NOWE KIERUNKI W TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Budżetowanie kapitałów
Plan wykładów z mikroekonomii
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
1978 B.Klein, R.Crawford, A.Alchain Opracowane przez O.Kiuila
Produkt narodowy: produkcja, podział i równowaga w długim okresie
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Założenie o racjonalności
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODRAKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
PODSTAWY TEORII PODZIAŁU RYNKI CZYNNIKÓW PRODUKCJI
Zarządzanie projektami
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Rynek usług medycznych
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Wsparcie dla rozwoju technologii
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Założenie o racjonalności
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
TPK jako teoria wartości oparta na kosztach produkcji
STRATEGIE LOGISTYCZNE
PODSTAWY MIKROEKONOMICZNE EKONOMII JAKO NAUKI 1. 2 I. Definicja ekonomii jako nauki 1. Ekonomia jako nauka o naturalnych prawach gospodarowania punkt.
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Monopol oferenta Założenia modelu:
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
przedmiot i metody analizy
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

NOWE KIERUNKI W TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA Standardowy, neoklasyczny model przedsiębiorstwa Jedność funkcji właściciela i przedsiębiorcy (jednoosobowość decyzji i ryzyka) Racjonalność mikroekonomiczna (homooeconomicus) – dążenie do maksymalizacji funkcji celu, czyli zysku księgowego, w warunkach ograniczenia budżetowego Jednorodny produkt Czynniki produkcji doskonale podzielne i w pełni substytuowalne

Standardowy ENC model przedsiębiorstwa Doskonała (pełna) informacja Doskonała przewidywalność przyszłości i brak ryzyka (lub możliwość doskonałego nim zarządzania) Hipoteza zysku zerowego (dotyczy przedsiębiorstw działających w warunkach doskonałej, a także tzw. potencjalnej konkurencji Brak kosztów społecznych i kosztów transakcyjnych Przedsiębiorstwo jako „czarna skrzynka”

Główne kierunki krytyki neoklasycznej teorii przedsiębiorstwa Krytyka hipotezy maksymalizacji użyteczności Przedsiębiorstwa działają w warunkach niepewności i ryzyka W dużych a nawet średnich przedsiębiorstwach występuje rozproszenie własności – różnice w funkcjach celu, posiadanych informacji itd. W dużych przedsiębiorstwach występuje oddzielenie funkcji zarządzania i funkcji właścicielskich (tzw. rewolucja menedżerska)

Alternatywne modele przedsiębiorstwa Generalnie: są to próby odkrycia i uogólnienia teoretycznego wnętrza „czarnej skrzynki” Punkt wyjścia: Nowe ujęcia racjonalności mikroekonomicznej, w tym krytyka hipotezy maksymalizacji użyteczności (np. behawiorystyczny model przedsiębiorstwa) Nowe kierunki rozwoju teorii mikroekonomicznej (np. alokacyjna teoria przedsiębiorstwa oparta – głównie – na teorii kosztów transakcyjnych) czy agencyjna teoria przedsiębiorstwa Teorie odwołujące się do dorobku nauk o zarządzaniu (np. zasobowa teoria przedsiębiorstwa

Menedżerskie modele przedsiębiorstwa Wyjściowe założenia: Przedsiębiorstwo jest zarządzane przez menedżera, który dąży do maksymalizacji własnej funkcji użyteczności Jest wielu właścicieli, których wpływ na decyzje strategiczne realizuje się wyłącznie przez decyzje o nabyciu/zbyciu akcji/udziałów Specyfika funkcji użyteczności menedżera: stopień jej realizacji nie musi być powiązany z maksymalizacją zysku, ważniejsze są dochody własne (płace), bezpieczeństwo itp..

Menedżerskie modele przedsiębiorstwa Model przedsiębiorstwa dążącego do maksymalizacji przychodu ze sprzedaży (W.J.Baumol) Płace (menedżerów) są silniej w praktyce powiązane ze wzrostem sprzedaży niż zysków Banki są bardziej zainteresowane finansowaniem firm, których sprzedaż rośnie, a nie koniecznie najbardziej rentownych Zwiększanie sprzedaży jest mniej ryzykowne niż dążenie do maksymalizacji zysku i umacnia pozycję konkurencyjną firmy

Menedżerskie modele przedsiębiorstwa Model przedsiębiorstwa dążącego do maksymalizacji zrównoważonej stopy wzrostu (R. Marris) Menedżerowie zwykle dążą do maksymalizacji swej funkcji użyteczności (dochodu) w długim okresie Długookresowy wzrost przedsiębiorstwa pozwala na maksymalizowanie korzyści zarówno menedżerów, jak i właścicieli Menedżerowie prowadzą „ostrożną” politykę inwestycyjną”: unikanie projektów o dużym ryzyku, dywersyfikacja produktów (dążenie do bezpieczeństwa finansowego: małe zadłużenie, wystarczająca płynność)

Model przedsiębiorstwa oparty na koncepcji x – nieefektywności H Model przedsiębiorstwa oparty na koncepcji x – nieefektywności H.Leibensteina Założenie wyjściowe: w opozycji do ujęcia neoklasycznego przyjmuje się, że przedsiębiorstwo niekoniecznie dąży (nie musi dążyć) do minimalizacji kosztów (dla danej alternatywy produkcyjnej) Pojęcie „luki efektywności”: różnica między kosztem rzeczywistym a potencjalnie najniższym Przyczyny luki efektywności (x-niefektywności): Niekompletna informacja o wykorzystywanych technologiach Ukrywanie możliwości produkcyjnych przez pracowników (realizujących własne funkcje użyteczności) i ich słabe monitorowanie Słaba presja konkurencyjna Selektywna racjonalność menedżerów i pracowników

Behawiorystyczny model przedsiębiorstwa (R.M.Cyert, J.G. March) punkt wyjścia: odrzucenie hipotezy maksymalizacji użyteczności i przyjęcie koncepcji zachowań zadowalających H. Simona cel: budowa modelu zachowania firmy w warunkach niepewności na niedoskonale konkurencyjnych rynkach przedsiębiorstwo nie jest „czarną skrzynką” ale koalicją różnych osób i grup (mających różne funkcje celu) problem podstawowy: konflikty interesu między różnymi grupami interesariuszy (stakeholders), wszyscy dążą do rozwiązań indywidualnie satysfakcjonujących, a nie optymalnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa

Alokacyjna teoria przedsiębiorstwa Ogólny punkt wyjścia: krytyka neoklasycznej tezy, że technologia jest głównym (wystarczającym) czynnikiem determinującym wielkość przedsiębiorstwa (wg kryterium zrównania się utargu krańcowego z kosztem krańcowym w punkcie minimum kosztów krańcowych) teoria kosztów transakcyjnych (R. Coase, O.Williamson) jako podstawa alokacyjnej teorii przedsiębiorstwa Rynkowa vs. „wewnątrzprzedsiębiorcza koordynacja transakcji dotyczących kupna/sprzedaży zasobów przedsiębiorstwo powstaje aby minimalizować koszty transakcyjne rynku (wynika stąd optymalna wielkość przedsiębiorstwa)

Agencyjna koncepcja przedsiębiorstwa punkt wyjścia: teoria agenta i pryncypała asymetria informacji i występowanie działań oportunistycznych wynikających z przewagi informacyjnej pełnomocnika nad zwierzchnikiem poszczególne grupy podmiotów działają w warunkach niepewności – niemożliwość deterministycznego połączenia nakładów i wyników wynagrodzenie agenta zależy od: przewidywanego wyniku lub sposobu zachowania/działania agenta

Zasobowa teoria przedsiębiorstwa 1. Związana zarówno z teorią ekonomi, jak i – głównie – naukami o zarządzaniu (zarządzanie strategiczne) 2. Punkt wyjścia: rozszerzone pojmowanie zasobów (rzeczowe, finansowe, czynniki decydujące o ilości i jakości kapitału ludzkiego, czynniki wolicjonalno – psychologiczne, informacyjne) 3. Zasoby (podobnie jak czynniki produkcji) charakteryzują się mobilnością, komplementarnością ale i pewnym zakresem substytucyjności 4. Budowa przewagi firmy polega na: a) powiększaniu (co do ilości/jakości) zasobów i b) poszukiwaniu możliwości nowych ich zastosowań

Pozostałe ważne teorie przedsiębiorstwa Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa (Schumpeter), związana z koncepcją dynamicznej (schumpeterowskiej) konkurencji Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa ( Winter, Nelson), nawiązująca do współczesnej biologicznej teorii ewolucji Ekologiczna teoria przedsiębiorstwa (nawiązująca do teorii trwałego rozwoju, a zwłaszcza wymiaru ekologicznego tej teorii) Teoria przedsiębiorstwa zdeterminowanego przez kapitał intelektualny (oparta na szerokim ujęciu tego kapitału – ludzki, organizacyjny, relacyjny – i taktującą ten kapitał jako główny czynnik przewagi konkurencyjnej)