BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W jaki sposób Pan Bóg nas prowadzi?
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Orędzie Benedykta XVI na Wielki Post 2011
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Duch Prawdy jest z wami wszystkimi, Moje małe dzieci.
JAN PAWEŁ II
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
Ta refleksja zrodziła się z zachwytu Jezusem,
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
dynamizm miłości w misji
Postawy liturgiczne.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
RACHUNEK SUMIENIA.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Aby człowiek był naprawdę człowiekiem…
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Dary Ducha Świętego.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
“Jakże ogromną siłę ma modlitwa dziecka
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć...” Jan Paweł II.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
ADWENT A.D Tajemnica Wcielenia wypełnia przestrzeń i sens Adwentu Przybądź Panie, bo czekamy! ADWENT A.D
TOTUS TUUS – „Cały twój”
JAN PAWEŁ II ORĘDOWNIK RODZIN.
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
HYMN „Un nuevo sol” „Naszą drogą miłość jest”
…– myślę o najbliższych
Wprowadzenie Po roku 1980, kiedy to papież Jan Paweł II ogłosił Encyklikę Dives in Misericordia, założyciel naszego Ruchu sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki.
Nowenna o Miłosierdzie Boże nad światem
Lipiec 2014 SŁOWO ŻYCIA “Zaprawdę, powiadam wam: Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą, to wszystkiego użyczy im mój Ojciec, który jest.
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Wykład 10 Jak Bóg nas prowadzi?.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
SłowoŻycia Maj 2010 "Kto zaś Mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca mego, a również Ja będę go miłował i objawię mu siebie" (J 14,21)
Słowo Życia Wrzesień 2012.
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
Słowo Życia Maj 2011.
Słowo Życia Kwiecień 2011 “Nie to, co Ja chcę, ale to, co Ty!” (Mk 14,36)
28. Modlitwa darem Boga.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Jan Paweł II odszedł od nas rok temu IV 2005 r.
Człowiek czekający na Boga charakteryzuje się:
Wspólne czytanie Pisma Świętego
Czyli św. Teresa od Dzieciątka Jezus
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
„Bóg pragnie ustanowić na świecie nabożeństwo do Mego Niepokalanego Serca”.
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
CZYLI JAK POGADAĆ Z BOGIEM?
Bł. Jan Paweł II „O modlitwie”.
HABEMUS PAPAM..!!.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
– Światło pośród ciemności
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Św. Wincenty a Paulo – Człowiek Boży
Dary Ducha Świętego.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE

CZŁOWIEK NOSI W SOBIE PRAGNIENIE NIESKOŃCZONOŚCI, TĘSKNOTĘ ZA WIECZNOŚCIĄ, POSZUKIWANIE PIĘKNA, PRAGNIENIE MIŁOŚCI, POTRZEBĘ ŚWIATŁA I PRAWDY, KTÓRE POPYCHAJĄ GO KU ABSOLUTOWI; CZŁOWIEK NOSI W SOBIE PRAGNIENIE BOGA. CZŁOWIEK WIE, ŻE W JAKIŚ SPOSÓB MOŻE SIĘ ZWRÓCIĆ DO BOGA, ŻE MOŻE DO NIEGO SIĘ MODLIĆ.

ŚWIĘTY TOMASZ Z AKWINU, JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH TEOLOGÓW W DZIEJACH OKREŚLA MODLITWĘ JAKO „WYRAZ PRAGNIENIA BOGA, KTÓRE CZŁOWIEK NOSI W SOBIE”. TA SIŁA PRZYCIĄGANIA KU BOGU, KTÓRĄ SAM BÓG UMIEŚCIŁ W CZŁOWIEKU, JEST „DUSZĄ MODLITWY”, KTÓRA NASTĘPNIE PRZYBIERA WIELE FORM I SPOSOBÓW W ZALEŻNOŚCI OD HISTORII, CZASU, DANEJ CHWILI, ŁASKI, A NAWET GRZECHU KAŻDEGO MODLĄCEGO SIĘ CZŁOWIEKA.

DZIEJE CZŁOWIEKA ZNAJĄ WIELE FORM MODLITWY, PONIEWAŻ ROZWINĄŁ ON RÓŻNE SPOSOBY OTWARCIA NA INNEGO I TO CO POZA, TAK ŻE MOŻEMY ROZPOZNAĆ MODLITWĘ JAKO DOŚWIADCZENIE OBECNE W KAŻDEJ RELIGII I KULTURZE. RZECZYWIŚCIE DRODZY BRACIA I SIOSTRY (…), MODLITWA NIE JEST ZWIĄZANA ZE SZCZEGÓLNYM KONTEKSTEM, ALE WPISANA JEST W SERCE KAŻDEJ OSOBY I KAŻDEJ CYWILIZACJI.

NATURALNIE, KIEDY MÓWIMY O MODLITWIE JAKO DOŚWIADCZENIU CZŁOWIEKA JAKO TAKIEGO, HOMO ORANS TRZEBA UWZGLĘDNIĆ, ŻE JEST ONA BARDZIEJ POSTAWĄ WEWNĘTRZNĄ NIŻ SZEREGIEM PRAKTYK I FORMUŁ, SPOSOBEM BYCIA WOBEC BOGA, BARDZIEJ NIŻ SPEŁNIANIEM AKTÓW KULTU LUB WYMAWIANIEM SŁÓW. MODLITWA MA SWOJE CENTRUM I ZAPUSZCZA SWE KORZENIE W GŁĘBI OSOBY; Z TEGO WZGLĘDU NIE JEST ŁATWO JĄ ROZSZYFROWAĆ I MOŻE BYĆ PRZEDMIOTEM NIEPOROZUMIEŃ I MISTYFIKACJI. TAKŻE W TYM SENSIE MOŻEMY ROZUMIEĆ WYRAŻENIE „MODLENIE SIĘ JEST TRUDNE”.

RZECZYWIŚCIE MODLITWA JEST W PEŁNYM TEGO SŁOWA ZNACZENIU MIEJSCEM BEZINTERESOWNOŚCI, DĄŻENIA KU NIEWIDZIALNEMU; NIEOCZEKIWANEMU, NIEWYPOWIEDZIANEMU. DLATEGO TEŻ DOŚWIADCZENIE MODLITWY DLA KAŻDEGO JEST WYZWANIEM, „ŁASKĄ”, O KTÓRĄ TRZEBA PROSIĆ, DAREM TEGO, DO KTÓREGO SIĘ ZWRACAMY.

W MODLITWIE W KAŻDYM OKRESIE HISTORII CZŁOWIEK ROZWAŻA SIEBIE I SWOJĄ SYTUACJĘ W OBLICZU BOGA, WYCHODZĄC OD BOGA I W ODNIESIENIU DO BOGA. DOŚWIADCZA, ŻE JEST STWORZENIEM POTRZEBUJĄCYM POMOCY, NIEZDOLNYM DO ZAPEWNIENIA SOBIE O WŁASNYCH SIŁACH WYPEŁNIENIA SWEGO ŻYCIA I SWEJ NADZIEI.

FILOZOF LUDWIG WITTGENSTEIN PRZYPOMINAŁ, ŻE „MODLITWA OZNACZA ODCZUWANIE, ŻE SENS ŚWIATA ZNAJDUJE SIĘ POZA NIM”. W DYNAMICE TEJ RELACJI Z TYM, KTÓRY NADAJE ŻYCIU SENS, Z BOGIEM MODLITWA MA JEDEN ZE SWYCH TYPOWYCH WYRAZÓW W GEŚCIE UPADANIA NA KOLANA. JEST TO GEST, JAKO NIOSĄCY W SOBIE RADYKALNĄ AMBIWALENCJĘ: MOGĘ BOWIEM ZOSTAĆ ZMUSZONY DO UPADANIA NA KLĘCZKI – SYTUACJA NĘDZY I ZNIEWOLENIA – ALE MOGĘ TEŻ KLĘKAĆ SPONTANICZNIE, WYRAŻAJĄC SWOJE OGRANICZENIE, A WIĘC MOJĄ POTRZEBĘ INNEGO. MÓWIĘ MU, ŻE JESTEM SŁABY, POTRZEBUJĄC POMOCY, ŻE JESTEM „GRZESZNIKIEM”.

W DOŚWIADCZENIU MODLITWY ISTOTA LUDZKA WYRAŻA CAŁĄ ŚWIADOMOŚĆ SAMEJ SIEBIE, WSZYSTKO TO, CO POTRAFI POJĄĆ ZE SWEGO ŻYCIA, A JEDNOCZEŚNIE KIERUJE CAŁĄ SIEBIE KU ISTNIENIU, PRZED KTÓRYM STOI, KIERUJE SWĄ DUSZĘ KU TEJ TAJEMNICY, OD KTÓREJ OCZEKUJE SIĘ SPEŁNIENIA NAJGŁĘBSZYCH PRAGNIEŃ I POMOCY, ABY PRZEZWYCIĘŻYĆ NĘDZĘ WŁASNEGO ŻYCIA.

NA OWYM SPOGLĄDANIU NA INNEGO, KIEROWANIU SIĘ „POZA”, POLEGA ISTOTA MODLITWY, JAKO DOŚWIADCZENIA RZECZYWISTOŚCI, KTÓRA WYKRACZA POZA TO, CO POJMOWANE ZMYSŁAMI I PRZYPADKOWE.