Opracowanie: Dorota Stempniak Urząd m.st. Warszawy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Dermokosmetyki Wyniki badania TNS OBOP dla DOZ.pl.
DEPARTAMENT STRATEGII
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Kompetencje wychowawcze polskich rodziców
[odpowiedzi spontaniczne]
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
CYBERPRZEMOC.
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, dr inż. DARIUSZ NIEĆ
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Problemy wychowawcze dzieci
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Radcy prawni o projekcie ustawy o zawodzie adwokata Wyniki badania TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Polacy o Powstaniu Warszawskim
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Kobiety na rynku pracy.
Zdolności matematyczne Polaków Prezentacja wyników badania.
Elementy geometryczne i relacje
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Głos Polaków w sprawie wina
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Badanie #finanseprzyszlosci – czy za 10 lat bankowa aplikacja mobilna będzie najważniejszą aplikacją w telefonie.
Zapis prezentacji:

Opinie warszawiaków na temat zjawiska przemocy w rodzinie Warszawa, październik 2011 Opracowanie: Dorota Stempniak Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej Wydział Badań, Analiz i Strategii dstempniak@um.warszawa.pl

Informacje o badaniu Temat: Opinie warszawiaków na temat zjawiska przemocy w rodzinie Realizacja: XI 2007 r., VII 2008 r., VI 2009 r., VI 2010 r., VI 2011 r. Próba: Ogólnowarszawska, reprezentatywna, losowa próba warszawiaków w wieku 18 i więcej lat Liczba zrealizowanych wywiadów: Każdorazowo licząca od 1071 do 1100 osób. Metodologia badania: W latach 2007 – 2009 badanie realizowane techniką bezpośrednich wywiadów (PAPI). W latach 2010 – 2011 badanie realizowane techniką wywiadów telefonicznych (CATI). Maksymalny statystyczny błąd pomiaru: +/- 3,0% Wykonawca: CBOS (2007-2009), ARC Rynek i Opinia (2010-2011)

Cele badania Skala zjawiska. Postawy warszawiaków wobec przemocy w rodzinie. Poziom akceptacji dla różnych form przemocy. Znajomość instytucji, organizacji zajmujących się problemem przemocy w rodzinie. Poziom korzystania z pomocy różnych instytucji i organizacji. Reakcje na przemoc w rodzinie. Ocena wymiaru instytucjonalno–prawnego. Wspieranie MPPP w rodzinie.

Znajomość rodzin z problemem przemocy Osoby z niższym wykształceniem częściej niż pozostałe grupy respondentów deklarują znajomość rodzin, w których występuje zjawisko przemocy w rodzinie (20% do 14%). Zjawisko przemocy częściej dostrzegają osoby, które źle lub bardzo źle oceniają sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego (26% do 14%). Osoby młode, zwłaszcza w przedziale wieku 25 – 34 lata, częściej dostrzegają problem przemocy w swoim otoczeniu aniżeli osoby starsze (20% do 11% ).

Czy zetknął(ęła) się Pan(i) z problemem przemocy w swojej rodzinie? Kontakt z przemocą w rodzinie – analiza wskazań pozytywnych Czy Panu(i) osobiście lub komuś z Pana(i) gospodarstwa domowego zdarzyło się czy też nie doświadczyć przynajmniej jednego z następujących zachowań: ktoś był słownie obrażany, szantażowany, szarpany, bity?* Czy zetknął(ęła) się Pan(i) z problemem przemocy w swojej rodzinie? * W pytaniu zadanym w 2010 r. oraz 2011 r. badani mogli wskazać na jedną, dwie lub trzy formy przemocy, z którymi stykają się w swoim gospodarstwie domowym. **Źródło: „Barometr Warszawski”, pomiar 2009. N=1100 N=1120 N=1171**

Doświadczanie różnych form przemocy *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź. **Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które zadeklarowały, że w ich gospodarstwie domowym występuje przemoc w rodzinie.

Doświadczanie różnych form przemocy w zależności od cech społeczno-demograficznych 26% 16% Panie częściej niż panowie zauważają problem przemocy psychicznej. Kobiety częściej także przyznają się do tego, że w swoich gospodarstwach domowych sty-kają się z przemocą słowną (89% do 81%). 68% 58% 49% Ktoś z domowników był szarpany, popychany, bity *Analiza wskazań pozytywnych. Ogółem (n=363) 34% 22% 16% Ktoś z domowników był szantażowany, zastraszany 76% 89% 82% Ktoś z domowników był wyzywany, obrażany, słownie poniżany Zła (n=38) Średnia (n=171) Dobra (n=154) Sytuacja materialna Czy Panu(i) osobiście lub komuś z Pana(i) gospodarstwa domowego zdarzyło się czy też nie doświadczyć następujących zachowań ze strony innych domowników: 55% 54% 64% Ktoś z domowników był szarpany, popychany, bity *Analiza wskazań pozytywnych. Ogółem (n=367) 17% 25% Ktoś z domowników był szantażowany, zastraszany 84% 85% 93% Ktoś z domowników był wyzywany, obrażany, słownie poniżany Wyższe (n=186) Średnie (n=153) Niskie (n=28) Wykształcenie Czy Panu(i) osobiście lub komuś z Pana(i) gospodarstwa domowego zdarzyło się czy też nie doświadczyć następujących zachowań ze strony innych domowników:

O jakie formy przemocy pytać Rodzaje doświadczanej przemocy – opinie ofiar przemocy O jakie formy przemocy pytać i w jaki sposób?

Poziom akceptacji dla różnych form przemocy Zdecydowanymi zwolennikami klapsów nieco częściej są osoby starsze, tj. powyżej 50 roku życia (20% do 16%). 4 pkt. proc. 4 pkt. proc. 2 pkt. proc. N=1100 (2011 r.)

Przemoc fizyczna wobec dzieci Akceptacja dla surowego karania dzieci wzrasta, gdy stwarzają one problemy wychowawcze. N=1100 (2011 r.) N=1120 (2010 r.)

Znajomość instytucji, organizacji udzielających pomocy Znajomość instytucji udzielających pomocy silnie koresponduje z wykształceniem respondentów: im ono jest wyższe, tym większa jest wiedza na temat tego typu placówek. Wśród osób z wyższym wykształceniem 41% deklaruje znajomość instytucji zajmujących się problemem przemocy w rodzinie, podczas gdy wśród ogółu badanych ten odsetek wynosi 34%. N=1100 (2011 r.) N=1120 (2010 r.)

Spontaniczna znajomość instytucji, organizacji 1/2 udzielających pomocy 14 pkt. proc. 6 pkt. proc. 2 pkt. proc. 4 pkt. proc. *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wymienić więcej niż jedną odpowiedź. **Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które zadeklarowały znajomość jakichś instytucji, organizacji udzielających pomocy. n=379 N=364

Spontaniczna znajomość instytucji, organizacji 2/2 udzielających pomocy 3 pkt.proc. 2 pkt.proc. *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wymienić więcej niż jedną odpowiedź. **Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które zadeklarowały znajomość jakichś instytucji, organizacji udzielających pomocy. n=379 N=364

Korzystanie z pomocy instytucjonalnej Dlaczego zdecydowana większość osób - mających kontakt z przemocą w swoich gospodarstwach domowych - deklaruje, że nikt z rodziny nie korzysta z pomocy instytucjonalnej? *Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które w swoim gospodarstwie domowym stykają się z różnymi formami przemocy. n=367 n=387

Instytucje najczęściej udzielające pomocy *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wymienić więcej niż jedną odpowiedź. **Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które zadeklarowały korzystanie z pomocy instytucjonalnej. n=31 n=35

Ocena systemu instytucjonalnego – opinie ofiar przemocy w rodzinie Oceny poniżej średniej *Pełne słupki oznaczają częste kontakty instytucjonalne, a puste – rzadkie

Pożądany przez klientów poziom świadczonych usług – opinie ofiar przemocy w rodzinie *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wymienić więcej niż jedną odpowiedź.

Ocena systemu instytucjonalno-prawnego (analiza wskazań pozytywnych) Ofiary nie zawsze przyznają się do swojej sytuacji, dlatego odpowiednie służby nie zawsze mogą im pomóc. 90% Prawo w Polsce w niedostatecznym stopniu chroni ofiary przemocy w rodzinie. 66% Wiele rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie nie otrzymuje potrzebnej im pomocy. 63% W Warszawie bardzo łatwo otrzymuje się pomoc od instytucji i stowarzyszeń zajmujących się problemem przemocy w rodzinie. 29%

Reakcje na przemoc – porównanie wskazań w proc. 75 72 38 33 28 17 16 10 7 pkt. proc. 3 pkt. proc. 5 pkt. proc.  odpowiedź spontaniczna  odpowiedź wspomagana n=293 (2011 r.) *Dane nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wymienić więcej niż jedną odpowiedź. **Na pytanie odpowiadały tylko te osoby, które zadeklarowały znajomość osób reagujących na przemoc.

Dlaczego część osób w ogóle nie reaguje na przypadki 1/2 przemocy w rodzinie ? Obawiają się o swoje bezpieczeństwo (49%) Przemoc jest wyłącznie sprawą rodziny, której problem dotyczy (34%) Nie obchodzą ich sprawy innych osób (31%) Chcą mieć święty spokój (24%) Nie chcą sobie psuć dobrych stosunków sąsiedzkich (10%) N=1100 (2011 r.)

Dlaczego część osób w ogóle nie reaguje na przypadki 1/2 przemocy w rodzinie ? Nie chcą tracić czasu na zeznania i chodzenie po sądach (9%) Nie wiedzą, co robić w takiej sytuacji (9%) Akceptują takie zachowanie (7%) Nie wierzą w skuteczność takiej interwencji (5%) Nie są pewni, czy problem jest poważny (5%) N=1100 (2011 r.)

Zakres gromadzonych danych Podsumowanie Zjawisko różnie definiowane Problemy z szacowaniem skali zjawiska przemocy w rodzinie Zjawisko wstydliwe, skrywane przed otoczeniem Zjawisko uznawane za prywatną sprawę rodziny Zjawisko częściowo akceptowane Dane urzędowe Trudności z pozyskiwaniem rzetelnych i trafnych informacji dotyczących przemocy w rodzinie Zakres gromadzonych danych Sondaże społeczne Tworzenie bazy wiedzy

System normatywny oraz rozpoznawalność problemu Pokazywanie rozmiarów i szkodliwości różnych form przemocy w rodzinie Jak przeciwdziałać przemocy w rodzinie? Uświadamianie, że przemoc nie jest normą Budowanie poczucia podmiotowości Programy edukacyjne Kampanie społeczne Rozumienie własnych emocji oraz umiejętność radzenia sobie z problemami Szkolenia, warsztaty dla tych grup zawodowych, które mogą mieć kontakt z ofiarami przemocy w rodzinie. Zwiększanie wrażliwości otoczenia na przypadki przemocy Fora internetowe Jak rozpoznawać przemoc w rodzinie? Kiedy problem jest poważny?

Odpowiednie reagowanie Co robić w sytuacjach trudnych? Jak reagować na przemoc w rodzinie? Reagowanie nie tylko na drastyczne przypadki przemocy w rodzinie Gdzie szukać pomocy? Kogo informować? Warto informować odpowiednie służby, ponieważ one szybko i skutecznie zareagują. Ludzie muszą mieć poczucie, że mogą liczyć na wsparcie systemu instytucjonalno-prawnego.

Wsparcie instytucjonalno-prawne System pomocy musi być znany i oceniany jako efektywny Jak zwiększyć efektywność systemu instytucjonalno-prawnego? Wypracowanie dobrych standardów świadczenia usług Ewaluacja systemu świadczenia usług pomocowych i ciągła dbałość i jego wysoką jakość Zwiększenie dostępu do systemu pomocy Wspieranie sektora pozarządowego w rozwiązywaniu problemów przemocy Badanie satysfakcji klientów

Dziękuję Państwu za uwagę! Dorota Stempniak dstempniak@um.warszawa.pl