1 Wim Peeters Uniwersytet Antwerpii Tłumaczenie: Magdalena Sadowska UMK.
HISTORIA WOLONTARIATU 44 LO
Oświata na terenie Gminy Czernice Borowe
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Nasza szkoła znajduje się w Olsztynie, stolicy Warmii i Mazur, krainy tysiąca jezior w samym jej sercu – dorzeczu Łyny i Pasłęki – naszej Małej ojczyzny.
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
KOŁO KOMPUTEROWE KLAS I-III
Nasz patron SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM. MJRA H. SUCHARSKIEGO
Holocaust - inaczej całopalenie, z greckiego holo-kautóo - spalam ofiarę w całości. Określenie to jest stosowane do prześladowań i zagłady.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Szkoła Podstawowa nr 11 im. Wł. Broniewskiego.
Historia Wiedza o społeczeństwie
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
KLASY PATRONACKIE V LO w Gimnazjum nr 2
JAK DORADCY METODYCZNI JEZYKÓW OBCYCH WSPIERAJĄ NAUCZYCIELI W PRACY DYDAKTYCZNEJ? OPRACOWANIE: PIOTR SKUBIŃSKI JOANNA GALANT.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
SUPEŁEK Chronimy pamięć naszego miasteczka. Michałowo. Białystok
Szkoła z pasją... Klasa Va.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Projekt Comenius Regio
Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej
Opiekun projektu : Pani Barbara Szczucińska. Początki gimnazjum  W wyniku reformy oświatowej w 1999 roku został utworzony Zespół Szkół Ogólnokształcących.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Magnum Praemium Wratislaviae (lata ). Cel przedsięwzięcia Połączenie konkursów poświęconych historii, tradycji, kulturze oraz innym zagadnieniom.
I OGÓLNOPOLSKI ZJAZD SZKÓ Ł IM. RTM. WITOLDA PILECKIEGO ZABRZE, CZERWIEC 2013.
Chronimy pamięć, kształtujemy przyszłość Centrum Edukacyjne Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Plan projektu wymiany międzynarodowej między Polską a Norwegią 6-16 kwietnia 2010.
Jakie działania szkolne i lokalne są godne do zrealizowania przez Samorząd Uczniowski?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Dobrzy ludzie w czasach zła
Patronaty i współpraca: Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Kuratorium Oświaty, IPN, Instytut Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Polskie Towarzystwo.
Zapis prezentacji:

Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej

Pytania, które należy sobie zadać: Czy ta dziedzina jest dla mnie? Wątpliwości: -,,Nie jestem historykiem” -trudny, smutny temat -rodzaj szkoły,placówki, w której pracujemy -nastawienie uczniów

Z czym się wiąże nauczanie na ten temat?

Jak mogę się przygotować? -Letnia Szkoła Nauczania o Holokauście UJ http://www.holocaust.uj.edu.pl http://www.holocaust.uj.edu.pl/szkola-letnia -Jewish Foundation For The Righteous http://www.jfr.org/ -Yad Vashem www.yadvashem.org

Z polskiego punktu widzenia -Muzeum Powstania Warszawskiego www.1944.pl -Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (dział edukacji) http://www.auschwitz.org/ -kursy internetowe, konferencje (np.www.ceo.org.pl)

W jaki sposób przekazać uczniom wiedzę? projekty edukacyjne: np. ,,Dobrzy ludzie w czasach zła”

,,Dzienniki Elzy”

,,Born in the U.S.A.”

,,O-Twórz się!”Rozwijanie kreatywności uczniów metodą Janusza Korczaka

Nowe Media i popkultura www.ceo.org.pl http://centropa.org/ www.storiesongeographies.eu

Warsztaty na temat tolerancji kulturowej i praw człowieka przygotowujące do zwiedzania muzeów na terenie obozów zagłady

Wycieczki http://www.auschwitz.org/ http://www.galiciajewishmuseum.org

Kraków z innej perspektywy

Konkursy www.shalom.org.pl

Bibliografia 5. Joe Kubert, Josel. 19 kwietnia 1945, Egmont 2006 1. Kazimierz Adamczyk, Doświadczenia polsko-żydowskie w literaturze emigracyjnej (1939-1980), Universitas, Kraków 2008 2.J.Boyne, Chłopiec w pasiastej piżamie, WL, Kraków 2007 3. Katarzyna Bojarska, OBECNOŚĆ ZAGŁADY W TWÓRCZOŚCI POLSKICH ARTYSTÓW, www.culture.pl[dostęp:3.IV.2011] 4.S.King, Cztery pory roku, Albatros, Warszawa 2002 5.M.Hendrykowska,Film polski wobec wojny i okupacji, WNUim.A.Mickiewicza, Poznań2011 5. Joe Kubert, Josel. 19 kwietnia 1945, Egmont 2006 6. Art Spiegelman, Maus. Mój ojciec krwawi historią, Post 2001 7. Art Spiegelman, Maus II. I tu zaczęły się moje kłopoty, Post 2001 8. http://www.holocaustresearch.pl/

Pomoce dydaktyczne ,,Auschwitz. Pamięć dla przyszłości”, Teki edukacyjne IPN, Warszawa 2003 Cudziło Renata, „Miejsce pamięci narodowej w nauczaniu historii (scenariusz wycieczki historycznej uczniów należących do koła historycznego w liceum ogólnokształcącym”, [w:] „Wiadomości Historyczne”, nr4/2006, s. 31-34 Królikowska Wanda, „Wycieczka śladami warszawskiego getta”, [w:] „Szkolne Mówią wieki”, nr 4/03 (10)/2003, s. 5-7 Lorkowska Ewa, „Holocaust – kryzys cywilizacji europejskiej?”, [w:] „Scenariusze lekcji do serii podręczników A. Radziwiłł i W. Roszkowskiego – Historia 1789 – 1997”, pod redakcją Haliny Wesołowskiej i Krystyny Zaufal, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000, s. 67-73 „Los Polaków i los Żydów w KL Auschwitz. Materiały historyczne dla nauczycieli”, wybór materiałów: Alicja Białecka, Adam Cyra, Emeryka Iwaszko, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 1999 Łoś Bogusław, Sinulingga Dawid, Żurek Sławomir J., „W drodze do gazu... Czy i jak mówić dziś o Holocauście na lekcjach języka polskiego?”, [w:] „Język polski w szkole średniej. Kwartalnik”, Rocznik XV, Kielce nr 1/ rok szkolny 2000/2001, s. 44-48 „Muzeum byłego hitlerowskiego obozu zagłady w Sobiborze”, CD- Rom, Program multimedialny zawierający szczegółowe informacje na temat: Nazizmu, Holocaustu, Akcji Reinhard, obozu w Sobiborze, oprawców, ofiar. Wydawnictwo Multimedialne KGL Planet S. C., Chełm 2000 Rutkowska Marta, „Sześć milionów czy więcej? O Holokauście i «osmaleniu». Scenariusz lekcji dla klas ponadgimnazjalnych”, [w:] „Zeszyty szkolne. Edukacja humanistyczna”, kwartalnik, nr 3(17), lato 2005, s. 102-117 Sobolewicz Tadeusz, „Kształcić czy zaliczać”, [w:] „Pro Memoria. Biuletyn Informacyjny Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka, Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau”, nr 9/czerwiec 1998, s. 71-73 Szuchta Robert, „Polacy i Żydzi – płaszczyzny nieporozumień i porozumienia” - Konspekt lekcji bieżącej z historii w klasie III lub IV, [w:] „Praca nad źródłami. Konspekty i scenariusze lekcji dla nauczycieli”, pod redakcją Melanii Sobańskiej-Bondaruk i Stanisława Bogusława Lenarda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 206-207 Trojański Piotr, „Konspekt lekcji historii przeprowadzonej metodą dramy. Polacy i Żydzi – razem ale obok siebie”, [w:] „Wiadomości Historyczne”, nr 5(listopad-grudzień)/1997, s. 301-304 12. ,,Wybór źródeł do nauczania o zagładzie Żydów na okupowanych ziemiach polskich”, Wydawnictwo: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów,Rok wydania: 2010 .